Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dere kan da vel be henne å legge på riktig kasse om hu gjør det med vilje

Evt. bare ignorere henne når hun står å venter.

Hun vil antagelig ta hintet når hun har stått 10 minutter å sett dum ut, om hun spør er det bare å svare "men, den kassen er da ikke åpen" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er så plagsomt når kunder omtrent slår rot i gulvet når butikken stenger. Ett kvarter over stengetid driver de fremdeles å surrer rundt i lokalet som om vi skulle hatt døgnåpent... Til slutt må vi gå etter dem og fortelle at butikken stengte for lenge siden... Folk må jo ta hintet når lysene er slukket, alt av disker er trukket for og at det ikke er en sjel i lokalet? :hmm:

Lenke til kommentar

Hva med istedenfor å skru av lyset og gjøre stengerutinene forsøke med godt gammelt kundebehandlingstriks:

 

"Hei! Vi er i ferd med å stenge nå, har dere mye igjen dere skal handle? Skal jeg hjelpe dere med å finne det?"

 

Såklart, dette er jo normal prosedure når vi er i FERD med å stenge. Men når vi HAR stengt og de klemmer seg inn idet dørene går igjen og låser seg, så blir det en annen sak... Da er klokken over stengetid og lysene begynner å skrus av...

Lenke til kommentar

Jaha. Det er forskjell på matbutikker ser jeg :). Mange steder så bruker man å la de som kommer til deres butikk før den stenger (uansett om det er 1 min før) få handle det som skal til.

 

Og de ansatte jobber til en halvtime etter stengetid, feks, for å sikre gode stengerutiner og ikke stressing med å komme seg ut døra.

 

Uansett, hvorfor kan ikke det jeg sa om å prate med kunden og hjelpe de istedenfor å ignorere de og håpe at de forsvinner brukes på kunder dersom det har blitt etter stengetid? :ermm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha. Det er forskjell på matbutikker ser jeg :). Mange steder så bruker man å la de som kommer til deres butikk før den stenger (uansett om det er 1 min før) få handle det som skal til.

 

Og de ansatte jobber til en halvtime etter stengetid, feks, for å sikre gode stengerutiner og ikke stressing med å komme seg ut døra.

 

Uansett, hvorfor kan ikke det jeg sa om å prate med kunden og hjelpe de istedenfor å ignorere de og håpe at de forsvinner brukes på kunder dersom det har blitt etter stengetid? :ermm:

 

Er ikke snakk om å ignorere... Vanligvis er det jeg som har ansvaret i butikken når vi stenger. Når vi nærmer oss stengetid, begynner jeg å klargjøre butikken... Dette bruker jeg vanligvis en god del tid på, så det går fort en halvtime, 3 kvarter...

 

Men når det er slik at alt er klargjort og kassepersonalet står i døra og vil hjem, så må vi jo nesten se til at kunden er ute av lokalet... Det er her poenget mitt kommer inn, at kunden på en måte klarer å lure seg inn dørene før automatikken låser dem skikkelig. Dørene hos oss er automatiske, og når butikken stenger kommer ingen seg inn... Men folk kommer seg ut. Et kvarter over stengetid låser dørene seg helt og ingen kommer seg ut heller, slik at de må gå ut gjennom personalinngang.

 

Men hvis vaskehjelpen går forbi døra før kvarteret er gått, så vil den åpne seg, og en eventuelt luring på utsiden ser dette som en mulighet til å dra ut tiden ved å ta seg en skikkelig handlings. Dette er greia her... Til slutt må jeg rope opp på anlegget om kunden vennligst kan fullføre handlingen og komme til kassen... :yes:

 

Går helt fint hvis det går litt over stengetid, for jeg er jo der å styrer med mitt, og trenger de hjelp, så får de det... :)

Lenke til kommentar

Alastor tror den store forskjellen her ligger i lønn og hvor avhengig man er av kundene:

 

I ditt eksempel som jobber på Elkjøp om jeg ikke husker feil så vil du helt sikkert gjerne ha ett salg eller to til, selv om du egentlig er ferdig for dagen, right? Mulig du får provisjon også, ikke sant? Dette er motiverende for å bli værende, særlig da du vet at kunder er svært illojale.

 

Mens i butikken så, ja, man får betalt til si 20:15, da skal man være ferdig. Jaha, kunden var der inne så lenge at du ikke får betalt lengre. Det er kjipt. Det er helt sikkert den som har ansvaret for butikken sin oppgave å sørge for at butikken er stengt til avtalt tidspunkt. Det er heller ingen krise om kunden ikke er super happy fornøyd, kunden kommer helt sikkert tilbake.

 

Skal dog sies at slike kunder som kommer når butikken stenger er totale idioter og ikke eier respekt for andre.

 

Å jeg syntes dette uten å jobbe i en butikk en gang, folk er tette.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest den litt større utdypingen Olimaen så er jeg rimelig enig med deg ;). Om folk sniker seg inn ETTER stengetid så hadde jeg pent bedt de gå uten at de fikk handlet noe. Gjerne sagt at kassen evt var stengt.

 

Mreinha: Jeg ønsker mest mulig handel og best mulig kundeservice da jeg brenner for arbeidsplassen min :). Og det virket som om Olimaen ikke hadde samme instilling ved første øyekast, det jeg reagerte på ^^.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GRR kunder som lemper varene sine på båndet til ubetjente kasser :mad: GRR kunder som gjør dette hvis det er ÉN person foran dem i køen. Jeg kan ta det aller meste av dårlig oppførsel med et smil og en himling med øynene, men akkurat det der synes jeg er så ufattelig frekt. Tar gjerne ikke mer enn noen sekunder før de blir stive i maska og begynner å syte. "KOMMER det ikke noen hit eller?" :mad:

Lenke til kommentar

Fikk forresten en "anmerkning" på en sånn kundegreie. Viste seg at jeg ikke viste kunden hvor en vare sto. Dette pleier jeg vanligvis å gjøre, men siden jeg mest sannsynlig hadde armene fulle, så har jeg antakeligvis fortalt kunden pent og pyntelig hvor varen sto, istedenfor å gå og vise vei... De fleste kunder ber meg bare peke på hvilken hylle den står, så det burde jo ikke vært så alvorlig?

Lenke til kommentar

Viser alltid kundene hvor varen står, selv når jeg stå aleine bak en ganske stor ferskvare. Men når kunder kommer å forstyrrer meg mitt i en annen kunde...DA sier jeg bare hvor varen står..

 

Men er litt morsomt å bli spurt om jeg jobber der når jeg står i en stor kokkejakke og en kjempe merkelig lue på hode :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Viser alltid kundene hvor varen står, selv når jeg stå aleine bak en ganske stor ferskvare. Men når kunder kommer å forstyrrer meg mitt i en annen kunde...DA sier jeg bare hvor varen står..

 

Men er litt morsomt å bli spurt om jeg jobber der når jeg står i en stor kokkejakke og en kjempe merkelig lue på hode :p

 

Hehe, dette er en klassiker. Du står der med et arbeidsantrekk som på alle måter tilsier at du jobber der, men alikevel er det noen som spør... :!:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg fikk beskjed av en kunde i går at jeg yta dårlig service.

 

kl er 18:04 og jeg holder på å henge opp øldukene for å stenge ølsalget.

ei dame roper på meg. "hei, du".

jeg sier pent at ho må vente et lite minutt mens jeg bare henger opp disse 3 dukene.

kl er jo over 18, så jeg prioriterer å få stengt ølsalget.

 

hører at hun stønner og peser litt bak meg.

går 15 sec så passerer hun meg og begynte å klage på hvor dårlig service jeg yter.

 

er dette virkelig så feil av meg?!

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Om du sa at du prioriterte å få stengt ølsalget framfor henne som kunde, så kunne jeg kanskje skjønt at en kunde ville reagert. Om de misforsto feks.

 

Lure er vel å si at "jeg er tvunget ved lov til å ta disse for akkurat nå, beklager så mye, kommer straks". Så kanskje selv idiotiske kunder ikke ville reagert :).

 

EDIT: Er du alene i butikken lørdag ettermiddag? Høres stress ut.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...