Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det være så vanskelig for butikken å ta MasterCard?

 

Hvis MasterCard krever så dyre gebyrer, hvorfor kan ikke dette gebyret tas fra kunden, i stedet for butikken?

Dermed ville butikken opprettholde tilbudet, og kunden ville kunne kjøpe varen hvis han var oppmerksom på prisen.

 

Jeg er enig med de som sier det er amatørmessig å ikke ta MasterCard.

La brukerne betale for det, ikke butikken.

Så har brukerne valgfrihet til å bruke kortet.

 

 

Jeg irriterer meg over slike kunder som tror de er forfremmet til butikksjef så snart de er innafor døra, og at alle som har uniform er deres tjenere.

For eksempel:

En gang jeg hadde jobbet et åttetimersskift på bensinstasjonen, ringte jeg daglig leder for å rapportere at den som skulle avløse meg ikke hadde kommet.

Sjefen lovet å ta en ringerunde til mine kolleger for å få tak i noen som kunne erstatte meg.

 

To-tre timer på overtid ringte sjefen. Selvsagt tok jeg telefonen.

 

Da samtalen var over, sa kunden fremst i køen noe sånt som:

-"Neste gang lar du telefonen bare ringe. Du skal prioritere kundene!"

 

Jeg vet ikke hva slags verden han kommer fra. Men jeg tar heller telefonen når sjefen ringer, enn å jobbe et helt skift ekstra. Selv om kunden må vente til samtalen er over.

Han skal heller være glad for at jeg ikke bare gikk hjem, for da hadde bensinstasjonen vært stengt nå.

 

Jeg HATER kunder som tror de kan "oppdra" de ansatte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

....

Jeg HATER kunder som tror de kan "oppdra" de ansatte.

 

Been there, done that. Jobber på Matbutikk, i Bakeri avdelinga som også tar seg av Post og Tipping (Norsk Tipping og RiksToto). Ivertfall, vi har en nyansatt på jobb som ikke kan alt enda, så når jeg kom klokka 12 så lå jo hele avdelinga ca 2-3 timer bak planen (Vi har en ansatt fra 6-14, en fra 8-16 også var det meg fra 12-19). Så jeg måtte jo rushe rundt og fikse alt sånn at vi kom tilbake "on schedule". Også sånn ca rundt klokka 2-3 tiden, når vi alle hadde mer en nok og gjøre, og hun som skulle gått klokka 2 var der fortsatt for og bli ferdig med alt. Så kommer en eldere herre inn og spør om vi ikke har flere påsmurte baguetter, det hadde vi ikke, og vi hadde ikke mer av den typen baguetter vi bruker til og smøre, men vi hadde noen andre blant bakeri varene våres som ligna. Så begynte fyren og bygge seg oppover og bli ill sint, "JA Hva med de der da?".

 

Vi hadde i utgangspunktet ikke tid i det hele tatt til og bruke 5 minutter for og kutte og fikse en baguette til 40kr, når vi kan på den samme tiden tjene ca 300kr lett i brutto inntekter på salg og tjenester på de andre "under-avdelingene" (Tipping/Post/Brød). Vi sa pent at vi egentlig ikke hadde tid, men vi skal gjøre et untakk hvis han venter litt. Neida, det var jo ikke godt nok for han. "Det er jobben deres!" også begynte han og skjelle ut kollegaen min. Jeg, som allerede var blitt ganske lei av kunden, svarte hyggelig at "Unnskyld, men du trenger ikke ta den tonen der. Vi jobber faktisk så godt vi kan her, vi er 2 stykker (Hun 3 var og spiste) på en svær avdeling med masse som vi må få gjort ferdig". Han svarte jo da med at jeg kunne begynne og lete etter en annen jobb, det frista så utrolig mye og bare få han kasta ut, men klarte og holde sinnet mitt inne.

 

 

Han fikk baguetten sin med Ost og Skinke, vel for han sin skyld så håper jeg den baguetten virkelig var verdt og ødlegge dagen for andre med-mennesker :)

 

Gud sånne folk får meg til og hate jobben min.

 

---------------------------------------

På den andre siden, så er det også folk som får meg til og like jobben min. Så sent som igår kveld så var en unge, maks 4-5 år gammel innom butikken med moren sin. Han fikk penger nok til et flax lodd. Vant, skulle ha et til, tapte. Fikk nye 25kr av moren, vant nye 25kr på flax lodd. Prøvde en annen type flax lodd (1000 raske) og vant 100kr. Når han så at han hadde vunnet, ja da hoppet han opp og ned av glede. Jeg kunne ikke annet en og smile, men jeg har en følelse av at de 100kr allerede er brukt opp på godteri laugh.gif

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva slags verden han kommer fra. Men jeg tar heller telefonen når sjefen ringer, enn å jobbe et helt skift ekstra. Selv om kunden må vente til samtalen er over.

Han skal heller være glad for at jeg ikke bare gikk hjem, for da hadde bensinstasjonen vært stengt nå.

 

Jeg ville -aldri- tatt telefonen foran mine kunder. Jeg ville spurt pent og forklart situasjonen raskt og hørt om det var greit, og så svart.

 

Det hadde kunden din mest sannsynlig respektert, og ikke blitt sur for. Et tips til neste gang :). Alt handler om valg av ord og smartness, så kan man slippe unna mange potensielle sinte situasjoner.

Lenke til kommentar
Han svarte jo da med at jeg kunne begynne og lete etter en annen jobb, det frista så utrolig mye og bare få han kasta ut, men klarte og holde sinnet mitt inne.

Har også blitt fortalt av en kunde at jeg burde lete etter en annen jobb, fordi jeg nektet å bytte et 4 år og 11 måneder gammelt kamera i et nytt, i stedet for å sende det inn på verksted (skjermen var svart). Utrolig hva enkelte tror de har krav på (mye av skylden har TV 2 Hjelper deg, Forbrukerinspektørene (NRK) og Forbrukerrådets tidvise hårreisende tolkninger av Forbrukerkjøpsloven.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Jeg ville -aldri- tatt telefonen foran mine kunder. Jeg ville spurt pent og forklart situasjonen raskt og hørt om det var greit, og så svart.

Enig med deg, Jon. Men jeg forventer også fra mine kunder at de ikke besvarer telefonen mer enn at de sier til den som ringer at han/hun ringer tilbake. Begynner de å prate, tar jeg neste kunde i køen hvis det er kø. Da får kunden heller rykke bakover i køen helt til han legger på.

 

Unntaket er selvsagt hvis de forhandler med en hjemme om hva de skal kjøpe av meg.

 

Men det finnes "telefonkunder" som blir sure fordi vi prioriterer kundene i butikken... og hadde det vært omvendt ville butikkundene blitt sure. Man får aldri blidgjort alle :)

 

Nå den siste uka har telefonen i butikken ringt konstant. En feil i datasystemet et sted, har gjort at de færreste har fått beskjed (e-post) om når det de har bestilt er ferdig. Når det har gått et par dager over normal tid, så ringer de for å høre. Og med ca 100 innkommende ordre hver dag, så blir det mange kunder som ringer. Man kan søke på nettet for å se status på sin ordre, men det virker som folk heller ringer konstant i 30-40 minutter i stedet for å bruke 30-40 sekunder på sjekke på nett.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde kunden oppmerksom på at denne telefonen var viktig, og den varte heller ikke lenge.

 

Jeg gir kunden info om hvorfor jeg tar telefonen, på en høflig og saklig måte.

Jeg spør ikke pent om det er greit. Jeg driter i om det er greit. Jeg har gitt en forklaring, og det får holde.

 

Om kunden da vil murre litt i skjegget, får være hans problem.

Men å aktivt åpne munnen og "oppdra de ansatte" er å gå for langt.

 

Dette var ikke en hvilken som helst samtale. Jeg visste at det var sjefen som ringte ang. avløsningen min.

Hadde det vært en hvilken som helst oppringning, kunne jeg prioritert annerledes.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ganske amatørmessig å ikke ta MasterCard, men dessverre er det ganske vanlig i f.eks. matbutikker.

Det er enda mer amatørmessig å ikke sjekke sånt først da.

 

I den saken er ofte amatørene bak disken.

- Tar dere kredittkort?

- Ja

- Jeg får avvist MC

- Men vi tar Visa

 

99% av VISA-kortene i Norge er DEBET-kort.

 

 

Det at en ikke tar kredittkort er forøvrig et stort problem for turister. Så stort at til og med Vinmonopolet nå tar MC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr ikke at det er det samme. Det kan ha vært produsert i en helt annen fabrikk for alt vi vet. Det kan til og med være at minnet han så etter var større og raskere enn det de solgte det som...

Som AlecTBM sier, burde du kanskje lese hva jeg faktisk skriver i innlegget mitt.

 

Samme produsent

Samme merke

Samme klasse

Samme oppgitte hastighet

 

De kortene som ble solgt før, hadde bare et litt annet design på klistremerket. De som selges nå har et videreutviklet design på klistremerket. Ellers er det 100% identisk med det han hadde. Ettersom det er en stund siden designet ble endret, tviler jeg på at han finner et minnekort til salgs med samme klistremerket.

 

Nå har jeg jobbet med foto og minnekort i 8 år, så jeg er ikke en newbie som overser opplagte ting. Og for å si det sånn, så er ikke dette den typen kunde som vet veldig mye om kameraer og minnekort (han hadde et lite kompaktkamera av billigtypen, så uansett hadde ikke hastighet og klasse hatt noe å si.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ganske amatørmessig å ikke ta MasterCard, men dessverre er det ganske vanlig i f.eks. matbutikker.

Det er enda mer amatørmessig å ikke sjekke sånt først da.

 

I den saken er ofte amatørene bak disken.

- Tar dere kredittkort?

- Ja

- Jeg får avvist MC

- Men vi tar Visa

 

99% av VISA-kortene i Norge er DEBET-kort.

 

 

Det at en ikke tar kredittkort er forøvrig et stort problem for turister. Så stort at til og med Vinmonopolet nå tar MC.

 

Absolutt. Jeg mener en bør akseptere minimum BankAxept, Visa, Master Card og American Express.

 

Om man støtter Diners er jo det flott, men personlig er jeg av det inntrykk at ikke veldig mange her i landet har det (ihvertfall i denne landsdelen) som har/bruker det.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Som AlecTBM sier, burde du kanskje lese hva jeg faktisk skriver i innlegget mitt.

 

Samme produsent

Samme merke

Samme klasse

Samme oppgitte hastighet

 

De kortene som ble solgt før, hadde bare et litt annet design på klistremerket. De som selges nå har et videreutviklet design på klistremerket. Ellers er det 100% identisk med det han hadde. Ettersom det er en stund siden designet ble endret, tviler jeg på at han finner et minnekort til salgs med samme klistremerket.

 

Nå har jeg jobbet med foto og minnekort i 8 år, så jeg er ikke en newbie som overser opplagte ting. Og for å si det sånn, så er ikke dette den typen kunde som vet veldig mye om kameraer og minnekort (han hadde et lite kompaktkamera av billigtypen, så uansett hadde ikke hastighet og klasse hatt noe å si.

Samme produsent kan ha byttet fabrikk, og ha lavere kvalitet på de nye kortene. Det kan ha intruffet omtrent samtidg med designbyttet på klistremerket, Noe liknenede er f.eks. tilfelle med brenne cder/dvder fra Verbatim, som varierer en god del i kvalitet etter hvor de er produsert - og det er med identisk merkelapp.

 

At kunden din var dum kan ikke cecolon vite, for alt han visste så *kunne* det hende kunden visste noe slikt om kortet, og at du ikke gjorde det.

 

Hvilken produsent var dette forresten, som oppgir BÅDE hastighet OG klasse? Det første er jo (dessverre) ganske sjeldent, og enkelte class 4 Kingston-kort (Regner med det er snakk Kingston mtp. klistremerket) kan ha en god del bedre hastigheter enn andre class 4 Kingston-kort-godt over class 6 spesifikasjonene til og med. Tenkt om prudsentene faktisk hadde målt kortene og oppgitt nøyaktige lese- OG skrive-hastigheter. DET hadde vært noe. (Uten at det er relevant for tråden. :p)

 

Mannen med Ljåen: Det er ikke tillatt å ta mer betalt for å betale med de ulike korttypene etter brukerstedsavtalen. Akkurat som det ikke er tillatt å oppgi pris med og uten PayPal-gebyr om man bruker PayPal. De vil alltid at det skal være gratis for kunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr ikke at det er det samme. Det kan ha vært produsert i en helt annen fabrikk for alt vi vet. Det kan til og med være at minnet han så etter var større og raskere enn det de solgte det som...

Som AlecTBM sier, burde du kanskje lese hva jeg faktisk skriver i innlegget mitt.

 

Samme produsent

Samme merke

Samme klasse

Samme oppgitte hastighet

 

De kortene som ble solgt før, hadde bare et litt annet design på klistremerket. De som selges nå har et videreutviklet design på klistremerket. Ellers er det 100% identisk med det han hadde. Ettersom det er en stund siden designet ble endret, tviler jeg på at han finner et minnekort til salgs med samme klistremerket.

 

Nå har jeg jobbet med foto og minnekort i 8 år, så jeg er ikke en newbie som overser opplagte ting. Og for å si det sånn, så er ikke dette den typen kunde som vet veldig mye om kameraer og minnekort (han hadde et lite kompaktkamera av billigtypen, så uansett hadde ikke hastighet og klasse hatt noe å si.

Jeg leste.

 

Jeg prøvde å poengtere at selv om det finnes endel uvitende og påståelige kunder, finnes akkurat samme sort blant selgere, og jeg har inntrykk av at dette kan være et eksempel. Jeg har studert ting i retning av elektronikkutvikling i snart 5 år, og jobbet i tre ulike selskap som utvikler mikrokontrollere, én bedrift som driver med elektronikkutvikling, samt som vitenskapelig ansatt ved universitetet. I tillegg har jeg vært datanerd en god stund.

 

I løpet av dette har jeg snappet opp at ting som selges som identiske (gjerne med samme klistermerke også) kan være vidt ulike, alt etter tilgjengelighet på komponenter, videreutvikling som fører til billigerte komponentvalg, produksjonsavvik etc.

 

(Husker du når man lette etter serienummer på "identiske" prosessorer, siden disse egentlig var underklokkede, dyre prosessorer? Det finnes til og med minnekort som har blitt solgt som halve størrelsen av det de egentlig er, hvor partisjonen kun opptar halve plassen, fordi den opprinnelige størrelsen var utilgjengelig. Disse var selvsagt attraktive.)

 

edit: what he said

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

 

Absolutt. Jeg mener en bør akseptere minimum BankAxept, Visa, Master Card og American Express.

 

Om man støtter Diners er jo det flott, men personlig er jeg av det inntrykk at ikke veldig mange her i landet har det (ihvertfall i denne landsdelen) som har/bruker det.

 

Hva butikkene tar bør være opp til butikkene, men et minimumskrav er at de merker riktig og at de ansatte vet hva de tar.

 

Toppen på dette var Posten for noen år siden. Du kom inn og ble møtt med store plakater om at Postsparebanken hadde Master Card, men du kunne bare glemme å betale noe som helst med MC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

99% av VISA-kortene i Norge er DEBET-kort.

Det er kanskje en del som blander sammen Visa og Bankaxept. Mange matbutikker har kun terminal for Bankaxept, som er et norsk debetkort. I tillegg har mange norske kort både Bankaxept og Visa. Men det er i realiteten to forskjellige kort i ett. Kommer man med et rent Visa-kort vil ikke det fungere i mange mat-butikker, uansett om det er kreditt eller debet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å poengtere at selv om det finnes endel uvitende og påståelige kunder, finnes akkurat samme sort blant selgere, og jeg har inntrykk av at dette kan være et eksempel.

Jeg vet hva jeg vet, og når du ikke vet flere fakta enn det som er lagt frem har du ingen rett til å påstå at det jeg sier er feil.

 

Jeg skal ikke fortsette trenden med å slenge ut påstander om at motdebattanten er "uvitende og påståelig", for det er mildt sagt useriøst i mine øyne når man ikke vet mer om saken. Og jeg gidder ikke være med på en useriøs diskusjon, så da får heller ubesvarte spørsmål henge i luften.

 

Dette er uansett off-topic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...