Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror vi tar American Express hos oss. Men da skal transaksjonen autoriseres med pin-kode. Har fått en laaaaang liste med hvordan man autoriserer American Express kort uten pin. Og for å si det slik, da burde det være på en stille kveld hvor man ikke har så mye annet å gjøre.

Heldigvis har de fleste kundene hos oss hvertfall Mastercard som de kan bruke. :wee:

Lenke til kommentar

Er det vanlig å ta american express kort i Norge? Vi har hatt flere terminaler innom som tar de fleste kortene,men ikke american express eller debitkort fra sas osv.

Jobber i Coop og der godtas ikke American Express. Ihvertfall ikke i den Coopen jeg jobber på... Eller dollar heller for den saks skyld, noe som sier seg selv... Er vel en grunn til at det heter AMERICAN Express...

Lenke til kommentar

Er det vanlig å ta american express kort i Norge? Vi har hatt flere terminaler innom som tar de fleste kortene,men ikke american express eller debitkort fra sas osv.

Jobber i Coop og der godtas ikke American Express. Ihvertfall ikke i den Coopen jeg jobber på... Eller dollar heller for den saks skyld, noe som sier seg selv... Er vel en grunn til at det heter AMERICAN Express...

Hehe, vi tar imot dollar, euro og pund i sedler. Men maskinen er programert til å gi ELENDIG vekselrate. Jeg sier til kundene at det ikke er særlig lurt å betale med dollar ettersom de sparerer mye på å veksle i banken, men neida, her smeller vi 100 dollar seddelen i bordet og får vekslet den med tap.

Og spanjoler, franskmenn, itallienere og sånt som ikke kan engelsk ser alltid like dumt på meg når de får norsk veksel tilbake :D

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Har heldigvis ikke problemer med noen kort men enkelte ganger er det litt problemer med Alphyra og PayEx, som er våre leverandører, og noen ganger må man krangle kortene gjennom.

Hadde en fra Australia som skulle sjekke ut her en dag, og skulle da hjem og ville bruke så mye av valutaen han hadde i pengeboka, og dette var tydelig en reisende med mange destinasjoner for der var det mye valutta å ta av. Hadde da noen netter hos oss så regningen var stor og god (tar jo over 1300 kr per natt i sommer perioden i enkeltrom :p) så da var det bare å sette i gang. Han betalte noe med norske kroner, noe med amerikanske dollar, noe med pund, noe med svenske kroner, noe med euro etc etc. Var en liten lang liste å ta seg av men som nordlending jeg er (og ikke helt ustødig på Engelsk) gikk det rimelig kjapt med tørrpraten.

Men bak han sto en sur gammel grinete tysk dame med et nøkkelkort i handa. Jeg smilte og nikket til henne at hun bare kunne legge kortet igjen - hun var del av en bussgruppe og de har forhåndsbetalt - men neida, hun sto der og sutret og banket med nøkkelen i disken og hele pakken mens jeg holdt på med utsjekken. Tok nesten 10 minutter å få han fra Australia gjennom utsjekken, og da jeg spurte hva hun ville svarte hun surt på tyske noe jeg ikke skjønte. Forsøkte å indikere at alt var i orden, hun hadde intet på rommet, men hun fortsatte å blabre på tysk, så jeg måtte hente hotellsjefen for å oversette. Viste seg at hun ville klage på at hun måtte vente i kø. Sjefen min himlet bare med øynene og fortalte at sånn var det nå på hotell, og ønsket henne en fortsatt god dag. Nøkkelen ble bare slengt over disken, og hun stormet ut av hotellet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde ei utenlandsk dame innom for ei stund siden. Så litt Thailand ut. Så sa hun bare helt ut av det blå: "du er så hvit på armene, har du ikke vært ute i sola?". Og det var ikke på en spøkefull måte. Fikk lyst å svare: "nei, jeg er ikke like svidd som deg". Men det ble bare "nei, det er ikke så mye sol i Norge vet du". Var irritert resten av arbeidsdagen.

haha, første gangen jeg faktisk har begynt å le ordentlig av noe jeg har lest :p Trodde ikke det kom til å skje :!:

Lenke til kommentar

Det å i det hele tatt betale med kort, er jo ikke en lovfestet rett en gang!

Tja. Det spørs litt på hvordan du leser finansavtaleloven § 38.

Nei? Der står det jo: (3) En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.

En ting er hva det står i lovene, en annen ting er at jeg er ganske sikker på at det står i avtalen du skriver under med BBS for å få bankaksept at du både er forpliktet til å ta imot betaling med kort, samt ha reserveløsning hvis kortterminalen ikke virker - SAMT at kunden har rett til å ta ut penger (gjelder hvis du har bankaxept på terminalen) - pengeuttak er selvsagt avhengig av at du har nok penger i kassa.

Når det gjelder American Express så er det butikken/kjeden selv om avgjør om de vil godta dette, men provisjonssatsen på visa/mastercard er normalt ca 1.5% og dobbelt så høy omtrent på amex/diners - derfor kutter mange ut disse sidne de ikke er så utbredt.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Statoil tar American Express.

Ellers så er det vel ikke så veldig vanlig her til lands, mest på turistplasser kan jeg tenkte meg. Men hele poenget med American Express, slik jeg har forstått det, er at de har gode leiebilavtaler, hotellavtaler, og en god reiseforsikring. Så er det nok mest for turister, og Norge er jo ikke den plassen folk flest ferierer (forstår de godt, så dyrt alt her er!).

Lenke til kommentar

Tja, bare i sommer perioden har vi vel 17 000 personer boende hos oss her i Lofoten og det bare på 1 hotell, her oppe har vi 5 hoteller og 3 rorbue komplekser. I dag f.eks var det fullbooket på alle knutepunktene på Austvågøy (Svolvær, Kabelvåg, Henningsvær) samt i tilegg har man en drøss med bobil turister, telt turister og gjennomreisende. Og dette er bare i Lofoten, man har en drøss med plasser fra Nordkapp til Lindesnes som er yndede feriemål. Turistmarkedet i Norge er enormt, og det er enorme summer å hente av det. Problemet er at det er veldig sesongsbetunget.

Men at folk flest ikke ferierer i Norge er nok direkte feil. Store deler av det europeiske markedet kommer med busslaster (bokstavelig talt) til Norge for å feriere. De kaller det nok for "Opplevelses reiser" men det er ferier so to speak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber i en matbutikk som også har postavdeling(post i butikk, ikke postkontor=))

Var en dame som kom innom på tirsdag. Hu hadde hatt stopping av posten sin pga hu hadde vært på ferie og hennes siste dag med stopping av posten var den tirsdagen.

Hu skulle videre på ferie senere på samme kvelden og kom til oss fordi hu mente at hu kunne hente posten sin hos oss. Jeg forklarer at vi ikke har posten hennes og at den kommer i hennes postkasse. Hun sier at hun ikke tror meg begynner å bråke litt og mener at vi har gjordt feil siden hun ikke har fått posten sin. Så ringer jeg postansvarlig på jobben for å høre når hun får posten sin, noe hun ville at jeg skulle gjøre(jeg er 20 år og gutt så kanskje hu ikke stoler på ungdommen) og jeg gjør det og sier det samme jeg hele tiden har sagt, at hun får posten sin i postkassa. Da sier hun til meg "du er ikke informert nok, jeg vil ikke snakke mer med deg", så snur hun seg vekk og starter å mase på en annen ansatt hos oss.

Jeg går ekspiderer noen andre kunder mens jeg overhører at hun sier at vi har en elendig kundeservice og at hun skulle sende klager.

Andre kunder kommenterte henne og syns synd på oss som måtte få en del kjeft i trynet fordi hun hadde selv gjordt en feil.

Merker at det er litt vanskelig å holde seg hyggelig i sånne situasjoner

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var en fyr som jobbet på kundesenteret der jeg jobbet som var særdeles lite serviceinnstilt. Han var den dyktigste der med god margin, og hver gang han fikk høre noe fra en kunde som ikke stemte så ga han klar beskjed om at de tok feil. Hvis de gjentok det så forklarte han enda høyere og enda mer detaljert nøyaktig hvorfor de tok feil. Han unnskyldte aldri noe som ikke var selskapets feil og han fikk de alltid til å si seg enig i forklaringen hans ("Nå som jeg har forklart deg hvordan det fungerer, er du ikke enig i at det du sier til meg er feil og at xyz faktisk er tilfellet?") før han var villig til å hjelpe dem. Det var helt utrolig å se på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kom en gammel mann innom i dag ( jobber på vareutlevering), han hadde kjøpt sin første mobil å greier, men det hadde seg sånt at han kunne IKKE skjønne hvordan man kan ringe med den, så han tok fram mobilen, og der ser jeg at testelåsen er på ( mobil med stor skjerm og store taster, enkelt for folk som begynner å se dårlig osv) da lærte jeg han det da, hvordan han tok av å på tastelåsen :)

han var jo en " søt" gammel mann da, kjempehyggerlig fyr, da skulle han ringe kjærringa si med en gang for å prøve :!:

han dro, og han var kjempefornøyd med service å greier, så kom han tilbake innen 2 min, å spurte om han kunne kjøpe kontantkort her, det kunna han ikke, så sa at de solgte det på rema 1000 rett ned i gata, så begynte han å lure på hvordan han fylte på og sånt da! kjempe snål og søt gammel mann! var glad resten av dagen da jeg tenkte på hvor hyggerlig han var! :new_woot:

• Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...