Gå til innhold

Nærmere felles ladestandard

Anbefalte innlegg

Ellers syns jeg det er veldig bra slik som HTC gjør det, utvider miniUSB-porten slik at man ikke trenger ørten porter som går utover størrelsen/innmaten av telefonen.
Jeg er helt uenig.

Det er egentlig ikke så ille at man endrer en standard litt så lenge mini-USB passer inn i den nye inngangen. Derimot har dette gjort at en hel rekke med supre HTC-telefoner har kommet uten minijack, og du kan jo selv tenke deg hvor begrenset utvalget med headsett som har ExtUSB-plugg er. Jeg vil faktisk sidestille det med den den inntrekte minijack-pluggen på første generasjon iPhone som derfor gjorde at de fleste headsett måtte ha en adapter for å passe selv om det var riktig type plugg.

microSD har vunnet minnekort-krigen mot M2, micro-USB blir mest sannsynlig valgt til ladepluggstandard i EU og Kina (med to så store økonomier vil resten av verden måtte følge etter), og firepinns minijack eller et nytt og bedre alternativ burde velges som standard for lyd og video.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3,5mm Mini jack er en svært utbredt standard på headset så det bør ikke tukles med. Gjerne 4-pins så det er mulighet for mono mic.

MicroSD er en helt grei standard som etternølerne bør slutte seg 100% til.

Micro-USB er en glimrende standard det også selv om jeg ikke hadde hatt noe i mot om det ble mini-USB i stedet for. Håper som nevnt av en annen at GPSer, barbermaskiner og mye annet får samme ladeplugg. En dag kan vi kanskje oppdatere firmwaren på barbermaskinen også med samme kabel :p

Lenke til kommentar
Ellers syns jeg det er veldig bra slik som HTC gjør det, utvider miniUSB-porten slik at man ikke trenger ørten porter som går utover størrelsen/innmaten av telefonen.
Jeg er helt uenig.

Det er egentlig ikke så ille at man endrer en standard litt så lenge mini-USB passer inn i den nye inngangen. Derimot har dette gjort at en hel rekke med supre HTC-telefoner har kommet uten minijack, og du kan jo selv tenke deg hvor begrenset utvalget med headsett som har ExtUSB-plugg er. Jeg vil faktisk sidestille det med den den inntrekte minijack-pluggen på første generasjon iPhone som derfor gjorde at de fleste headsett måtte ha en adapter for å passe selv om det var riktig type plugg.

Nå mente jeg at det var bra å bruke en miniUSB-tilkobling og utvide funksjonaliteten til denne, i forhold til andre produsenter som lager sine egne proprietære porter. Dermed er man ikke avhengig av å drasse med seg egen lader eller datakabel når "alle" har en miniUSB-kabel liggende. Selvfølgelig burde alle telefoner hatt 3,5 mm minijack, men dette er noe som tar relativt stor plass inne i enheten, spesielt 4-pins, så det er jo ikke bare bare å inkludere i små telefoner med mye annen teknologi.

Lenke til kommentar

4-pins mini-jack tar akkurat like mye plass som vanlig 3-pins og mono 2-pins. Den legger beslag på akkurat like mye areal på kretskortet selv om det er flere pinner. Volumet den tar i telefonen blir også likt.

Når selv knøttsmå mp3-spillere har plass nok så ser jeg ingen grunn til at små og tynne mobiltelefoner (som er mye større enn de minste mp3-spillerne) skal ha plass til en 3,5mm mini-jack.

Lenke til kommentar
Er vel lenge siden [HTC] ga ut mobiler uten micro-USB?
Nyere HTC-telefoner bruker ExtUSB, en proprietær utgave av mini-USB som inkluderer lydplugg.

Nokia er så vidt jeg vet den eneste mobilprodusenten som har modeller med micro-USB.

Hmm Samsung har da og begynt med micro USB på sine telefoner, er da det jeg har på Omnia HDen min vertfall.

Lenke til kommentar

Ja, i følge Prisguiden er det 45 Nokiaer (31 med S40, 14 med S60), åtte Samsunger og syv modeller fordelt på fem andre produsenter som bruker micro-USB.

BlackBerry: Curve

HP: iPAQ Voice Messenger og iPAQ Data Messenger

LG: KT770

Motorola: V8 og Q 9h

Nokia: 2700, 2730, 3120, 3600, 3710, 5130, 5220, 5310, 5320, 5330, 5530, 5610, 5630, 5730, 6210, 6212, 6216, 6220, 6260, 6300i, 6303, 6500, 6555, 6600, 6700, 6710, 6720, 7020, 7310, 8600, 8800, E52, E55, E66, E71, E72, E75, N78, N79, N81, N82, N85, N86, N96 og N97

Palm: Treo Pro

Samsung: B7610, I7500, I8910, M7600, S8000, S8300, Ultra B og Ultra S.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...