Gå til innhold

Hvilket av komponentene er bottleneck?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har et spørsmål. Jeg skal nå snart kjøpe min første custom-build gaming pc. Jeg går rett på sak; specs;

Intel E8500

Maximus II Formula

Samsung 640GB HDD

ASUS GTX 285

Chieftec 750W

OCZ PC-8500 4gb KIT

... og en CD/DVD-brenner/leser

Har et budsjett på akkurat 11.000 - hva er bottleneck i dette tilfellet? Er det noen som kunne satt opp et bra gamingsystem med budsjett 11k?

Mvh

Mortho7

Endret av mortho7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bottleneck er et veldig missbrukt ord, og i denne sammenhengen kan jeg ikke se noen klar "bottleneck" som du etterlyser.

Jeg mener at du burde hatt en quad-kjernet prossessor, da jeg selv merket en liten forskjell på min C2D kontra min C2Q som jeg har nå. Ellers ser det jo bra ut. Du trenger ikke skjerm eller kabinett?

Lenke til kommentar
Bottleneck er et veldig missbrukt ord, og i denne sammenhengen kan jeg ikke se noen klar "bottleneck" som du etterlyser.

Jeg mener at du burde hatt en quad-kjernet prossessor, da jeg selv merket en liten forskjell på min C2D kontra min C2Q som jeg har nå. Ellers ser det jo bra ut. Du trenger ikke skjerm eller kabinett?

Takker for svar :)

Jo, skal ha kabinett også. Et godt et med gode muligheter for cable-management. Skjerm har jeg fra før av, så på den fronten trengs det ikke noen oppdateringer :)

Lenke til kommentar
Ville kanske gått for 8GB minne om du skal kjøre 64-bit system.

Ang kabinett så er Antec 300 et greit og billig kabinett. eller så har du Antec 902 hvis du vill ha "gamerstuket". 902 har jo god luft gjennomstrømning!

Ikke spesielt bra for cable management de A300-kabinettet da...

TS: Jeg skal slenge sammen en liste over komponenter jeg ville kjøpt.

Lenke til kommentar
Altså, om dette er en "spillepc" fins det ikke noe "bottleneck"

i dette systemet. Fins få spill som utnytter 4 kjerner for øyeblikket.

Og den der prosessoren er også fin å clocke en del:)

Sant det du sier.. men I7 og 4890 for samme pengen som E8400/8500 og GX285. Da er ikke valget så vansklig for meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Sant det du sier.. men I7 og 4890 for samme pengen som E8400/8500 og GX285. Da er ikke valget så vansklig for meg hvertfall.

Det har du helt rett i:)

Et i7 system er helt topp, og D0 steppingen er et "must" om du skal shoppe en 920

nå imo:)

Skjermkortet er vel gjerne en smaksak om du liker nvidida eller ATI.

Kan kanskje om det ikke haster så veldig vente på gt3000 serien, å heller shoppe

et billig gtx260 kort nå.

Ellers er det jo selvfølgelig mulig å shoppe et 4890 kort nå(som har gjort det bra i ca alle testene jeg har lest) og senere oppgradere med et eller to til;)

Lenke til kommentar
Den her handlevognen kanskje? Dekker spillbehovet nå, og er du ikke fornøyd så setter du inn et ekstra skjermkort.

Mget bra forslag... får nok ikke mer for pengene pdd. Men jeg ville kjøpt en D0 vesjon av I7 som koster 300.- mer... ellers ser detmeget bra ut:D

Er det ennå ikek slik at om man kjøper en tilfeldig 920 så er det gjerne en D0? Er jo 3-4 måneder siden de ble lansert.

AtW

Lenke til kommentar
Alle som nå produsere er D0, så det er nok ikke usannsynlig at det er D0 selv om det feks hos Amentio står C0. Jeg ville bare spurt der jeg skal kjøpe...

Spørte Netshop jeg å dem hadde 2 forskjellige fikk jeg beskjed om. og da betalte jeg 100.- mer å fikk en jeg var sikker på ville funke litt bedre:D

Lenke til kommentar

Det er en klar flaskehals her, nemlig harddisken din. Det har ikke stort utslag i FPS, men minsker loadtimes osv. Dessutten blir generellt bruk som nettlesing osv mye raskere.

Du trenger ikke 8gb ram med mindre du skal redigere.

Jeg ville definitivt gått for et i7-system. Med HD4870x2, SSD, [email protected], 3gb klokkevennlig RAM og Asus P6T SE.

Husk å legg penger i kabinett, PSU, skjerm og kjøling ;) Enn Corsair TX750 er et godt valg, HX750 om du skal ha modulær.

Lenke til kommentar
Det er en klar flaskehals her, nemlig harddisken din. Det har ikke stort utslag i FPS, men minsker loadtimes osv. Dessutten blir generellt bruk som nettlesing osv mye raskere.

Du trenger ikke 8gb ram med mindre du skal redigere.

Jeg ville definitivt gått for et i7-system. Med HD4870x2, SSD, [email protected], 3gb klokkevennlig RAM og Asus P6T SE.

Husk å legg penger i kabinett, PSU, skjerm og kjøling ;) Enn Corsair TX750 er et godt valg, HX750 om du skal ha modulær.

For spilling som han skal drive med er det som du er inne på liten forskjell, kan ikke helt se at nettlesing affiseres særlig mye heller, spesielt ikke med mye ram, er jo bare å slå av diskcaching om man vil.

AtW

Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg ta det tekniske i denne diskusjonen, det får GullLars ta seg av ;)

Men, trådstarter spør hva flaskehalen er, altså den svakeste delen i systemet, ingen kan argumentere mot at i det aktuelle systemet er det HDD som er den klare flaskehalsen.

Hva som er den svakeste delen avhenger sterkt av bruksområdet, det er mange oppgaver der HDD er noen nevneverdig flaskehals.

AtW

Lenke til kommentar

En SSD har veldig god innvirkning på minimumsfps, som muligens er det viktigste tallet siden du ungår framedrops meed god min. fps.

17330.png

Loadtimes blir også kraftig forbedret.

17330.png

Å kjøre virusscan er ikke uvanlig, og alle som har gjort dette vet at maskinen blir tregere under scaningen..

17335.png

EDIT; la bilder i spoiler.

Endret av ravii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...