OscarMike1 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) [quote name='Charlotte Q' date=' 3. august 2010 - 02:34' timestamp='1280795667' Synes forresten det er fryktelig frekt å legge varene i en tom kasse selv før .. Argh. Ja. Lenge siden jeg jobbet i butikk, men akkurat det husker jeg godt. Spesielt voksne menn som demonstrativt går forbi køen og legger varer på båndet i en tom kasse. Som oftest endte det med: 1. Beklager, det er 10 minutter til vi stenger og den andre ansatte låser dørene. Still deg i køen. 2. En annen i køen kommer med en tørr bemerkning om at dersom den kassen åpnes skal ihvertfall ikke du først. Det var også kundene som spurte personen i kassa om de kunne gå før køen for jeg skal jo bare ha en pakke røyk. Alltid gøy å henvise til siste person i køen og be vedkommende spørre der først. Endret 3. august 2010 av Eircag Lenke til kommentar
Populært innlegg Black Star Skrevet 3. august 2010 Populært innlegg Del Skrevet 3. august 2010 Enkelte folk har tydeligvis ikke nok IQ til å forstå kø-systemer, hvordan de fungerer, og nytten av de. Kølappsystem gjør det noe enklere, men det er enkelte som ikke helt klarer å skjønne det heller. Kunder kommer gjerne frem til disken rett før jeg rekker å rope opp neste nummer, og da jeg spør hvilket nummer de har (de står der uten kølapp), så blir enkelte sure og "må jeg trekke kølapp når jeg bare skal ha én ting?". Eh... ja? Det er utrolig frekt, ikke bare for oss som står i kassa, men for de kundene som faktisk har trukket kølapp og "bare skal ha én ting". Om vi ser gjennom fingrene med slike kunder, så kan du tro neste person i den riktige køen reagerer. Andre ser ikke at vi har kølappsystem, selv om kølappmaskinen står rett foran trynet på folk når de kommer inn, med stor plakat "Vennligst trekk kølapp", tre store skjermer over disken med kønummer og flere ansatte som roper opp kølappnummer etterhvert. En kunde var direkte motbydelig en gang. Kommer rett bort til kassa og spør om noe. Jeg ber han trekke kølapp, men han sier at han ikke har tid. Jeg forklarer han at det er urettferdig mot de som faktisk har trukket kølapp, men han gir seg ikke. Han skulle ikke "bare ha én ting" heller. Selv om jeg ropte opp neste person i køen og begynte å ekspedere han så fortsatte han å spørre og grave. Nok en gang ber jeg han trekke kølapp, nå i en noe krassere tone. Da sier han "men jeg har feilparkert og sønnen min sitter alene i bilen". Da var begeret fullt for min del, så jeg sa rett ut "Det driter jeg i, for det er da virkelig ikke mitt problem". Han roet seg faktisk ned da, trakk kølapp, og ventet til det var hans tur. 12 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Føltes det godt å sette kunden på plass? Lenke til kommentar
Populært innlegg Anathema Skrevet 3. august 2010 Populært innlegg Del Skrevet 3. august 2010 I går ringte telfonen på jobben i 5 tiden. På tråden var det en gubbe, som hadde kjøpt en laserprinter dagen før. Nå skjønte han ikke hvordan den fungerte, og lurte spesifikt på om det var en oransj del i toneren som skulle fjernes. Jeg som tok telefonen, jobber ikke i den avdelingen, men prøvde å hjelpe han så godt jeg kunne. Det første jeg ba han om var å finne de arkene som fulgte med da den ble kjøpt. Hørte hele tiden kjerringa hans klage høylytt i bakgrunnen. Men i manualen sto det ingenting i følge ham. Etter over 6 minutter i telfonen for å prøve å hjelpe ham, sier han brått "Denne samtalen med deg får jeg ikke noe ut av" og så legger han på. Ca 2 timer senere tropper de begge opp i butikken vår, som er satt opp slik at kassapunktet er ved utgangen (naturligvis). Det var rolig i dette tidsrommet, men avdelingsleder på tele / data sto i telefonen med en annen kunde, og jeg og en annen kollega benyttet tiden til å sette opp et par nye produkter. Anyways: Jeg går raskt opp til kassapunktet, der de har satt fra seg printeren og står demonstrantivt og venter. "Hei!, hva kan jeg hjelpe dere med?" "Vet du hva det innebærer å jobbe her eller? Du skal vite hvordan denne fungerer!", kommer det fra dama. Så jeg forklarer at jeg ikke er ansatt i den avdelingen, men at de kan ta med seg printeren ned i hjørnet av butikken, for da kan de få hjelp så snart avd / leder er ferdig i telfonen. "Nei, ikke snakk om. Vi flytter oss ikke! Han får komme HIT!". "Helt greit det", sier jeg. "Da sender jeg han opp når han er ferdig i telefonen.".. ...Ca 3 minutter etterpå, kommer mannen farende ned midtgangen, på vei mot telefonhjørnet, mens han roper (den klassiske) "ER DET MUUULIG Å FÅ NO HJÆLP HÆR ELLER??" (Ja, så snart han er ferdig i telefonen, din løk.) Ca minuttet etterpå fikk avd/leder gått opp å hjulpet dem i kassa, og her er det geniale. Når man åpner esken som printeren kommer i, er det første man ser en stor, hvit lapp. Dette er en step-by-step guide, som forklarer hvordan man skal fjerne den oransje biten som sitter på toneren, for deretter å forklare videre oppsett på printeren. Når skal folk lære seg å bruke øya, og ikke minst, slutte å bli sure på butikkansatte for deres egen inkompetanse og tafatthet? Argh. :-) 17 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Føltes det godt å sette kunden på plass? Egentlig ikke... men det funket ihvertfall Lenke til kommentar
Akrobaten Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Jobbet i en enkel strandkiosk et par sommere. Det var ikke altfor ofte at vi fikk nye varer, så det hendte ofte at noen istyper var utsolgt. Dessuten var noen av produktplakatene fra året før. På grunn av dette lagde vi et stort kryss av teip over typene vi ikke hadde. Hva slags folk er det som er så dumme at de ikke skjønner at vi da ikke har disse typene? Det kom folk som prøvde å skrape av teipen, folk som lurte på hva isen kosta, siden det ikke var lett å se det gjennom teipen, og folk som rett ut sa "jeg vil ha den med sånn stort brunt kryss over". Og nei, dette var ikke bare barn 2 Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Å jobbe på Meny er noe herk. Kundene forventer så mye mer av oss Meny-ansatte enn av Kiwi, Rimi, Rema og de andre billigkjedenes ansatte. Og hos oss på kisoskene forventer de også enormt mye ettersom vi er mye dyrere igjenn. 2 Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 .. Jeg satt og håpte på at historien din aldri skulle ta slutt. Ser det for meg. Lenke til kommentar
Stine_K Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Å jobbe på Meny er noe herk. Kundene forventer så mye mer av oss Meny-ansatte enn av Kiwi, Rimi, Rema og de andre billigkjedenes ansatte. Av oss på ICA også. Kanskje spesielt på akkurat ICA nær som legger sin stolthet i kundeservice. Liker å yte service jeg, men av og til tenker jeg at noen av kundene skulle tatt seg en tur på Kiwi når de f eks sukker irritert og demonstrativt legger varene på båndet til en kasse som ikke er i bruk dersom de kommer som nummer tre og nummer én er i ferd med å betale og nummer to har lagt varene klar. På kiwi (hvor jeg handler iblant bare fordi det er nærmest hjemme) har jeg opplevd å stå som nummer sju-åtte bak opptil flere store, fulle handlevogner, mens en annen ansatt står fredelig og stabler tyggis rett ved en ubrukt kasse. Noen ICA-kunder er så bortskjemte. Synes forresten det er fryktelig frekt å legge varene i en tom kasse selv før jeg har tatt i bruk ringeknappen og når det kanskje bare er én kunde foran i køen. For vi ringer uansett etter hjelp hvis køen består av mer enn tre kunder med noen få varer hver, hvilket tilsier at enkelte frekkaser altså har absolutt NULL tålmodighet. Tror det er ganske mange som faktisk aldri har jobbet i noe serviceyrke, det virker i hvert fall sånn. Jeg kjenner til den der. Jobber som oftest aleine i butikken, og jeg må som oftest både høyt og lavt iløpet av vakta. Noe som veldig ofte skjer, er at kunder kommer til kassa akkurat idet jeg er kommet meg på toppen av gardintrappa for å hente noe. H*n har da ofte gått rundt og tuslet i butikken lenge. Som oftest plukker jeg med meg noe ned og setter det på nærmeste hylle for så og gå til kassa. Hvis jeg ikke da er der iløpet av et halvt minutt står noen ganger kunden og speider rundt i butikken og har plutselig dårlig tid. Noe annet typisk er at kunde#1 står i kassa, jeg er på vei bort for å hjelpe og kunde#2 stopper meg på veien og skal ha forklart noe eller vises hvor noe er. Hvis jeg da hjelper h*n, blir personen i kassa utålmodig, viser/forklarer jeg fort, yter jeg dårlig service, selv om jeg alltid går bort og hjelper bedre etterpå. Jeg har riktignok aldri fått kjeft/kritikk og jeg får ofte skryt av kunder, men noen kunder er verre en en treer med trass! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Bare en liten tanke ang. å flytte øl- og tobakksalget til polet: Jeg tror dette er tidenes dårligste ide. Folk som vanligvis ikke går på polet, vil måtte gå der for å kjøpe røyk. Da kjøper de lett helsefarlig vodka også etterhvert. Dette rekrutterer til alkoholisme. Nei, la heller Polet fortsatt være en butikk for spesiellt interesserte. Da kan også de ansatte ha kompetanse på god vin, i stedet for kun å bli kioskarbeidere som jobber seg i hjel med kunder som skal ha trivielle ting som røyk og pils. Jeg var kunde i dag i en lakkforretning. Der hadde de god service og kompetanse. Fantastisk at han som jobber der har greie på nettopp den MCen som jeg skal pusse opp. 1 Lenke til kommentar
Opptatt Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Eventuelt legg ned hele monopolet, og selg sprit og vin i vanlige butikker, slik de gjør i resten av verden. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Enkelte folk har tydeligvis ikke nok IQ til å forstå kø-systemer, hvordan de fungerer, og nytten av de. Kølappsystem gjør det noe enklere, men det er enkelte som ikke helt klarer å skjønne det heller. Kunder kommer gjerne frem til disken rett før jeg rekker å rope opp neste nummer, og da jeg spør hvilket nummer de har (de står der uten kølapp), så blir enkelte sure og "må jeg trekke kølapp når jeg bare skal ha én ting?". Eh... ja? Det er utrolig frekt, ikke bare for oss som står i kassa, men for de kundene som faktisk har trukket kølapp og "bare skal ha én ting". Om vi ser gjennom fingrene med slike kunder, så kan du tro neste person i den riktige køen reagerer. Andre ser ikke at vi har kølappsystem, selv om kølappmaskinen står rett foran trynet på folk når de kommer inn, med stor plakat "Vennligst trekk kølapp", tre store skjermer over disken med kønummer og flere ansatte som roper opp kølappnummer etterhvert. Datakjeden i Bergen hadde ihvertfall for noen år siden (har ikke vært der på en stund nå) en ganske grei løsning. De hadde vel 1-2 "standard" kasser med kølappsystem, og en kasse med "vanlig" køsystem for plukk, altså for kunder som vet nøyaktig hva de skal ha. Kunder som trenger hjelp trekker lapp, mens kunder som vet at de skal ha f.eks. en 500GB WD harddisk stiller seg i kø og blir ekspedert raskt. Endret 3. august 2010 av srbz Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Eventuelt legg ned hele monopolet, og selg sprit og vin i vanlige butikker, slik de gjør i resten av verden. Som f.eks sverige? Oh wait... 5 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Eventuelt legg ned hele monopolet, og selg sprit og vin i vanlige butikker, slik de gjør i resten av verden. Som f.eks sverige? Oh wait... Det er sånn i skandinavia(- danmark). Men i resten av Europa/Verden kommer ikke jeg på flere som har et statlig monopol på sprit/vin salg. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Et statlig monopol på sprit fører til: Bedre utvalg, redusert forbruk. Har vansker med å se det negative her. Men nå ser jeg ikke de store gledene med å drikke hele tiden heller så. 6 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Datakjeden i Bergen hadde ihvertfall for noen år siden (har ikke vært der på en stund nå) en ganske grei løsning. De hadde vel 1-2 "standard" kasser med kølappsystem, og en kasse med "vanlig" køsystem for plukk, altså for kunder som vet nøyaktig hva de skal ha. Kunder som trenger hjelp trekker lapp, mens kunder som vet at de skal ha f.eks. en 500GB WD harddisk stiller seg i kø og blir ekspedert raskt. Er ikke i alle butikker at dette er lett gjennomførbart dessverre. Ellers hadde det vært en god løsning. Problemet er at om det plutselig ikke er noen kunder som bare skal ha en eller to ting, men lang kø i den vanlige kassa, så må man gå dit og hjelpe. Og kommer det da inn en kunde som skal ha en liten ting, så blir han/hun stående og vente i hurtigkassen i en lang stund til noen har tid til å ekspedere i den igjen. Og dette hadde nok skjedd ganske ofte, for de fleste kundene vi har bruker litt tid. Når folk skal ha et kamera eller objektiv, så vil de gjerne bruke litt tid på det. Det er noe helt annet enn å kjøpe en harddisk eller et grafikkort på en databutikk. Men vi er stort sett såpass mange på jobb at køen går kjapt unna allikevel, samtidig som at køen sjelden består av mer enn to-tre personer bortsett fra i verste sommerperioden og i desember, så det er stort sett ikke lange ventetiden uansett. Og jeg kan garantere deg at hurtigkassen veldig ofte hadde blitt misbrukt av folk som har masse spørsmål og som bruker lang tid. Og hadde vi bedt de stille seg i den andre køen (og da havne bakerst i køen igjen), så tror jeg vi hadde fått mange sure kunder. De har (hadde?) denne løsningen på Datakjeden i Oslo også, men jeg har aldri sett at det har stått noen i den kassa. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Det er sånn i skandinavia(- danmark). Men i resten av Europa/Verden kommer ikke jeg på flere som har et statlig monopol på sprit/vin salg. selv om vin og sprit blir mer tilgjengelig vil det som oftes gjøre at bredden i utvalget blir ganske mye dårligere/smalere enn det det er idag så det har klart sine fordeler med vinmonopol. 1 Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Perfekte tråden Har en kortautomat med tre knapper. En rød, en gul og en grønn. Etter at de har trykket inn pin klarer de å trykke gul eller rød. Samme automaten har chip inngangen foran. Folk druser kortet nedi der papiret kommer ut. Morsomt er det uansett. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Jeg klarte å spenne bein på en kunde på jobben i dag . Snakket med en kundegruppe på 3 stk, og da vi skulle gå til en annen avdeling skrittet jeg ut og en av de gikk rett over beinet mitt og skikkelig i bakken. . Gikk heldigvis bra..men allikevel. Huff.. 5 Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Ånei, sikkert verre for deg enn for kunden. Jeg ble kjempelei meg bare fordi jeg kjeftet "Kom IGJEN da" på fruktvekten som ikke ville stabilisere seg, så trodde den stakkars damen at jeg maste på at hun skulle få fram pengene og betale :( 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå