Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde en fin en for et par uker siden der det var noe nettverksutstyr som hadde gått ned et sted. Jeg fikk beskjed om at de hadde prøvd å restarte utstyret men alt var helt dødt. Ringte de selv og fikk bekreftet at de hadde sjekket alle kabler òg, men utstyret kom fortsatt ikke på. Dette var litt utpå kvelden og på et sted som er vel en 3-4 timers kjøring unna der jeg satt. Men jeg fikk ordnet med nytt utstyr og en montør skulle komme innom for å hente og kjøre det ut da de trenge å være oppe igjen til dagen etter. Da han var kommet fram og fått ordna problemet sammen med daglig leder der han var, ringte han meg for å sjekke om jeg fikk kontakt med utstyret. Alt så bra ut, men han skulle ringe meg igjen da han kom ut i blien.

 

Et par minutter etterpå ringer ham. Og han ler, klarer nesten ikke å stoppe! Strømmen sto ikke i.... Var et stykk bra sprutrød daglig leder og en bra regning for 7-8 timers kjøring en sein kveld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

HAHA, kan bare tenke meg fjeset til daglig leder :D

 

Kan jo fortelle en liten historie min far hadde på den lokale reman.

Forra han i køen stod det en gammel dame, hun hadde da kjøpt en agurk eller lignende som hun ikke syntes var noe bra og denne ønsket hun å ta retur på. Guttungen, sikkert ikke mer enn 16år sender den på retur og får agurken, men tror du ikke denne damen står opp og ned og spør og graver om hvordan og hvor den skal på retur og hva hun skal gjøre?

Ble videre fortalt at ho stod der i 5-10 minutter og gravde om dette :p

 

De som kjenner min far vet at han blir ganske irritert på slike folk og han var ganske nær ved å bare gi dama en 20 kroning.

En agurk koster strengt tatt ikke mye penger så at folk gidder å bry seg er for meg et mysterium.

Lenke til kommentar

Jeg har selv klaget i butikken på ting som koster småpenger, men jeg forventer at om jeg kommer med en agurk/pære/whatever jeg nettopp har kjøpt, så blir den byttet for meg.

 

Det er ikke alltid like lett å se kvaliteten på disse tingene der man stresser seg gjennom butikken. Det jeg derimot hadde gjort, var å ta med meg (i alle fall i matbutikken) produktet inn, hentet meg et nytt, gått til kassen med begge og sagt: "Hei! Kjøpte denne i stad, men den er gammel/råtten/lukter eselsvette så jeg vil gjerne bytte den i denne!"

 

Da går det som regel i løpet av 1 lite minutt i kassen :)

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke blir som ho ene kunden jeg hadde her om dan. Ho skulle bytte en påsen ho hadde kjøpt for mye, tilbake til de 1.50 kronene den koster. Var på en lørdag så hadde no inni helvettes mye å gjøre, så jeg sa bare at du kan ta de 2 kronene her som har liggi i kassa i hele dag, så slepper jeg å dra en retur på ei påse. NEIDA. Ho skulle ha penga ut av maskinen som spytter penger ut igjen.

 

My face: -_-'

 

Slapp forøvrig glatt og enkelt de 2 kronene på, og veksla de til 1.50 og gav ho det, før jeg fortsatte med neste kunden.

Lenke til kommentar

Kjøper man en pose for mye, og krever penger tilbake, så er det noen antenner som ikke er riktig kobla i hodet på den personen. Når man da i tillegg krever at du kjører posen i retur fremfor å bare gi henne pengene så er personen spik spenna gæern og klar for galehuset :D

 

På lørdag hadde vi en kunde som først snakket med en av jentene bak kassa. Han skulle ha et UV filter (til et objektiv), men hun anbefalte heller et protect filter. Da han spurte hvorfor, og hun forklarte hvorfor (helt grei forklaring) fikk hun høre at hun ikke hadde peiling på hva hun snakket om, og han begynte faktisk å krangle med henne selv om hun forholdt seg rolig og saklig. Da jeg måtte ta over, og forklarte en gang til, med omtrent nøyaktig samme ord hun hadde brukt, så var det helt greit, og han kjøpte filteret. Men han måtte jo klage til meg på at hun ikke hadde peiling før han gikk.

 

Det var typisk en sånn kunde som tror at jenter ikke kan noe om elektronikk og foto, og uansett hva de sier så er det feil. Hun er for øvrig en av de dyktigste fotografene jeg kjenner, og vet mye om det tekniske innen foto i tillegg.

 

EDIT: Da nådde vi 100 sider med gode historier og fortellinger om kunder. Mange timers godt lesestoff for de som ikke har sett tråden før nå :)

Endret av Marekatten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det værste av alt er kunder som ringer inn og har problemer med datamaskinen, de sier at harddisken er ødelagt (PCen altså :p), thats it, skal ikke forklare noe eller gjøre noe for å prøve å få meg til å forstå hva problemet er for noe.

 

Jeg sitter gjerne på andre siden av den der.

Jeg ringer intern IT-support og forklarer at jeg har et konkret problem med et konkret program. Et program få i bedriften bruker og som jeg er superbruker på selv.

- Et øyeblikk

Ny stemme og enten:

- Hei dette er ........, du har problemer. Har du restartet maskinen?

eller

- kan du startet NetMeeting

 

Ganske raskt viser det seg at jeg atter en gang har fått en "allmenn-ITer" som stort sett ikke kan annet enn å følge en bruksanvisning på hjelp for standardproblemer.

 

ARghhhhh

Lenke til kommentar

Det er mye mer effektivt å følge en bruksanvisning, uansett hvor nedlatende det måtte være, enn å oppdage 25 minutter inn i feilsøk at selv om kunden tror at han er superbruker så klarte han likevel å trykke på knappen på laptopen som slår av trådløst nett. "Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge", og man merker fort at de som er mest opptatt av å påpeke hvor flink de med PC i svært mange tilfeller ikke er det.

 

Det gjelder å være tålmodig og svare raskt og effektivt på spørsmålene, så blir problemet løst. To år med kundeservice har lært meg at med en gang du ringer inn med problemer så antar vi at du har gjort noe galt, og vi har rett 90% av tiden. De resterende 10% får høre "Beklager så mye, vi skal løse problemet så fort som mulig." ^^

Lenke til kommentar

Det er mye mer effektivt å følge en bruksanvisning, uansett hvor nedlatende det måtte være, enn å oppdage 25 minutter inn i feilsøk at selv om kunden tror at han er superbruker så klarte han likevel å trykke på knappen på laptopen som slår av trådløst nett.

 

 

I så tilfelle mangler bruksanvisningene:

"Hvilket problem kan jeg hjelpe deg med"

(avvent svar)

Gå til aktuelt punkt.

 

Jeg understreker at jeg spør etter spesialisten for program X, som jeg vet er tilgjengelig, men havner hos "almenn-ITeren" fordi førsterekke ikke gidder høre etter, men tar det som en selvfølge at dette er enda en tulling som har slått av det trådløse nettverket.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kanskje bare sliter med å forstå hvordan man kan være superbruker og samtidig ringe kundesupport, men kanskje det gjelder et program som ikke følger med en manual. Det virker som svært mye av support er å lese manualen som følger med programmet og ta betalt for å huske det man selv kunne lest seg frem til.

 

Mot slutten ble en del av samtalene mine sånn:

"Det er det som er problemet ja.. Og du fant ikke løsningen i brukermanualen?"

"Nei, altså, jeg letet ikke i den."

"Nei, riktig, du bare ringte med en gang. Den er grei".

 

Heldigvis har jeg sluttet nå, da det ikke var noe for meg. Det ble for mange "Har du ikke lært at kunden alltid har rett?", hvor jeg svarte "Hvis du sier at det-og-det er tilfellet når det ikke er det så er jo ikke det rett, uansett om du er kunde." Det liker ikke folk å høre.

Lenke til kommentar

Det med at kunden alltid har rett er mange gått bort fra, fordi det er blitt så mye teknologi, og det mye folk kan TRO de kan om, men ikke kan en shait. Om jeg VET hva som er problemet, men han jeg hjelper er HELT sikker i sin sak, så gjør jeg lett det han vet det er, for å motbevise det. Bruke litt ekstra tid :) Time is money, customers are stupid...

Lenke til kommentar

Det med å restarte maskinen er ganske standard spørsmål

Utrolig hvor mye som kan bli fiksa av en restart

 

Jeg har jobbet som IT-support btw

 

Det gjelder i grunn ganske mange ting. Har ikke tall på alle de kundene som klager over at det er noe feil på abonnementet, og jeg spør da: har du skrudd av og på mobilen? Som oftest er det bare en restart som trengs.

 

Og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har vært nødt til å forklare kunder at apparatfeil har ingenting med deres abonnement å gjøre, og ergo må de ringe f.eks Nokia, Sony Ericsson, Samsung osv for support på dette, i stedet for å ringe oss operatøren, som ikke kan noe for at telefonen ikke virker (i de tilfeller hvor jeg finner ut at det ikke er noe galt med abonnementet og f.eks simkortet fungerer helt fint i en annen mobil).

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kanskje bare sliter med å forstå hvordan man kan være superbruker og samtidig ringe kundesupport, men kanskje det gjelder et program som ikke følger med en manual.

 

Superbruker er en som skal kunne litt mer en andre og dermed kunne hjelpe andre som bruker programmet og ikke en ekspert. Dermed fører også denne rollen til at en får utfordringer en må ta videre til IT-support.

 

Jeg snakker ikke om brukermanualen, men det settet med spørsmål en får inntrykk av at alle nyansatte på IT-support får utdelt i stedet for opplæring.

 

Restart fikser mye og jeg ringer aldri IT-support før dette er prøvd, uansett hva feilen er.

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

Kunde kommer inn i butikken og vil ha passbilde. Det står tydelig på en lett synlig plakat at denne tjenesten koster 99 kroner.

 

Bildet blir tatt, og før selve bildet produseres, forsøker kunden seg.

 

-75 kroner for passbilde, ok?

-Nei, passbilder koster 99 kroner.

-80 kroner

-Nei, som jeg sa så koster det 99 kroner.

-85 da.

-Nei, 99 kroner

-90 da

-Nei, 99

-95 da

-Nei, passbildet koster 99. Ikke 95.

 

Kunde blir forbanna for at han ikke får passbildet fire kroner billigere, og stormer ut av butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...