Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, da tar jeg det før jeg tar kvelden her.

Vi har en butikk som er forholdsvis stor, ca 1200 kvm. Ved inngangspartiet står alarmene, og kassaområdet, naturlig nok. I den andre enden er avdeling for data og telefoni. Det var der jeg oppholdt meg i det jeg hører at det skriker i alarmene. Jeg ser opp mot kassaområdet, hvor jeg ser at 2 menn i 30-årene forsvinner ut. Vel ute deler de seg, den ene går mot venstre langs byggets langside, mens den andre går mot høyre, vekk fra bygget.

Så jeg la på sprang og tok igjen han som gikk langs bygget. En kvinnelig kassaansatt prøvde å løpe etter han som gikk mot høyre, men hun hadde nok ikke overbevisningskraft nok til å få han til å stoppe. Uansett, karen som jeg løp etter får jeg tak i, og han blir med tilbake i butikken, uten å vise noe tegn til å ha gjort noe galt. Han snakket ikke Norsk, fant senere ut at han var Russisk. Fører han gjennom alarmene, og ingenting piper. Da lot jeg han gå, noe jeg angrer litt på i ettertid.

Men jeg syns det var veldig merkelig at han la på sprang rundt bygget, og så kom tilbake og ble med meg inn igjen, og at det ikke skrek i alarmene 2 gang. Derfor tok jeg meg en runde rundt bygget der han hadde løpt, og der fant jeg også tyvgodset, som de antagelig hadde gledet seg til å hente senere på kvelden. Vi har godt med kameraer plassert både inne i butikken, og på utsiden. Anmeldelse til politiet skjer i morgen tidlig. :)

Må si det er utrolig herlig å kunne skuffe de 2 tyvesvina der!

Lenke til kommentar

Ja, vurderte det sterkt faktisk, men kom frem til at jeg har bedre ting å bruke tiden min på. Kunne selvsagt ha meldt fra til politiet allerede i dag, men tviler på at de hadde hatt ressursjer til å sitte å vente på at de skulle dukke opp igjen.

Jaja, var en opplevelse det også. Var skikkelig pumpa på adrenalin etter å ha løpt etter han karen, faktisk. Er litt snodig hvordan kroppen reagerer i slike situasjoner. :)

Lenke til kommentar

En ting jeg merket da jeg jobbet i elektrobutikk, var at folk stjal skrutrekkere, teip, strips, tapetkniver, markeringstusjer, målebånd og skjøteledninger som ravner... Alt vi brukte til å montere og plassere utstillings objekter var alltid borte.. Bare på 1 uke husker jeg at hele 23 tapetkniver bare ble borte... Og jeg måtte ned på Nille for å kjøpe en ny 10-pakning.

Ellers ble det stjålet mye lyspærer, batterier og ting som f-plugger, adaptere og 0,5m HDMI... Men vi merket aldri dette før telling i slutten av mnd.

Og i sommer mnd, da jeg hadde brukt dagevis på å montere grillene vi hadde til utstilling, ble det ca borte 1-2 deler på en av grillene daglig...

Og men vi er inne på emnet opplæring, så kan jeg med hånden på hjertet si at det var noe jeg aldri fikk... Alt jeg fikk var "hva vil du ha som selgerkode og passord"...

Etter det ble jeg dyttet ut på gulvet i verste julerushet uten engang å vite hvordan man tok imot betaling :p

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Merket du det i som at du tok kunder i å -stjele- det? Alle ting du lister opp er typiske ting som blir borte i lommene til ansatte som så rusler hjem før de skifter, og glemmer å ta med tilbake.

Lyspærer kan fort trenges på en arbeidsplass, strømadaptere, hdmi-kabler osv.

Tror ikke kundene dine er skyld i slikt nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er å IKKE ha en masse penger lett tilgjengelig. Plutselig står det en maskert fyr der.

Hvis du har hele dagsomsetningen lett tilgjengelig, så kommer han seg av gårde med MASSE penger.

Ikke bare det; hvis tyver lærer seg at de kan få masse penger på en liten bensinstasjon, kommer de selvsagt tilbake.

Om man blir ranet er der vel strengt tatt viktigere ting en de materielle pengene i safen som teller. Blir man ranet er det beste man kan gjøre å bare etterleve kravene til raneren, samtidig som man legger merke til så mange detaljer som mulig. Selv helt tildekte typer har små "quirks" som lett kan lede til en pågripelse.

Med fare for å virke litt tøffing har jeg flere ganger lekt med tanken på hva jeg skulle ha forsvart meg med den dagen jeg skulle ha blitt ranet. Redskapene jeg bruker til å bearbeide maten, måten å hoppe over disken på og så videre og opp i mente.

Det nærmeste jeg har vært ran var en liten, fjottete guttunge som dro opp en lekepistol og sa; "Dette er et ran". Var raskt frempå og ba han om å stoppe med det tullet der. Han så litt skuffet ut etterpå.

Jeg er nok ikke like tøff den dagen det står noen der og virkelig raner meg. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er å IKKE ha en masse penger lett tilgjengelig. Plutselig står det en maskert fyr der.

Hvis du har hele dagsomsetningen lett tilgjengelig, så kommer han seg av gårde med MASSE penger.

Ikke bare det; hvis tyver lærer seg at de kan få masse penger på en liten bensinstasjon, kommer de selvsagt tilbake.

Om man blir ranet er der vel strengt tatt viktigere ting en de materielle pengene i safen som teller. Blir man ranet er det beste man kan gjøre å bare etterleve kravene til raneren, samtidig som man legger merke til så mange detaljer som mulig. Selv helt tildekte typer har små "quirks" som lett kan lede til en pågripelse.

Med fare for å virke litt tøffing har jeg flere ganger lekt med tanken på hva jeg skulle ha forsvart meg med den dagen jeg skulle ha blitt ranet. Redskapene jeg bruker til å bearbeide maten, måten å hoppe over disken på og så videre og opp i mente.

Det nærmeste jeg har vært ran var en liten, fjottete guttunge som dro opp en lekepistol og sa; "Dette er et ran". Var raskt frempå og ba han om å stoppe med det tullet der. Han så litt skuffet ut etterpå.

Jeg er nok ikke like tøff den dagen det står noen der og virkelig raner meg. :p

Vel, om en raner butikken og du dreper han med et stikk er det du som sitter i tiltalestolen....

Lenke til kommentar

Hadde et lite uhell på jobben i dag som gjorde at en kunde nesten besvimte. Dreiv og åpna noen pakker ved hjelp av en tapetkniv, og vet et uhell så kutta jeg meg selv i fingeren. Selv om kuttet ikke var stort så ble det en del blod. Mens jeg da gikk for å finne plaster gikk jeg forbi en dame i 40-åra som så at hånda mi var tildekket av blod.

"Åh, blod, nei" skrek hun før hun begynte å segne om. Klarte å ta henne imot, og fikk satt henne i en stol som tilfeldigvis var i nærheten. Etter et par minutter og et glass vann var hun tilbake i form igjen. Sa noe om at hun ikke tålte blod, så vær gang hun så det så ble hun uvel.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Merket du det i som at du tok kunder i å -stjele- det? Alle ting du lister opp er typiske ting som blir borte i lommene til ansatte som så rusler hjem før de skifter, og glemmer å ta med tilbake.

Lyspærer kan fort trenges på en arbeidsplass, strømadaptere, hdmi-kabler osv.

Tror ikke kundene dine er skyld i slikt nei.

Selvfølgelig så hender det at man glemmer ting i lommer og slikt, men vi fikk ganske strenge regler på det å sjekke lommer på slutten av dagen.. Så jeg skaffet meg mitt eget lille verktøybelte med alt jeg trengte privat så jeg slapp :p

Alt som ble brukt av lyspærer og slikt måtte registreres, så det ble ikke noe feiltelling der... Dette var også sjefen svært streng på..

Skal jo ikke mye til å ta med seg slike ting når det kommer kunder så de ansatte må gjøre andre ting en å fylle opp hyller og henge opp nye skjermer, og dermed la tingene ligge.. Og vi merket det mest på vinter også.. Da folk flest har store jakker med ekstra mye lommer...

Det er jo tross alt begrensa hvor mye som kan bli borte i en butikk på under 1000m2 ink. lager og bare 7 ansatte...

Hadde et lite uhell på jobben i dag som gjorde at en kunde nesten besvimte. Dreiv og åpna noen pakker ved hjelp av en tapetkniv, og vet et uhell så kutta jeg meg selv i fingeren. Selv om kuttet ikke var stort så ble det en del blod. Mens jeg da gikk for å finne plaster gikk jeg forbi en dame i 40-åra som så at hånda mi var tildekket av blod.

"Åh, blod, nei" skrek hun før hun begynte å segne om. Klarte å ta henne imot, og fikk satt henne i en stol som tilfeldigvis var i nærheten. Etter et par minutter og et glass vann var hun tilbake i form igjen. Sa noe om at hun ikke tålte blod, så vær gang hun så det så ble hun uvel.

Been there, done that... :p

Lenke til kommentar

Been there, done that... :p

vet det er Of Topic, men siden dere først nevnte det å besvime pga blod. scenarioet her var 1 klasse VGS, natufag, "finn din blodtype"

en kamerat av meg fant ut at han ikke tålte store mengder blod, pga en medelev fant ut at det var greiere å stikke hull på skorpa på beinet enn å stikke noe 0.5 cm inn i fingeren. enden på visa var at nevnte kamerat segnet om og gikk rett i bakken. han husker ikke noe fra da han falt, bare at han ligger på gulvet og det står ørtens folk rundt han

må si det var ett merkelig men morsomt syn der og da :D:p

Lenke til kommentar

Jeg jobbet ikke akkurat men, ja ja...

Broren min og jeg var på en bensinstasjon ( Vi skulle ha noe potetgull siden vi var på ferie, og ville ha noe å knaske på i bilen), og mens vi kikket på de ulike typene potetgull, kom en mann inn i butikken og spurte kassadama om de hadde noe brød, og hun svarte vennlig :

Vi har ikke noe ferdig, men det er noe i ovnen. :)

*pekte mot en stor stekeovn med noen par brød i*

Plutselig begynte mannen å banne noe enormt,og

noen sekunder senere hylte han ut:

Ja,vel jeg kan vente! Så lenge det ikke er med frø i!

Kassadamen rødmet.

Vi har bare med frø, dessverre.

Han brølte ut en ny rekke med banneord, og gikk sint ut av butikken.

Jeg så ut, og kunne se han kjøre avgårde i bilen sin, mens han tygde på et rundstykke, med frø...

Rart.. :ohmy:

Endret av elgitar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ikke direkte noe som skjedde på arbeidsplassen min, men mer når jeg var å handlet på min lokale mat butikk i området. I kassen satt en stakkars fersking med "Opplæring" på brystet. En surpeis var fremfor meg i køen, og tok null hensyn til at hun tydeligvis var helt fersk i gamet. Det var ganske få i butikken (nær stengetid), så skjønner at de overlot henne til å prøve seg selv, er slik man lærer best av. Men denne surpeisen fremfor meg hadde null tålmodighet, og når hun begynte å fomle med strek kodene, begynte han å sukke tungt og banke med korte. Gjorde meg ikke videre for det og kremtet til han og sa "Det er vel mulig å være litt tålmodig da". Syntes virkelig synd på henne der hun satt og knotet, svetten silte og hun nærmest skjelvte. Surpeisen bare sukket tung og gikk, tydelig irritert. Fikk virkelig dårlig samvitighet, der jeg da sto med en hel kurv av varer. Og naturligvis begynte hun å fomle igjen, så jeg ba henne stille og rolig om å ta det helt med ro, jeg hadde ikke noe hastverk og om hun trengte hjelp skulle hun bare hente noen, noe hun tydelig satte pris på for hun formelig sprang etter hjelp.

Enden på visa var at jeg sto der i kassen i nesten 20 minutter mens en annen betjening hjalp henne med alle varene, forklarte til henne hvordan hun skulle gjøre det og hele sulamitten frem til betalingen.

Fikk meg til å lure om folk har problemer å skjønne hva "opplæring" faktisk betyr? Må da være mulig å vise hensyn til dem som er ny og tydelig fersk i gamet, alle trenger da en sjangse. Gjør meg bare så irritert for mener det er så innmari unødvendig. Opplæring er opplæring, såre enkelt. Mange ser kanskje ned på dem som "bare" jobber i kassen på en matbutikk men noen må da og gjøre den jobben. Arbeidet skjemmer ingen...

Yay! Endelig en som har skjønt det! Er/var selv på opplæring på en telebutikk og er utrolig mange som bare kommer å sier: "Hei, du som veit alt! Hæ? Veit du ikke? Jobber du ikke her da?!"

Er fryktelig irriterende når jeg bare har jobbet i 3 månder, men lærer jo mer og mer da :whistle:

Folk som står i kø og uffer og æsjer når jeg står å hjelper en annen kunde som tar litt tid :thumbdown:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men det koster deg ingenting å legge tusenlappene i en safe ved kassen når det begynner å bli litt mye. Når man har en tidslåst safe ved kassa, har ikke raneren tid til å vente på at safen skal åpne seg. Dermed kommer han ikke av gårde med så mye, og venter han, så legger du merke til flere detaljer.

Man møter mye artig folk når man jobber natt på bensinstasjon. Et par var nesten overlykkelige for at det var åpent, og de ble utrolig glade når de fikk bestilt burger. Skulle nesten tro de ikke hadde sett mat før. :) Liker at folk setter pris på maten jeg lager til dem, så jeg slengte på litt ekstra av alt :)

Var også en trailersjåfør som sto å snakket med meg om frysing av fisk, i nesten en halv time. Da lærte jeg mye nytt den natta også! :cool:

Men nå skal jeg sove! ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det koster deg ingenting å legge tusenlappene i en safe ved kassen når det begynner å bli litt mye. Når man har en tidslåst safe ved kassa, har ikke raneren tid til å vente på at safen skal åpne seg. Dermed kommer han ikke av gårde med så mye, og venter han, så legger du merke til flere detaljer.

[...]

Er det nokon som har vurdert fordelane og ulempane med tidslås når ein tenker på butikkbetjeninga?

For eigaren av butikk/kiosk/bensinstasjon så er det sjølvsagt ein stor fordel med tidslås sidan dei då ikkje mister så mykje penger dersom dei skulle bli rana, men kva med dei ansatte?

Det er mulig eg er heilt på bærtur her, men ifølge min logikk så er ran noke som personar som er desperate etter penger tyr til, desperate personer tenker ikkje rasjonelt, noke som fører til at raneren blir sint når betjeninga ikkje gir raneren anna en småpenger, noke som igjen fører til at raneren blir voldelg.

Vil ikkje tidslås kunne føre til eit ekstra usikkerheitsmoment for dei ansatte? Ein raner som har armane fulle i penger spring rett ut for å komme seg vekk, ein raner som må forlate lokalet med kroner 47,50 er vel meir truande til å utdøve vold eller rasere butikken får han stikker av?

Lenke til kommentar

Jobber som nevnt tidligere i Nidarosdomen, og en av oppgavene mine er å guide turistene opp i kirketårnet. I går hadde jeg en tysk turist med på lasset, han virket som en helt vanlig mann, dvs. helt til han tok frem trompeten sin og begynte å spille. Jeg hadde først tenkt til å spørre han om han kunne vente med å spille til de andre besøkende gått ned fra tårnet, men lot han fortsette da han begynte å spille noe som lignet veldig på Danse Macabre (

), siden det var så hinsides fett.

Etter dette introduserte han seg til meg som "Crazy Ben" og viste meg bilder fra da han besøkte Antarktis i en alder av 68.

Kul type :D

• Liker 3
Lenke til kommentar

The Avatar:

Det er vel heller snakk om å ha 2-3000kr i kassa de fleste steder, og en tidslåst safe som man legger noen lapper i når det blir for mye i kassa. Det er stor forskjell på å gi bort maks 3k til en raner, og kanskje opptil 10k.

Jeg er uansett ganske lykkelig for at det er tidslåst safe som vi vanlige ansatte ikke har tilgang til hos oss, i tilleg til ransalarm i alle rom og overvåkning over hele butikken. Jeg utelukker absolutt ikke muligheten for at vi kan bli ranet en gang, men tror sjansen er relativt liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...