Gå til innhold

Tilgang folder i SLAX linux

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har en laptop med Vista som har kræsjet. Før jeg re-installerer den så har lyst til å få kopiert ut filene. Jeg har SLAX linux på en cd som jeg booter opp fra. Også kobler jeg til en ekstern harddisk vha. USB. Når jeg skal kopiere filene over så kommer feilmelding:

Could not make folder /mnt/sdb1/foldernavn/AndrMask

Nå er jeg ikke noe "rakettforsker" innen linux, men jeg regner med at det har noe med rettigheter og gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok rett. Nå vet ikke jeg hva som er standard GUI i SLAX, men hvis det er GTK kan du trykke Alt + F2 og skrive "gksu nautilus". Er det KDE så kan du skrive "kdesu dolphin" og du vil da starte nautilus/dolphin med root-rettigheter. :)

Lenke til kommentar

Du kan jo starte fil behandlern med super rettigheter, hvet absolute ingenting om SLAX men men.

gksu *filbehandler*

F.eks nautilus(GNOME), dolphin(KDE), thunar(XFCE), pcmanfm(annet).

Vis ikke systemet er gksu, bruker du su eller sudo i terminalen og *filbehandler*. Derfra kan du også endre skrive rettighetene på mapper uten problemer(filbehandler får root krefter).

Lenke til kommentar

@Xecuter og del_diablo

SLAX bruker ikke sudo på samme måte som Ubuntu og dens derivat.

SLAX er en LIVECD distro som legger opp til at en bruker root bruker som standard.

Egentlig litt rart om dette har med brukerrettigheter å gjøre, iom man normalt sett logger inn som root når en bruker SLAX.

@olan

Hva slags filsystem ligger på denne eksterne USB-disken?

HVIS det er NTFS på den så har disken blitt montert som read-only (med mindre SLAX har enda policy for dette tidligere), du må du høyreklikke på desktop ikonet for USB-disk og endre til read and write.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
@Xecuter og del_diablo

SLAX bruker ikke sudo på samme måte som Ubuntu og dens derivat.

SLAX er en LIVECD distro som legger opp til at en bruker root bruker som standard.

Egentlig litt rart om dette har med brukerrettigheter å gjøre, iom man normalt sett logger inn som root når en bruker SLAX.

@olan

Hva slags filsystem ligger på denne eksterne USB-disken?

HVIS det er NTFS på den så har disken blitt montert som read-only (med mindre SLAX har enda policy for dette tidligere), du må du høyreklikke på desktop ikonet for USB-disk og endre til read and write.

Det er NTFS.... Takk for alle tips så langt. Jeg får sette meg ned i kveld og teste litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...