Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanligvis har jeg spurt absolutt alle kundene om de er medlem, men ettersom at noen blir litt sure når jeg spør, da de ikke er medlem,

 

Haha, nesten som med pose.

Noen folk FORVENTER at du skal vite om de trenger pose, og blir direkte forbanna når du spør dem.

"Skal du ha pose?" "Pose?? NEI? JEG HAR MED EGEN!!!!!!!!!!!"

"Skal du ha pose?" "Pose? SELSAGT!! SKAL JEG BÆRE DET I HENDENE MINE LIKSOM???"

 

Poser eller ikke folkene er en meget splittet gruppe. Hadde vert artig å samlet de i et rom og latt de diskuterer poser seg imellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi åpner gitteret foran butikken så vi så vidt klarer å krype under når vi kommer på jobb. Vi får ikke lukket det fra innsiden, så selv om gitteret er nesten helt nede, så spør folk oss gjennom gitteret om vi er åpne :D Enkelte har også kommet inn i butikken fordi de tror vi er åpne ("jammen, gitteret var jo åpent" selv om det er så vidt de klarte å krype under). Et overvektig kvinnemenneske utbrøt også en gang, etter å ha gjort et mislykket forsøkt på å krype under gitteret at "Er det så vanskelig å komme inn i butikken, så gidder jeg ikke å handle her".

Ble sjokkert selv første gang jeg opplevde det der, jeg kan ikke fatte og begripe hva de faktisk tenker på, eller med. Derfor lærte man fort, ha gitteret så lavt at man må nærmest rulle under.

Lenke til kommentar

Haha. Herlig.

 

Minner meg om flere situasjoner fra da jeg jobbet i Coop. Liten lokal nærbutikk, og kassa er plassert slik at man ser rett ut gjennom inngangsdøren når en sitter i kassa. Vi hadde gammeldagse dører hvor du faktisk måtte dytte opp dørene selv i stedet for at de bare gled til sides. Dette gjorde at når vi satt i kassa på kvelden for å telle og det kom folk på døra, så fikk de selvfølgelig øye på oss i kassa. Flere ganger virket det som om enkelte tror at så lenge det er ansatte i butikken så må den jo være åpen, som om de ansatte bare fordamper så snart dørene er låst.

 

De prøver å åpne døra, noe som er helt greit og normalt ettersom dørene selvfølgelig pleier å være lukket i åpningstiden også. Forskjellen er jo den at da er de ikke låst. Skulle tro at det ringte en bjelle når de ikke fikk åpnet dørene på 2-3 forsøk. Men når det ikke funket var det flere som man kunne få inntrykk av at prøvde å rive dørene av hengslene. Står og river og rister, kikker inn og prøver å få øyekontakt med deg mens du prøver å telle kassaapparatet. Var et par ganger jeg faktisk måtte forlate kassaområdet og låse opp døra for å forklare at vi utrolig nok var stengt. Banker på vinduet og ser ut som dumme spørsmålstegn.

 

Haha been there seen that. Alltid det samme der jeg jobbet før. Selv om åpningstidene står på en stor plakat på døren. Faktumet at døren er låst. Faktumet at ansatte kaster pølsene i bosset, teller op kassen og vasker gulvet. Så stod fremdeles folk å rev i døren, banket på vinduer og de gangene jeg faktisk gikk bort å låste opp døren for å forklare at vi var stengt så var det to mulige svar, begge med et utrykk som minner om minimal hjerneaktivitet: "Hæææææææææ, er dere stengt??????". Ja noen butikker, de fleste faktisk stenger av og til, hint se etter når den store gule ballen der oppe går ned bak fjellene og det blir mørkt, da er det litt avhengig av årstidene mulig butikkene er stengt. Bruk gjerne dette dersom klokke og åpningstider er for komplisert, noe det kan virke som det er for noen. Ellers så kommer det alternativ nummer to: "Stengt ??? men jeg skal bare....". Nei kunder, dere skal ikke bare, dersom du kommer for sent til butikken så lærer du av det til neste gang å går tilsvarende tidligere hjemmefra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men av og til så skal man faktisk bare. Og deler av skylden til at det går lengre tid enn forventet, er butikkens egen feil. Det er dere som slipper inn kunder til nøyaktig stengetid, og det er deres butikk som har en utforming som skal få hver eneste kunde til å handle mye mer enn planlagt.

 

Sist jeg hadde en "skal bare"-episode, så holdt jeg det jeg lovet. Løp bort til den riktige hyllen, hentet den ene varen jeg skulle ha, gikk til kassen, betalte med kort og rett ut igjen. Sa også takk for at jeg fikk komme inn rett før stengetid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men av og til så skal man faktisk bare. Og deler av skylden til at det går lengre tid enn forventet, er butikkens egen feil. Det er dere som slipper inn kunder til nøyaktig stengetid, og det er deres butikk som har en utforming som skal få hver eneste kunde til å handle mye mer enn planlagt.

 

Sist jeg hadde en "skal bare"-episode, så holdt jeg det jeg lovet. Løp bort til den riktige hyllen, hentet den ene varen jeg skulle ha, gikk til kassen, betalte med kort og rett ut igjen. Sa også takk for at jeg fikk komme inn rett før stengetid.

 

Selvfølgelig er det unntak, men generelt skal "skal bare" kundene mer. For eksempel i Jernia når jeg jobbet der var det ofte jeg var opptatt med kunder som skulle ha maling. Det tar som regel litt tid siden kundene skal velge farge, det skal blandes og ditt og datt. Så kommer det kunder som "bare skal" betale for seg. Greit nok, går bort til kassen, slår inn varen og forteller prisen. Så begynner de å spørre, har dere ditt? Har dere datt? Hvor mye koster det? Kan du ordne det for meg? Skal bare se på denne her litt, hva er forskjellen på disse to?

Lenke til kommentar

*snip*

Var på Hifi Klubben i Bergen 20. desember i fjor for å handle en presang, litt sent ute ja. Jeg hadde dagen i forveien sjekket deres åpningstider på web, der sto det at de hadde åpent til kl 20 den aktuelle datoen (egne åpningstider i forkant av jul). Jeg kom dit rett over kl 19, og på døren hang en lapp med de samme åpningstidene jeg hadde sett på web, men døren gikk ikke opp. Jeg sto i flere minutter og hamret på døren, og 5-6 ansatte gikk rundt omkring inni butikken, hvorav en av dem så ut til å behandle en kunde.

 

Etter en stund oppdaget en av de ansatte meg, og gikk og låste opp døren. Han fortalte at de akkurat hadde stengt, og det at åpningstidene både på døren og på web ikke samsvarte med timelisten deres var helt nytt for ham. Han var ganske behjelpelig da jeg først fikk kontakt, men de hadde uansett ikke inne det jeg var på jakt etter.

 

Helt idiotisk at de ikke klarte å informere om faktiske åpningstider i julerushet. Jeg hadde selv vært på jobb samme dag, og hadde ikke tid til å reise frem og tilbake kun for å komme til stengte dører. Betjeningen var dog forståelsesfull.

 

edit: Har selv stått på kjøpesenter og solgt mobiltelefon ut gjennom stengt gitter. Ikke alltid nødvendig å være kjip overfor kundene, ihvertfall ikke når man enda ikke har stengt kassen og bussen hjem ikke går før om en halvtime.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd noe litt morsomt som er motsatt av det denne tråden handler om. Nemlig noe en ansatt på europris gjorde en gang jeg var der med moren min. Vi gikk inn i butikken noen minutter før stengetid, og da skal man vel holde butikken oppe til kunden er ferdig (slik jeg har forstått det). Det var bare en kvinnelig utlending som virket veldig utolmådig i butikken når vi kom inn, og etter noen minutter med å finne det vi skulle ha, begynte hun å skru av å på lysene. Samtidig småropte hun "UT!". Dette fortsatte helt til vi kom til kassa hvor vi skulle betale for oss, og med en gang vi var ferdig med å betale, begynte hun å blinke med lysene igjen :D

 

Noen ganger lurer jeg på hva noen mennesker har i hodet? :!:

Lenke til kommentar

Vel, noenganger er det faktisk sånn at man så vidt rekker butikken - og så lenge man har kommet seg inn, så skal man da vel ikke bli kastet ut.

Tror jeg bare har kommet akkurat tidsnok en gang i mitt liv. Hadde dårlig samvittighet, men det var tomt for mat på hybelen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...