Gå til innhold

SSD til OS. MAX 2000.-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Problemet med RAID0 er at du dobler sannsynligheten for tap av data, i og med at den striper data på begge diskene. Dette har vært et gyldig ankepunkt på vanlige harddisker, men på SSD er risikoen for feil på et RAID0 med 4(!!) disker like stor som risikoen er for feil på 1 vanlig plate-harddisk.

 

Tviler ikke på at du har rett, men jeg synes dette var så intressant at jeg gjerne skulle sett kilde® :)

Lenke til kommentar
Problemet med RAID0 er at du dobler sannsynligheten for tap av data, i og med at den striper data på begge diskene. Dette har vært et gyldig ankepunkt på vanlige harddisker, men på SSD er risikoen for feil på et RAID0 med 4(!!) disker like stor som risikoen er for feil på 1 vanlig plate-harddisk.

 

Tviler ikke på at du har rett, men jeg synes dette var så intressant at jeg gjerne skulle sett kilde® :)

jeg er så noob, skulle linke til den men glemte å gjøre det. har det som en åpen fane på jobb. skal prøve og huske det i morgen tidlig.

Lenke til kommentar

Kjøp en 60GB OCZ Vertex. Single SSD duger bra nok til OS-disk.. Det viktigste er uansett IOPS og til hverdagsbruk vil jeg si at det holder med èn disk. Diskene har såpass lite lagringsplass på at det neppe er aktuelt å skrive så mye til disk (mp3/film-samlingen er vel fremdeles mest aktuell å ha på en mekanisk disk).

 

En annen ting er jo at Wiper.exe (et must-have program hvis du kjøper Vertex) kun kan kjøres på single disker, dvs programmet støtter ikke RAID, noe som gjør det litt vanskeligere å opprettholde den gode hastigheten på disken.

 

Editerte posten, siden jeg skrev feil første gang.

Endret av Dune1982
Lenke til kommentar
så da kjøper han ikke Vertex-disker og utelater problemet med at Wiper.exe ikke fungerer...

 

Så hva bør man kjøpe da? Tenkte egentli å vente til Vertex 30GB kom på tilbud for 999.- igjenn... men er det noe annet som er bedre så tell me!

 

Men da blir det 2stk 30gb isteden for 1stk 60gb som anbefallt i tråden:D

Lenke til kommentar
Har jo ingenting å si hvor stor risikoen er for at en disk ryker.

Si det er 5% sjanse for å ryke det første året. Da er det 5% sjanse med en disk, men 10% sjanse med to disker.

Ergo, dobbelt så mye. ;)

 

Anta at du har to disker som er slik at hvis den ene ryker, så mister du alt som er på begge. Anta at hver disk har 5% sannsynlighet for å ryke det første året. Da er sannsynligheten for at minst èn disk ryker det første året (og du dermed mister alt) følgende:

 

1 - (sannsynligheten for at ingen av dem ryker) = 1 - (0.95 * 0.95) = 0.0975

 

som er litt mindre enn 10 %. Du kan altså ikke legge sammen 5 % + 5 % og si at det blir 10 %, selv om det ble ganske nært for akkurat dette tilfellet. For hvis du skal tenke på den måten, hva skjer da hvis du har 20 disker med 5 % sannsynlighet hver? Blir det da 100 % sjanse for at minst èn disk ryker det første året? Nei, det blir

 

1 - (0.95 ganget med hverandre 20 ganger) = 0.6415141, altså omtrent 64 % sjanse for at minst èn disk ryker.

Lenke til kommentar
Har jo ingenting å si hvor stor risikoen er for at en disk ryker.

Si det er 5% sjanse for å ryke det første året. Da er det 5% sjanse med en disk, men 10% sjanse med to disker.

Ergo, dobbelt så mye. ;)

 

Anta at du har to disker som er slik at hvis den ene ryker, så mister du alt som er på begge. Anta at hver disk har 5% sannsynlighet for å ryke det første året. Da er sannsynligheten for at minst èn disk ryker det første året (og du dermed mister alt) følgende:

 

1 - (sannsynligheten for at ingen av dem ryker) = 1 - (0.95 * 0.95) = 0.0975

 

som er litt mindre enn 10 %. Du kan altså ikke legge sammen 5 % + 5 % og si at det blir 10 %, selv om det ble ganske nært for akkurat dette tilfellet. For hvis du skal tenke på den måten, hva skjer da hvis du har 20 disker med 5 % sannsynlighet hver? Blir det da 100 % sjanse for at minst èn disk ryker det første året? Nei, det blir

 

1 - (0.95 ganget med hverandre 20 ganger) = 0.6415141, altså omtrent 64 % sjanse for at minst èn disk ryker.

 

Hvordan bruker du det regnestykket på å regne ut sjansen for å vinne i lotteri? Hvis du kjøper alle loddene så er det faktisk hundre prosent sjanse for å vinne alle premiene. Er det fordi at det i "disklotteriet" er uendelig antall disker? Lenge siden jeg hadde statistikk...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har jo ingenting å si hvor stor risikoen er for at en disk ryker.

Si det er 5% sjanse for å ryke det første året. Da er det 5% sjanse med en disk, men 10% sjanse med to disker.

Ergo, dobbelt så mye. ;)

 

Anta at du har to disker som er slik at hvis den ene ryker, så mister du alt som er på begge. Anta at hver disk har 5% sannsynlighet for å ryke det første året. Da er sannsynligheten for at minst èn disk ryker det første året (og du dermed mister alt) følgende:

 

1 - (sannsynligheten for at ingen av dem ryker) = 1 - (0.95 * 0.95) = 0.0975

 

som er litt mindre enn 10 %. Du kan altså ikke legge sammen 5 % + 5 % og si at det blir 10 %, selv om det ble ganske nært for akkurat dette tilfellet. For hvis du skal tenke på den måten, hva skjer da hvis du har 20 disker med 5 % sannsynlighet hver? Blir det da 100 % sjanse for at minst èn disk ryker det første året? Nei, det blir

 

1 - (0.95 ganget med hverandre 20 ganger) = 0.6415141, altså omtrent 64 % sjanse for at minst èn disk ryker.

 

Hvordan bruker du det regnestykket på å regne ut sjansen for å vinne i lotteri? Hvis du kjøper alle loddene så er det faktisk hundre prosent sjanse for å vinne alle premiene. Er det fordi at det i "disklotteriet" er uendelig antall disker? Lenge siden jeg hadde statistikk...

 

Takk for interessant kommentar! Du lærte meg nettopp at lotteri er et hverdagseksempel som er greit å skjønne seg på, derfor er det nok mange som bruker det når de tenker statistikk.

 

Du har rett om lotteriet, og du har riktig intuisjon når du tenker at det har noe med uendelig antall disker å gjøre. (Det skulle ikke forundre meg om det gikk an å vise en "uendelig antall disker i disklotteriet"-sammenheng matematisk, selv om jeg ikke kan det!) Her er et plott jeg lagde i R:

 

feil.png

 

Her ser vi for dette tilfellet at sannsynligheten øker raskt for de første 50 diskene, mens den flater ut og nærmer seg 1 (100 %) når vi kommer opp i 100 disker. Når antall disker går mot uendelig, går sannsynligheten for at minst èn disk ryker mot 1.

 

Lotteriet og RAID-oppsettet er fundamentalt forskjellige situasjoner:

 

I lotteriet så er det et fast antall vinnerlodd utplassert i krukken (sammen med resten av loddene). La oss si at det er 20 vinnerlodd av totalt 10 000 lodd. Totalt så er det umulig at loddene resulterer i flere enn 20 gevinster. Mens i en situasjon med 10 000 disker så er det i prinsippet mulig at flere enn 20 disker ryker - i prinsippet er alt fra 0 disker til alle 10 000 diskene mulig, selv om det siste ville være astronomisk usannsynlig. :)

 

Det med at vinnerloddene er utplassert i krukken på forhånd gjør at det blir vanskeligere å regne ut følgende sannsynlighet, som er det vi er på jakt etter:

 

I et lotteri med 10000 lodd, 20 vinnerlodd, hva er sannsynligheten for å vinne minst èn gevinst hvis du trekker

1 lodd?

2 lodd?

3 lodd?

...

9979 lodd? (Hvis du trekker 9980 lodd eller fler, er sannsynligheten 1)

 

For å regne ut dette kan man bruke noe som heter kombinatorikk. Man har litt om dette i matematikk 2. klasse på videregående tror jeg, samt i statistikk grunnkurs på NTNU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...