Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde en litt artig en i går på jobb. Det kommer en litt eldre kar inn i butikken, som skal ha en barbermaskin. Jeg viser fram den rimligste vi har ettersom at han nevner at han ikke vil bruke så mye på den. Karen var sikkert oppi 70 åra. Når han ser den sier han den koster for mye (den kosta 599) før han gikk ut av butikken.

Det tok ikke mer en 20 minutter før han kom tilbake og da skulle han ha barbermaskinen. Jeg slår inn varen og spør om han vil betale på kort eller kontant, han svarer kort. Han tar opp et kort, jeg rekker ikke se hvordan kort det var, han drar kortet 2 ganger før jeg ser at det er NAF medlemskortet til karen. Jeg nevner det til han og han finner et nytt kort. Han prøve enda et, der han ikke har dekning på kortet. Til slutt tar han opp det siste kortet sitt, som til slutt funker.

Er ikke alltid like lett å betale med kort :)

Endret av LaviX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også er det kundene som på død og liv alltid finne noe å krangle på... til og med ting de ikke har noe som helst med.

 

Når en kunde kjøper en dyrere vare, så spør vi om telefonnummer for å ha noe å søke på om kunden skulle miste kvitteringen og må benytte garanti/reklamasjonsrett. Da jeg skulle avslutte et salg, spør jeg kunden om telefonnummeret, før karen ved siden av (som ikke hadde noe med min kunde å gjøre) sa at det måtte han ikke gjøre. Han oppga aldri telefonnummer, for det var da virkelig ikke nødvendig. Min kunde og jeg flira litt før jeg fikk telefonnummeret og tastet det inn.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Hadde ei dame innom i går, hun kommer bort til meg i kassen og spør om hun kan få kjøpe en pakke nikotintyggi (koster ca 180 kr) og så betale senere siden hun skal på jobb nå. Jeg sa nei, at det hadde vi ikke lov til. Hun går så bort til sjefen og spør om akkurat det samme og får samme svar. Hun virker litt lysten på å krangle, men hadde sikkert dårlig tid og gikk ut igjen. Dette er ei som handler der daglig og skal alltid ha ett eller annet å klage på.

 

 

Ellers har vi psykologen som er innom hver dag. Morsom fyr. I det siste har han kommet med diverse skriv til meg som han mener jeg trenger ;) dette er alt fra massasjeinsitutt til psykologer. Like morro hver gang. Så jeg spør hver dag hva han har med seg til meg i dag. Kuleste er at han som regel kommer til ett fast tidspunkt, så når tiden er inne venter vi bare på at han skal dukke opp. I går kom han fakitsk med en liten daim-bit til meg :)

 

Så har vi "påsadamå" som vi kaller henne for. Er innom som regel ett par ganger i uka. Hver eneste gang kjøper hun x antall toalettpapir og x antall tørkeruller. Og alt ligger på en spesiell måte i vogna. Og når hun kommer til kassen må hun alltid telle posene og hun MÅ betale for alle posene. Stakkars deg hvis du ikke tar betalt for alle. Og hun skal alltid studere kvitteringen x antall ganger for å se at alt er rett. Og dersom en pose havner på gulvet skal hun betale for den, men vi må kaste den for den kan ikke brukes. Her en dag så vi henne gående mot butikken men en slik gjennomsiktig fruktpose på handa og holdt på hodeplagget sitt. Tenk om hun hadde tatt på det uten noe på hendene.

 

Ellers har vi han som er innom hver morgen like over 9. Panter noen flasker og kjøper alltid øl. Kan være litt masete av og til, men ellers hyggelig.

Lenke til kommentar

Hadde en litt artig en i går på jobb. Det kommer en litt eldre kar inn i butikken, som skal ha en barbermaskin. Jeg viser fram den rimligste vi har ettersom at han nevner at han ikke vil bruke så mye på den. Karen var sikkert oppi 70 åra. Når han ser den sier han den koster for mye (en kosta 599) før han gikk ut av butikken.

Det tok ikke mer en 20 minutter før han kom tilbake og da skulle han ha barbermaskinen. Jeg slår inn varen og spør om han vil betale på kort eller kontant, han svarer kort. Han tar opp et kort, jeg rekker ikke se hvordan kort det var, han drar kortet 2 ganger før jeg ser at det er NAF medlemskortet til karen. Jeg nevner det til han og han finner et nytt kort. Han prøve enda et, der han ikke har dekning på kortet. Til slutt tar han opp det siste kortet sitt, som til slutt funker.

Er ikke alltid like lett å betale med kort :)

 

Hadde en kunde som dro førerkortet et par ganger :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

heh, har dratt bigbyte kortet mitt jeg :p

 

Hva er de verste spørsmålene dere dataselgere får? Gjerne det som er vanskeligst å svare på, eller dummeste spørsmålene?

 

Sett at jeg skal kjøpe en Mac til 8000 + et ps3 headesett til 395, ville dere da gitt meg et tilbud på dette?

Lenke til kommentar

Dummeste spørsmålene er slike som; '' Denne maskina er vel bra, den er jo så stor'' eller ''Jeg har 500gb harddisk, så maskina mi er skikkelig rask''. Siste der va vel ikke et spørsmål, men finnes folk som vil ha maskiner med stor harddisk.

 

Jeg ville forsåvidt ikke gitt deg noe tilbud på det der, Sk!ppy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er de verste spørsmålene dere dataselgere får? Gjerne det som er vanskeligst å svare på, eller dummeste spørsmålene?

Sett at jeg skal kjøpe en Mac til 8000 + et ps3 headesett til 395, ville dere da gitt meg et tilbud på dette?

 

Har ikke jobbet så lenge som selger, men har fått et par litt små dumme spørsmål, som eks: "Virker denne pcn på internett?" bla.

 

Og for å svare på spørsmålet ditt. Avhenger litt av hvor mye vi tjener som butikk på de produktene, der jeg jobber selger vi ikke mac så den må da bestilles, så tviler på at du får no særlig rabatt der.

Endret av LaviX
Lenke til kommentar

heh, har dratt bigbyte kortet mitt jeg :p

En bigbyte tilsvarer ni bit?  :whistle:

 

Hva er de verste spørsmålene dere dataselgere får? Gjerne det som er vanskeligst å svare på, eller dummeste spørsmålene?

 

Litt OT, men jeg har inntrykk av at mange av de som selger computermaskiner, på Elkjøp, burde finne seg noe annet å gjøre.

 

Kikket på laptoper der en dag, egentlig bare for å slå ihjel tid, så spør en om han kan hjelpe meg.

 

"Jo da", tenker jeg, og peker på en maskin.

"Hvor mye RAM talker denne?"

 

Vedkommende prøvde å snakke seg ut av situasjonen, uten å gi noe svar.  :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel, det som er dumt og obvious for dere er jo nødvendigvis ikke det for andre. Når jeg leser det her tviler jeg på at jeg gidder å dra til en butikk eller annen forhandler og forhøre meg ift pc ihvertfall. Da spør jeg heller kjæresten, for han tåler å høre "dumme spørsmål". Det jeg har lært er at det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar. ;)

 

Og er det én ting jeg har lært ved å jobbe både som på kundeservice i telefon og butikk, så er det at man ikke kan ta ting for gitt. Jeg kunne fint spurt om pc'en virker bra, for jeg forventer at de i butikken kan litt om pc'er og kan fortelle meg hva som er bra og ikke, og hva jeg kan forvente meg utifra f.eks min lommebok.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Jeg kunne fint spurt om pc'en virker bra, for jeg forventer at de i butikken kan litt om pc'er og kan fortelle meg hva som er bra og ikke, og hva jeg kan forvente meg utifra f.eks min lommebok.

 

Problemet er bare det at om man prøver å si til en kunde at de må opp en prisklasse for å få tilfredsstilt det de beskriver som sitt behov, så blir de ofte sure, og hevder du prøver å prakke på de mer enn de trenger.

 

Om du ikke sier det, så kommer de gjerne tilbake og klager på at den ikke virker tilfredsstillende.

 

 

Nå skal det sies at jeg ikke selger PC-er, men har erfart dette med høytrykksspylere, og regner med det er det samme med computermaskiner.

 

 

 

EDIT:

Hahä, faktisk, så er det 9 gratis bigbyte ( en form for bagett), før du får en gratis, så på en måte ja :p

 

Jøss - ti av ti bagetter er gratis - imponerende statistikk :tease:

 

Jeg vet du refererer til BigBite-kjeden, men jeg er ganske sikker på at BigBite i flertall ikke blir BigByte :whistle:

 

Arendal har en BigBite-butikk, Oslo, derimot, har X BigByte-butikker!

Endret av ze5400
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne fint spurt om pc'en virker bra, for jeg forventer at de i butikken kan litt om pc'er og kan fortelle meg hva som er bra og ikke, og hva jeg kan forvente meg utifra f.eks min lommebok.

Om du hjelper til med å kartlegge dine behov, for så å spørre om den aktuelle maskinen fungerer bra til ditt bruk, er det jo ikke lenger et dumt spørsmål.

 

 

Men "Fungerer denne maskinen bra?" blir omtrent som å spørre en mobilforhandler om et mobilabonnement fungerer bra. Man aner jo ikke hva som fungerer bra for kunden uten noe informasjon om kundens bruk.

Lenke til kommentar

Jeg kunne fint spurt om pc'en virker bra, for jeg forventer at de i butikken kan litt om pc'er og kan fortelle meg hva som er bra og ikke, og hva jeg kan forvente meg utifra f.eks min lommebok.

 

Problemet er bare det at om man prøver å si til en kunde at de må opp en prisklasse for å få tilfredsstilt det de beskriver som sitt behov, så blir de ofte sure, og hevder du prøver å prakke på de mer enn de trenger.

 

Om du ikke sier det, så kommer de gjerne tilbake og klager på at den ikke virker tilfredsstillende.

 

 

Nå skal det sies at jeg ikke selger PC-er, men har erfart dette med høytrykksspylere, og regner med det er det samme med computermaskiner.

 

 

Det er godt mulig, men det er én ting jeg har lært, og som vi har blitt drillet i, så er det at man absolutt aldri skal ta valgene for kunden, at man ikke skal være forutintatt, for selv om jeg ja ikke forventer at en som er født i 1925 vil ha mobilt bredbånd, så er ikke det opp til meg å bestemme. Så da spør jeg, allikvel, om de kan være interessert i et mobilt bredbånd, og jammen meg er det ikke mange som er interesserte, de også som er langt over 80 år.

 

Og det mener jeg gjelder i butikk også. Det knakende likegyldig for meg hvilke kundeopplevelser man har hatt før, fordi den man er i der og da er sjeldent lik den forrige. Og jeg forventer faktisk å bli hjulpet når jeg spør "fungerer denne bra?", for jeg kan ikke nødvendigvis alltid vite det på forhånd, med mindre jeg har sjekket den ut før jeg ankommer butikken (og ofte blir man jo presentert for flere produkter enn det man i utgangspunktet regnet med). Så er det noe jeg faktisk synes er rimelig dustete, er forutintatte selgere som sitter der på sin høye hest og tenker "haha, vet du ikke mer om data". Nei, pokker heller, jeg har andre interesser, og det er meg. Ikke rart folk kvier seg for å spørre, det ER en grunn til at jeg ikke har giddet å sette mine ben innenfor en elektrobtutikk fordi jeg er redd for å føle meg dum. Og jammen har jeg ikke rett utfra det jeg leser her.

Lenke til kommentar

Selgerne kan i mange tilfeller ha rett når de prøver å "prakke på deg" en dyrere maskin.

 

En venninne kjøpte seg en Lenovo laptop med Windows Vista og 512 MB minne.

Hvorfor Lenovo leverer verdens mest minnekrevende OS med så lite minne er et mysterium. Men maskinen var så treg at den knapt kunne brukes som brevvekt.

 

Her burde selgerne absolutt ha "prakket på" henne noe dyrere. Heldigvis var den lett oppgraderbar. Nå har hun en eller to gigabytes, og maskinen funger "bra" til Vista å være.

 

Folk kan gjerne være litt i overkant prisbevisste når de handler data.

Du kjøper ikke Lada eller tilsvarende når du skal ha bil. Så hvorfor spare en femhundrelapp på data, mot selgerens råd?

Jeg kan meget godt forstå selgere som må ta valget: prakke på kunden en bedre maskin, eller risikere at de kommer tilbake og klager.

 

En løsning var om butikker og produsenter ikke solgte varer de ikke kan gå god for. En maskin med 512MB burde f.eks. aldri ha vært solgt med Vista, men kanskje Linux eller XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...