pepinoo Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Jeg har bestemt meg for å kjøpe Pentax K200D. Jeg er ikke så veldig inne på kamera osv, så jeg må bare spørre.. Du kan kjøpe det med flere objektiv, og to av "pakkene" koster like mye. Med den ene får du 18-200mm og med den andre får du 18-55mm II & 50-200mm. Best med den som har ett, eller den med to? Takk for svar. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Jeg har bestemt meg for å kjøpe Pentax K200D. Jeg er ikke så veldig inne på kamera osv, så jeg må bare spørre.. Du kan kjøpe det med flere objektiv, og to av "pakkene" koster like mye. Med den ene får du 18-200mm og med den andre får du 18-55mm II & 50-200mm. Jo større zoomområde man har som er største brennvidde delt på minste brennvidde jo "dårlige" blir de optiske egenskapene. Så er nok trorlig 55-200 mer lyssterkt på 200mm enn 18-200 er. Fordelen med 18-200 er at du slipper å skifte om og det tar mindre plass. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Om det ikke plager deg å måtte bytte objektiv i ny og ne bør du gå for to. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Om det ikke plager deg å måtte bytte objektiv i ny og ne bør du gå for to. Det spørs krav og fremtidsplaner. 18-200 er ett over 11x zoomobjektiv (200 delt på 18) og har på grunn av dette selvsagt sine begrensninger. Man bruker en del mer glass som lyset må bryte gjennom med mye zoom og den kompakte størrelsen de fleste 18-200 har i dag tyder på dårlig lysstyrke. Derimot leger ikke jeg verken 18-55 eller 50-200 no spesielt og jeg hadde nok valgt en 18-200 som en allroundlinse og kjøpt bedre glass senere. Har du derimot ikke tenkt å utvide objektivparken noe spesielt så gå for dobbeltkitet. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Disse superzoom-objektivene er typisk best i det midtre sjiktet (gjerne rundt 40-120mm). Jeg anbefaler deg å kjøpe pakken med kun 18-55mm, og bruker dette objektivet en stund i startfasen. Da vil du finne ut dets mangler svakheter i forhold til ditt behov. Da kan du lettere finne ut om du ønsker erstatte det med en superzoom (18-2xxmm) pga. ønske om fleksibilitet uten å bytte objektiv. Eller om optikk med mer kvalitet er ønskelig. Lenke til kommentar
pepinoo Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Ok Takk for svar. Tror nok jeg går for den med to, egentlig. Får vell det 50-200 ganske mye billigere da? Så har jeg ett spørsmål jeg bare vil ha svar på.. Hvis man kjøper ett kamerahus, vil det si at man ikke får med kitobjektiv og må kjøpe det separat? Eller får man det med? Endret 2. juli 2009 av pepinoo Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Så har jeg ett spørsmål jeg bare vil ha svar på..Hvis man kjøper ett kamerahus, vil det si at man ikke får med kitobjektiv og må kjøpe det separat? Eller får man det med? Å kjøpe kun hus er vanlig, da står det ofte tydelig "hus", "kun hus", etc. Får du med objektiv kalles det ett "kit", og får du med flere objektiv så tro meg, da står det godt forklart... Endret 2. juli 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
pepinoo Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Haha, jeg har klart deg igjen. Med min sinnsyke ubesluttsomhet har jeg nesten gått over til å ville kjøpe et Nikon D90. Hva anbefales? Jeg er vell egentlig litt sånn som tar bilder hele tiden, både ute og inne. Selvfølgelig greit med et kamera som går på AA-batterier, siden man får tak i de så mange plasser i verden. Men da jeg er mest hjemme og nært kontakt er jo ikke det sååå nøye, og etter det jeg forstod tok D90 rundt 850 bilder på én ladning, og det holder nok sikkert det.. Sååå.. Pentax K200D eller Nikon D90? Endret 2. juli 2009 av pepinoo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå