Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker når kundene tar vitser. Det er alt for kleint mellom kunde og ansatte, det er liksom så kaldt. I allefall hvis man er alene. Da er det greit at kunden slår av en prat eller ser rart på meg om jeg tuller med de. Det beste er jo når de har noe å tilføye, eller vitser tilbake!

Lenke til kommentar

Du må nå gjerne fortsette med dette SamBell. I mange tilfeller lønner det seg, men det er kun unntaksvis jeg gir en kunde rabatt når de kun kjøper kun en ting (og da skal det være mye å gå på). Pakkepriser er noe helt annet selvfølgelig: da bør man få en grei pris så lenge ikke alle varene er salgsvarer. Merker jeg blir litt irritert når jeg får en del av våre nye landsmenn fra groruddalen som ikke spør om jeg kan slå av en tusenlapp på noe som er på tilbud (og dermed også en tapsvare mange ganger) men velger å heller le det av meg etter at kunden har gått. Har også mange av (uten å være rasistisk eller noe i den dur, så hold dere unna troll) våre nye landsmenn som virker som de kjøper ting nesten bare fordi det er på tilbud, uten at de trenger det engang. De føler det vel som at de uansett har kjøpt noe skikkelig billig.

Standardspørsmålet er jo: Er det på tilbud (sagt på dårlig norsk)?

Er det på tilbud er da neste spørsmål hvor mye det kostet før. Og hvis det er på tilbud kjøper de, er det ikke så skal det litt mer til.

Lenke til kommentar

Du må nå gjerne fortsette med dette SamBell.

 

Det kommer jeg selvsagt til å gjøre, men jeg understreker at dette er noe jeg ikke gjør for "småting" som standard motbiltelefoner, eksterne harddisker og lignende. Vi snakker ny PC, vaskemaskin, TV etc. og varene som pushes hardest styrer jeg i all hovedsak unna. Muligens finner jeg noe på side 7 i innstikket fra Elkjøp/Expert etc. som jeg kan finne på å kjøpe.

 

For å komme tilbake til temaet.

Kvaliteten på ekspeditører variere enormt. Fra "kvisete tenåringer" som anbefaler vaskemaskiner "fordi vi har fått beskjed om å anbefale den" til rene kunnskapsbrønnene med glimt i øget.

 

De selgerene jeg har en tendens til å gå tilbake til er imdlertid de som kan finne på å si ting som "denne modellen er ikke den rette for deg. Prøv heller den andre, som også er billigere" eller enda bedre "Det produktet har vi desverre ikke, men prøv hos Butikk X".

 

Total turn off: "Butikk X sitt produkt er ikke noe bra". Er ikke produktet ditt så bra at det kan selges uten å prate dritt om andre er det heller ikke verdt å kjøpe.

 

 

Sam

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig der Sam Bell! Butikkene tjener på å være ærlige og ikke slenge dritt om konkurrenter. Opplevde det samme der jeg jobber, vi hadde noen produkter til anbud hos en kunde og kunden hadde ringt alle leverandørene for en siste gjennomgang før beslutningen skulle tas. Vi var mye dyrere enn de andre, produktet omtrent det samme men vi ble valgt fordi vi var de eneste som ikke slang dritt om de andre på direkte spørsmål om hva vi mente om konkurrentenes produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
De selgerene jeg har en tendens til å gå tilbake til er imdlertid de som kan finne på å si ting som "denne modellen er ikke den rette for deg. Prøv heller den andre, som også er billigere" eller enda bedre "Det produktet har vi desverre ikke, men prøv hos Butikk X".

 

Total turn off: "Butikk X sitt produkt er ikke noe bra". Er ikke produktet ditt så bra at det kan selges uten å prate dritt om andre er det heller ikke verdt å kjøpe.

 

+1 :yes:

Lenke til kommentar

Enkelte har veldig vanskelig for å innse at de av og til gjor feil de også.

 

Det opplevde jeg her om dagen, da jeg lå på sofaen hjemme og sov. Jeg ble oppringt på mobilen av en kar som tydeligvis var missfornøyd med ett eller annet han hadde kjøpt på en butikk jeg ikke har hørt om en gang. Jeg forklarte han at han hadde ringt feil, noe han ikke aksepterte. Han var overbevist om at han hadde ringt riktig nummer, og snakket med en i butikken, og var veldig klar på at det var min jobb å hjelpe han. Etter flere forsøk på å få han til å innse at han hadde ringt feil, uten hell, la jeg på.

 

Rett etterpå ringte han opp igjen. Han var da nokså hissig, og da jeg enda en gang sa at han hadde ringt feil, sa han "dette gidder jeg faen ikke mer" og la på.

Lenke til kommentar

Tja, alltid moro å bli trua med en neve i trynet ass :|

 

Var på jobb i bowlinghallen, kommer en mann og kjæresten hans inn. Han er beruset, men ikke så synlig. De spiller en runde, og maskinen teller feil. Han ber om rabatt, men jeg sier at det går ikke. Han blir litt snurt, men spiller en til sammen med dama.

 

Så skal han betale. Med MasterCard, som ikke funker på vår terminal. Jeg sier at jeg må ha betaling, jeg kan ikke sende faktura til ukjente. Da truer han med han er mektig, eier masse selskaper, og har masse penger (da bruker man vel ikke MasterCard, men vanlig bankkort?). Jeg sier at "jaja, du får bare gjøre hva du vil med meg, men jeg skal ha pengene."

 

Han går til minibanken (som han ikke vet hvor er engang), kommer tilbake, og sier at jeg skal sende faktura, eller ringe taxi eller politi. Han gjentar trusselen sin om at han er mektig, og skal få meg i retten.

 

Jeg sier igjen "Du får gjøre hva du vil, men jeg må ha pengene, hvis ikke mister jeg jobben."

 

Han går sammen med dama til minibanken via et kart jeg skrev ut til dem. Etter 10 minutter kommer de tilbake, han slenger 400 kroner i fleisen på meg og sier: "Hvor mye skal du ha da? 200? 400? 800?" Jeg svarer "185 kroner, ikke mer enn det" mens jeg smiler.

 

Jeg gir han vekselen tilbake. Han sier "Tenkte at du kunne få de i tips, men faen ikke nå lengre."

 

Han gjentar igjen at han er mektig, og skal få meg til retten. Jeg sier "Ja, værsågod, du kan prøve. Du vinner ikke en dritt med å gjøre det!"

 

"Om du åpner kjeften en gang til, så skal jeg slå deg rett ned" (eller noe liknende) svarte han da. Freidig som jeg var/er, så svarte jeg "Ja, come on!". Da gikk han bare :)

 

Greit at han gjorde opp for seg, men jeg ringte Politiet og sa ifra om det, så om han lager bråk eventuelt skadeverk noen annen plass i kveld (er jo lørdag), så får han et fint opphold på glattcella, og det blir jeg som skal i retten MOT ham istedet :D Får satse på det, for det var ikke moro å bli trua, for han var kapabel til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Var på jobb i bowlinghallen, kommer en mann og kjæresten hans inn. Han er beruset, men ikke så synlig. De spiller en runde, og maskinen teller feil. Han ber om rabatt, men jeg sier at det går ikke. Han blir litt snurt, men spiller en til sammen med dama.

 

Hvorfor får man ikke rabatt om man ikke får det man betaler for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man betaler vel for å kaste en ball mot kjegler, ikke telling av poeng? Kanskje jeg er for easy-going, men det hadde ikke en gang slått meg at noe sånt kvalifiserer til avslag.

 

For all del, personlig gidder jeg ikke å klage på noe som helst før jeg nærmest blir svindlet av folk, og jeg synes er vel smålig å klage på det som ifølge JJ var "en minimal feil" med poengsystemet. Men det er ikke bare det å kaste en ball mot kjegler du betaler for, du betaler for at det tekniske skal fungere også. Selvfølgelig gjør du det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man betaler vel for å kaste en ball mot kjegler, ikke telling av poeng? Kanskje jeg er for easy-going, men det hadde ikke en gang slått meg at noe sånt kvalifiserer til avslag.

 

For all del, personlig gidder jeg ikke å klage på noe som helst før jeg nærmest blir svindlet av folk, og jeg synes er vel smålig å klage på det som ifølge JJ var "en minimal feil" med poengsystemet. Men det er ikke bare det å kaste en ball mot kjegler du betaler for, du betaler for at det tekniske skal fungere også. Selvfølgelig gjør du det.

Jeg er mer enig med deg her enn når man formulerer det som at "man ikke får det man betaler for". Innebygget i de fleste tjenester er ting man regner som "innenfor rimelighetens grenser", f eks opp til 5 virkedager med nedetid for internett uten at man får avslag i pris eller at MMS ikke fungerte i noen uker på mobilabonnementet. Akkurat denne feilen ser jeg på som innenfor samme type feil, en som ikke er omfattende nok til å henge seg opp i eller få avslag for. Med mindre man føler for å være kjempegrei, men det skal man helst ikke være mot folk som klager sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...