Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Det var aldri snakk om annet enn fornavn hos oss heller, men det er likevel creepy.

Dessuten er det faktisk relativt enkelt for tvilsomme kunder å finne deg hvis de vet fornavnet.

Mye lettere enn om de ikke vet det.

 

Jeg overhørte nylig en krangel mellom en sint kunde og en bussjåfør. Hun hadde i utgangspunktet en ikke-sak, og nektet å innse det.

Hun krevde sjåførens navn, men han ville bare gi et ansattnummer.

 

Det hadde holdt i dagligvarebransjen også.

Poenget må jo være å kunne identifisere den ansatte ved evt. klage. Kunden har ikke rett til å vite hva stakkaren heter.

 

Noen steder står det tom. på kvitteringen. Du ble ekspedert av Torstein.

 

Dette må dere protestere mot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Kun fornavn er da ikke så mye og ta på vei for syns jeg. Det har jo ingen sammenheng med etternavnet..

Lenke til kommentar

Står det hos på kvitteringen der jeg jobber og. Hvis en kunde ønsker så kan den/de lett finne ut hvor jeg bor kun ved å gå inn på gulesider og skrive inn fornavnet mitt. Er eneste i mitt fylke med mitt fornavn, så sier seg selv at det er meg og ikke en annen med mitt navn som bor på den adressen som fremkommer.

 

Litt creepy egentlig å vite at en kunde lett kan finne ut hvor jeg bor bare ved å google fornavnet mitt. Hadde helst sett at navnskilt ikke var påbudt, men duger ikke å protestere så lenge det er noe som er bestemt fra sentralt hold.

 

 

Gypsy: I noen tilfeller, slik som mitt så har tilogmed fornavn ganske så mye å si.

Endret av Kaare_Jay
Lenke til kommentar

Skulle tatt seg ut om jeg ringte en kunde og sier "Hei, dette er 123 fra Imaginær Elektro ...". Dog støtter jeg bruk av ansattnummer i stillinger som det er helt unyttig å bruke navn.

I min stilling er jeg nesten nødt til å bruke navn siden man opprettholder en kontakt med (faste) kunder. Det er forsåvidt på godt og vondt. Det er de kundene som for all del må en bestemt person, eller på liv og død ikke skal ha han derre Ola Norman.

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, er ikke Kåre-Johnny heller. Er ikke noe med Kaare/Kåre.

 

Forteller jeg det så finner dere lett ut hvem jeg er, så frister lite du ;)

 

Det er nok ganske mange måter

man kan finne identiteten din på.

Jeg testet, og gjorde det faktisk

på noen minutter akkurat nå.

Lenke til kommentar

Skulle tatt seg ut om jeg ringte en kunde og sier "Hei, dette er 123 fra Imaginær Elektro ...". Dog støtter jeg bruk av ansattnummer i stillinger som det er helt unyttig å bruke navn.

I min stilling er jeg nesten nødt til å bruke navn siden man opprettholder en kontakt med (faste) kunder. Det er forsåvidt på godt og vondt. Det er de kundene som for all del må en bestemt person, eller på liv og død ikke skal ha han derre Ola Norman.

Jeg støtter et alternativ om å bruke et falsk navn, slik at man slipper unødvendig oppmerksomhet. Det skjedde en glipp i registeringen av epostadressen min i den forrige jobben min som gjorde at kundemailer jeg sendte gikk ut med fullt navn framfor [email protected]. Heldigvis hadde det ingen konsekvenser, men kvalmen slo meg da jeg innså det og jeg fjernet nummeret mitt fra gulesider samme dag.

Lenke til kommentar

Man får en mye bedre opplevelse av å ha mer prosessorkraft og minne enn det man trenger akkurat , i det lange løp. Det er bedre å legge ett par tusen kroner ekstra i PC-potten når man kjøper PC, så slipper man deler fra overskuddslagrene til produsentene. Er ikke så kult å måttet kjøpe PC annenhvert år fordi man kjøper søppel hver gang.

Jeg ville heller kjøpt PC til 6000 kr som holder i to år, og så byttet den ut med en ny PC som holder i to år til, enn å kjøpe PC til 16000 kr som holder i fire år. 4000 kr spart (og du sitter igjen med to maskiner som ihvertfall bør kunne brukes til kontoroppgaver og surfing, istedenfor én). Imidlertid er det jo korttenkt om maskinen du kjøper i øyeblikket bare såvidt dekker behovet ditt, da må du nok oppgradere mye snarere.

 

Blir rent skremt hver gang jeg er innom min lokale Elkjøp-butikk - selgere som i beste fall forteller halvsannheter, utnytter kundenes uvitenhet, og ikke går av veien for å bruke en 'det er vi som vet best'-holdning.

Jeg må si at jeg aldri har opplevd dette. Dersom jeg trenger hardware umiddelbart og ikke har tid til å vente et par dager på å få det tilsendt, handler jeg heller komponenter på Clas Ohlson enn på Elkjøp/Expert/Lefdal. PC-selgerne til Elkjøp ser ut til å ha stålkontroll på de viktige argumentene h*n skal bruke når en nettbankbruker kommer for å kjøpe maskin til å bruke på nettbank, men straks noen kommer med et spørsmål man ikke får hver dag er man på usikker grunn. Jeg skulle for noen år siden ha tak i et PCI-kontrollerkort for IDE/P-ATA, og gikk innom Elkjøp, Expert, og Spaceworld. Spaceworld hadde ikke, og selgerne hos Expert og Elkjøp innrømte at de ikke helt visste hva jeg snakket om, og viste meg noen produkter de trodde kanskje kunne være det jeg var på jakt etter (feil). Til slutt gikk jeg inn på Clas Ohlson og spurte første og beste ansatt, som kunne fortelle meg at de hadde to ulike modeller: en med to IDE-porter til 500 kr og en med én IDE-port og to S-ATA-porter til 400 kr. Han ga meg også eksakt hyllenummer - alt dette uten å måtte sjekke opp.

 

Så nei, dette er ikke noe jeg kan si å ha opplevd selv, snarere tvert imot. Derimot har jeg selv solgt mobiltelefoner (no more though), og har ved flere anledninger opplevd at kunden gir uttrykk for at h*n tror at jeg synes h*n er inkompetent på feltet. Vel mulig jeg synes det, men hva så? Jobben min er jo uansett å veilede kundene mine, og gjør jeg en dårlig jobb får jeg jo heller ikke solgt noe. Kundens egen kompetanse er meg knekkende likegyldig så lenge jeg får et vink om hva slags nivå jeg er nødt å forklare ting på. Det som er virkelig irriterende er ignorante kunder som har fått en eller annen fanatisisme inn i hodet om at "selgere er scum som bare vil selge deg det dyreste de har", "Telenor er røvere og barnemordere" eller "forbrukerkjøpsloven ved fjernsalg gjelder også ved handel i butikk". Nå skal jeg ikke drøfte de ulike emnene her, men når du har kunder med en så fastlåst mentalitet er det i beste fall vanskelig å gjøre jobben sin skikkelig. Jeg hater å bli sett på som dømmende i en slik situasjon, tross alt er det ofte de med minst kompetanse som handler i fysisk butikk - de som vet hva de vil ha og er prisbevisste handler nesten utelukkende på internett nå om dagen, meg selv inkludert. Det virker det ikke som om kundene mine alltid har tenkt over.

 

selgere som i beste fall forteller halvsannheter

Min mor har nettopp bestilt ADSL til fritidsboligen, og hadde blitt oppring av en selger som hadde noen spørsmål. Et av disse var om vi ville ha IP-telefoni sammen med bredbåndet, det kostet visst bare 28 kr/mnd. Hun valgte selvsagt å konsultere meg før hun ga noen svar på noen av disse spørsmålene, og meg bekjent opererer alle ISPer med ekstra linjeleie på 79 kr/mnd dersom abonnenten ikek har fastlinje - noe man per def. ikke har dersom man har IP-telefoni, siden tlf. da går via internettlinjen. Min mor svarte da at siden totalutgiftene med IP-telefoni da vil bli minimum 97 kr i mnd, og vi betaler 59 per i dag med fastlinje (ringer nesten ikke med fasttelefonen der oppe), takker vi nei. Selgerdamen ble da angivelig litt sur, på tross av at hun i utgangspunktet tydeligvis hadde unnlatt å opplyse om linjeleien som kommer i tillegg. Tipper de selgerne får provisjon på salget, noe som fra forbrukers synspunkt er en UTING og burde vært forbudt ved lov.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

*snip*

Jeg ville heller kjøpt PC til 6000 kr som holder i to år, og så byttet den ut med en ny PC som holder i to år til, enn å kjøpe PC til 16000 kr som holder i fire år. 4000 kr spart (og du sitter igjen med to maskiner som ihvertfall bør kunne brukes til kontoroppgaver og surfing, istedenfor én). Imidlertid er det jo korttenkt om maskinen du kjøper i øyeblikket bare såvidt dekker behovet ditt, da må du nok oppgradere mye snarere.

Hvor henter du 16000 kroner fra?

Jeg tenker mer på forskjellen mellom en laptop til 4500kr og en til 10000kr.

Den første vil gi en dårlig brukeropplevelse i ett par år, før gjennomsnittskunden ikke holder ut lengre. Den andre vil gi en god brukeropplevelse i mange år.

 

 

*snip*

*Så lang snip at jeg ikke har tid til å svare på alt*

Så klart er det forskjell fra butikk til butikk. Så klart har det noe å si hvordan holdning selgeren har. Så klart er det anledning til å bli oppgitt og irritert over en kunde, bare man ikke viser det. Mye bedre, og gøyere, å baksnakke kunden så snart de er ute av døren :innocent::whistle:  

selgere som i beste fall forteller halvsannheter

*snip*

Ja. Provisjonssalg burde vært forbudt ved lov. Er liten tvil om at det er noe svineri!

Kjøper konsekvent aldri noe av telefonselgere, da det er en avskyelig form for selgervirksomhet!

Lenke til kommentar

Står det hos på kvitteringen der jeg jobber og.

Hele navnet mitt står på kvitteringene der jeg jobber. Fornavn og etternavn. Kanskje jeg burde be de endre det til noe annet. Har ikke opplevd ubehageligheter på bakgrunn av det (stort sett så liker kundene meg :p ), men ser jo at det kan være uheldig.

Lenke til kommentar

Vi har også navnet vårt på kvitteringen. Navneskilt med navn har vi derimot ikke. Står bare "Opplæring" eller "Selger" på de. :)

 

Om navnet mitt står på kvitteingen eller ikke bryr meg egentlig veldig lite. De aller aller fleste rundt her vet hvem jeg er. Og om noen vil finne på å stalke meg (av uvisse grunner?) så tror jeg de lett kan finne ut hvem jeg er, hvor jeg bor osv. Selv om ikke det fulle navnet mitt står på kvitteringen, og navn, nr og adresse ikke står registrert i telefonkatalogen.

Lenke til kommentar

Hele navnet mitt står på kvitteringene der jeg jobber. Fornavn og etternavn. Kanskje jeg burde be de endre det til noe annet. Har ikke opplevd ubehageligheter på bakgrunn av det (stort sett så liker kundene meg :p ), men ser jo at det kan være uheldig.

Hvilke konsekvenser opplysning av navn får, spørs nok veldig på hvor du jobber.

Lenke til kommentar

Litt creepy egentlig å vite at en kunde lett kan finne ut hvor jeg bor bare ved å google fornavnet mitt. Hadde helst sett at navnskilt ikke var påbudt, men duger ikke å protestere så lenge det er noe som er bestemt fra sentralt hold.

Du får fjerne adressen din fra telefonkatalogene dine da. Er jo overhodet ikke noe poeng i å ha den der likevel. Jeg vil ikke fjerne nummer eller navn fr katalogen, fordi folk kan ha et behov for å finne nummeret mitt innimellom, eller de lurer på hvem som har ringt om jeg ringer noen ukjente i forbindelse med et eller annet (leilighetsjakt f.eks.), men det er fullstendig meningsløst å ha adressen liggende ute.

 

red: Ellers er jeg enig i at man uansett bør kunne ha "falskt" navn på jobb dersom man vil. Det har jeg fått muligheten til både i en callsenter (support) jobb og i kiosk. Sånn i ettertid burde jeg kanskje benyttet anledningen da jeg jobbet alene nattevakt i en kiosk, men selv ikke pakkiz-kidzen som høylytt proklamerte "du veit ikke hvem jeg er" og "faen, dette skal du angre på" da jeg fysisk kastet ham ut, gadd å finne frem til mobilnummeret mitt. Skjønner forresten ikke at du orker MrBjoern, er det en jobb jeg aldri skal ha igjen, så er det nattevakt i en kiosk.,,

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke greit, nei.

Det du burde gjøre er å gå innom butikken, be om å få snakke med daglig leder, og forklare situasjonen din.

Da vil nok de det gjelder få en reprimande.

 

Dessverre er det forferdelig mange dårlige selgere av elektronikk i omløp.

Blir rent skremt hver gang jeg er innom min lokale Elkjøp-butikk - selgere som i beste fall forteller halvsannheter, utnytter kundenes uvitenhet, og ikke går av veien for å bruke en 'det er vi som vet best'-holdning.

 

Slike butikker er det best å holde seg langt unna.

Dog fins det unntak! Byens lokale foto-sjappe har jeg ett veldig godt inntrykk av. Kan sakene sine, og syns det er viktigere med kunder som kommer tilbake, enn øyeblikkssalg med høy inntjening.

 

I det hele tatt, det å utelukke å handle i butikk pga. dårlige opplevelser med en butikk er korttenkt. Dersom man trenger, eller vil ha, hjelp, er en god butikk veldig greit å ha.

 

Bare for å presisere så er jo dette lenge siden, så det er ikke aktuelt å gå tilbake. Og det var vel strengt tatt ikke en elektroshappe a la Elkjøp, men en fotobutikk for å være mer presis.

 

Elbutikker, som Elkjøp og Expert, har i stor grad mye yngre selgere enn hos fagforhandlere som fotobutikker og lignende. Ikke alltid, men stort sett. Ihvertfall ut fra egen erfaring.

 

Jeg har jobbet både på Elkjøp, og i to fagforhandlere (foto). På de Elkjøp-ene jeg var innom i mitt år som selger der, hadde jeg stort sett kollegaer som var ca 10 år yngre enn meg (jeg var ca 30). Selv min sjef var en del år yngre enn meg. I fotobutikkene jeg har jobbet, har det vært eldre selgere, som har jobbet med det samme i mange år. Dette er folk som virkelig kan det de jobber med, ettersom de jobber med det 8 timer om dagen, fem dager i uka i mange år.

 

De unge selgerne på Elbutikkene (ganske stor gjennomtrekk i de kjedene, har jeg inntrykk av) jobber noen timer et par dager i uka i et halvt eller ett år før de finner seg noe annet som er mer relatert til utdannelsen sin. Man blir ikke dreven på det man selger på den måten. Fotobutikken jeg jobber i nå, har verken fått eller mistet noen av de mange ansatte etter at jeg begynte å jobbe der for snart et år siden. Både faste og deltidsansatte er akkurat de samme som da jeg ble ansatt.

 

I tillegg er unge personer mer tilbøyelige til å "latterliggjøre" kunder med nedlatende blikk eller tone, om de synes spørsmålet enten er "dumt", eller de ikke kan svaret. Eldre personer forstår på en bedre måte at man er ikke dum om man ikke kan like mye som en selv (det er jo derfor man har selgere). Og man har i tillegg vært borte i veldig mange spørsmål fra før, som spenner fra det aller mest enkle, til det mest kompliserte. Jeg synes aldri at en kunde er dum på bakgrunn av at vedkommende spør meg noe som for meg er opplagt... i såfall er det jeg som hadde vært den dumme.

 

Med andre ord; Skal man kjøpe utstyr, så bør man kanskje holde seg til fagbutikkene. Der kan man i mye større grad stille "dumme" spørsmål, uten at man behøver å føle seg dum, i tillegg til at de som jobber der, ofte har flere års erfaring enn den jevne selger i en elbutikk.

Jeg er veldig enig i dette, men jeg handlet f.eks fra en fagforhandler, men for meg så blir det egentlig litt ett fett, for behandlingen var den samme som jeg har opplevd på Elkjøp osv. Tre unge gutter som sto der og hånet meg opp i fjeset. :roll:

 

Slike navneskilt på ansatte burde forbys. Jeg nektet selv å gå med skilt.

Grunnen?

Det er ikke alle kundene jeg vil at skal vite noe om meg.

Faktisk er en del av dem ganske tvilsomme.

 

Har hørt om folk, særlig jenter, som blir funnet på Facebook eller på privatadressen, fordi en eller annen udugelig sjef har tvunget dem til å gå med navneskilt.

Han som ranet meg på jobb en sen kveld bør heller aldri få vite hva jeg heter.

 

Fatter ikke vitsen med disse navneskiltene. Jeg gikk konsekvent aldri med mitt.

Hvis navneskilt skal være påbudt, burde de enten være kodet (Per = Ståle, eller Marthe = Lisbeth), eller erstattes med ansattnummer.

Da kan kunden ved eventuell klage til sjefen fortelle hva som stod på skiltet, uten å vite den ansattes egentlige navn for uthenging på Facebook eller ID-tyveri.

 

Ta det opp med foreninga. Navneskilt er virkelig ikke trygt, og heller ikke nødvendig.

 

Vi må opplyse hele navnet vårt vi på jobb, og jeg kan ikke si jeg liker det helt. "God dag du snakker med XXXX XXXX. Hva kan jeg hjelpe deg med?". Synes ikke alltid det er like gøy når kundene spør hva du heter en gang til og skal skrive ned navnet ditt på en lapp. Ikke at vi har så mye valg men..

Lenke til kommentar

Det er jo stort sett for å klage, eller vite hvem de har snakket med hvis det skulle bli noe å klage på -at det ikke fikser seg som lovet f.eks. Særlig når folk er dårlige til å logge (måtte alle som er det brenne evig, btw), er det veldig greit for meg som netsemann at kunden vet hvem de har snakket med, så jeg kanskje kan spørre vedkommende.

Lenke til kommentar

Det er jo stort sett for å klage, eller vite hvem de har snakket med hvis det skulle bli noe å klage på -at det ikke fikser seg som lovet f.eks. Særlig når folk er dårlige til å logge (måtte alle som er det brenne evig, btw), er det veldig greit for meg som netsemann at kunden vet hvem de har snakket med, så jeg kanskje kan spørre vedkommende.

 

Vel, nå logges mye automatisk i våre systemer, og vi har det jo f.eks slik at vi logges inn med en tall og bokstav-referanse som en eventuell annen kundebehandler kan slå opp om det skulle bli nødvendig. Selv synes jeg det er en smule ubehagelig fordi det er enkelte som har hatt svært truende oppførsel og mitt navn er ikke altfor vanlig, ergo er det lett å slå opp og finne ut hvem jeg er.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Ja, jeg har vært borti samme problmet selv. Det var blant annet enn som skulle ta med seg hagla og sette seg utenfor kontorbygningen... Rart dere ikke får bruke et alias, det vet jeg i hvert fall en annen mobiloperatør som tillater. (Så lenge du bruker det samme hele tiden, og forteller sjefen hva det er. :p)

Lenke til kommentar
Skjønner forresten ikke at du orker MrBjoern, er det en jobb jeg aldri skal ha igjen, så er det nattevakt i en kiosk.

Hehe, jeg synes det er fascinerende med fulle folk på kvelden jeg. Det er mer livlig og mer som skjer. :) Også har jeg vært så heldig at jeg ikke har hatt så alt for kranglete folk innom da. :wee:

Endret av MrBjoern
Lenke til kommentar

jeg jobber i en butikk som tidligere har vært kjent for å være billig butikk (er det fortsatt, men nå er snittprisen mye høyere) skal legges til att det det er helt nye eiere, og ikke bare nytt konsept som de siste 3 butikkene i det lokalet.

uansett, den mest brukte kommentaren jeg hører er "siden det ikke står pris på den varen, er den gratis da?"

 

jeg HATER folk som spør om det.

1. de VET den ikke er gratis, da det er priser på alt det andre i det området varen ligger i, bare ikke på den spesielle varen

2. de tror de er morsomme siden de drar denne "vitsen" og små ler til seg selv (ser bare dumt på de)

3. de som bruker "vitsen" tror de er VELDIG orginale som bruker den, og fatter ikke at personer som sitter i kassa har hørt den X antall ganger før

 

ang folk som kommer rett før stenging (fra 5 på til hel), så pleier jeg som regel si at desverre vi har stengt. det er flere som da sier "jeg skal bare ha 1 liten ting", da sier jeg bare "da må du være kjapp" mens de små løper avsted

 

vi pleier også å spille av "musikk" over høytaler annlegget om att det er 5 min igjen til vi stenger og vi ber alle trekke mot kassa.

pleier som regel å være de som kom inn 15-30 min før vi stenger som er sist ut, og ikke de som kommer ca 5 på og bare skal ha 1 liten ting

 

 

husker vi hadde en kunde innom som skulle ha møbler, ble til at kunden ikke var ute av døren før 20 min etter stenging :( gjorde ikke så mye da, siden kunden brukte ca 8000 kr på møbler :)

Lenke til kommentar

Jeg jobber i serviceavdelingen til en større elektrokjede. Hadde en litt morsom episode her om dagen. Et par i femtiårene skal levere inn mobilen hennes til service. Når feilen blir forklart så synes jeg det lyser programvarefeil og spør om kunden har prøvd å oppdatere den og resette til fabrikkinstillinger. Så følger samtalen:

 

Hun: Hvordan gjør man det?

 

Jeg: Det vet jeg ikke, men det står beskrevet nøye i bruksanvisningen.

(merk: I en hyggelig tone)

 

Han: HAH! Hvis du som jobber her ikke klarer det, hvordan forventer vi at du skal gjøre det da?

 

Etterpå klager de også på at forventet servicetid (1 til 2 uker) er lang. Enkelte kunder setter seg litt i hodet. Sjekket rapporten fra service: "Resatt til fabrikkinstillinger, oppgradert SW/FW, testet ok.

 

Jeg mener at du ikke fortjener å klage på servicetid når du ikke gidder å forsøke selv en gang.

 

 

Ellers er det veldig greit på jobben. Blir bare litt oppgitt når folk kommer med piggene veldig langt ute før de i det hele tatt har snakket med meg. Målet mitt er jo å gjøre kunden fornøyd, ikke å sabotere for dem eller lyge om rettigheter (noe som forbrukerrådet er flinke til).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...