Toppris Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Det er jo bare snakk om i en vanlig matbutikk, hvis jeg har en dårlig dag gidder jeg jo ikke å dra på feks elkøp å skal ha men ny telefon å så gidder jeg ikke å svare folkene som skal hjelpe Syntes du å gi et simpelt Hei er for mye, selv på en dårlig dag? Ingen har sagt noe om å smile eller så mye om å ha noen form for øyekontakt. Bryr meg lite om kunden har falt i tårer eller er døv, nikk ihvertfall med hodet, se i bakken og lag en liten "-ei" lyd. 1 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Som sakt så kommer det helt an på hvor dårlig dag jeg har, de fleste dåelige dager sier jeg hei eller gir et nikk, men hvis dagen er virkelig dårlig sier jeg helst ingenting eller bare gir et lite nikk og mumler. Men ikke la oss vandre for langt ot Endret 11. mai 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
bjornawarjar Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Her er to man møter på når man jobber på IT-support: Bedreviteren Han som alltid trenger hjelp med et eller annet, men som alltid vet best hvordan et problem skal løses. Han passer selvfølgelig på å henge over skuldrene dine mens du jobber og foreslår "bedre" måter å gjøre det på. Person i konstant nød Han eller hun som alltid har et problem av varierende vanskelighet. Personen følger selvfølgelig aldri basisstegene som er beskrevet i e-post fra IKT-avdelingen. To siste problemer løst for denne personen: Skriveren virker ikke 1: USB-kabelen var dratt ut av skriveren. Skriveren virker ikke 2: Det lønner seg å legge i papir slik at skriveren faktisk får tak i det. Det finnes jo så klart flere typer, men jeg regner med at de fleste er beskrevet i denne tråden. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Jeg skjønner det hvis man har en dårlig dag. Til og med jeg jeg som satt i kassa, orket ikke si hei når jeg hadde en dårlig dag. Sa selvfølgelig hei tilbake da.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Her er to man møter på når man jobber på IT-support: Bedreviteren Han som alltid trenger hjelp med et eller annet, men som alltid vet best hvordan et problem skal løses. Han passer selvfølgelig på å henge over skuldrene dine mens du jobber og foreslår "bedre" måter å gjøre det på. Person i konstant nød Han eller hun som alltid har et problem av varierende vanskelighet. Personen følger selvfølgelig aldri basisstegene som er beskrevet i e-post fra IKT-avdelingen. To siste problemer løst for denne personen: Skriveren virker ikke 1: USB-kabelen var dratt ut av skriveren. Skriveren virker ikke 2: Det lønner seg å legge i papir slik at skriveren faktisk får tak i det. Det finnes jo så klart flere typer, men jeg regner med at de fleste er beskrevet i denne tråden. artig disse, men du glemte en annen standard person. han som skal ha forklaring på hva og hvorfor support-personen gjør det han gjør, helst detaljert forklaring, selv om han ikke vet forskjellen på kabinett og harddisk... personlig gir jeg en god og veldig teknisk forklaring til brukeren sitter igjen som ett spørsmålstegn, oftest blir det stille da Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Må jo skjønne at det er ikke bare ansatte som kan ha en dårlig dag, har selv latt være å snakke til en som satt i kassa for at jeg var irritert og gidda ikke å snakke med en sur tone til den som satt i kassafor å gjøre H*nnes dag dårlig. Hvis jeg sier hei, og spør om du skal ha pose, og du står og stirrer surt på meg, eller snur deg vekk, så kommer jeg til å slette handelen din, og gå til neste kunde til du har bestemt deg. Hva med tunghørte/døve? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Syns den kommentaren er særdeles lite plagsom. Men kunder som ikke svarer er noe dritt. Har mer enn en gang avbrutt handelen med en kunde fordi han/hun nektet å kommunisere. Hvorfor avbryter du handelen bare fordi en person ikke vil snakke med deg, kanskje de ikke er i humør til å snakke med noen men trenger noe enda? Tenk om jeg sitter i kassa og har en enda jævligere dag enn han har, skal jeg sitte der og han stå der og så kan vi stirre tomt på hverandre uten at noen vet hva den andre vil? Kommunikasjon er en nødvendighet i det daglige liv, uansett hvor jævlig du har det, og om du ikke klarer å si hei, svare ja/nei på pose eller kvittering, så gjør du livet mitt betraktelig mer slitsomt i kassa, og da har jeg ingen skruppler mot å gjøre livet ditt litt surere som kunde ved å la deg vente lenger. Enkel forbryterpsykologi tilsier også at om en forbryter er innom en butikk for å sjekke området, og blir bemøtt med god kommunikasjon fra de ansatte vil ikke tørre å rane butikken senere, pga høyere risiko for å bli kjent igjen. Men så klart... din dårlige dag er sikkert mer enn god nok grunn til å ignorere de som er der for å betjene deg. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Må jo skjønne at det er ikke bare ansatte som kan ha en dårlig dag, har selv latt være å snakke til en som satt i kassa for at jeg var irritert og gidda ikke å snakke med en sur tone til den som satt i kassafor å gjøre H*nnes dag dårlig. Hvis jeg sier hei, og spør om du skal ha pose, og du står og stirrer surt på meg, eller snur deg vekk, så kommer jeg til å slette handelen din, og gå til neste kunde til du har bestemt deg. Hva med tunghørte/døve? Møter litt av hvert her! Noen døve virker som de har gitt opp håp om kommunikasjon med folk som ikke forstår tegnspråk, og bare begraver hodet sitt inn i skjermen som sier hva jeg scanner. Mens andre vinker og later som om de holder en pose for å signalisere behovet for pose. <3 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Man merker raskt forskjell på tunghørte/døve og de som ikke snakker, er en enorm forskjell i opptreden, og de som sliter med problemer handler oftest sammen med noen, så det blir i praksis en ikke-sak. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Jeg har også jobbet i butikk i 18 mnd, da var vi kun én på jobb av gangen, selv om det var en relativt stor butikk, og uansett hvor dårlig dag jeg hadde så kunne det absolutt aldri falle meg inn å ikke si "hei" eller eventuelt spørre "er det noe jeg kan hjelpe deg med?". Absolutt aldri. Uansett hvor stille og drepende kjedelig det var, så var jeg ALLTID hyggelig. Alltid. For meg handler det mye om arbeidsmoral. Og de som sier det er slitsomt å si hei hver dag i 18 måneder, vel, hvordan tror dere det er å si "God, du snakker med xxx xxx, hva kan jeg hjelpe deg med?", ergo den samme regla om og om igjen, hver eneste uke, gjerne når man da jobber mellom 18 til 30 timer i uka, til 40-50-60-70-80-100 kunder på én dag? Det hjelper ikke å være sur og sliten da, man bare tar seg sammen. Det er faktisk det som er jobben din. Og vi MÅ være både hyggelig og virke blide, for vi blir faktisk målt hver eneste gang vi har en samtale. Og får vi under ett visst tall, så blir det innkallelse til sjefen og vi må stå til ansvar. Snakker om å ha det slackt på jobb. Endret 11. mai 2010 av yvonne2 1 Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hadde en koselig en her i går: En litt eldre dame kommer inn, hun var hos meg før helga og handlet. Hun hadde fått problemer med tett vask og lurte på om jeg kunne hjelpe henne med å finne plumbo. Jeg sa da at jeg heller anbefalte noe som het Jif avløpsrens og det endte med at jeg hjalp henne med å lese hvordan hun skulle bruke den. Så i går kom hun inn og fortelte meg at den fungerte utmerket. Vasken var ikke tett lenger. Så nå kom hun til å kjøpe den neste gang og hun takket meg og hjelpen. Slike kunder gjør at dagen blir bra. Men ikke så bra var hun som mente at mandelpotetene skulle koste det samme som vanlige 2kg poser med poteter. Hun påstod at prisen på mandelpoteter ikke hang oppe. Hun fikk byttet potetene og når jeg kom meg ut av kassen gikk jeg bort og fant prislappen på mandelpoetene som hun ikke hadde sett. Blir litt irritert av slikt. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Tenk om jeg sitter i kassa og har en enda jævligere dag enn han har, skal jeg sitte der og han stå der og så kan vi stirre tomt på hverandre uten at noen vet hva den andre vil? Det er enda jobben din å ekspedere kunden, vis du ikke kan gjøre det mens de holder kjeft burde du kanskje bytte jobb. Kommunikasjon er en nødvendighet i det daglige liv, uansett hvor jævlig du har det, og om du ikke klarer å si hei, svare ja/nei på pose eller kvittering, så gjør du livet mitt betraktelig mer slitsomt i kassa,og da har jeg ingen skruppler mot å gjøre livet ditt litt surere som kunde ved å la deg vente lenger. Jeg er helt enig med deg at det kan være uhøflig, men vis du da vil ta igjen, så sier jeg igjen, da burde u kanskje bytte jobb. Enkel forbryterpsykologi tilsier også at om en forbryter er innom en butikk for å sjekke området, og blir bemøtt med god kommunikasjon fra de ansatte vil ikke tørre å rane butikken senere, pga høyere risiko for å bli kjent igjen. Dette kan sikkert være sant, men vis de ikke svarer deg betyr det enda ikke at du skal slette handelen og ta neste mann i køen bare fordi de ikke svarer deg tilbake, i alle fall i kassen på nærmeste matvarebutikk. Er det i nærmeste klesbutikk er dette vanligvis før man legger inn en handel man kan slette. Men så klart... din dårlige dag er sikkert mer enn god nok grunn til å ignorere de som er der for å betjene deg. Det er en grunn, vanligvis pleier jeg å hilse vis de hilser. Men å gå så langt som å kaste ut kunden for det er enda verre enn å ikke hilse eller ikke svare om du vil ha en pose eller ikke. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Har ikke kastet ut noen, bare tatt neste kunde i køen, de fleste kunder tar hintet ganske fort. Jeg har ikke tid til at du skal stå og ha en dårlig dag og ikke svare på grunnleggende spørsmål når det står 10 folk bak deg i køen, så enkelt er det bare. De fleste tar hintet uten å klage. 1 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 en selger som har dårlig dag må ha på seg jobbhetten og ALLTID være tolmodig og snil mot kundene. er selgers jobb Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Og en kunde må kunne kommunisere med en selger om han/hun vil ha noe, ellers kan han/hun kjøpe det en annen gang. Hva er greia med kunder som ikke klarer å uttale røyken de vil ha rolig og tydelig. Jeg er ganske god i oppfattelsen, men den der: Meg: Hei! Kunde: Heisann! Fint vær i dag.. Meg: Ja slettes ikke værst, sol og varmt. Skal du ha en pose Kunde: Jeg tar to jeg, og så skal jeg ha en pakke #¤%"#£$¨'^ [uttalt med værste mumling og så raskt som tungen til personen klarer å uttale det]. Meg: unnskyld, men kan du gjenta det Kunde: ja jeg vil ha en pakke #¤%"#£$¨'^ [like raskt, like mumlete] Meg: Unnskyld jeg fikk det ikke helt med meg Kunde: #¤%"#£$¨'^ (kunden begynte å bli litt irritert) Meg: Gjette meg gjennom alle de vanligste pakkene, og etter hvert de mindre vanlige, viste seg til slutt at hun skulle ha tidemanns rød eller hva de heter. Hvor vanskelig kan det være å si tidemanns rød sakte og tydelig? Hun sa det raskere enn jeg kan si kreft. 1 Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Fascinerende at diskusjonen om det å hilse i kassen og svare på enkle spørsmål fortsatte over flere sider. :3 Uansett. Bare for å spinne videre på det. Det hender fra tid til annen at jeg har kunder innom som på død og liv skal prate i mobilen mens de handler, eller som er mer opptatt av å prate med andre enn meg akuratt når de skal betale. Da har det hendt flere ganger at jeg har tatt andre kunder i mellomtiden etter at jeg har prøvd å få kontakt med de ett par ganger. Jeg gidder rett og slett ikke å bruke tid på kunder som bare slenger varene på disken, og snur seg bort og prate med vennene sine når de skal betale og det er kø i kassen. Om de da blir sure bryr meg egentlig veldig lite. Det er mye koseligere å gjøre de ti andre kundene i køen bak fornøyde, fremfor den ene personen som mest sansynlig ikke ville gått ut døren med ett smil uansett. Lenke til kommentar
fox Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Man merker raskt forskjell på tunghørte/døve og de som ikke snakker, er en enorm forskjell i opptreden, og de som sliter med problemer handler oftest sammen med noen, så det blir i praksis en ikke-sak. lol, for en kommentar. Er det virkelig behov for å ha partner når man handler? Tror at du har truffet mange døve/tunghørte uten å ha lagt merke til at de er det. Toppris, er det behov for kommunikasjon bortsett når man trenger pose? For min del driter jeg som regel i dem som sitter bak kassa og er kun interessert å betale for varene mine så jeg stirrer ofte i skjermen. Tror ikke uansett at noen merker at jeg er døv, når de snakker. Pleier jeg å kun nikke eller riste. Btw jeg elsker å bruke tegnspråk når jeg bestiller og ser dumt på dem når de ser dumt på meg, kan du ikke et av Norges offisielle språk så legg du ut papir og penn. Men nei, istedenfor står du der helt panikk og lurer på hva du skal gjøre. Lenke til kommentar
Estella! Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 "står ved fiskedisken(som alle vet er det MASSE is i en fiskedisk)" kunden:"ser på fiskekaene i disken" Er de varme?? :!: Lenke til kommentar
Atald Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Opplevd det, og noe lignende. En dame kommer borti glasset på varmedisken og kommenterer at det var deilig og varmt - var en kald dag i vinter - for så å spørre meg om varene som lå i varmedisken var varme. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Man merker raskt forskjell på tunghørte/døve og de som ikke snakker, er en enorm forskjell i opptreden, og de som sliter med problemer handler oftest sammen med noen, så det blir i praksis en ikke-sak. lol, for en kommentar. Er det virkelig behov for å ha partner når man handler? Tror at du har truffet mange døve/tunghørte uten å ha lagt merke til at de er det. Morro hvordan du: 1. Legger til meninger til det jeg har sagt etter egen vilje. 2. Vet langt bedre enn meg hvem jeg har møtt. Sløvinger som ser dumt på deg og ikke gidder å gjøre den minste hentydning til å svare på noe som helst er sjeldent de som svarer fordi de ikke kan svare, og samtlige har fått fart på snakkebåndet når jeg har sett like dumt tilbake samtidig som jeg slår inn neste person sine varer. Tunghørte/døve har samtlige hatt øyekontakt, nikket, og pekt på ørene hvis jeg har stillt et lengre spørsmål. Om du hadde kommet inn i min kasse, sett en annen vei, og ignorert samtlige spørsmål, så hadde du pent vært nødt til å vente mens jeg tok kunden bak deg i køen, jeg driter vel langt i hvilke problemer du potensielt skulle ha, så jeg forventer at de fleste normalt oppegående mennesker klarer å svare på om de skal ha pose eller ikke. Merkelig nok så våkner kunder til når de ikke får varene sine, og ikke får betale når personen bak dem får det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå