Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg holdt på å bli en ufordragelig kunde i går.

 

Var på Japan Photo for å kopiere opp 2 eksemplarer til av et 13x18-bilde som skulle bli julepresanger til besteforeldre.

 

Ble henvist til automatene, der jeg selv måtte scanne bildet, klikke meg gjennom og beskjære, korrigere, velge antall og printe.

 

Fikk ut to kopier og en lapp med strekkode som jeg tok med til fyren i kassa.

 

Hvert av bildene kostet 39,-

I tillegg kom et minstebeløp for print på 29,-

I TILLEGG kom en pris for bruk av scanneren (!?!?!) på 49,-

 

Hadde jeg visst at de to små bildene skulle koste meg 156 kroner samt at jeg måtte gjøre jobben selv skulle jeg fiksa dette hos noen jeg kjenner med en printer!

 

Måtte anstrenge meg for ikke å protestere, hosta opp og gikk derfra.
Kommer ikke til å gjenta dette.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Fikk opp prisen før jeg trykka print og fikk ut lappen som jeg gikk til kassa med.

På den stod det 107,-

 

At det kostet 49,- i tillegg å bruke scanneren fikk jeg høre i kassa. Stod med en klistrelapp på selve scanneren, det så jeg i etterkant.

 

At bildefila kom fra scanneren og ikke fra en minnepenn/SD-kort/CD skilte ikke automaten på, det la de på i etterkant i kassa.

Lenke til kommentar

Fikk opp prisen før jeg trykka print og fikk ut lappen som jeg gikk til kassa med.

På den stod det 107,-

 

At det kostet 49,- i tillegg å bruke scanneren fikk jeg høre i kassa. Stod med en klistrelapp på selve scanneren, det så jeg i etterkant.

 

At bildefila kom fra scanneren og ikke fra en minnepenn/SD-kort/CD skilte ikke automaten på, det la de på i etterkant i kassa.

 

Ikke for å være kjip, men er det ikke din egen feil at du ikke la merke til lappen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, det er min feil.

Derfor jeg skrev at jeg nesten ble en ufordragelig kunde, for butikken hadde alt på det tørre.

 

Beit det i meg, og protesterte ikke.

Men 156,- for de to små bildene og pålagt arbeide var fryktelig surt.

Jeg jobber på Japan Photo, så kan jo svare på denne.

 

Lappen med scanne-prisen står på lokket som du fysisk må lukke opp for scanne. Og jeg mener ikke noe vondt med det, men jeg vil påstå at denne lappen er ganske tydelig. Meningen er at kundene skal se denne lappen ettersom maskinen dessverre ikke klarer å skille på om bildet kommer fra et digitalt medie eller scanneren, så disse 49 må legges til i kassa.

 

Grunnen til at det koster ekstra å scanne, er at det å gå til innkjøp av disse scannerne koster butikken penger. Da de brukes av mange forskjellige personer, så blir de fortere slitt og må byttes oftere enn scanneren du har hjemme. Og man må legge beslag på maskinen en lengre stund enn om man har bildet på mobil eller minnekort/penn. Og så ingen misforstår, 49 kroner er uansett antall bilder man skal scanne.

 

Alternativet er å ikke ha muligheten til å scanne selv, så en av de ansatte i butikken må gjøre det. Da blir det en merkostnad pr. bilde, og ikke 49 kroner uansett antall. Så disse scannerne er et tilbud for å få det rimeligere, om man er villig til å gjøre det selv. Vi hjelper deg vanligvis gjerne med bruk av maskinen, men midt i desember, blir det vanskelig å rekke over alt hvis vi skal hjelpe hver enkelt kunde med maskiner som i utgangspunktet er laget for selvbetjening.

 

Størrelsen 13x18 er over normal størrelse, og regnes som forstørrelser. Disse er mye dyrere enn standardformatet da det går med mer papir, mer farge, og tar lengre tid. Det er også en mengderabatt, så hadde du hatt flere bilder, hadde hvert enkelt bilde blitt rimeligere (alle disse prisene står oppgitt på maskinen).

 

En liten morsom ting, er at de fleste jeg snakker med som har scannet og skrevet ut bilder, blir overrasket over hvor rimelig det er. Tror ingen har klaget over prisen så langt (men kanskje noen gjør som deg, biter det i seg). Så om man synes det er dyrt eller ikke, er veldig individuelt. Det er klart at om man har utstyret selv, så er det rimeligere, men for de som ikke har god nok scanner og printer hjemme, så er det utrolig mye rimeligere å gjøre det hos oss (eller en annen fotoforhandler, tror prisene er ganske like).

  • Liker 9
Lenke til kommentar

49kr pr scannekunde gir dem uansett igjen prisen og deretter ren fortjeneste innen meget kort tid. 100 kunder = 4900, og den varer nok 100 ganger så lenge. Hadde forstått 19kr, men 49 var ubludt.

 Så skal jo hver enkelt bildemaskin ha en scanner da, slik at man slipper å stå i kø om akkurat maskinen med scanner er opptatt (til eventuelt andre ting). Og en butikk har alt fra 4-10 slike maskiner. Og er det noe feil i å tjene penger? Det er jo derfor man åpner en butikk/et firma :-)

 

Normalt må vi også hjelpe mindre tekniske kunder med å scanne de første bildene så de lærer hvordan det gjøres, og det tar også litt tid.

 

... Eller så kan man bare gå til feks. EliteFoto - hvor det er gratis og ingen ekstra kostnader :)

Mulig de har gratis scanning, men betydelig høyere grunnpris og lengre leveringstid (1 time mot 1 minutt).

 

Beklager spamming, men greit å ha all info :-)

Lenke til kommentar

Nå er det ikke lenger noen hemmelighet hvor jeg jobber, og der er størsteparten av kundene i desember kunder som har bestilt fotoprodukter som de henter i butikken. Da trenger vi et ordrenummer (kan søke på navn også, men det er ikke like treffsikkert da et navn kan skrives på mange måter), så da er det en selvfølge at man har det klart når de kommer frem til kassen.
 

Men neida, enkelte står noen minutter i kø og ser seg rundt, så først når de kommer frem til kassen, så tar de opp mobiltelefonen og begynner å lete gjennom et lass med tekstmeldinger og e-poster for å finne ordrenummeret på ordren de skal hente. Og det kan ta lang tid.

 

Hvorfor ikke bare finne det frem mens de venter i køen?

 

Det samme med mange kunder som skal bestille et bilde fra mobiltelefonen. De skal begynne å lete etter bildet først etter at de har kommet frem til kassa.

 

Det er ikke rart det kan bli mye kø til tider :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det ikke lenger noen hemmelighet hvor jeg jobber, og der er størsteparten av kundene i desember kunder som har bestilt fotoprodukter som de henter i butikken. Da trenger vi et ordrenummer (kan søke på navn også, men det er ikke like treffsikkert da et navn kan skrives på mange måter), så da er det en selvfølge at man har det klart når de kommer frem til kassen.

 

Men neida, enkelte står noen minutter i kø og ser seg rundt, så først når de kommer frem til kassen, så tar de opp mobiltelefonen og begynner å lete gjennom et lass med tekstmeldinger og e-poster for å finne ordrenummeret på ordren de skal hente. Og det kan ta lang tid.

 

Hvorfor ikke bare finne det frem mens de venter i køen?

 

Det samme med mange kunder som skal bestille et bilde fra mobiltelefonen. De skal begynne å lete etter bildet først etter at de har kommet frem til kassa.

 

Det er ikke rart det kan bli mye kø til tider :-)

 

Her høres det ut som om det er dere i kassa som er kilden til køen, og ikke kundene som leter etter ordrenummer.

Altså, si at du har 200 ordre liggende. Mye å holde oversikt over. Kunden som kommer innom er ikke klar over hva ordrenummeret er, men er godt klar over at han heter Kjell. Av de 200 er det neppe veldig mange med samme navn; et søk på "Kjell" ville gjort at du hadde funnet ordren på sekunder. Du har veldig lite trolig liggende ordrer til 10 kunder som heter Kjell, hvor etternavnet er likt, men med ulike stavemåter.

 

Jeg har intrykk av at ansatte i fotobutikker (og mange andre butikker) gjør seg vanskelige fordi "sånn er rutinen". Har selv opplevd det, og det gjør at jeg heller kjøper mine Cewe-produkter gjennom andre forhandlere enn Cewes egne butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare finne det frem mens de venter i køen?

 

Må si meg helt enig her. Pleier ofte å hente pakker i butikken, og har hentelapp på mobilen. Jeg aner ikke om det er kø før jeg går fysisk inn i butikken, så jeg tar like greit og henter frem meldingen når jeg parkerer bilen. Er jo bare å slå av skjermen og dytte mobilen i lommen. Når det er min tur er det fort gjort å slå på skjermen igjen, så er hentelappen klar.

 

Det samme gjelder når jeg betaler for vanlige varer. Har så godt som bestandig bankkortet klar før personen foran meg i køen har betalt. Dette er mest for å ha det klart når det er min tur til å betale, men har skjedd en sjelden gang at personen foran meg sliter med å betale, av en eller annen grunn. Kanskje kortet hans/hennes ikke er godtatt, eller de mangler litt kontanter osv. Hvis det er lang kø bak meg hender det nok at jeg tilbyr meg å betale for ham/henne, spesielt hvis det er en liten sum vi snakker om. Det koster så lite å gjøre dagen hyggelig for mange. :) Husker spesielt en gang jeg skulle parkere, og en gammel mann sto og plagdes med betalingsautomaten. Den nektet å ta imot pengene hans. I stedet for å klage tilbød jeg meg å betale for ham. Det kostet meg en liten tier, og han ble svært glad, for å si det mildt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å huff. Skal butikken tjene penger på kundene sine? Høres fælt ut

Alle står fritt til å tjene penger, og heldigvis står kundene fritt til å si "du er for dyr, jeg går rundt hjørnet". Det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg hodet, jeg betaler ikke 21990 for en tv på expert som koster 16990 på Lefdal.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skriver alltid ned hentekoder fra mobilen på en fysisk papir lapp og gir til dem i postskranken :p

Hun ene kommenterte det en gang at jeg alltid har alt klart og full kontroll.

Mye enklere for både meg og dem.

Vet ikke om du snakker om post, men i postens sporingsapp kommer strekkoden opp så du bare holder den under leseren deres.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...