KingDingLing Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 spørs om du skriver en SMS til en som fyller 14 eller ikke. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 spørs om du skriver en SMS til en som fyller 14 eller ikke. Det var et dumt svar! Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Enig. Her kommer et svar som forhåpentlig er bedre: Det heter: Gratulerer med dagen. Det er en kortversjon av jeg gratulerer deg med dagen. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Riktig som beatnik sier. Gratulere er infinitivsformen av verbet gratulere. At man gratulerer noen. Mao setter du 'å' foran. Foran gratulerer må det bli 'og'. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Riktig som beatnik sier.Gratulere er infinitivsformen av verbet gratulere. At man gratulerer noen. Mao setter du 'å' foran. Foran gratulerer må det bli 'og'. Takker! Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Må jeg få gratulere med gode svar! :o ) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Men du kan ikkje seie berre "gratulere med dagen". Lenke til kommentar
chick Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Gratulerer med dagen! definitivt!! Lenke til kommentar
marcusss Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 En god huskeregel, er at stort sett alle verb på bokmål får -er i presens (nåtid), dette gjelder også verb som slutter på -ere. Verb som ender på rotvokalen (f.eks.bli, få, tro) får -r i presens: blir, får, tror. På nynorsk er dette systemet litt mer innviklet; verb som har A-bøying får -ar i presens (f.eks. å kasta - kastar - kasta - har kasta), og verb med E-bøying får -er i presens (f.eks. å døma - dømer - dømde - har dømt). Verb som slutter på -ere får alltid E-bøying, men fra gammelt av hadde disse A-bøying. Uregelmessige verb (f.eks. finna, nyta, trenga) får ingen ending i presens: finn, nyt, treng. Regelen med verb med utgang på rotvokal gjelder på nynorsk også: trur, når, døyr. I min dialekt, får alle verb -a i infinitiv og -e i presens (å kasta - kaste, dømma - dømme, ta - tæge, vera - e osv.). Jeg er sikker på at dette finnes i flere dialekter (kanskje i andre varianter?), noe som kan være grunn til forvirringen. Jeg tror det er alt det går an å si om verb i presens. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 En god huskeregel, er at stort sett alle verb på bokmål får -er i presens (nåtid), dette gjelder også verb som slutter på -ere. Verb som ender på rotvokalen (f.eks.bli, få, tro) får -r i presens: blir, får, tror. På nynorsk er dette systemet litt mer innviklet; verb som har A-bøying får -ar i presens (f.eks. å kasta - kastar - kasta - har kasta), og verb med E-bøying får -er i presens (f.eks. å døma - dømer - dømde - har dømt). Verb som slutter på -ere får alltid E-bøying, men fra gammelt av hadde disse A-bøying. Uregelmessige verb (f.eks. finna, nyta, trenga) får ingen ending i presens: finn, nyt, treng. Regelen med verb med utgang på rotvokal gjelder på nynorsk også: trur, når, døyr. I min dialekt, får alle verb -a i infinitiv og -e i presens (å kasta - kaste, dømma - dømme, ta - tæge, vera - e osv.). Jeg er sikker på at dette finnes i flere dialekter (kanskje i andre varianter?), noe som kan være grunn til forvirringen. Jeg tror det er alt det går an å si om verb i presens. Å begynne å nevne verb, presens etc for oss som er gamle og/eller ikke kan dette er vel lite hjelp i egentlig... ;-) Det er jo en grunn til at jeg/vi ikke kan dette, så det hjelper vel ikke så mye å nevne det... Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 (endret) Men da fikk du jo fjerdeklassepensum slengt i trynet på nytt. Kanskje husker du reglene fra nå av? Meget godt innlegg av marcusss. Endret 6. juli 2009 av Kadmium Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Å begynne å nevne verb, presens etc for oss som er gamle og/eller ikke kan dette er vel lite hjelp i egentlig... ;-)Det er jo en grunn til at jeg/vi ikke kan dette, så det hjelper vel ikke så mye å nevne det... Siden du omtaler deg som gammel, formoder jeg at du har passert 70. Jeg har vanligvis inntrykk av at det er de godt voksne som er flinkest når det gjelder grammatikk (og annen skolelærdom), ikke unge jyplinger i 14-50-årsalderen. Men det finnes selvsagt unntak. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 OT: Jeg ble spent på hvilken alder "oss som er gamle" er nå. Sist jeg fikk samme uttrykket her på forumet var det en tasseladd på 22. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Når folk nærmer seg 80 kan man vel begynne å betrakte dem som gamle. Da har de fleste begynt å roe seg ned og er ikke lenger fullt så spreke som de engang var. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Gratulerer med dagen pleier dog jeg og si, andre sier grattis. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Gratulerer med dagen pleier dog jeg og si. Håper iallfall du ikke pleier å skrive "og" når det skal være "å", selv om du gjprde det denne gangen. Endret 25. juli 2009 av Beatnik Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Håper iallfall du ikke pleier å skrive "og" når det skal være "å", selv om du gjprde det denne gangen. ok Lenke til kommentar
marcusss Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Når jeg tenker meg om, så sier vi i Stavanger bare "gralla". Høres mye tøffere ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå