Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner han godt jeg, 99 kr for et lite bilde er jo sykt

4 små bilder. Og det tar jo litt tid med en del folk, for det er mange (utrolige) regler som må følges for at det skal bli godtatt. Og hvert land har sine egne regler, bakgrunner, formater, kleskrav og så videre. Alt det er vi ansvarlige for at er i orden når vi sender kunden ut med bildet. Av den grunn koster det litt penger.

 

Utstyret for å sikre at alt godtas, er heller ikke det rimeligste. Brukes et normalt semipro speilrefleks for å ta selve bildet, men bakgrunnen er en spesiell hvit boks som blitser samtidig med kameraet (bak og frontlys). Og bildet må jo justeres før det skrives ut.

 

Hvis man synes det er for dyrt, får man heller bruke slike automater som finnes på kjøpesentre rundtomkring.

Automatene er sjelden gode nok til å bli brukt til bilder som skal brukes på pass/visum og lignende. På mange står det at de er det, men nye regler for ikke så lenge siden, "bannlyste" disse automatene. Og veldig mange sier at de prøvde automat først, men fikk beskjed om å gå til oss for å få tatt et ordentlig bilde da automatbildet ikke ble godtatt.

 

Automaten som står nærmest der jeg jobber, koster 75 kroner. Synes ærlig talt ikke 24 kroner er for mye å betale ekstra for å sikre seg at bildet blir godkjent.

Lenke til kommentar

Kunde kommer inn i butikken og vil ha passbilde. Det står tydelig på en lett synlig plakat at denne tjenesten koster 99 kroner.

 

Bildet blir tatt, og før selve bildet produseres, forsøker kunden seg.

 

-75 kroner for passbilde, ok?

-Nei, passbilder koster 99 kroner.

-80 kroner

-Nei, som jeg sa så koster det 99 kroner.

-85 da.

-Nei, 99 kroner

-90 da

-Nei, 99

-95 da

-Nei, passbildet koster 99. Ikke 95.

 

Kunde blir forbanna for at han ikke får passbildet fire kroner billigere, og stormer ut av butikken.

Med fare for å høres fordomsfull ut; var det en utlending?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare sært:S at folk skal prute på en pris som i grunn er rimelig obvious? Jeg mener; man går jo bare ikke inn å sier: JEG SKAL HA DEN TVEN DER, MEN TIL HALVE PRISEN FORDI JEG ER GJERRIG?!

 

Det funker ikke. Folk har en pris for en vare/tjeneste, og det er igrunn det kunden skal holde seg til og enten kjøpe eller d**te i. Enkelt å greit:)

Lenke til kommentar

Jeg blir alltid overrasket over business-menn som skal være tøffe ved å prute ned prisen. Det er ingenting mindre imponerende enn en person som tjener mer enn snitts-nordmannen som skal leke Mallorca ved å si "11 000? Du får ni fem.." Det er gjennomført stusselig å være vrang på priser fordi du tror at du megler fordi du presser ned prisen med en 22-år gammel student som selv betaler fullpris for TVen sin ved å spare pengene fra sommerjobben. Kranglefantete 50-åringer er helt forbanna håpløse. Hadde jeg jobbet på Expert eller lignende og møtt en slik kunde så hadde jeg sagt "Har du ikke råd til denne TVen så har vi en uten Full HD som bare er 37" som kanskje er mer i din prisklasse?"

 

Og fått sparken på dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir alltid overrasket over business-menn som skal være tøffe ved å prute ned prisen. Det er ingenting mindre imponerende enn en person som tjener mer enn snitts-nordmannen som skal leke Mallorca ved å si "11 000? Du får ni fem.." Det er gjennomført stusselig å være vrang på priser fordi du tror at du megler fordi du presser ned prisen med en 22-år gammel student som selv betaler fullpris for TVen sin ved å spare pengene fra sommerjobben. Kranglefantete 50-åringer er helt forbanna håpløse. Hadde jeg jobbet på Expert eller lignende og møtt en slik kunde så hadde jeg sagt "Har du ikke råd til denne TVen så har vi en uten Full HD som bare er 37" som kanskje er mer i din prisklasse?"

 

Og fått sparken på dagen.

 

hahaha :) Heeeerlig innstilling.. kunne ikke vært mer enig :)

Lenke til kommentar

Er da en drøss med elektrobutikker, for å ikke si elektrokjeder, hvor man kan be om en god pakkepris om man kjøper flere (dyre) ting samtidig, og kanskje spørre pent om å få billig tilbehør med gratis.

 

En avansert form for pruting, men det er veldig utbredt.

 

Pruting i sin kjente form er derimot en uting, mener eg, så lenge kulturen ikke aksepterer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pruting på demoprodukter går også tydeligvis veldig fint.

 

Min gamle far fikk "skrudd ned" prisen på en LCD TV med et par tusen på Elkjøp. Selgeren sa prisen, faren min sa at han ikke syntes den TVen var verdt så mye for han. De ble da til slutt enige om en pris ca. 2000 lavere enn utgangspunktet.

 

Samme "strategi" fungerte når de skulle kjøpe seg ny PC.

 

Nå er faren min sånn sett veldig enkel å ha med å gjøre når han skal handle inn litt dyrere ting. Han gidder ikke prute på nye uåpnede produkter, men om det eneste som er tilgjengelig av det han vil ha er det som står ute i butikken, da forsøker han.

 

Han er heller ikke av typen som gidder å krangle. F.eks. med TVen, så hadde han ikke vært mer "dramatisk" enn at han hadde funnet en annen TV han syntes var verdt prisen. Enten i samme butikk eller et annet sted om Elkjøp ikke hadde hatt noe han ville betale prisen de forlangte for.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke helt problemet med den formen for "pruting" som flere her inne snakker om. Dog så ser jeg mer på det som god service fra butikken sin side. Det er en liten forskjell på "Hei, jeg vil ha den tv-en, men jeg skal ha den 2000kr billigere. For jeg gidder ikke betale så mye for en tv!" og "Hei, nå har jeg kjøpt en tv til 14 000kr og en blurayspiller. Kan jeg få ta med ett par bluray filmer også?"

 

Jeg skjønner det hvertfall godt om ansatte i slike butikker er mer villige til å slenge med en dvd, en bluray film eller en ekstra hdmi kabel fremfor å gi større avslag på selve varen.

 

Når vi snakker om pruting. Fikk beskjed av sjefen at om noen pruter hos oss. Så blir det dobbelt pris. Og det kan jeg egentlig si meg enig i. Blir smålig irritert når folk kommer innom på kvelden og skal ha boller, pølse eller whatever, og absolutt SKAL ha det til halv pris eller lavere. .___.

Lenke til kommentar

Jeg er helt med på å få pakkepris, det fikk jeg selv da jeg kjøpte SLR fordi jeg kjøpte med stativ og ekstra linse - når man først bruker litt penger et sted og kjøper flere ting så blir man fort litt kompis med selgeren og komme frem til en ålreit løsning. Det samme gjelder også demo-varer, som jeg regner med at butikken vet at de ikke får fullpris for. Det inngår absolutt i det jeg kaller god service. Det jeg ikke liker er når man belønner vanskelige kunder, noe jeg dessverre ser at man gjør mye.

Lenke til kommentar

En gang så kom det inn en fyr som skulle kjøpe bla en dyr kamera linse og bag,stropp osv

Han hadde kort tid før brukt 11k hos oss når han kjøpte kameraet.

Han spurte om å få med en fotobok, noe han selvfølgelig fikk.

 

Det er helt greit, men folk som kun skal ha den billigste tv'en vi har og forventer avslag er bare tullinger.

3% fortjeneste? Ja du skal selvfølgelig få betale mindre enn det ansatte kunne fått tv'en for siden du insisterer, not!

Jeg har nylig sluttet som selger og startet på lærlingtiden, men jeg savner litt å snakke med nye folk hver dag jeg var på jobb, noen er hyggelige og noen er bare drittsekker.

 

Anbefaler alle å jobbe litt med kundeservice, trur vi hadde blitt en bedre verden da

Lenke til kommentar

Med fare for å høres fordomsfull ut; var det en utlending?

I akkurat dette tilfellet så var det det, ja. Men det er en del nordmenn som pruter også.

 

Verste tilfellet jeg har vært borte i (husker ikke om jeg har skrevet det før i tråden), var en nordmann som skulle kjøpe kamera og objektiver til totalt 30-40.000 kroner. Han spurte om pristilbud, og fikk et tilbud som lå et par-tre tusenlapper under vanlig utsalgspris.

 

Etter at par dager godtok han tilbudet (vi var rimeligst med god margin), Men da han hadde fått alle varene på disken, testet de ut nøye og skulle dra kortet, så prøvde han seg på ytterligere pruting. Vi fant ut at han kunne få en tusenlapp ekstra i avslag (=omtrent ingen fortjeneste, men mulig fast kunde), men da ble han så fornærma over at han ikke kunne få "mer enn tusen kroner avslag" at han stormet ut av butikken uten å kjøpe noen ting. Hun som ekspederte han ble så paff at hun ikke rakk å skyte inn at han allerede hadde fått noen tusenlapper i avslag før det... men det visste han godt fra før.

 

Tipper han gikk til en av konkurrentene, og måtte betale et par tusen mer. Men han ble vel så flau over oppførselen sin at han ikke turte gå tilbake til oss.

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed en gang jeg var i et sydenland at jeg det var dårlig gjort å ikke prute, og at det var uhøflig. Likevel nektet jeg, og betalte fullpris overalt. Jeg lurer på om det er sånn enkelte utlendinger har det når de kommer hit - at det bare virker så fjernt at de ikke klarer å gå med på det uten å ihvertfall forsøke seg.

Lenke til kommentar

yvonne: Hvordan er det hvis mobilen er kjøpt sammen med abonnementet, f eks i Chess sin nettbutikk?

 

Er det apparatfeil det er snakk om, så må du ringe nettbutikken til Chess, eller f.eks Kjedehuset om det er snakk Telenors nettbutikk. Så når kundene ringer inn, må vi bare vise til den nettbutikken, eller de kan levere inn til nærmeste forhandler hvor deres abonnement selges.

 

Det betyr, man kan enten ringe nettbutikken eller gå til forhandler. Forhandler er som regel lettest, ellers må man sende inn mobilen per post osv. Kan bli mye mer styr enn å bare ta med mobilen til nærmeste Chess/Telenor/Netcom/Tele2/Take your pick-forhandler.

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed en gang jeg var i et sydenland at jeg det var dårlig gjort å ikke prute, og at det var uhøflig. Likevel nektet jeg, og betalte fullpris overalt. Jeg lurer på om det er sånn enkelte utlendinger har det når de kommer hit - at det bare virker så fjernt at de ikke klarer å gå med på det uten å ihvertfall forsøke seg.

 

Du burde prute i sydenland, de overpriser noe helt voldsomt, har mange ganger fått halv pris og noen ganger langt under halv pris.

 

 

angående pruting på elektrokjeder (dvs elkjøp) Det er jo normalt å prute, fikk en tv som var på tilbud fra 20.000 til 16.000 for 14.000 bare med litt pruting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...