Mannen med ljåen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Jeg hadde en muslimsk kunde en gang. Vi hadde en slags pitabrød eller hva man skal kalle det, og den kom i to utgaver: Spekesinke (smaker som julemat) og kylling. Han presiserte at han ville ha kylling. Jeg gav ham maten. Han tok ett bit før han "oppdaget" at det var svin i den. Han pakket opp pitabrødet for å se inni. Tilkalte meg for å få bekreftelse på om det var kylling eller svin. Joda, han hadde fått riktig. Man ser og smaker lett forskjell på kylling og spekeskinke. Men jeg var jo litt nervøs for om jeg hadde gitt ham feil. Han var tydelig letta. Jeg vet ikke hva han ville gjort om det var svin i den. Jeg er ikke muslim, og tror ikke han ville tatt skade av svin. Men jeg vil jo ikke ødelegge dagen for ham. Endret 11. august 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Apropos asylsøkere. Kommer det noen utlendinger som sier noe totalt uforståelig trykker jeg bare på "Lebara". Det er som regel det de skal ha uansett. Åååh, har nesten begynt med den selv. Når vi snakker om det å spørre om bacon på burger osv. Jeg spør alltid etter skjønn. Det handler om å tilby noe kunden har lyst på, som gir mersalg. Ikke bare spørre fordi sjefen sier det. Ser det ut som en kunde som ikke vil ha gris, spør om han vil ha pomes frites og drikke ved siden av i stedet da. Mer fornøyde kunder og flere salg. Begge blir fornøyd. ^^ Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Ser det ut som en kunde som ikke vil ha gris, Du skal være mer en menneske dersom du klarer dèt. Alle bør behandles likt. Det er ikke i jobb-beskrivelsen din å foreta valg for kundene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Du skal være mer en menneske dersom du klarer dèt. Alle bør behandles likt. Det er ikke i jobb-beskrivelsen din å foreta valg for kundene. jobber du med å selge burgere og/eller pølse og det kommer inn noen som åpenbart er muslim så er det vel strengt tatt unødvendig om de vil ha noe svineprodukter. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Min erfaring er at somregel påpeker musliene det før vi i det hele tatt rekker å spørre om noe Lenke til kommentar
Populært innlegg MrBjoern Skrevet 11. august 2010 Populært innlegg Del Skrevet 11. august 2010 Du skal være mer en menneske dersom du klarer dèt. Alle bør behandles likt. Det er ikke i jobb-beskrivelsen din å foreta valg for kundene. For all del, jeg kan ikke se på alle om de er vegetarianere, muslimer, redde for grønnsaker eller whatnot. Men i noen tilfeller er det ganske åpenbart at noen tilhører Islam, og derfor ikke vil ha noe med gris. Da ser jeg på det som unødvendig å foreslå baconpølse, men heller pizza med biff. Om du ser tegninga? Jeg behandler ikke kunder likt. Hadde jeg gjort det hadde jeg pushet grillpølser på tilbud på alle. I stedet yter jeg god service, er hyggelig og hjelper alle kunder, uansett. Uansett hva du mener måtte stå i min jobb-beskrivelse og ikke, så kan jeg garantere deg at jeg har hatt ett fåtall missfornøyde kunder, og ett stort flertall av de som er fornøyde. Så jeg gjør tydeligvis jobben min ganske bra. 11 Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Enig der. Analysere kunden og finne ut hva som er mest sannssynlig at han/hun vil ha for så og opplyse om dette. På jobben min vil de eldre som oftest ha rødspette, mens andre yngre går for hamburgere. 1 Lenke til kommentar
Cubesmith Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Smånervøs 19åring som mista p-pillene sine ut fra pengboka si idag når hu sku betale. Brettet ramla ned disken på min side så jeg måtte bøye meg ned å plukke det opp for henne. Hun ble flau! Ikke at jeg brydde meg så veldig egentlig, men artig å se reaksjonen hennes da hun allerede virket nervøs. Endret 11. august 2010 av biudhveh Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Smånervøs 19åring som mista p-pillene sine ut fra pengboka si idag når hu sku betale. Brettet ramla ned disken på min side så jeg måtte bøye meg ned å plukke det opp for henne. Hun ble flau! Ikke at jeg brydde meg så veldig egentlig, men artig å se reaksjonen hennes da hun allerede virket nervøs. Åeh. Litt som småjenter som er innom for å kjøpe tamponger også. Eller enda bedre, når de sender kjæresten for å handle. "Jeg skal ha ob jeg." *stirre litt ned i bakken* - Blå eller rosa? "Uhm... Jeg vet ikke?" Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Ikke for å være rasistisk men når jeg kjøpte frukt i butikken i stad trodde jeg at jeg skulle knekke sammen av latter, en utlending som snakker med betjeningen: Kunde: va dene koste? Betjening: Ha? Kunde: 18,9,- det va billig Betjening: Neinei, jeg skjønte ikke hva du sa Kunde: Va denne koste (riste på 5 kilos sekk med poteter) Betjeningen: Er det ikke en prislapp der da? Kunde: Den borte Betjening: Vent litt, da skal jeg gå inn å se *går ca 1 min før damen er tilbake fra å sjekke prisen* Betjening: Den koster 54,90,- Kunde: Du lure meg, den kostet 24,90,- på lørdag Betjening: Jaha, vel nå koster den 54,90,- Kunde: Dette jeg ikke finne meg i, dere lure meg for penger Betjening: Jammen... den var på tilbud forrige uke Kunde: Lureri, rasist! Kunden tar da med seg de 8 ungene å går ut av butikken. Hvordan, eh.. syntes synd på ho dama i butikken jeg, ho så litt fortapt ut der hun stod. Litt off-topic her. Jeg er slettes ikke rasist, og at fyren er utlending er bare en tilfeldighet og har ingenting med situasjonen å gjøre. Men det motbeviser ikke akkurat manglende intelligens hos en del folk. En jeg kjenner jobber på et sagbruk sammen med en del andre, blandt annet en utlending. (han har riktignok bodd i Norge i mange år lenge nok til å klage over "de javla otlendingene".) Men uansett. Fyren (utlendingen) er udugelig så det holder, og klarte ikke engang de enkleste jobbene. Sjefen ble til slutt litt forbannet og sa han kunne styre en talje i naborommet i stedet. Det var en jobb som var så enkelt "at enhver idiot kunne klare det". Fyren ble litt sur, men gikk inn i rommet ved siden av og begynte å jobbe med taljen. Ti minutter senere dukket han opp igjen og trengte hjelp. Det viste seg at han hadde klart å kjøre taljen så fast at de måtte skru den ned for å få løs tauet. På toppen av det hele klarte fyren å si sjefen løy. Det var ikke så enkelt at enhver idiot kunne klare det. Endret 11. august 2010 av vikingkylling 4 Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Du skal være mer en menneske dersom du klarer dèt. Alle bør behandles likt. Det er ikke i jobb-beskrivelsen din å foreta valg for kundene. For all del, jeg kan ikke se på alle om de er vegetarianere, muslimer, redde for grønnsaker eller whatnot. Men i noen tilfeller er det ganske åpenbart at noen tilhører Islam, og derfor ikke vil ha noe med gris. Da ser jeg på det som unødvendig å foreslå baconpølse, men heller pizza med biff. Om du ser tegninga? Jeg behandler ikke kunder likt. Hadde jeg gjort det hadde jeg pushet grillpølser på tilbud på alle. I stedet yter jeg god service, er hyggelig og hjelper alle kunder, uansett. Uansett hva du mener måtte stå i min jobb-beskrivelse og ikke, så kan jeg garantere deg at jeg har hatt ett fåtall missfornøyde kunder, og ett stort flertall av de som er fornøyde. Så jeg gjør tydeligvis jobben min ganske bra. Tegningen har jeg da sett hele tiden. Derimot mener jeg stadig at det blir galt å bedrive gjettelek basert på utseende til kunden. Men hvis det er det som fungerer for deg, så er det fint. :-) 1 Lenke til kommentar
Opptatt Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Du skal være mer en menneske dersom du klarer dèt. Alle bør behandles likt. Det er ikke i jobb-beskrivelsen din å foreta valg for kundene. jobber du med å selge burgere og/eller pølse og det kommer inn noen som åpenbart er muslim så er det vel strengt tatt unødvendig om de vil ha noe svineprodukter. Bare fordi en person har ett annet utseende enn andre, så velger jeg ikke å tippe på at han sikkert er muslim. Jeg spør alltid alle om de skal ha ost, bacon, chips, brus, grillkrydder, og alt av grønnsaker på burgeren sin. Uansett om de er tykke eller tynne, om de er mørkhudet eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Noen andre som har opplevd noe lignende? Jeg har en jobb som IT-service i et litt lokalt firma på bygda. Dette betyr at vi har mye mer ekstra kontakt med kundene enn for eksempel elkjøp har med sine kunder. Min sjef hadde følgende episode med en person for noen uker siden: Hun sendte en mail på fredags kveld. Dette inneholdt en forespørsmål om min sjef kunne skrive ut 100 eksemplarer av et omslag (fotopapir). Greit nok at min sjef kunne gjøre dette etter hvert som han fikk tid. Lørdags morning, ringte hun igjen til sjefen min på mobilen hans (jobb og privattelefon i ett), for deretter å spørre om han hadde fått skrive det ut. Nei, det hadde han ikke fått gjort siden hun hadde sendt det sent, fredags kveld. Om han i det hele tatt fikk skrive det ut den lørdagen, var han usikker på - siden han ikke visste om han skulle opp til "basen" vår den dagen. Han skulle i så fall gi en lyd dersom han gjorde det. Senere på samme lørdag, ringte hun en gang til for å spørre om han hadde fått gjort det. Nei, det hadde ikke sjefen min gjort siden han ikke hadde vært oppe på basen. Det var jo i tillegg helg. Det sluttet ikke der. Hun ringte til og med tidlig på søndagen - for å spørre om akkurat det samme. Han sa til meg, at han virkelig måtte ta seg sammen for å ikke kjefte og smelle på hun... Det må da virkelig ikke være så vanskelig å respektere at personer har helg, spesielt når en sender en forespørsel på fredags kveld... Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Men for å holde meg litt på matta her: I dag hadde jeg et merkelig ektepar innom. Eller, det var ikke det at de var så merkelige, men heller overstadig hyggelige. Jeg gav dem rabatt på et TV de ønsket seg, fordi det var en utgående modell og siste utstillingsmodell. Fruen kunne ikke fullrose meg nok, og forklarte at hun alltid anbefalte min butikk til aaaaalleee hun møtte. Da jeg i tillegg sa at et galvanisk skille kostet 99,- men som vi senere oppdaget kostet 179,-, og slo det inn til 99,- siden jeg sa feil. Da gikk hun nesten ut av sitt eget skinn i begeistring. Hun hadde aldri opplevd makan. Folk ass. :-) Men veldig hyggelig da, for å ha det sagt. Følte bare ikke at det var så utrolig det vi gjorde for dem. Det må da virkelig ikke være så vanskelig å respektere at personer har helg, spesielt når en sender en forespørsel på fredags kveld... Nei, enkelte ser kun seg selv. Jeg var så dum å gi bort mitt private telefonnummer til en kunde, fordi det var et case kun jeg hadde kjenskap til på det tidspunktet, og hvis noe gikk galt i butikken dagen etter skulle han få lov til å ringe. Tullingen tok seg selvsagt friheten til å ringe meg på privaten, lørdag morgen kl 8, bare for å sjekke noen trivaliteter og gjenta seg selv flere ganger. Og han visste at jeg hadde fri. Dette handlet om en bærbar dvd-spiller til 999 kroner. Endret 11. august 2010 av Anathema 3 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Anathema, det er vel kanskje slike kunder som får deg lyst til å fortsette i jobben? Selv om det var lite gjorde, må jeg si du behandlet kunden på en god måte. Rimelig var det kanskje, men det er nok ikke alle som hadde gjort dette. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hyggelig å høre. Ikke noe ekstraordinært fra min side, det var poenget egentelig. Når jeg sier feil pris til kunden, står jeg for det jeg har sagt. Men det får meg nok ikke til å ville fortsette i jobben, selvom det er veldig hyggelig og gjør dagen min bedre. Salg er noe jeg avskyr å jobbe med. Men jeg holder maska enn så lenge, hihi. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Folk ass. :-) Men veldig hyggelig da, for å ha det sagt. Følte bare ikke at det var så utrolig det vi gjorde for dem. Når det kommer "godt voksne" som skal ha kontantkort spør jeg alltid om jeg skal fylle det på telefonen. Det har aldri vært noen big deal og kundene blir jo selvsagt fornøyde. Men så var det en som ble så ekstra fornøyd da jeg sa at det var fyllt på og at alt var i orden. Han tok meg i hånda i ristet meg som en tørketrommel mens han lyste opp som ei sol. Følte likevel et plutselig behov for å vaske hendene da han hadde gått. Og så var det ei jente som skulle ha en baguett med drikke aka. brus. Så sier hun "må jeg hente den sjøl?" og jeg svarer "nei, jeg kan sikkert hente den til deg." Nå er brusskapet ca. 3 meter unna og hun ble sprutrød. Jeg skjønte jo at hun trodde jeg måtte scanne/vite hvilken brus hun tok, men den lille moroa jeg kan lage på jobb må jeg jo utnytte. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Det må da virkelig ikke være så vanskelig å respektere at personer har helg, spesielt når en sender en forespørsel på fredags kveld... Langt i fra uvanlig. De fleste kunder forventer at vi som jobber med data gjør det 24 timer i døgnet og at vi liker å jobbe med alt som har med data å gjøre, enten det handler om formatering, fjerning av virus, oppsett av nettverk, utskrifter, design osv. 1 Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 For de som ikke kan data så er ALT som bruker strøm og er "nymotens" noe "datafolk" kan. Det, det er virkelig irriterende det! "oj, du kan data" "ja, noe" "Kan du hjelpe meg med XXXXXX?" "Nei, det kan jeg ikke" "jammen... du kan jo data jo" *oppgitt* 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå