Ceburger Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Å nei, kommer innvandrermøkkedebatten inn her også? Handleposer burde vært gratis! Det handler vel like mye om turister, i dette tilfellet (selv om de hittil bare har nevnt innvandrere). Er jo ikke alltid like lett å vite hvem som kan norsk og ikke. Jeg har en veldig grei regel. Jeg snakker norsk til alle intil de selv sier noe på engelsk. Med den metoden er det jo noen turister som tror at jeg ikke kan engelsk fordi jeg åpner på norsk til dem, men det er ikke alle turister det går ann å se at er turister. Og mange står bare der uten å si noe, og da fortsetter jeg på norsk (mange nordmenn står også bare der uten å si noe). Det er da deres feil og siden de er i ett annet land må de selv opplyse om at de ikke snakker norsk. Jeg kan ikke se på folk om de kan snakker norsk eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Hva er frekkest da? Å prate norsk til utlendinger som ikke forstår noe, samtidig som du selv ikke forstår at de ikke forstår - eller å prate engelsk til noen som prater norsk? Ingen av delene er frekt. Det som er frekt er av de og stå der uten å si noe. De fleste utlendinger opplyser med en gang jeg sier noe på norsk "Sorry english" og de som gjør det helt riket går selv frem og åpner med "Hi, do you speak english?". Da slipper en noen sånne misforståelser. Det er ganske allminlig høflighet å informere om hvilken språk en ønsker seg forstått på når det er stor sansynlighet for at begge ikke har samme morsmål Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Jeg har en veldig grei regel. Jeg snakker norsk til alle intil de selv sier noe på engelsk. Med den metoden er det jo noen turister som tror at jeg ikke kan engelsk fordi jeg åpner på norsk til dem, men det er ikke alle turister det går ann å se at er turister. Og mange står bare der uten å si noe, og da fortsetter jeg på norsk (mange nordmenn står også bare der uten å si noe). Det er da deres feil og siden de er i ett annet land må de selv opplyse om at de ikke snakker norsk. Jeg kan ikke se på folk om de kan snakker norsk eller ikke. Jepp, jeg går også etter den regelen. Men så er det de tilfellene der det står to personer i kø, og de snakker engelsk (eller fransk eller hvilket som helst annet språk) til hverandre. Hvis jeg da ikke har sett dem før (jeg kommer fra et lite sted, så da går jeg ut fra at de ikke bor her), så åpner jeg på engelsk. Av en eller annen grunn blir jeg alltid flau hvis det viser seg at den ene personen faktisk er norsk, men snakket et annet språk pga den andre personen. Som regel får jeg da et svar på norsk, og jeg rødmer og kunden ler litt. Men enkelte blir rett og slett sinte... 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Hehe. Jeg jobber et sted hvor det er mye turister og helt nye landsmenn som ikke kan norsk innom. Spesielt i turistperioden snakker jeg like mye engelsk som norsk. Etterhvert faller det seg ganske naturlig for meg å snakke engelsk, og har jeg hatt en turist som kunde, hender det jeg glemmer meg og fortsetter på engelsk til neste kunde, selv om kunden viser seg å være norsk Det er litt flaut, men jeg tror de fleste forstår. Og jeg tror de fleste kundebehandlere i butikker med mange turister har opplevd det fra tid til annen. Lenke til kommentar
Populært innlegg Tosha0007 Skrevet 20. juni 2010 Populært innlegg Del Skrevet 20. juni 2010 Den siste veka har vore heilt utruleg, alt frå dei særaste og suraste kundane til dei positive kundane som bergar dagen, veka og resten av året Dei som ikkje forstår at utskjelling og trugslar ikkje gir betre service: Veka starta ikkje særskild bra, då ein av dei første kundane som eg hjelpte var ei dame som veka før hadde kjøpt ein billig fotball til 29 kr. Denne var no sjølvsagt øydelagd utan å ha blitt tatt i bruk, og forståleg nok er ho litt irritert når sånt skjer. Ballen som skulle vera ein presang til barnebarnet og(!). Sidan det var eit sånt "super-duper-fantastisk-pris"-kjøp var me allereie tom. Me tilbydde ho då ein betre fotball for å sørgja for at ho vart nøgd, og trudde dette ville løyse seg enkelt. Då denne ballen ikkje var like fin(?) som den forrige avslo ho tilbodet, og såg seg i staden ut ein fotball til 499 som ho skulle få gratis som erstatning for den øydelagde ballen til 29 kr. Då me avslo tilbodet med ein venleg, men bestemd tone, svartna det for ho. Då gjekk irritasjonen ho hadde hatt over dårleg kvalitet på ballen utover oss! Det er jo vår feil at ballen blei øydelagd... Me tilbydde ho og pengane tilbake, men dette var ikkje aktuelt for kva skulle ho med 29 kr? Ho krov den dyre fotballen, og dersom ho ikkje fekk den skulle ho melde oss til TV2 Hjelper Deg! Der hadde ho høyrd at kunden alltid hadde rett, og då måtte jo me som hennar personlege slavar i butikken gjere det me kan! Då eg trudde den siste biten av saklighet var forsvunne opnar ho veska og tar ut det eit ark som visstnok var rettane hennar! Det var i beste fall ein omskriven personleg tolking av Forbrukarkjøpslova, men ho hevda hardnakka at dette hadde ho skrive direkte ut frå LovData. Noko som verkar veldig sannsynleg, då det stod midt i teksten: "Ved reklamasjon har kjøper krav på å få ny vare av tilsvarande eller betre kvalitet." Sjølv om eg la all min velvilje til blir det vanskeleg å vera hyggjeleg i slike saker, iallfall når kunden har låst seg totalt. Det å kalle oss tilsette i butikk for idiotar, drittsekker og det som verre er hjelper ikkje for å få betre service. No vonar eg berre TV2 Hjelper Deg snart står på døra med kamera og reporterar så eg kan bli kjendis Den blinde, nesten døve eldre dama: Dette var verkeleg kunden som berga dagen og veka mi. Sjølv om ho sleit med å høyre meg Først må eg sei eg er ekstremt imponert over humøret hennar trass diverse handikap. Ho knytta jo skolisser betre meg utan å kunne sjå! Etter å ha prøvd sko, og bestemd seg for desse prøvde ho nokre sandalar. Då ho spør hjelparen sin kvar merke det er svarar hjelparen "det er Helly Hansen". Då den eldre dama ikkje høyrde skikkeleg fekk ho det for seg at svaret hadde vore "dei er helsefarlege". Då ville ho jo sjølvsagt ikkje ha dei lenger... Det mest morosame med ho var då sa "legg skoa med disken du, så går eg og ser i resten av butikken. For så å gå og nesten dette oppi ei korg som stod føre ho Må berre få sei at den livsgnisten ho hadde imponerte meg, og dersom eg ser ho att skal eg sei kor hyggjeleg ho var! Ho hadde verkeleg fortent eit godt tilbod for måten ho oppførte seg på ovanfor oss tilsette i butikken. Det er sånne kundar som gjer butikklivet spanande og kjekt Den irske familien som meiner nordmenn er høge på pæra: Først av alt; utruleg hyggjelege desse irane. Men er det verkeleg naudsynt at heile familien spør heile betjeninga kva utestad som er best? Det mest morosame var då faren skulle prøva sko. Først prøvde han ein sko (nordisk produsent) som er stor i størrelsen og brei over lesten. Då han etterpå prøvde ein sko som er mindre i storleiken (sør-europeisk lest), og han måtte gå opp ein størrelse ser han på meg før han seiere til gutane sine på engelsk som eg ikkje(?) skulle forstå "Desse nordmenna er høge på pæra... Juksar med størrelsen på skoa for å innbille seg at dei har store bein. Du veit, store føter er lik stor penis!" Dei ler så høgt, og ser dumt på meg. Det verka som dei tenkte "haha, glad han ikkje forstod kva me sa". 16 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 da svarer du på engelsk 3 Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Eg hadde tenkt å svara, men blei totalt lamslått då det hende så eg klarte ikkje koma på noko bra svar Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 HAHA! Veit ikke hvor mange ganger jeg har blitt trua med TV2 Hjelper deg og forbrukermyndighetene.. Har dog ikke sett noen av dem, så da må de ha tatt feil adresse Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 TV2 Hjelper deg er "relativt" vanleg på dyrare ting, men dersom ho seriøst går du til TV2 Hjelper deg for 29 kr er det andre ho heller bør kontakte... Men det mest morosame var jo hennar eiga tolking av forbrukarkjøpslova Lenke til kommentar
marfo83 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Sprsåkmisfortåelser kan skje alle. Hørte denne fra et familiemedlem: Vedkommende (som fortalte meg historien) var i banken, med noen papirer som av en eller annen grunn skulle sendes et sted for noen signaturer eller noe sånt. Damen i banken svarer da, på sin dialekt: "Ja, da skal je sende dom inn att (da skal jeg sende de inn igjen). Min slekting kunne ikke forstå hvorfor hun skulle sende de om natten :!: En annen, var en kollega, som var på telefon med en kunde, og skulle ha vedkommendes e-postadresse. Vedkommende hadde et navn med å-lyd i seg, og kollegaen forsøkte å få ut av vedkommende om å'en ble skrevet med en eller to a'er i e-postadressen - Det vil si, helt til nevnte kollega skjønte at vedkommende ikke het Andersgård, men forsøkte å si underscore :!: 1 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) TV2 Hjelper deg er "relativt" vanleg på dyrare ting, men dersom ho seriøst går du til TV2 Hjelper deg for 29 kr er det andre ho heller bør kontakte... Men det mest morosame var jo hennar eiga tolking av forbrukarkjøpslova står jo i loven at kunden har rett på tilsvarende eller bedre vare... det vil si at hvis butikken ikke har tilsvarende vare så må dere gi en bedre vare. dere kan aldri gi en dårligere vare en det kunden hadde. i dette tilfellet var det vel kunden som trodde at hu kunne velge bedre selv om butikken hadde tilsvarende vare. kunden kan jo ikke velge bedre vare om det er en tilsvarende. men henens lovtekst var korrekt Endret 20. juni 2010 av Cosmo Kramer 2 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Nei, det står at kunden har rett på retting av mangelen, ved reparasjon eller omlevering til ny tilsvarende vare. Bedre står faktisk ikke nevnt. Men ja, selv om kjøperen oppførte seg helt på jordet, så var setningen helt korrekt den. 3 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 og om butikken ikke kan levere en tilsvarende vare så må de jo levere bedre. sier seg selv. 2 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 og om butikken ikke kan levere en tilsvarende vare så må de jo levere bedre. sier seg selv. Forsto det slik at hun fikk tilbud om en bedre vare, men at hun ikke ville ha den. Hun nektet også å heve kjøpet. Da er det kunden som er vrang, og ikke butikken Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 i dette tilfellet ville ikke kunden ha tilsvarende vare og ville ha beste vare. det har hu selfølgelig ikke rett på Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Det er i og for seg rett det som stod, men når det mangler ein vesentleg del som "Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader." Eg vil seia at det volder selger urimelige kostnader når den nye vara er over 15 ganger så dyr. Eg ser no at det er korrekt det som står der, problemet var berre at alt som kunne tale mot kjøperen sine rettar var fjerna. Det er provoserande når kundar trur at butikkane ikkje har nokon rettar. @Marekatten: Ja, ho godtok ikkje omlevering til det som i våre auge er ein betre ball. Når ho då i tillegg nekta å refundert pengane er det vanskeleg å finne ein makeleg løysning. Hadde ho oppført seg hadde me truleg gitt ho ein god pris på ballen ho ønskte, men å slenge rundt seg med skjelsord hjelper sjeldan. 3 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 den ballen var en urimelig kostnad ja:) helt enig. hhennes krav var latterlig Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) og om butikken ikke kan levere en tilsvarende vare så må de jo levere bedre. sier seg selv. Når jeg ikke kan lever samme vare så tilbyr jeg pengene tilbake mot at et defket produkt returneres, det går vel ikke ann å si nei til å få penge tilbake og samtidig kreve dyrere vare/produkt ? jeg kjenner ikke loven selv, jeg tar beslutninger utifra sunn fornuft som tilsier at en får akkurat det en betaler for, verken mer eller mindre. Der jeg jobber er det ikke så dyre varer, maks 300-400 for de dyreste tingene, men er en ing kjøpt til 49,50 så får kunden 49,50 tilbake dersom varen ikke fungerer som den skal og at vi ikke har flere igjenn. Endret 20. juni 2010 av Ceburger Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Leser denne tråden daglig og morer meg men: er det noen episoder hvor dere selv har tatt feil eller rett og slett "dreti på draget" ^^? kunne vert litt mosomt å lese om Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Mange gode historier i denne tråden. Har brukt alt for mange timer på å lese igjennom her. Er selv i et yrke hvor jeg har veldig mye kundekontakt (pr telefon), så må si jeg kjenner meg igjen i mye av det som blir sagt. Det man iallefall lærer seg er å være hyggelig (selv om man er litt misfornøyd, skuffa eller ganske enkelt har en dårlig dag) mot folk som jobber i serviceyrker! Merker sjøl hvor utrolig mye mer serviceinnstillt jeg blir om kunden åpner samtalen på en hyggelig måte, selv om det skulle gjelde en klage. Endret 21. juni 2010 av JR Ewing 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå