Dragen Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Moderatormelding Der setter vi strek for offtopic atter en gang. Skjerpings, småbarn. Tilbakemeldinger på moderering tas på PM. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Schreiber Skrevet 14. mars 2017 Populært innlegg Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Noen som har lyst til å kjøre drosje? Tar ca en time fra her jeg bor til nærmeste sykehus. Klokken er litt over syv om morgenen. Gammel dame skal til sykehuset for undersøkelse, og har krav på drosje. Av en eller annen grunn er dessverre turen til sykehuset ikke bestilt, men er teoretisk sett en fillesak det tar noen minutter å ordne. Teoretisk... "Hei, jeg skal til sykehuset i dag klokken ni." "Det ordner vi. Hva var navnet?" (leter en stund etter bestillingen) "Beklager, men ser ikke ut til at det er registrert noen tur på deg i dag?" "Men jeg skal være der klokken ni. Kan du ordne det?" "Er nok dessverre lite jeg får gjort. Du må ringe Pasientreiser på 05515, men de åpner ikke før klokken åtte. Bare ta en prat med dem, så ordner de alt og sender bestilling på turen." "Kan ikke du ordne det? Jeg skal være der klokken ni." "Jeg kan selvsagt ringe dem for deg, men som jeg nevnte åpner de ikke før klokken åtte." "Kan du ikke ringe nå?" "Jeg kan selvsagt forsøke, men, igjen, de åpner ikke før klokken åtte. Det er ingen som kan svare der før da. Men de trenger bare å vite navnet ditt, så undersøker de med sykehuset og ordner bestilling av drosje. Nummeret er 05515. Bare oppgi navnet ditt, så ordner de alt i løpet av noen minutter." "Kan dere ikke bare komme og hente meg?" "Det kan vi selvsagt, men hvis vi ikke får turen fra pasientreiser må du nok dekke den selv, og i etterkant søke om å få den dekket. Jeg anbefaler absolutt å høre med pasientreiser når de åpner klokken åtte. Det tar noen minutter, og du betaler bare egenandel for turen." "Må jeg betale turen selv?" (lettere sjokkert) "Nei, hvis vi får turen fra pasientreiser betaler du bare egenandel som vanlig, hvis du ikke har frikort. Bestiller du turen selv blir det jo en annen sak." "Kan du ringe og bestille turen?" "Det kan jeg selvsagt, straks de åpner klokken åtte. Frem til da er det nok ingenting jeg kan gjøre, dessverre. Du må ringe dem etter klokken åtte på 05515." "Takk..." (legger på) (noen minutter senere) "Hei, jeg prøvde å ringe pasientreiser, men det er ingen som svarer." "Som jeg nevnte åpner de ikke før om en halvtime, så du må nok prøve igjen da." "Men kan ikke du ringe dem?" "Det kan jeg selvsagt når de åpner. Frem til da er det ingenting jeg kan gjøre, dessverre." "Men jeg skal være på sykehuset klokken ni." Gi meg styrke... Endret 14. mars 2017 av Schreiber 28 Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Noen som har lyst til å kjøre drosje? Tar ca en time fra her jeg bor til nærmeste sykehus. Klokken er litt over syv om morgenen. Gammel dame skal til sykehuset for undersøkelse, og har krav på drosje. Av en eller annen grunn er dessverre turen til sykehuset ikke bestilt, men er teoretisk sett en fillesak det tar noen minutter å ordne. Teoretisk... Jeg skjønte ikke dette. Du sier altså at pasienten uansett ikke vil rekke frem til sykehuset i tide, men insisterer på at det må være sånn? Serviceminded. Evt ikke. Drosjerefusjon er null problem om hun har krav på det; her skulle bare drosje vært sendt, og kunden/pasienten vært informert om utlegg og refusjon fra helfo i ettertid (det får hun hjelp til å ordne på sykehuset). 6 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Skulle være der ni og de åpnet ikke før 8 bør være klart nok til å forstå at det var god tid? Han anbefaler å vente til 8.ringe pasientreiser og slippe alt som heter ekstra arbeid. Istedetfor å mase halv åtte.... Tydelig en stakkars dame som er litt dement... Endret 14. mars 2017 av Jotun Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Skulle være der ni og de åpnet ikke før 8 bør være klart nok til å forstå at det var god tid? Når det tar en time å kjøre? 5 Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Hvis man har time hos legen klokka 08.00 så har man egentlig time klokka 08.30 God tid med andre ord. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 (endret) Hvis man har time hos legen klokka 08.00 så har man egentlig time klokka 08.30 God tid med andre ord. Mine leger er ikke så forsinket. Endret 14. mars 2017 av Emancipate 5 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Såg ikke andre setning. Da er det rimelig håpløs service ja..... Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Pasientreiser er jo helt på trynet uansett. Overhørte en gammel dame spørre etter taxien sin mens jeg ventet på sykehustime i 10tiden en gang. "Kan jeg få komme hjem nå? Jeg har ventet i to timer nå." "Du må vente til noen andre skal samme vei. De kommer i 16tiden" Mao, så måtte hun vente i totalt 8 timer på å få komme seg hjem. Fikk lyst til å kjøre henne hjem selv etter legetimen min. Men hun var borte når jeg kom ut. 2 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Jeg skjønte ikke dette. Du sier altså at pasienten uansett ikke vil rekke frem til sykehuset i tide, men insisterer på at det må være sånn? Serviceminded. Evt ikke. Drosjerefusjon er null problem om hun har krav på det; her skulle bare drosje vært sendt, og kunden/pasienten vært informert om utlegg og refusjon fra helfo i ettertid (det får hun hjelp til å ordne på sykehuset). Skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå her? Nei, selvsagt skal det ikke være sånn. Har du krav på drosje til sykehus vil sykehuset sende bestilling i god tid. Som regel flere dager i forveien. Da får du beskjed om at drosjen kommer og henter deg (som regel ringer vi eller sender tekstmelding, men du kan få beskjed på andre måter også om ønskelig, som f.eks en melding på Facebook osv.) Men dennen gangen hadde sykehuset ganske enkelt glemt å sende bestillingen. Hva mener du vi da skal gjøre? Bare plukke henne opp, kjøre henne den timen det tar å komme seg til sykehuset og håpe vi får betalt en eller annen gang? Det sier seg selv det ikke er mulig. Videre sier du hun kan få refusjon i etterkant, men da må hun jo betale for turen selv først. Med en tur på over timen snakker vi fort to, tre tusen. Men det er vel ikke noe problem for en gammel dame å bare slenge pengene på bordet? "Alle" har jo så mye penger liggende, eller? Igjen, det sier seg selv det ikke går. Videre kunne jeg ha ringt pasientreiser for henne (noe jeg også godtok), men det hjelper jo ikke når de ikke åpner før om over en halvtime. Da kan jo paven selv ringe til han er blå i trynet uten å få svar. Er de ikke åpen, er de ikke åpen. Og hva om det er snakk om flere pasienter og kunder? Vi strekker oss ganske langt, men vi har verken tid eller anledning til å sitte i telefonen og ringe på vegne av passasjerer hele dagen. Så det absolutt enkleste er at passasjeren selv tar kontakt med pasientreiser og sier når h*n har time. Pasientreiser tar dermed en kjapp telefon til sykehuset for å sjekke at timen stemmer, før de sender en bestilling til drosjesentralen. De sender så melding til de ledige bilene, og nærmeste bil henter passasjeren. Alt tar bare noen minutter, og da slipper vi alt dette styret med refusjon osv. Og igjen, selvsagt skal det ikke være sånn. Det burde alle forstå. Men alle kan gjøre feil, og sykehuset glemte rett og slett å sende ut bestillingen. Det skjer en gang i blandt, fordi de som jobber på sykehuset tross alt bare er vanlige folk som deg og meg. På toppen av det hele var hele poenget at hun nektet å forstå at pasientreiser ikke åpnet før om en halvtime, så frem til da er det ingenting noen kan gjøre, med mindre du forventer vi skal ringe privatnummeret til noen som jobber i pasientreiser og dra dem opp av sengen. Som sagt, gi meg styrke... 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Darkbill Skrevet 14. mars 2017 Populært innlegg Del Skrevet 14. mars 2017 Flott kundeservice når man ber kunden ringe og ordne selv for at man skal slippe litt ekstra papirarbeid... hvorfor jobber man i det hele tatt med kundeservice/besvare telefon da..? Man må jo ha forståelse for at 'dummere' eller nedsatte folk ringer. Hele hendelsen høres ut som noe som kunne skjedd med min bestemor. Hun bor helt alene, tar drosje og buss og er 96 år gammel, men ting tar mye tid og man må forklare ting flere ganger for å forstå, selv om hun ikke trenger andre for å leve..m 16 Lenke til kommentar
Populært innlegg frohmage Skrevet 14. mars 2017 Populært innlegg Del Skrevet 14. mars 2017 Flott kundeservice når man ber kunden ringe og ordne selv for at man skal slippe litt ekstra papirarbeid. Skal sjåføren selv legge ut for turen i mellomtiden, da, og satse på at det går i orden i etterkant? 23 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Flott kundeservice når man ber kunden ringe og ordne selv for at man skal slippe litt ekstra papirarbeid. Skal sjåføren selv legge ut for turen i mellomtiden, da, og satse på at det går i orden i etterkant? Det er det vel sentralen som må ordne. Sist jeg sjekket får ikke sjåføren pengene rett inn på konto. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Orbis Skrevet 15. mars 2017 Populært innlegg Del Skrevet 15. mars 2017 Flott kundeservice når man ber kunden ringe og ordne selv for at man skal slippe litt ekstra papirarbeid. Skal sjåføren selv legge ut for turen i mellomtiden, da, og satse på at det går i orden i etterkant? Det er det vel sentralen som må ordne. Sist jeg sjekket får ikke sjåføren pengene rett inn på konto. Nå kjører ikke jeg taxi, men har nær familie som gjør det. Slik jeg har forstått systemet; hvis sjåføren tar turen uten å ha fått bestillingen fra pasientreiser, så vil det i systemet bli en helt vanlig tur, følgelig til fullpris og hvis det da ikke går i orden i etterkant, kan dette bli trukket fra sjåførens lønn. Kall meg gjerne lite kundevennlig, men den sjangsen hadde aldri jeg tatt 18 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Ihvertfall ikke når det er snakk om en tur på en time, og dermed gjerne en times hjemoverreise i tillegg. Da kan det jo fort gå en kvart arbeidsdag i vasken fordi man ville være snill. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Tok taxi i nesten en time en gang, da jeg bodde litt landling til. Hadde vært på fest og satt igjen bilen, og da sjåføren fikk høre det tilbød han seg å ringe en fetter halv tre om natta for å kjøre bilen min hjem til meg, slik at jeg skulle slippe å måtte hente den dagen etter. Litt FOR kundevennlig eller? Fetteren skulle garantert hatt betalt cash for dette, og jeg er i det hele tatt lite komfortabel med å gi nøkkelen min til en fremmed sånn midt på natta. 1 Lenke til kommentar
Krimt3k Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Moderatormelding Vi minner om at personangrep ikke er akseptert på vårt forum. Noen innlegg er derfor skjult. Tilbakemeldinger på moderering tas på PM.Krimt3k, moderator. 4 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 (endret) Pasientreiser... Jeg jobbet som sjåfør en plass der avtalen med helseforetaket ble endret, og alle turer med pasientreiser under 3km kom på litt over 90 kr. Det var ikke mulighet for ventetakst, og taksameteret teller kun km, så summen var gitt. En vanlig drosjetur kom på omtrent det samme ved minstepris. Det var latterlig dårlig betalt, og sykehuset lå veldig sentralt, så mange turer til/fra kom på under 3km. Turene tar selvfølgelig lengre tid enn en vanlig tur, siden man ofte må hjelpe pasienten med å komme seg ut og inn av bil, og noen ganger også inn på sykehuset. En sjåfør fikk en gang en tur med pasientreiser midt på dagen, når det var god trafikk ellers, og han måtte opp i 3. etasje for å hente en eldre dame, med rullestol! Hele turen tok godt over 1 time, og hun bodde bare noen hundre meter unna sykehuset. All den bæringen, serviceytelsen, papirjobben, for luselønn. Det var mange som rett og slett ikke ville kjøre turene p.g.a at de var for dårlig betalt. Lønna er jo provisjon, og man har ca 40-50% brutto av lønnsgrunnlag. Generelt var jo kampen om de bedre turene pågående hele tiden, og man "konkurrerer" om hvem som kjører inn mest på et skift. Daglig var det pasienter som måtte vente i timesvis på drosje, og det hendte ingen ville ta turen selv om det ikke var noe trafikk, rett og slett i påvente av en bedre tur, og fordi det ikke var verdt slitet. Det var rett og slett tragisk å se hvordan systemet fungerte etter den avtalen. Regner med det var nedskjæringer i budsjettet for helseforetaket, og det gikk utover pasientene på flere måter.. for å ikke snakke om forholdene på sykehuset, men det er en annen sak. Endret 21. mars 2017 av Pliscin 2 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 En av hovedargumentene for en fortsatt regulert drosjenæring i landet kontra tjenester som Uber etc. er jo nettopp dette med pasientkjøring. Når du sier "ikke ville kjøre turene p.g.a. at de var for dårlig betalt" - betyr det at sjåfører kan nekte å ta slike turer? Hvor slår tvangen inn? 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 En av hovedargumentene for en fortsatt regulert drosjenæring i landet kontra tjenester som Uber etc. er jo nettopp dette med pasientkjøring. Når du sier "ikke ville kjøre turene p.g.a. at de var for dårlig betalt" - betyr det at sjåfører kan nekte å ta slike turer? Hvor slår tvangen inn? Litt off-topic, men å ikkje ta på seg turer i den rekkefølge dei kjem inn er brudd på løyvevilkåra. Dette kan straffes av drosjesentralen vanligvis i form av utestengelse, men også i form av gebyr. I tillegg kan drosjeløyvet trekkast tilbake. Kor vidt slike reaksjonsmiddel blir brukt vil nok kunne variere litt alt etter kva sentral som styrer. Det er heller ikkje sikkert at det er andre reaksjonsmiddler enn bøter som har effekt. Dersom turen gir så dårlig inntjening at sjåføren uansett vurderer å gi frå seg løyvet sitt, så er det nok ikkje ein stor frykt å miste løyve eller ikkje lenger få tilbud om slike drosjeturar frå sentralen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå