launcher Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hei. Jeg eier en Rieju RS2 2003 model, og har et veldig irriterende problem... Det går helt fint å starte mopeden, setter den i første og begynner å kjøre, så har jeg ett lite problem. Når den er i 2 gear, hender det ofte at den setter seg automatisk i fri, men det er ikke det som irriterer meg mest, det går fint å gire den opp til 3. gear. MEN når jeg skal gire opp til 4, som oftest skjer det når jeg skal gire opp til 5 gear, da kommer dt som irriterer meg nå inni H******E! for.eks: Jeg kjører i 4 gear, skal gire opp til 5 gear, så kommer den i fri. ( Når jeg gasser blir det liksom bare VROOM!) Noen ganger får jeg til å gire den opp til 5. gear etter 3-4 forsøk, noen ganger går det bare ikke. Men fra 5. til 6 gear, har jeg ingen problemer. Dette skjer som regel når jeg skal gire fra 4. til 5. gear, men hender at det skjer noen ganger fra 3. til 5. gear. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Trancender Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hadde samme problemet med min Motorhispania Furia, på begge mopedene er det fri MELLOM hvert gir, så hvis du ikke girer "ordntlig" nok. Jeg kjører som oftest på humplete veier, og da hender det ofte at den faktisk hopper ut av giret og setter seg i fri! For å løse problemet råder jeg deg til å holde girpedalen litt lengre oppe enn vanlig for å ikke havne i frigir som du gjør. Lenke til kommentar
makila Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Lær deg sykkelen å kjenne, så går det bedre. Min også har lett for å havne i frigir mellom 5 og 6 gir, om man ikke er vandt til sykkelen. En kompis av meg gjør det stadig vekk på min sykkel, mens det omtrent aldri skjer når jeg kjører. Lenke til kommentar
MusiQ Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hadde samme problemet med min Motorhispania Furia, på begge mopedene er det fri MELLOM hvert gir, så hvis du ikke girer "ordntlig" nok.Jeg kjører som oftest på humplete veier, og da hender det ofte at den faktisk hopper ut av giret og setter seg i fri! For å løse problemet råder jeg deg til å holde girpedalen litt lengre oppe enn vanlig for å ikke havne i frigir som du gjør. Riktig, kanskje du ikke er 'hard' nok. Vær litt røffere på pedalen så maybe. Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Som de andre her sier er det et frigir mellom hvert gir på Minarelli AM6 motoren. Bare til å gire litt hardere og bestemt det så slipper du det problemet. Lenke til kommentar
launcher Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Joa, men det som er det største problemet er at det faktisk noen ganger er helt umulig å få giret den opp til 5... Spurte en kompis av meg og han sa at det kanskje kan være at noen elr en "tann" på gir tannhjulet (elr hva han kalte det) kan være slitt. Kan det stemme? Lenke til kommentar
MusiQ Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Joa, men det som er det største problemet er at det faktisk noen ganger er helt umulig å få giret den opp til 5... Spurte en kompis av meg og han sa at det kanskje kan være at noen elr en "tann" på gir tannhjulet (elr hva han kalte det) kan være slitt.Kan det stemme? Du skal være ganske hard mot girkassa før du merker noe/noe er ødelagt. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Joa, men det som er det største problemet er at det faktisk noen ganger er helt umulig å få giret den opp til 5... Spurte en kompis av meg og han sa at det kanskje kan være at noen elr en "tann" på gir tannhjulet (elr hva han kalte det) kan være slitt.Kan det stemme? Du skal være ganske hard mot girkassa før du merker noe/noe er ødelagt. Kanskje forrige eier var for tøff med girkassa, eller girte uten clutch? Hvis du ikke kjøpte den ny da... Lenke til kommentar
MusiQ Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Joa, men det som er det største problemet er at det faktisk noen ganger er helt umulig å få giret den opp til 5... Spurte en kompis av meg og han sa at det kanskje kan være at noen elr en "tann" på gir tannhjulet (elr hva han kalte det) kan være slitt.Kan det stemme? Du skal være ganske hard mot girkassa før du merker noe/noe er ødelagt. Kanskje forrige eier var for tøff med girkassa, eller girte uten clutch? Hvis du ikke kjøpte den ny da... Sikkert, eller for mye unødvendig giring.. 0 clutch og for mye giring, låter bra. Lenke til kommentar
launcher Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Joa, men det som er det største problemet er at det faktisk noen ganger er helt umulig å få giret den opp til 5... Spurte en kompis av meg og han sa at det kanskje kan være at noen elr en "tann" på gir tannhjulet (elr hva han kalte det) kan være slitt.Kan det stemme? Du skal være ganske hard mot girkassa før du merker noe/noe er ødelagt. Kanskje forrige eier var for tøff med girkassa, eller girte uten clutch? Hvis du ikke kjøpte den ny da... Sikkert, eller for mye unødvendig giring.. 0 clutch og for mye giring, låter bra. Selvfølgelig bruker jeg alltid clutch... Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Min gamle Furia kunne låse seg i fri når jeg girte ned fra 5. til 4. (tror jeg), i litt lav fart (skjedde alltid i en spesiell rundkjøring, ca 3-4 ganger). Da var det helt umulig å gire videre ned, girvelgeren sto helt låst, men jeg fant ut at om jeg girte opp igjen så ble den normal igjen. Ellers må du lære deg å gire skikkelig, å være "hard" mot den vil jeg si er feil, vær heller "bestemt". Dvs ikke spark den i gir, men hold presset mot den lenge nok til at den går i gir skikkelig. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Bytte olje kan også hjelpe, ihvertfall hvis det ikke har blitt gjort på en stund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå