Gå til innhold

Må slå av WinXP Pro to ganger. Noen som vet hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

høh?

Spesifiser litt...mener du at når du trykker på avslutt så slås maskinen av og så starter på nytt igjenn, slik at du på trykke på slå av igjenn for å få maskinen av?

Eller er det slik at første gang du trykker på slå av, så skjer det ingenting, slik at du må trykke på slå av igjenn for å få maskinen av?

hmm

Når Windows får beskjed om å skru av, så sender den ut en beskjed til alle programmer/drivere/ting som kjører, at nå skal maskinen slå seg av. Dette gjør den for at programmer og ting som kjører skal få en anledning til å sjekke ting, lagre ting, eller gjøre andre lure ting for de gjør seg ferdig. Når programmene/driverene/tingene da skrur seg av, så sender den en beskjed til windows at "nå er de ferdige med sitt og har avsluttet". Så når windows finner ut at nå er det ikke noen program som kjører, så skrur den av maskinen.

De gangene et program ikke gir tilbakemelding til windows at den har skrudd seg av, så får du som regel en melding ala "programet blablabla har ikke svart, hva skal vi gjøre med dette fjolleprogrammet?" og da får et valg om å vente eller å skru av programmet....den brutale måten...

Men siden du ikke får et slikt spørsmål, så kan det være at et eller annet program gjør et eller annet teit som ....gudene må vite hva det skulle være..som får windows til å ikke skru av alikevel.... når du da avslutter for andre gang så har dette programmet sikkert slått seg av etter første forsøk og dermed så oppstår ikke problemet.

Vel, uansett.

Problemet er garantert vanskelig å fjerne, med mindre en luring her har et lurt forslag.

Enten re-installer windows ( går fort, men mye pes )

eller så må du avinstallere program for program og se om det var dette programmet som tullet, re-installere alle drivere, få windows til å gå igjennom seg sjøl....uansett ( tar sinnsykt med tid, men risikoen for å miste data du vil ta vare på minskes betraktelig....

eg hadde re-installert windows når eg fikk tid ( les: når eg gidder )

Lenke til kommentar

Eller er det slik at første gang du trykker på slå av, så skjer det ingenting, slik at du må trykke på slå av igjenn for å få maskinen av?

Ja, sånn fungerer det. Jeg tror også at det er et eller annet program som "henger", og som ikke vil avslutte. Jeg får forske litt på dette. Reinstallering av Win XP er for mye jobb.

Takk for svaret!

Edit: Quotingen

Lenke til kommentar
hadde noenlunde samme problemet for en stund siden. problemet var at jeg kjørte Ad-watch sammen med norton AV. avinstallerte ad-watch/adaware...problem borte

Sannsynligheten taler for at dette er årsaken. Jeg kjører AD-Watch/Aware og NAV 2003. Skal prøve å avinstallere Ad-Watch.

Takk for hjelpen så langt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...