Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljøloven:

(1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid.

Men der jeg jobbet fikk vi helligdagsbetalt etter klokken 14.

Det har ingenting med arbeidsmiljøloven, men med helligdagsloven, som sier at butikker skal være stengt 16:00 før helligdager.

 

Ellers finnes det en fin kalender som viser hvordan helligdagsloven og alkoholloven fungerer:

http://folk.ntnu.no/arntjoak/oel/cal.php

Lenke til kommentar

En liten ting.. Klokka fire? Jeg slutta og selge klokka tre.

Angående alkoholutsalg så sier nasjonal lovgivning at det skal stenges klokken tre dagen før helligdag. Men kommunene har mulighet til å utvide de nasjonale utsalgstidene med en-to timer. Eller innskrenke åpningstidene. Eller bestemme at alle i kommunen skal være avholdsmenn/kvinner. Litt etter som.

 

Alkohollovene og stengetidslovene her til lands er altfor forvirrende, jeg ser mange er forvirret og misforstår dem her inne. Det burde vært sånn at butikkene enten kan selge 100% av tiden eller 0% av tiden, ikke noe tullete mellomting. Og samme med stengetidslovene, butikkene skulle få være enten åpent eller stengt hele dagen. Ikke måtte stenge midt på dagen liksom.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Angående alkoholutsalg så sier nasjonal lovgivning at det skal stenges klokken tre dagen før helligdag. Men kommunene har mulighet til å utvide de nasjonale utsalgstidene med en-to timer. Eller innskrenke åpningstidene. Eller bestemme at alle i kommunen skal være avholdsmenn/kvinner. Litt etter som.

 

Jeg trodde kommunene kun hadde makt til å innskrenke salgstidene, ikke utvide. Men da skjønner jeg.

Lenke til kommentar

Opplevde en artig en her om dagen.

 

Stod ved en gate på en flyplass og ventet på at de skulle begynne å boarde flighten min. Gaten var en såkalt bussgate, og den var fortsatt i bruk for den forrige flighten, som hadde avgang ca. 15 minutter før min. Det drøyer og drøyer, og av og til kommer det et par passasjerer diltende, som skal være med den første flighten. Så blir klokken så mye at det flyet skal gå (og boarding normalt sett skulle vært ferdig for lenge siden), og de endrer skiltet på gaten til å gjelde for min flight. De to-tre første passasjerene fra min flight, slipper gjennom, da det kommet en mann som skulle vært med den forrige flighten. Avgangstiden på denne var 17:55, og klokken var da minst 18. Han får beskjed om at han er for sent ute, men istedenfor å bli sint, ser han veldig overrasket ut. Akkurat som om de kunne si at flyet hans hadde gått, når avganstiden var for bare fem minutter siden?

 

Var også en kundeserviceskranke like ved, og der så jeg like før en mann som trodde det hjalp å slå hardt i disken for å få det som han ville.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Hei. Du, jeg har noe litt komplisert jeg skal ha hjelp til, jeg... Kanskje jeg heller skal gå til kollegaen din?"

 

icon2.gif

DEN er frekk, den. Kanskje ikke med overlegg, men det er det som er så trist.

 

Heldigvis har jeg ikke fått den selv, men har opplevd at mine kolleager har fått servert noe lignende, og kun fordi de er jenter.

 

Det var en kunde som ikke stolte på hva min kvinnelige kollega sa, en gang. Så jeg bare bekreftet det hun sa, og sa litt syrlig at "så hun kan det hun snakker om, skjønner du". Jeg var hennes helt, resten av den dagen :!:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DEN er frekk, den. Kanskje ikke med overlegg, men det er det som er så trist.

 

Heldigvis har jeg ikke fått den selv, men har opplevd at mine kolleager har fått servert noe lignende, og kun fordi de er jenter.

 

Det var en kunde som ikke stolte på hva min kvinnelige kollega sa, en gang. Så jeg bare bekreftet det hun sa, og sa litt syrlig at "så hun kan det hun snakker om, skjønner du". Jeg var hennes helt, resten av den dagen laugh.gif

Ja, jeg var mindre fornøyd. Jeg svarte "Hun er litt opptatt med en annen kunde, men vi kan jo se hva jeg får til, så får vi heller spørre henne hvis vi støter på noen problemer. :-)))"

 

Jeg hadde løsninga på problemet hans, men han stolte ikke på svaret mitt og jeg måtte få kollegaen min til å bekrefte det.

 

Elsker måten du backet opp kollegaen din overfor kunden! Har opplevd det samme selv et par ganger, det er usannsynlig deilig.

 

 

Lenke til kommentar

Standardfrase for å opptre hyggelig mot kunder i alle situasjoner: Ikke sant.

 

Kunde prøver å være morsom: Iiiikke sant!

Kunde snakker om været: Ikke sant.

Nyheter: Ikke sant!

Sport: Iikke sant!

 

Nesten skummelt hvor effektivt det kan være.

De to ordene der er faktisk de jeg bruker mest i samtaler med kunder. :p Jeg har igrunn litt begrenset kunnskap om gressklipperen til Pettersen som bråker så fælt nå til dags. Da er det veldig greit å kunne respondere med "ikke sant?".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...