Christoffero89 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Man må jo starte et sted;) dessuten har han nok gått skole for detta så han er nok mer en god nokk til å gi tips. De gjør vel ikke mer på forbrukerrådet en å gi tips stort sett Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Lærling? Burde de ikke heller ansette jurister der? Man trenger ikke jurister for å gi forbrukerfavoriserende tolkninger av fkjl. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Lærling? Burde de ikke heller ansette jurister der? Regner med at saksbehandlerne er jurister, eller? BeFs er forøvrig kontorlærling og har vært i sentralbordet. Så vet dere det. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Man trenger ikke jurister for å gi forbrukerfavoriserende tolkninger av fkjl. Nei, men de *har* jurister på huset og, med mindre jeg tar helt feil. Men klart, til å ta imot henvendelser er det vel ikke nødvendig. Jeg har med stort hell kontaktet FTU i stedet et par ganger når jeg har lurt på et par detaljer. Herlig vage svar når det er noe som ikke er sikkert, og i tillegg er alle forbehold tatt, selvfølgelig. Slik det skal være. Når det er sagt synes jeg det er bra at forbrukerrådet ikke er nøytrale, for det skal gudene vite at motparten i mange saker ikke er heller. Samtidig synes jeg forbrukerkjøpsloven fort kan bli tolket litt for lite forbrukervennlig, med tanke på hensynene bak revisjonen av loven. I tillegg liker jeg ikke presedensen skohældommen har fått for saker der den helt klart ikke skulle veid spesielt tungt. (Noen ser ut til å glemme at forbrukers ulemper SKAL veie tungt i vurderingen, og at man derfor naturlig nok ikke kan komme med noen bastante kostnads for reparasjon vs. ny vare UTEN å ta hensyn til f.eks rettetid og ulempper or kunden.) Men det er ikke mat for denne tråden, egentlig. Endret 25. mai 2010 av NgZ Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Ahh.. Igjen, jeg bare elsker det når kunder er innom oss og truer med å gå til pressen når de ikke får tilbake pengene for en vare de har kjøpt. Jeg pleier egentlig ikke å være så sær på det. Om jeg vet at varen er kjøpt hos oss, og den enten er uåpnet eller tydelig ødelagt så bytter jeg gjerne med ett smil. Type "Hei, jeg kjøpte den snusen her av deg for 10 min siden, men jeg fikk feil merke. Kan jeg få lov å bytte?" Ja, så klart. Det som derimot er litt festelig er kunder som kommer inn og klager på ting som er helt urimelig. "Jeg kjøpte den her i sta, men den var ikke noe god. Jeg skal ha en ny en!" så har de spist over halvparten av maten." Hadde det smakt så ille, hadde de ikke spist det opp. Det hadde ikke jeg hvertfall. Også er jo toppen av kaka når de truer med å gå til avisen for det. Da sier jeg bare værsågod. Jeg er egentlig veldig serviceinnstilt, og får høre det nesten daglig av kunder. Men når jeg får trusler om at folk vil gå til avisen, forbrukerrådet eller andre ting av helt urimelige grunner, da slutter jeg å yte den ekstra servicen. Man kommer ikke langt på den måten.. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Lærling? Burde de ikke heller ansette jurister der? Regner med at saksbehandlerne er jurister, eller? BeFs er forøvrig kontorlærling og har vært i sentralbordet. Så vet dere det. Man må ikke være jurist for å åpne posten, kopiere saker og ta beskjeder :!: Lenke til kommentar
xaco Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Lærling? Burde de ikke heller ansette jurister der? Regner med at saksbehandlerne er jurister, eller? BeFs er forøvrig kontorlærling og har vært i sentralbordet. Så vet dere det. Man må ikke være jurist for å åpne posten, kopiere saker og ta beskjeder :!: Hva? Trenger man ikke cand.jur for å åpne post? Utrolig. Men fra tull til i alle fall on topic. Eneste negative kundeopplevelsen jeg kan huske(har ikke jobbet alt for mye innen kundeservice.) var når jeg jobbet på et hotell i julebordsesongen og satt i garderoben. Nordmenn på julebord er ikke alltid lett å hanskes med. En som da hadde levert inn jakken sin tidligere på kvelden var litt for full og en vekter holdt på å kaste han ut. Kona ved siden av var ekstremt flau. Jeg gir fyren jakka hans og tror du ikke han klarer å hvelve en mugge med vann over bordet og på meg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Spørs litt hvor du jobber - en del offentlige etater synes at sortering av post trenger man cand.jur. for. 1 Lenke til kommentar
LaviX Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Åjadda, hadde en kar innom her i dag som topper lista mi for rare kunder. Han kom inn og var litt oppgitt, det var ingen andre personer i butikken så både jeg og kollegaen min hjalp han. Han hadde da en mini pc som han hadde kjøpt hos oss i februar og klagde da på at den ikke virket og han viste ikke hvorfor. Vi plugget inn strømmen for å sjekke, den startet ikke. Så spurte jeg om han hadde gjort noe spessielt med pcn, han hadde brukt den i går og da funket den fint, sa han litt stresset. Deretter påpeker han at han skal på tur til Danmark på lørdag og krever en utlåns pc, ettersom at hans ikke funket. Vi sa høflig at vi ikke hadde noen ledige utlåns pc'er, noe han ikke kan kreve før den blir sendt inn på rep. Så sa vi det at vi kan sende den inn på reprasjon, ettersom det ikke virket som at det var noe støtskade eller annen type skade påført av kunden. Jeg går bort til den andre kassen for å hjelpe en annen kunde som skal ha en vare, mens jeg hørere på at karen med pcn står å klager over pc'en. Når jeg kom tilbake så spør jeg om han har forsikring på pc'en, altså det er en forsikring som butikken selger og dekker alt av skader som garanti ikke dekker. Ja han hadde det da, men hadde ikke kviteringen med seg. Vi søker den opp, der det står at han ikke hadde kjøpt forsikring med pc'en. Åjoda nå fyrer karnen opp og påstår at han hadde sagt til selgeren at han ville ha forsikring med pc'en. Det litt morsome her er at det var kollegaen min som hadde solgt han pc'en. Da ble han litt stille, men han påstod fortsatt at han hadde kjøpt forsikring for 300 kroner. Vi søker opp pc'e og sier at forsikrigen koster mer enn som så, ca 700 kroner for 3 år. Neida, han er ikke ferdig enda denne fyren og da blir han sur for at forsikringen var dyr og påstod jo at ingen ville ha det. Kollegaen min tar ut batteriet av pc'en for å se om det er noe galt med det. Det han da ser er såpe, ja såpe som kommer ut under pc'en. Det luktet også såpe fra både batteriet og under det. Vell da var jo saken klar, pc'en virket ikke pga. såpe som kunden hadde brukt. Da tar kunden opp en såpe fra pc baggen, som han ikke hadde nevnt tidligere, han sa han haddee kjøpt den i går på apoteket, og nå mangler 2/3 av innholdet. Jeg ser også at hele pc baggen er full av såpe, som hadde lekket ut av flaska. Så begynner han å klage på apoteket og at han skal bort dit å kreve penger for pc'en. Ettersom at det er vannskade på pc'en hadde han mistet garantien, så det er ikke noe vi kan gjøre med den. Kunden spør da om en pose til pc'en, idet han får lagt den i posen sier han "Det er lov å prøve da." Kunden går til slutt ut av butikken med pc'en. Ga meg og kollegaen min en god latter! :!: 3 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Åjadda, hadde en kar innom her i dag som topper lista mi for rare kunder. Han kom inn og var litt oppgitt, det var ingen andre personer i butikken så både jeg og kollegaen min hjalp han. Han hadde da en mini pc som han hadde kjøpt hos oss i februar og klagde da på at den ikke virket og han viste ikke hvorfor. Vi plugget inn strømmen for å sjekke, den startet ikke. Så spurte jeg om han hadde gjort noe spessielt med pcn, han hadde brukt den i går og da funket den fint, sa han litt stresset. Deretter påpeker han at han skal på tur til Danmark på lørdag og krever en utlåns pc, ettersom at hans ikke funket. Vi sa høflig at vi ikke hadde noen ledige utlåns pc'er, noe han ikke kan kreve før den blir sendt inn på rep. Så sa vi det at vi kan sende den inn på reprasjon, ettersom det ikke virket som at det var noe støtskade eller annen type skade påført av kunden. Jeg går bort til den andre kassen for å hjelpe en annen kunde som skal ha en vare, mens jeg hørere på at karen med pcn står å klager over pc'en. Når jeg kom tilbake så spør jeg om han har forsikring på pc'en, altså det er en forsikring som butikken selger og dekker alt av skader som garanti ikke dekker. Ja han hadde det da, men hadde ikke kviteringen med seg. Vi søker den opp, der det står at han ikke hadde kjøpt forsikring med pc'en. Åjoda nå fyrer karnen opp og påstår at han hadde sagt til selgeren at han ville ha forsikring med pc'en. Det litt morsome her er at det var kollegaen min som hadde solgt han pc'en. Da ble han litt stille, men han påstod fortsatt at han hadde kjøpt forsikring for 300 kroner. Vi søker opp pc'e og sier at forsikrigen koster mer enn som så, ca 700 kroner for 3 år. Neida, han er ikke ferdig enda denne fyren og da blir han sur for at forsikringen var dyr og påstod jo at ingen ville ha det. Kollegaen min tar ut batteriet av pc'en for å se om det er noe galt med det. Det han da ser er såpe, ja såpe som kommer ut under pc'en. Det luktet også såpe fra både batteriet og under det. Vell da var jo saken klar, pc'en virket ikke pga. såpe som kunden hadde brukt. Da tar kunden opp en såpe fra pc baggen, som han ikke hadde nevnt tidligere, han sa han haddee kjøpt den i går på apoteket, og nå mangler 2/3 av innholdet. Jeg ser også at hele pc baggen er full av såpe, som hadde lekket ut av flaska. Så begynner han å klage på apoteket og at han skal bort dit å kreve penger for pc'en. Ettersom at det er vannskade på pc'en hadde han mistet garantien, så det er ikke noe vi kan gjøre med den. Kunden spør da om en pose til pc'en, idet han får lagt den i posen sier han "Det er lov å prøve da." Kunden går til slutt ut av butikken med pc'en. Ga meg og kollegaen min en god latter! :!: Det der er jo på grensen til svindel han prøvde på Endret 26. mai 2010 av hernil La langt sitat i spoiler Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Den der var ganske drøy. Dog, jeg regner vel med at om pc-en hadde blitt sendt inn, så hadde han fått en fin regning uansett? Selv om dere ikke hadde oppdaget såpen, går jeg ut i fra at noen på verkstedet hadde lagt merke til det, og sagt at det ikke gikk på garantien. I så fall måtte han vel ha betalt for frakt, og undersøkelse av pc-en i tilleg? Lenke til kommentar
LaviX Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Åjadda, hadde en kar innom her i dag som topper lista mi for rare kunder. Han kom inn og var litt oppgitt, det var ingen andre personer i butikken så både jeg og kollegaen min hjalp han. Han hadde da en mini pc som han hadde kjøpt hos oss i februar og klagde da på at den ikke virket og han viste ikke hvorfor. Vi plugget inn strømmen for å sjekke, den startet ikke. Så spurte jeg om han hadde gjort noe spessielt med pcn, han hadde brukt den i går og da funket den fint, sa han litt stresset. Deretter påpeker han at han skal på tur til Danmark på lørdag og krever en utlåns pc, ettersom at hans ikke funket. Vi sa høflig at vi ikke hadde noen ledige utlåns pc'er, noe han ikke kan kreve før den blir sendt inn på rep. Så sa vi det at vi kan sende den inn på reprasjon, ettersom det ikke virket som at det var noe støtskade eller annen type skade påført av kunden. Jeg går bort til den andre kassen for å hjelpe en annen kunde som skal ha en vare, mens jeg hørere på at karen med pcn står å klager over pc'en. Når jeg kom tilbake så spør jeg om han har forsikring på pc'en, altså det er en forsikring som butikken selger og dekker alt av skader som garanti ikke dekker. Ja han hadde det da, men hadde ikke kviteringen med seg. Vi søker den opp, der det står at han ikke hadde kjøpt forsikring med pc'en. Åjoda nå fyrer karnen opp og påstår at han hadde sagt til selgeren at han ville ha forsikring med pc'en. Det litt morsome her er at det var kollegaen min som hadde solgt han pc'en. Da ble han litt stille, men han påstod fortsatt at han hadde kjøpt forsikring for 300 kroner. Vi søker opp pc'e og sier at forsikrigen koster mer enn som så, ca 700 kroner for 3 år. Neida, han er ikke ferdig enda denne fyren og da blir han sur for at forsikringen var dyr og påstod jo at ingen ville ha det. Kollegaen min tar ut batteriet av pc'en for å se om det er noe galt med det. Det han da ser er såpe, ja såpe som kommer ut under pc'en. Det luktet også såpe fra både batteriet og under det. Vell da var jo saken klar, pc'en virket ikke pga. såpe som kunden hadde brukt. Da tar kunden opp en såpe fra pc baggen, som han ikke hadde nevnt tidligere, han sa han haddee kjøpt den i går på apoteket, og nå mangler 2/3 av innholdet. Jeg ser også at hele pc baggen er full av såpe, som hadde lekket ut av flaska. Så begynner han å klage på apoteket og at han skal bort dit å kreve penger for pc'en. Ettersom at det er vannskade på pc'en hadde han mistet garantien, så det er ikke noe vi kan gjøre med den. Kunden spør da om en pose til pc'en, idet han får lagt den i posen sier han "Det er lov å prøve da." Kunden går til slutt ut av butikken med pc'en. Ga meg og kollegaen min en god latter! :!: Det der er jo på grensen til svindel han prøvde på Stemmer, men han har vært innom før og prøvd på forskjellige ting. Så vi pleier å være litt på vakt når det gjelder denne personen. Den andre historien, det var før min tid i butikken så kom han for å kjøpe en blue ray spiller, med 20 bd filmer, et tilbud vi hadde da. For å så spørre om han hadde angrerett på den, joda han har jo 30 dager. Så sa han at han skulle hjem å se film. Dagen etter kom han å byttet den... Den der var ganske drøy. Dog, jeg regner vel med at om pc-en hadde blitt sendt inn, så hadde han fått en fin regning uansett? Selv om dere ikke hadde oppdaget såpen, går jeg ut i fra at noen på verkstedet hadde lagt merke til det, og sagt at det ikke gikk på garantien. I så fall måtte han vel ha betalt for frakt, og undersøkelse av pc-en i tilleg? Sant, han hadde da fått en regning på totalbeløp for reprasjonen og da kunne han heller kjøpt en ny pc, det hadde blitt billigere (for dere som lurer er det snakk om en mini pc til 1999 kroner). Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Han hadde kanskje rukket å kopiere alle platene før han fikk byttet dem? Lenke til kommentar
LaviX Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Han hadde kanskje rukket å kopiere alle platene før han fikk byttet dem? Jeg vet ikke, som sagt det er før min tid i butikken, men filmene var værtfall åpnet, om han bare så på dem eller kopierte dem, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg har daglig mange rare kunder på jobb. Jobber i et av norges største elektrovarehus, så det sier seg selv at det renner inn litt av hvert. I går kom det en kunde til meg som skulle kjøpe kamera. Skikkelig mr bigshot invandrer med enormt store, grønne pokerbriller for å virke kjekk, og i øret hadde han en bluetooth-handsfree. Gjennom salgssamtalen kom det tydelig frem at han hadde telefonlinja på øret åpen. Han snakka nemlig med telesex. Veldig spesielt. Et par ganger ble stønninga så hørbar at jeg er sikker på at både jeg og de som evt måtte være i nærheten hørte det... Og så skulle han i tillegg prøve å prute på et tilbudskamera! Gimme a break... 2 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Han hadde kanskje rukket å kopiere alle platene før han fikk byttet dem? Jeg vet ikke, som sagt det er før min tid i butikken, men filmene var værtfall åpnet, om han bare så på dem eller kopierte dem, vet jeg ikke. Du er klar over at dere kan nekte kunder som utnytter angrertten? lest at flere elkjøp butikker har nektet folk som utnytter tilbudet å bruke det Lenke til kommentar
LaviX Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Du er klar over at dere kan nekte kunder som utnytter angrertten? lest at flere elkjøp butikker har nektet folk som utnytter tilbudet å bruke det Hmm, har ikke jeg hørt noe om, men høres jo bare rett og rimelig ut. Tar å forhører meg litt med sjefen neste gang jeg er på jobb om slikt. Har du foresten noe sted hvor dette står? Trenger noe å referere til vettu Lenke til kommentar
xaco Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Men gjelder angreretten for filmer/cder/spill som er åpnet da? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hvis film/CD/spill er forseglet, så gjelder det vel ikke. Og det er de fleste filmer osv nå til dags. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå