Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Å nei, kommer innvandrermøkkedebatten inn her også?

 

Handleposer burde vært gratis!

 

Det handler vel like mye om turister, i dette tilfellet (selv om de hittil bare har nevnt innvandrere). Er jo ikke alltid like lett å vite hvem som kan norsk og ikke.

 

Jeg har en veldig grei regel. Jeg snakker norsk til alle intil de selv sier noe på engelsk. Med den metoden er det jo noen turister som tror at jeg ikke kan engelsk fordi jeg åpner på norsk til dem, men det er ikke alle turister det går ann å se at er turister. Og mange står bare der uten å si noe, og da fortsetter jeg på norsk (mange nordmenn står også bare der uten å si noe). Det er da deres feil og siden de er i ett annet land må de selv opplyse om at de ikke snakker norsk. Jeg kan ikke se på folk om de kan snakker norsk eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er frekkest da? Å prate norsk til utlendinger som ikke forstår noe, samtidig som du selv ikke forstår at de ikke forstår - eller å prate engelsk til noen som prater norsk?

 

Ingen av delene er frekt. Det som er frekt er av de og stå der uten å si noe. De fleste utlendinger opplyser med en gang jeg sier noe på norsk "Sorry english" og de som gjør det helt riket går selv frem og åpner med "Hi, do you speak english?". Da slipper en noen sånne misforståelser. Det er ganske allminlig høflighet å informere om hvilken språk en ønsker seg forstått på når det er stor sansynlighet for at begge ikke har samme morsmål

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en veldig grei regel. Jeg snakker norsk til alle intil de selv sier noe på engelsk. Med den metoden er det jo noen turister som tror at jeg ikke kan engelsk fordi jeg åpner på norsk til dem, men det er ikke alle turister det går ann å se at er turister. Og mange står bare der uten å si noe, og da fortsetter jeg på norsk (mange nordmenn står også bare der uten å si noe). Det er da deres feil og siden de er i ett annet land må de selv opplyse om at de ikke snakker norsk. Jeg kan ikke se på folk om de kan snakker norsk eller ikke.

 

Jepp, jeg går også etter den regelen. Men så er det de tilfellene der det står to personer i kø, og de snakker engelsk (eller fransk eller hvilket som helst annet språk) til hverandre. Hvis jeg da ikke har sett dem før (jeg kommer fra et lite sted, så da går jeg ut fra at de ikke bor her), så åpner jeg på engelsk. Av en eller annen grunn blir jeg alltid flau hvis det viser seg at den ene personen faktisk er norsk, men snakket et annet språk pga den andre personen. Som regel får jeg da et svar på norsk, og jeg rødmer og kunden ler litt. Men enkelte blir rett og slett sinte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe. Jeg jobber et sted hvor det er mye turister og helt nye landsmenn som ikke kan norsk innom. Spesielt i turistperioden snakker jeg like mye engelsk som norsk. Etterhvert faller det seg ganske naturlig for meg å snakke engelsk, og har jeg hatt en turist som kunde, hender det jeg glemmer meg og fortsetter på engelsk til neste kunde, selv om kunden viser seg å være norsk :)

 

Det er litt flaut, men jeg tror de fleste forstår. Og jeg tror de fleste kundebehandlere i butikker med mange turister har opplevd det fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Sprsåkmisfortåelser kan skje alle. Hørte denne fra et familiemedlem:

 

Vedkommende (som fortalte meg historien) var i banken, med noen papirer som av en eller annen grunn skulle sendes et sted for noen signaturer eller noe sånt. Damen i banken svarer da, på sin dialekt: "Ja, da skal je sende dom inn att (da skal jeg sende de inn igjen). Min slekting kunne ikke forstå hvorfor hun skulle sende de om natten :!:

 

 

En annen, var en kollega, som var på telefon med en kunde, og skulle ha vedkommendes e-postadresse. Vedkommende hadde et navn med å-lyd i seg, og kollegaen forsøkte å få ut av vedkommende om å'en ble skrevet med en eller to a'er i e-postadressen - Det vil si, helt til nevnte kollega skjønte at vedkommende ikke het Andersgård, men forsøkte å si underscore :!:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TV2 Hjelper deg er "relativt" vanleg på dyrare ting, men dersom ho seriøst går du til TV2 Hjelper deg for 29 kr er det andre ho heller bør kontakte...

 

Men det mest morosame var jo hennar eiga tolking av forbrukarkjøpslova :wee:

 

står jo i loven at kunden har rett på tilsvarende eller bedre vare...

 

det vil si at hvis butikken ikke har tilsvarende vare så må dere gi en bedre vare. dere kan aldri gi en dårligere vare en det kunden hadde.

 

i dette tilfellet var det vel kunden som trodde at hu kunne velge bedre selv om butikken hadde tilsvarende vare. kunden kan jo ikke velge bedre vare om det er en tilsvarende. men henens lovtekst var korrekt

Endret av Cosmo Kramer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det står at kunden har rett på retting av mangelen, ved reparasjon eller omlevering til ny tilsvarende vare.

 

Bedre står faktisk ikke nevnt.

 

Men ja, selv om kjøperen oppførte seg helt på jordet, så var setningen helt korrekt den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er i og for seg rett det som stod, men når det mangler ein vesentleg del som "Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader." Eg vil seia at det volder selger urimelige kostnader når den nye vara er over 15 ganger så dyr.

 

Eg ser no at det er korrekt det som står der, problemet var berre at alt som kunne tale mot kjøperen sine rettar var fjerna. Det er provoserande når kundar trur at butikkane ikkje har nokon rettar.

 

@Marekatten: Ja, ho godtok ikkje omlevering til det som i våre auge er ein betre ball. Når ho då i tillegg nekta å refundert pengane er det vanskeleg å finne ein makeleg løysning. Hadde ho oppført seg hadde me truleg gitt ho ein god pris på ballen ho ønskte, men å slenge rundt seg med skjelsord hjelper sjeldan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

og om butikken ikke kan levere en tilsvarende vare så må de jo levere bedre. sier seg selv.

 

Når jeg ikke kan lever samme vare så tilbyr jeg pengene tilbake mot at et defket produkt returneres, det går vel ikke ann å si nei til å få penge tilbake og samtidig kreve dyrere vare/produkt ?

 

jeg kjenner ikke loven selv, jeg tar beslutninger utifra sunn fornuft som tilsier at en får akkurat det en betaler for, verken mer eller mindre. Der jeg jobber er det ikke så dyre varer, maks 300-400 for de dyreste tingene, men er en ing kjøpt til 49,50 så får kunden 49,50 tilbake dersom varen ikke fungerer som den skal og at vi ikke har flere igjenn.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Mange gode historier i denne tråden. :) Har brukt alt for mange timer på å lese igjennom her. Er selv i et yrke hvor jeg har veldig mye kundekontakt (pr telefon), så må si jeg kjenner meg igjen i mye av det som blir sagt.

 

Det man iallefall lærer seg er å være hyggelig (selv om man er litt misfornøyd, skuffa eller ganske enkelt har en dårlig dag) mot folk som jobber i serviceyrker! Merker sjøl hvor utrolig mye mer serviceinnstillt jeg blir om kunden åpner samtalen på en hyggelig måte, selv om det skulle gjelde en klage.

Endret av JR Ewing
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...