Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Akkuratt den opplevde jeg aldri, derimot så kom dette under opplæringskiltet frem innimellom når det var lite å gjøre i kassa (type, du har nettopp tatt 20 pers, og så er det et lite vakum før neste pulje kommer), så var det alltid noen som gravde frem under opplæring-skiltet og tok på.

 

Det var ingen forskjell på hvor mange kunder man fikk (jeg tok på den en del ganger, likevel var jeg den som hadde solgt mest hver eneste kveld).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt morsomt å se at kunder ikke stoler på de som er under opplæring... Hvis det sitter en person i kassen med "opplæring" skilt på brystet, så bråsnur kunden og finner en annen kasse istedet... Opplevde selv at folk var litt nedlatende når jeg var under opplæring...

 

Det er nok ikke fordi folk ikke stoler på personen under opplæring, men fordi personen kommer til å bruke superlang tid til å scanne ett lass med varer. Tid folk som handler ikke har.

superlang tid for å scanne strekkoder. Jaha.. Det som tar lang tid for en nybegynner å PLU koder,ikke scanninga

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror hastigheten på scanning kommer mer an på andre faktorer enn erfaring. Når jeg fikk meg sommerjobb på en matbutikk så var det vel bare en annen som var raskere enn meg i kassen (såfremt jeg ikke fikk mange PLU-koder, her kommer erfaringen inn). Han som var raskere enn meg var på samme alder som meg, men hadde jobbet der i to år mer elns.

Lenke til kommentar

Det går LITT på erfaring også da. Nå etter et år vet jeg f. eks. helt ubevisst om strekkoden er på lokket eller bunnen, på siden eller baksiden osv. Spesielt pizza (som det jo går en del av siden jeg jobber fredag og lørdag) tok litt tid før, i og med at de forskjellige produsentene setter strekkoden på hver sin plass. Men nå ser jeg med sidesynet hvilket merke det er og flipper pizzaen akkurat riktig med høyre hånd mens jeg allerede strekker meg etter neste vare. Det går vesentlig fortere nå enn før, og i og med at de fleste varer går på strekkode, ikke PLU, har nok det håndlaget vel så mye å si.

 

Men ang. opplæringsskilt, der opplever jeg stort sett to typer kunder: Noen er hyggelige, oppmuntrende og sier at de ikke har det travelt når jeg må sjekke hver enkelt hylle fordi jeg ikke er helt sikker på hvor H7-pærene ligger for eksempel. Mens andre blir irritable når de ser skiltet, ser gjerne rett forbi meg og fokuserer på den andre ansatte når vi er to på jobb (selv om denne kan være opptatt med noe annet). Også er de gretne og oppfører seg som det er en belastning for dem at jeg er ny i jobben min. Mistenker det for å være mennesker som aldri har jobbet i serviceyrker selv. Synes det burde være en obligatorisk del av ungdomsskolen, en uke eller to i et serviceyrke.

Lenke til kommentar

Hva f***... folk er jo ikke riktige i huet - beklager å måtte si det. Seriøst, hvis du er så potte tett at du krever å få burgeren din mens det står en fyr i finlandshette og peker på kassamannen med pistol, så ... nei, jeg blir bare trist. Trodde ikke sånt gikk an i Norge, men jeg regner med at disse menneskene det her er snakk om, er av samme gruppe mennesker som begynner å kjefte og smelle og nekter å legge på i samtaler til callcenter når de tydelig hører brannalarmen i bakgrunnen (Noe jeg har opplevd personlig - selv etter å rolig ha informert kunden om at "du, nå går faktisk brannalarmen her og vi er nødt til å evakuere bygget" får jeg følgende setning BRØLT tilbake: "NEI NÅ SKAL DU FAENMEG HØRE PÅ MEG, NÅ HAR JEG STÅTT 5 FAENS MINUTTER I KØ OG JEG SKAL HA LØST DETTE NÅ, DET ER IKKE AKTUELT Å RINGE TILBAKE")

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva f***... folk er jo ikke riktige i huet - beklager å måtte si det. Seriøst, hvis du er så potte tett at du krever å få burgeren din mens det står en fyr i finlandshette og peker på kassamannen med pistol, så ... nei, jeg blir bare trist. Trodde ikke sånt gikk an i Norge, men jeg regner med at disse menneskene det her er snakk om, er av samme gruppe mennesker som begynner å kjefte og smelle og nekter å legge på i samtaler til callcenter når de tydelig hører brannalarmen i bakgrunnen (Noe jeg har opplevd personlig - selv etter å rolig ha informert kunden om at "du, nå går faktisk brannalarmen her og vi er nødt til å evakuere bygget" får jeg følgende setning BRØLT tilbake: "NEI NÅ SKAL DU FAENMEG HØRE PÅ MEG, NÅ HAR JEG STÅTT 5 FAENS MINUTTER I KØ OG JEG SKAL HA LØST DETTE NÅ, DET ER IKKE AKTUELT Å RINGE TILBAKE")

Jeg har sittet på callsenter når brannalarmen har gått også, har vært litt motsatt da.

Kunde: har det gått en alarm eller noe?

jeg: joda, brannalarmen har gått.

Så fortsatte jeg å hjelpe kunden, kan jo ikke bare legge på heller.

Eller, jeg kunne jo egentlig det, mtp. at det var sånn 20 sekunders ventetid i snitt. Brannalarmen gikk en gang i blandt, oftest en feil på anlegget, så det var aldri noe fare.

Lenke til kommentar

Hehee, ja. Hørte fra ei venninne som jobba på en café ved et senter i Oslo at det en gang var et par damer som nektet å gå fra kaffen sin som de hadde betalt for kun fordi brannalarmen gikk. De måtte jo drikke den opp først, må skjønne! :ermm: Og ikke var det en øvelse heller.

 

Hvis jeg ABSOLUTT skulle hatt kaffen min, så hadde jeg tatt med koppen og gått ut. Brannalarm er brannalarm, selv om jeg ennå ikke har vært ute for at brannalarm har gått uten at det er øvelse. Brannalarmen skal respekteres, uansett! Det er når du slutter å bry deg om brannalarmen, at du sliter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Episk "kunde på jobben din":

 

Kunde forlangte burger under ran

 

En kvinne forlangte å få hamburgeren sin mens raneren stod én meter unna. Hun gikk så litt tilbake, før hun gikk fram igjen til disken og forsynte seg med ketchup.

 

I tillegg hentet en mannlig kunde seg en kaffekopp rett foran nesen på den væpnede raneren.

 

Er det MULIG? :p

Trodde/håpet virkelig dette var fra amerika, men neida. Merkelig at ingen reagerte!

 

Ellers er det kunder som "bare skal spørre om en liten ting".

Lenke til kommentar

Å sjanse på at raneren er en kald fisk som bare skal ha kjappe penger, fremfor en overnervøs paranoid knarker som ikke har fått fikset sitt på et par dager, og ser snut overalt og har løs avtrekkerfinger og skal ha penger til dop - den tar jeg ikke. Da får heller burgeren bli litt kald før jeg får den, fremfor at jeg ikke får burger i det hele tatt (fordi jeg er død med et par kuler i magen)

Lenke til kommentar

Hadde en mildt sagt skremmende opplevelse på jobben. Der jeg jobber har vi en lampebutikk, som også selger varer fra lageret som elektromontørene bruker. Det kom en kunde som skulle ha en lysbryter til garasjen sin, i og for seg en helt grei sak. Han blir informert om at han ikke har lov å koble den selv av hun som sitter i kassa. Dernest snur han seg til meg og spør hvor han skal koble jordingen, og før jeg får svart han så følger han på med "skal jordingen kobles sammen med minus?".

Jeg svarer bare at det ikke er minus på vekselstrøm, som han har i huset sitt. Han ble sprutrød og takket for hjelpen, og seg selv.

 

Det hater med det hele er at man ikke bare kan si det som det er: Hvis du må spørre hvordan du kobler noe, så er du i utgangspunktet ikke kvalifisert. Det gjelder spesielt lysbrytere og stikkontakter.

 

Når det gjelder butikker og verksteder, så stemmer det nok at nesten alle butikker sender varen bort på service/obduksjon/feilsøking/skyldfordeling.

Dog vet jeg at enkelte butikker legger ved en beskrivelse/vurdering av feilen o.l.

Der jeg jobber har jeg ved flere anledninger sendt produkter til obduksjon/reprasjon, og har av enkelte produsenter/levrandører blitt bedt om å legge ved en beskrivelse av forholdene der produktet har vært brukt. Dette går da stort sett på om det er vibrasjoner, høy/lav temperatur, fukt, støv og kvalitet på anlegget (overspenning og slike ting). Videre skal dem som regel ha en beskrivelse av feilen eller hva som må til for å framprovosere den. Hvordan vanlige butikker som er tilknyttet et serviceverksted for alle produkter gjør det vet jeg ikke. Men vil tro at det er omtrent det samme.

Men jeg skal tør å påstå at jeg er mer kompetent enn den gjennomsnittlige butikkmedarbeideren på dette området. Men jeg er nok like inhabil som butikkmedarbeideren er, da jeg jobber mot "proffmarkedet", og kan i sikkert 90% av tilfellene gå tilbake til produsenten for refundering og dermed gjøre kunden fornøyd på noen andres bekostning. Privatmarkedet er noe herk for butikkene, og jeg skjønner godt at vanlige butikker er kyniske på retursaker.

For ordens skyld har jeg aldri diktet opp noe for å få en garantisak ved bruker feil.

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener man en tråd er off topic så rapporter tråden med en god begrunnelse på hvorfor den bør ryddes opp i. Ikke rop ut i tråden om hvor off topic folk går (det er nemlig selve definisjonen på off topic..).

 

1 innlegg er slettet.

 

Forøvrig fungerer tråden slik den alltid har gjort, med løs og fast diskusjon rundt opplevelser blant kundebehandlere. Ror man seg for langt ut på viddene blir slike diskusjoner splittet ut i egne tråder. Dette kan diskuteres med meg eller en annen moderator på PM om man skulle ha noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...