Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yrke: Hotell medarbeider

Hvor skjer dette: Restaurant

Ok introduksjon over.

Står med folk som venter på innsjekk, en kommer og vil ha mat i restauranten. Ikke noe problem sier jeg, jeg har dekket på noen bord så det er bare i sitte ned så kommer jeg. Og joda, han gjør det. Jeg sjekker inn de siste par stykkene, sender dem til rommene, går ned i restauranten.

Og der sitter han, blant 10 oppdekte bord, på et bord det ikke er dekke på til. Dekker naturligvis ikke alle bordene når vi ikke har fult hus. Men Ok, han vil sitte der, greit, dekker på til han. Pling, gjest i resepsjonen, og jaggu ta en til som vil spise. Og hvor sitter han seg? Joda, på et bord som ikke er dekket opp. Og der ringer telefonen.

Oppsummering til nå: Har en telefon som ringer, en som står i resepsjonen og venter og 2 stykk som venter på å få bestille, i tilegg sitter disse dottene på bord som må dekkes opp. Og pling, der står der nå 3 stykk i resepsjonen, hvorav 1 ikke snakker norsk, eller engelsk. Hurra.

Hva i huleste F feiler det folk at de ikke - IKKE - kan sette seg på det forhutra bordene som er dekket opp til dem? Neida, da sitter man heller på et bord som ikke er dekket for anledninge og myler for seg selv, lurer på hvorfor ting tar så lang tid. Så får man bestilt da, til slutt, skal ha vin? Klart, så var det da å dekke på til denne fjotten. Pling, bjellen. Ring, telefonen. Og jaggu ta, enda en gjest i restauranten. Og naturligvis, på et bord som ikke er dekket opp.

Hvorfor, HVORFOR!? Er det så vanskelig å se de bordene med kuvert tallerken, kniv og gaffel, en pen seil brettet serviett, et stort vinglass og et lite vannglass på siden? Er det mulig å være så blind at du ikke ser det? Dekker t.o.m de bordene med penest utsikt, ligger med restauranten over sjøen med store vindu og full panorama over havnen, men neida, de vil sitte midt i restauranten, ingen nær utsikt, midt i restauranten. Der bordet ikke er dekket.

Jeg har ansvaret for hele hotellet, restauranten, sentralbordet, oppvasken, baren og hele sulamitten. Ikke noe problem, men jeg må forbedrede meg litt. Er da KOMPLETT umulig når disse svimlingene av noen dotter ikke kan sette seg på de bordene som er forberett til dem.

Sukk, å jobbe i hotellbransjen er som å be om magesår og frynsete nerver. Og nå går man mot en hurra sesong med gamle tyskere, grettene franskmenn, enda mer grettene italienere og storforlangende spanjoler. Å hurra hvor jeg gleder meg, jippi..... (/sarkasme)

Lenke til kommentar

"Jeg visste denne dagen ville komme.. Jeg slutter i jobben fra og med nå . Meg og deg, parkeringsplassen, let's go."

Kjenner følelsen. Jobbet som søppelmann(boss-mann)-assistent i Bergen for noen år siden, og en av "kundene" jeg møtte på der klarte å provosere meg såpass at jeg vurderte å legge sommerjobben på hylla og pådra meg en klekkelig bot for å få slått krapylet i bakken. Noe som i utgangspunktet er godt gjort av denne fyren, da jeg vanligvis synes det er utelukkende underholdende med bitre og urimelige mennesker som er avhengige av meg. Det verste er at slike idioter kan ødelegge hele dagen for deg. Jeg dirret nærmest av sinne resten av arbeidstida...

Lenke til kommentar

"Jeg visste denne dagen ville komme.. Jeg slutter i jobben fra og med nå . Meg og deg, parkeringsplassen, let's go."

Kjenner følelsen. Jobbet som søppelmann(boss-mann)-assistent i Bergen for noen år siden, og en av "kundene" jeg møtte på der klarte å provosere meg såpass at jeg vurderte å legge sommerjobben på hylla og pådra meg en klekkelig bot for å få slått krapylet i bakken. Noe som i utgangspunktet er godt gjort av denne fyren, da jeg vanligvis synes det er utelukkende underholdende med bitre og urimelige mennesker som er avhengige av meg. Det verste er at slike idioter kan ødelegge hele dagen for deg. Jeg dirret nærmest av sinne resten av arbeidstida...

Så, hva gjorde han for å få deg så sinna?

Lenke til kommentar
Så, hva gjorde han for å få deg så sinna?

Tja, utgangspunktet var at han ikke hadde betalt for at vi skulle ta det ekstra søppelet hans, så han kom løpende ut av huset da vi kjørte forbi og sa han kommer ut med en del poser han må bli kvitt. Vanligvis sa vi ja til engangstilfeller, men i og med at det var dagen for å tømme både kinoen og fotballpuben hadde vi ikke mye å gå på for at bilen skulle bli full, så jeg sa nei. DA klikket det virkelig for fyren, og ikke bare fikk jeg en rekke usaklige personangrep slengt mot meg (jeg snakker østlandsk, og det var tydeligvis nok til å gi en del skyts til denne bergenseren i forhold til hvor blærete jeg er, hvor arrogant jeg er, og ikke minst hvor lite jeg hadde å bidra med i en jobb i Bergen), han begynte også å gi meg noen små fysiske dytt bakover etterhvert, før han skjønte at både jeg og den muskuløse sjåføren på laget mitt begynte å bli rimelig lite service minded, og han trakk seg unna...

Aldri vært borti mer ufordragelig fyr.

Lenke til kommentar

Så hvis det er noe sjefene mine legger merke til det så er det "Neimen, for en flink ansatt!".

Takk for kommentarer.

Ha en fin dag :)

For å være helt ærlig, spiller det ikke noen rolle for meg hva sjefene dine syns om innsatsen din. Jeg har selv hatt en udugelig sjef som favoriserte de dårligste medarbeiderene og fikk alle de som faktisk hadde noe å bidra med til å slutte. Ikke spiller det noen rolle om du har hatt den samme jobben i femten måneder heller. Det er mennesker som har hatt den samme, eller tilsvarende jobb som deg i lenger tid enn deg som sitter igjen med mye bedre holdninger.

Ja, spøkene blir litt oppbrukt etterhvert - for deg. For alt du vet er det første gangen den kunden drar den. I steden for å bli irritert, kan en jo være hyggelig og spøke tilbake. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg kommet på en restaurant hvor bare noen bord var dekket hadde jeg vel tenkt at de dekkede bordene er reservert til noen og derfor ut av full ærbødighet satt meg ned på et udekket bord. De dekker jo vanligvis først etter at du kommer. Så har jeg vel misforstått noe da. :dontgetit:

EDIT: Prøv å sette "reservert"-lapper på de udekkede bordene. Da tar de kanskje hintet. ;)

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde han dyttet på meg så hadde jeg faen med "dyttet" tilbake, er måte på hva man skal finne seg i.

Dette skjedde en dag før jeg kom på jobb.

Hadde en kunde som ble veldig sint på en kollega av meg da han ikke fikk bytte portaproen sin. Portapro har såkalt livstidsgaranti, men gjelder utrolig nok ikke når du nærmest har pulverisert hele greia og i tillegg ikke har kvittering. Til slutt står han der og koker og roper "LA MEG SNAKKE MED SJEFEN DIN". Kollegaen min henter sjefen som møter kunden med et smil og spør hva han kan hjelpe med. Da han heller ikke vil bytte portaproen for kunden, kaster(!) han denne på sjefen min og stormer ut av butikken.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å kritisere toppris for å hate enkelte kunder?

Sålenge de blir behandlet bra, må ekspeditører få lov til å hate dem så intenst de bare vil.

Jeg hater alle som bestiller hamburger på bensinstasjon, men jeg smiler og lager mat fordet. Hva er det du kritiserer for?

Ah yes, burger på bensinstasjon. Ingenting irriterer dem mer.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg på bensinstasjoner er:

For noen dager siden var jeg på en statoilstasjon og skulle ha mat. Står da først i køen på den ene ledige kassa. Det var en dame som lagde mat allerede, hun andre ryddet ellernoe.

Så kommer hun som ryddet, går forbi disken min og steller seg i den andre disken, tar vekk skiltet som står "vennligst benytt den andre kassen" Og sier "Ledig kasse". Folka bak i køen min kjapper seg jo bort for å være først i den nye køen. Hun står der og ser dumt på meg, mens folka samler seg i en ny kø.

Herregud, da var det like før jeg eksploderte. Ikke faen om jeg skulle handle noe der den dagen nei. Effektiv måte å minske arbeidsmengden sin ja, ved å jage vekk kunder.

Lenke til kommentar

Og der sitter han, blant 10 oppdekte bord, på et bord det ikke er dekke på til.

De trodde helt sikkert at de oppdekte bordene var opptatt/reservert, de hadde sikkert bare blitt glade om du sa at de kunne sette seg på de beste bordene.

Ja, det tenker jeg og

Hadde jeg kommet på en restaurant hvor bare noen bord var dekket hadde jeg vel tenkt at de dekkede bordene er reservert til noen og derfor ut av full ærbødighet satt meg ned på et udekket bord. De dekker jo vanligvis først etter at du kommer. Så har jeg vel misforstått noe da. :dontgetit:

EDIT: Prøv å sette "reservert"-lapper på de udekkede bordene. Da tar de kanskje hintet. ;)

Jepps, det hadde jeg også trodd. Selv om det ikke nødvendigvis var et "reservert"-kort på bordet. Hadde satt meg der det ikke var dekket på.

Er derfor jeg presierer ovenfor gjestene at jeg har dekket på noen bord så er bare å ta plass ved en av dem, men like fult setter de seg andre plasser.

Tro om jeg hadde dekket opp hele restauranten, da ville de trod at vi var fullbooket vær kveld :p

Lenke til kommentar

Så kommer hun som ryddet, går forbi disken min og steller seg i den andre disken, tar vekk skiltet som står "vennligst benytt den andre kassen" Og sier "Ledig kasse". Folka bak i køen min kjapper seg jo bort for å være først i den nye køen.

Det fenomenet er ikke spesielt nytt. Skjer meg annenhver gang jeg er i en matbutikk eller noe. Så fort en ny kasse åpnes, så går folka som står bakerst i køen til den nye kassa før noen andre får tenkt seg om. At butikkene kanskje kunne organisert det på en annen måte, er mulig, men det blir litt vanskelig å holde orden på hvem som egentlig hadde førsteretten til å stå først i den nye køen, hvem som er nr. 2 og så videre. Her er det mer snakk om dårlig folkeskikk blant kundene, enn dårlig service i butikken.

Dette kan enkelt løses med kølappsystem ;)

Det fikk vi nettopp der jeg jobber. Problemet er bare at ikke alle får det med seg, selv om det står en stor kølappmaskin ved inngangen, samt at kønumre står på store skjermer og ropes opp. Disse blir selvsagt sure fordi ingen har fortalt de at det er kølappsystem.

Også er det de som med irritasjon i stemmen sier "Må jeg trekke kølapp bare for å betale?" Eh... ja? Også er det de som "bare skal stille et spørsmål". Av erfaring vet jeg at "et spørsmål" kan bli flere, og at hvert spørsmål kan være litt for komplisert til at man kan svare på det i løpet av fem sekunder. Da har man et valg; Enten får den som "bare skal stille et spørsmål" bli sur fordi han ikke får "stille et spørsmål", eller så får den som er nestemann i køen bli sur fordi noen kommer foran han. Valget er da ganske enkelt... den med neste nummer i køen får selvsagt komme først.

Men egentlig er nordmenn ganske flinke når det gjelder køkultur... i hvertfall i forhold til kinesere (spesielt). Der er det å trave forbi hele køen, og begynne å prate med ekspeditøren mens ekspeditøren snakker med en annen kunde. Det har skjedd meg noen ganger, men jeg ignorerer de bare. Om de ikke gir seg, sier jeg med en ganske krass stemme at de må gå bakerst i køen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så kommer hun som ryddet, går forbi disken min og steller seg i den andre disken, tar vekk skiltet som står "vennligst benytt den andre kassen" Og sier "Ledig kasse". Folka bak i køen min kjapper seg jo bort for å være først i den nye køen.

Det fenomenet er ikke spesielt nytt. Skjer meg annenhver gang jeg er i en matbutikk eller noe. Så fort en ny kasse åpnes, så går folka som står bakerst i køen til den nye kassa før noen andre får tenkt seg om. At butikkene kanskje kunne organisert det på en annen måte, er mulig, men det blir litt vanskelig å holde orden på hvem som egentlig hadde førsteretten til å stå først i den nye køen, hvem som er nr. 2 og så videre. Her er det mer snakk om dårlig folkeskikk blant kundene, enn dårlig service i butikken.

Dette problemet har vi heldigvis ikke på Rema'n her nede. Åpner det ny kasse så sklir køen omtrent annenhver på hver side. Er enkelte som prøver seg, men antallet kunder som stirrer dem tilbake bakerst i køen gleder et ekskassererhjerte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...