Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

[quote name='Charlotte Q' date=' 3. august 2010 - 02:34' timestamp='1280795667'

 

Synes forresten det er fryktelig frekt å legge varene i en tom kasse selv før ..

 

Argh. Ja. Lenge siden jeg jobbet i butikk, men akkurat det husker jeg godt. Spesielt voksne menn som demonstrativt går forbi køen og legger varer på båndet i en tom kasse.

 

Som oftest endte det med:

1. Beklager, det er 10 minutter til vi stenger og den andre ansatte låser dørene. Still deg i køen.

2. En annen i køen kommer med en tørr bemerkning om at dersom den kassen åpnes skal ihvertfall ikke du først.

 

Det var også kundene som spurte personen i kassa om de kunne gå før køen for jeg skal jo bare ha en pakke røyk. Alltid gøy å henvise til siste person i køen og be vedkommende spørre der først.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobbet i en enkel strandkiosk et par sommere. Det var ikke altfor ofte at vi fikk nye varer, så det hendte ofte at noen istyper var utsolgt. Dessuten var noen av produktplakatene fra året før. På grunn av dette lagde vi et stort kryss av teip over typene vi ikke hadde. Hva slags folk er det som er så dumme at de ikke skjønner at vi da ikke har disse typene? Det kom folk som prøvde å skrape av teipen, folk som lurte på hva isen kosta, siden det ikke var lett å se det gjennom teipen, og folk som rett ut sa "jeg vil ha den med sånn stort brunt kryss over". Og nei, dette var ikke bare barn :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å jobbe på Meny er noe herk. Kundene forventer så mye mer av oss Meny-ansatte enn av Kiwi, Rimi, Rema og de andre billigkjedenes ansatte.

 

Av oss på ICA også. Kanskje spesielt på akkurat ICA nær som legger sin stolthet i kundeservice. Liker å yte service jeg, men av og til tenker jeg at noen av kundene skulle tatt seg en tur på Kiwi når de f eks sukker irritert og demonstrativt legger varene på båndet til en kasse som ikke er i bruk dersom de kommer som nummer tre og nummer én er i ferd med å betale og nummer to har lagt varene klar. På kiwi (hvor jeg handler iblant bare fordi det er nærmest hjemme) har jeg opplevd å stå som nummer sju-åtte bak opptil flere store, fulle handlevogner, mens en annen ansatt står fredelig og stabler tyggis rett ved en ubrukt kasse. Noen ICA-kunder er så bortskjemte.

 

Synes forresten det er fryktelig frekt å legge varene i en tom kasse selv før jeg har tatt i bruk ringeknappen og når det kanskje bare er én kunde foran i køen. For vi ringer uansett etter hjelp hvis køen består av mer enn tre kunder med noen få varer hver, hvilket tilsier at enkelte frekkaser altså har absolutt NULL tålmodighet.

 

Tror det er ganske mange som faktisk aldri har jobbet i noe serviceyrke, det virker i hvert fall sånn.

Jeg kjenner til den der. Jobber som oftest aleine i butikken, og jeg må som oftest både høyt og lavt iløpet av vakta. Noe som veldig ofte skjer, er at kunder kommer til kassa akkurat idet jeg er kommet meg på toppen av gardintrappa for å hente noe. H*n har da ofte gått rundt og tuslet i butikken lenge. Som oftest plukker jeg med meg noe ned og setter det på nærmeste hylle for så og gå til kassa. Hvis jeg ikke da er der iløpet av et halvt minutt står noen ganger kunden og speider rundt i butikken og har plutselig dårlig tid.

Noe annet typisk er at kunde#1 står i kassa, jeg er på vei bort for å hjelpe og kunde#2 stopper meg på veien og skal ha forklart noe eller vises hvor noe er. Hvis jeg da hjelper h*n, blir personen i kassa utålmodig, viser/forklarer jeg fort, yter jeg dårlig service, selv om jeg alltid går bort og hjelper bedre etterpå.

Jeg har riktignok aldri fått kjeft/kritikk og jeg får ofte skryt av kunder, men noen kunder er verre en en treer med trass!

Lenke til kommentar

Bare en liten tanke ang. å flytte øl- og tobakksalget til polet:

 

Jeg tror dette er tidenes dårligste ide.

Folk som vanligvis ikke går på polet, vil måtte gå der for å kjøpe røyk. Da kjøper de lett helsefarlig vodka også etterhvert.

Dette rekrutterer til alkoholisme.

 

Nei, la heller Polet fortsatt være en butikk for spesiellt interesserte.

Da kan også de ansatte ha kompetanse på god vin, i stedet for kun å bli kioskarbeidere som jobber seg i hjel med kunder som skal ha trivielle ting som røyk og pils.

 

 

 

Jeg var kunde i dag i en lakkforretning. Der hadde de god service og kompetanse.

Fantastisk at han som jobber der har greie på nettopp den MCen som jeg skal pusse opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte folk har tydeligvis ikke nok IQ til å forstå kø-systemer, hvordan de fungerer, og nytten av de. Kølappsystem gjør det noe enklere, men det er enkelte som ikke helt klarer å skjønne det heller.

 

Kunder kommer gjerne frem til disken rett før jeg rekker å rope opp neste nummer, og da jeg spør hvilket nummer de har (de står der uten kølapp), så blir enkelte sure og "må jeg trekke kølapp når jeg bare skal ha én ting?". Eh... ja?

 

Det er utrolig frekt, ikke bare for oss som står i kassa, men for de kundene som faktisk har trukket kølapp og "bare skal ha én ting". Om vi ser gjennom fingrene med slike kunder, så kan du tro neste person i den riktige køen reagerer.

 

Andre ser ikke at vi har kølappsystem, selv om kølappmaskinen står rett foran trynet på folk når de kommer inn, med stor plakat "Vennligst trekk kølapp", tre store skjermer over disken med kønummer og flere ansatte som roper opp kølappnummer etterhvert.

Datakjeden i Bergen hadde ihvertfall for noen år siden (har ikke vært der på en stund nå) en ganske grei løsning. De hadde vel 1-2 "standard" kasser med kølappsystem, og en kasse med "vanlig" køsystem for plukk, altså for kunder som vet nøyaktig hva de skal ha. Kunder som trenger hjelp trekker lapp, mens kunder som vet at de skal ha f.eks. en 500GB WD harddisk stiller seg i kø og blir ekspedert raskt.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Eventuelt legg ned hele monopolet, og selg sprit og vin i vanlige butikker, slik de gjør i resten av verden.

Som f.eks sverige?

Oh wait...

Det er sånn i skandinavia(- danmark). Men i resten av Europa/Verden kommer ikke jeg på flere som har et statlig monopol på sprit/vin salg.

Lenke til kommentar

Datakjeden i Bergen hadde ihvertfall for noen år siden (har ikke vært der på en stund nå) en ganske grei løsning. De hadde vel 1-2 "standard" kasser med kølappsystem, og en kasse med "vanlig" køsystem for plukk, altså for kunder som vet nøyaktig hva de skal ha. Kunder som trenger hjelp trekker lapp, mens kunder som vet at de skal ha f.eks. en 500GB WD harddisk stiller seg i kø og blir ekspedert raskt.

Er ikke i alle butikker at dette er lett gjennomførbart dessverre. Ellers hadde det vært en god løsning.

 

Problemet er at om det plutselig ikke er noen kunder som bare skal ha en eller to ting, men lang kø i den vanlige kassa, så må man gå dit og hjelpe. Og kommer det da inn en kunde som skal ha en liten ting, så blir han/hun stående og vente i hurtigkassen i en lang stund til noen har tid til å ekspedere i den igjen. Og dette hadde nok skjedd ganske ofte, for de fleste kundene vi har bruker litt tid. Når folk skal ha et kamera eller objektiv, så vil de gjerne bruke litt tid på det. Det er noe helt annet enn å kjøpe en harddisk eller et grafikkort på en databutikk.

 

Men vi er stort sett såpass mange på jobb at køen går kjapt unna allikevel, samtidig som at køen sjelden består av mer enn to-tre personer bortsett fra i verste sommerperioden og i desember, så det er stort sett ikke lange ventetiden uansett.

 

Og jeg kan garantere deg at hurtigkassen veldig ofte hadde blitt misbrukt av folk som har masse spørsmål og som bruker lang tid. Og hadde vi bedt de stille seg i den andre køen (og da havne bakerst i køen igjen), så tror jeg vi hadde fått mange sure kunder.

 

De har (hadde?) denne løsningen på Datakjeden i Oslo også, men jeg har aldri sett at det har stått noen i den kassa.

Lenke til kommentar

Det er sånn i skandinavia(- danmark). Men i resten av Europa/Verden kommer ikke jeg på flere som har et statlig monopol på sprit/vin salg.

 

selv om vin og sprit blir mer tilgjengelig vil det som oftes gjøre at bredden i utvalget blir ganske mye dårligere/smalere enn det det er idag så det har klart sine fordeler med vinmonopol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarte å spenne bein på en kunde på jobben i dag :(. Snakket med en kundegruppe på 3 stk, og da vi skulle gå til en annen avdeling skrittet jeg ut og en av de gikk rett over beinet mitt og skikkelig i bakken.

 

:(.

 

Gikk heldigvis bra..men allikevel. Huff..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...