-Serenity- Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 En kar på et annet forum fortalte meg at min CPU (AMD X2 6400+) vil kunne "holde tilbake" et evetuelt kraftig skjermkort hvis CPU'en og skjermkortet ikke er i "samme liga", særlig hvis det er to stk i SLI. Stemmer dette, og hvordan vet jeg hvor kraftig kort CPU'en min takler uten å bli en hemsko? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Det stemmer på en måte... Stuping kan forekomme begge måtene, i utgangspunktet er poenget at den dårligste komponenten avgjør resultatet på kombinasjonen. I spill er GPU'en(e) viktigst, men om du har en dårlig CPU kan GPU'en slite med å få den dataen det trenger å behandle, derfor yter GPU'en(e) dårligere. Saken er den at du får bare den ytelsen som ditt komplette system kan levere. Altså dersom du har to sinnsykt råe kort så vil de yte bedre på en maskin med en råere CPU enn den du har, det betyr egentlig ikke at GPU'en yter dårligere, bare at total-opplevelsen er dårligere... Get it? Som om du har 200 hester på trillebårhjul, du har fortsatt 200 hester men får ikke helt effekten ned på bakken. Endret 30. juni 2009 av nicoloco Lenke til kommentar
-Serenity- Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 I see...men hvordan vet jeg hvor langt jeg kan gå med GPU'en? Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 så langt som den tillater, du vil bare ikke få samme ytelse som du ville gjort med en Q-CPU på 9ghz, noe som er selvforklarende. Lenke til kommentar
-Serenity- Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Også litt usikker på om sporet i hovedkortet er riktig. Det er PCIe, men jeg ser at nyere kort har betegnelsen 2.0 bak seg. Spec'en til hovedkortet mitt mangler denne betegnelsen...ikke et bra tegn? Lenke til kommentar
wetwilly Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Tror 2.0 bak PCI betyr at det er verson 2.0 og det har ikke så mye å si, kortet ditt med eks PCI vil fortsatt passe på et hovedkort med PCI 2.0 correct me if i'm wrong! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Om det er bra eller ei avhenger av brikkesett, har du VIA? så er det ett dårlig tegn. Har du noe annet og siste BIOS så går det bra. VIA sliter med PCI-E 2.0 kort og krever oppdatert BIOS og at kortene er flashet med generasjon 1 BIOS. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 En kar på et annet forum fortalte meg at min CPU (AMD X2 6400+) vil kunne "holde tilbake" et evetuelt kraftig skjermkort hvis CPU'en og skjermkortet ikke er i "samme liga", særlig hvis det er to stk i SLI. Stemmer dette, og hvordan vet jeg hvor kraftig kort CPU'en min takler uten å bli en hemsko? Det er ikke noe fast regel på dette da det avhenger veldig på hvilkne spill du spiller og hvilkne innstillinger du har tenkt å kjøre på. Om du sitter på en 19" skjerm med 1280x1024 i oppløsning, ikke bryr deg om AA og spiller spill av type Civ4, Total War, Supreme Commander og tidvis counter-strike er du i en litt annen situasjon enn om du sitter på en 30" og vil kjøre på 2560x1600 med 8xAA og 16xAF og spiller spill som Crysis, FarCry2 og UT3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå