Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føler alt går i dass

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har bruker, men ønsker å poste anonymt.

Jeg ble ferdig med vgs. for ett år siden, og har nå brukt ett år på å jobbe deltid og ta realfagene fra vgs. som privatist. Fikk 6 i alle realfagene, og ble selvfølgelig dritglad for det. Tenkte at dette året ekstra ikke gjorde så mye, og var nesten sikker på å komme inn på studiet jeg ville.

Så fikk jeg vite at jeg hadde strøket i et fag fra vgs, etter at jeg fikk det nye vitnemålet, noe jeg selvfølgelig burde funnet ut før ... Uansett, det betyr at jeg må bruke ett år på å ta dette ene faget, da jeg per definisjon ikke har "generell studiekompetanse" uten det ... Dette utsetter jo alt ett år til ... Og har blitt jævlig deprimert på grunn av dette. Har ligget våken hele natten og bare tenkt på dette. Føler på en måte at det blir sent å begynne på høyere utdannelse det året jeg fyller 21. Høres rart ut, men sånn er det.

Har ikke noe å gjøre dette året, utenom det faget ... Har kun en deltidsjobb, og kommer ikke inn på noen studier uten generell studiekompetanse ...

Vet ikke helt hva poenget med tråden er, er bare så frustrert ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest trådstarter

Faget er kroppsøving av alle ting. Har kontaktet universitetet, og fikk beskjed om at betinget opptak var klin umulig. Men hvis jeg tar den til høsten, må jeg vente helt til våren 2010 ...

Lenke til kommentar

For sent å starte med høyere utdanning som 21? Langt ifra, det er ingen regel, skreven eller uskreven som sier at du må kaste deg inn på universitet eller liknende umiddelbart etter vgs. Uten å ha sjekket statistikken, vil jeg påstå det er et mindretall som setter i gang så kjapt. Noen går på folkehøgskole, noen tar førstegangstjeneste, andre jobber et år, flere tar opp fag fra vgs for å forbedre karakterer eller sanke ekstrapoeng.

Du kan ta det helt med ro. Bruk dette året til å tenke ut hva du virkelig vil studere. Skal du bo hjemme kan du alltids forsøke å jobbe litt ekstra for å bygge opp litt kapital. Ekstra penger kommer godt med når du starter studenttilværelsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hva med å få seg litt arbeidserfaring innenfor det feltet du ønsker å utdanne deg på?

Begynte selv å jobbe i psykiatrien (vikariater; først kontorjobb deretter pasientrettet) rett etter vgs. for å få innblikk i hvordan hverdagen var i det systemet (ønsket å studere psykiatri). Veldig greit å danne seg et overblikk over hva ting egentlig dreier seg om :)

Lenke til kommentar
Hva med å få seg litt arbeidserfaring innenfor det feltet du ønsker å utdanne deg på?

Begynte selv å jobbe i psykiatrien (vikariater; først kontorjobb deretter pasientrettet) rett etter vgs. for å få innblikk i hvordan hverdagen var i det systemet (ønsket å studere psykiatri). Veldig greit å danne seg et overblikk over hva ting egentlig dreier seg om :)

Hvordan gikk det med psykiatriutdannelsen etterpå?

--------------------

21 er aldeles ikke for sent! De fleste av mine venner kommer ikke til å begynne før da. Folkehøgskule. Førstegangstjeneste. Friår. Jobbår osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hvordan gikk det med psykiatriutdannelsen etterpå?

--------------------

21 er aldeles ikke for sent! De fleste av mine venner kommer ikke til å begynne før da. Folkehøgskule. Førstegangstjeneste. Friår. Jobbår osv.

Fikk meg kjæreste lokalt og valgte heller å ta to års flygelederutdanning kontra 6 års medisin+psykiatriutdanning+turnustjeneste utenbys :-)

Lenke til kommentar
Faget er kroppsøving av alle ting. Har kontaktet universitetet, og fikk beskjed om at betinget opptak var klin umulig. Men hvis jeg tar den til høsten, må jeg vente helt til våren 2010 ...

Skal du ha 2 timer gym i uka i et år da?

Hvordan foregår det når man tar opp igjen gym?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...