Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med for høy temperatur på prosessor og skjermkort. Har dette innvirkning på komponentene?

Anbefalte innlegg

Har et X1950pro i en maskin her som plutselig kutter skjermen under spilling. (Maskinen går ellers, er bare skjermen som blir "slått av".

Skjermkortet viser nærmere 90grader, man brenner seg når man tar på skjermkortkjøleren.

Maskinen har ellers god luftstrøm og cpu holder ca 65-70 grader under load.

Idle temperatur på skjermkortet er 60 grader mens CPU ligger på rundt 50.

Kan man returnere denne på garanti, det skal jo ikke bli SÅ varmt?

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

både cpu og skjermkortet ditt er for varmt. cpu load bør ikke overstige 50grader. GPU'en din kan godt tåle 60-70.

kan godt være CPU som kutter prosessen. har du ikke garanti kan du ta av CPU og legge på ny kjølepasta, samt se etter bedre CPU og GPU vifte, eventuelt vannkjøling.

men har du nettopp kjøpt maskinen ville jeg returnert på garanti

Lenke til kommentar

Har erfaring med at hvis CPU blir for varm, så kutter den strømmen i maskina. I bios er det satt at maskina skal slå seg av ved 75grader på cpu.

Er fortsatt garanti på skjermort, men ikke P4-prosessoren. (Det er en Prescott, og de er ikke kjent for å være kalde :p )

Lenke til kommentar

Du ligger på 65-70c under last, men har satt den til å slå seg av ved 75c... i denne varmen.

Når du skriver load, hva mener du? Spill? Prime95? OCCT?

Når sjekket du sist load temp? Nå nylig mens det har vært varmt?

Alle prosessorer har en innebygget mekanisme som kutter strømmen om det blir for varmt. Det er ingen grunn til å manuelt sette opp dette i BIOS.

Har du sjekket om skjermkortkjøleren er full av støv, og om viften sviver som den skal?

90c er ikke noe unormalt for et skjermkort, så om kortet krasjer pga varme er det nok noe galt med det.

Skjer det i alle spill?

Lenke til kommentar

Testet det nå nettopp i 3D mark.

Temperaturene er lest av i kveld.

Alle vifter går som det skal.

GPU-vifta øker hastigheten når man belaster det.

CPU-vifte går på maks hastighet.

Det samme med kabinettvifta.

Har ATI sitt konsoll og HWmonitor oppe i bakgrunnen.

Med en gang maskina ble svart restarta jeg, bios sier da 63grader.

Starter ATI-konsollet med en gang og den viser 87grader.

Den kutter ikke skjermen hvis man kjører 3Dmark i vanlig modus, men i repeat.

Endret av Makky
Lenke til kommentar
både cpu og skjermkortet ditt er for varmt. cpu load bør ikke overstige 50grader. GPU'en din kan godt tåle 60-70.

kan godt være CPU som kutter prosessen. har du ikke garanti kan du ta av CPU og legge på ny kjølepasta, samt se etter bedre CPU og GPU vifte, eventuelt vannkjøling.

PFFFFFFFFFFFFT

cpu klarer fint alt som er under 60c

eks: intel sier at alt under 72c er helt ok for cpu

Lenke til kommentar
Skjermkortet viser nærmere 90grader, man brenner seg når man tar på skjermkortkjøleren.

Maskinen har ellers god luftstrøm og cpu holder ca 65-70 grader under load. Idle temperatur på skjermkortet er 60 grader mens CPU ligger på rundt 50.

Skjermkort tåler mellom 80 - 90 grader under load så jeg tviler på at problemet ligger der. CPU kan bli 70 grader og mer i perioder uten problemer. Nå er det forskjellig hva GPU/CPU tåler selv om de ellers er like. Hvis problemet er for høy temperatur så ville jeg gjette på CPU. Har du overklokket? En liten usikkerhet om ATI GPU tåler like høye temperaturer som Nvidia. Jeg har kjørt med 105 grader Celsius på kort nr. 1 i flere timer uten at maskinen stoppet eller slo seg av. Slike temperaturer vil jeg likevel ikke anbefale, men inntil 90 grader er normalt ikke noe problem, selv over lengre tid. Men som sagt, alle kort er ikke like med hensyn til hva de tåler av temperatur. Forøvrig så synes jeg idle temperatur er for høy i maskinen hvis det er temperatur på HK du nevner i en setning. Prøv å senke romtemperaturen hvis det er mulig.

Klipp som viser temperatur på min foldemaskin som kjører med 8 stk. GPU 24/7 hele året.

post-53451-1246397154_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tull.

Det er helt normalt med både 70 og 80c i denne varmen. En prosessor vil automatisk throttle om den blir for varm. Om temperaturen fortsetter å stige 90-110c (avhengig av type CPU) vil maskinen slå seg av.

Det er lenge siden 50-60c var et problem for en CPU.

En uklokket Core i7 med orginal kjøler vil lett nærme seg 80c med full last i denne varmen.

At skjermkort ligger på rundt 90c under hard last er heller ikke unormalt.

------------

Trådstarter: Så lenge du har sjekket load temp på CPU med et skikkelig program (RealTemp eller CoreTemp) og du ikke har mer en 70c ser jeg ingen grunn til å ta av kjøleren for å legge på ny goop.

Men siden du skriver at GPU temp var 87c en stund etter at du hadde spilt kan det nok hende at skjermkortet blir for varmt når du spiller. Med 87c i etterkant hadde det ikke overasket meg om du ligger godt over 100c i det du spiller som værst. Da er det ikke rart at kortet er ustabilt.

Det tar deg under 5min å teste. Last ned Furmark og sjekk temp på kortet.

Furmark er ikke en CPU-test, men en skjermkort-test. Den er laget utelukkende for å teste stabilitet på skjermkort.

Lenke til kommentar
Har noe artic silver 5 kjølepasta liggende. Den har ligget i tuben i ca 3 år, kan den gå ut på "dato"?

Har egentlig ingen anelse, men hvis den har fin konsistens og lar seg smøre på uten å skille seg så vil jeg mene at den er ok.

Lenke til kommentar

Satte på ny kjølepasta på CPU i går.

Det som er merkelig, er at kjølinga har blitt litt dårligere.

Det var tidligere brukt sånn standard kjølepasta (ferdig påsmurt på intel sin p4-kjøler), kan det være at jeg har tatt et for tynt lag med artic silver?

For det er jo sånn metall-deksel rundt/oppå cpuen.

Festemekanismen til kjøleren er også noe av det dårligste jeg har sett, bare plastikk.

Men blåste i hvertfall støv ut av skjermkortet også.

Temperaturen på GPU sank med 15 grader på load :)

Så en annen ting jeg stussa over, 3D-mark scoren ble lavere.

Fikk 4090 med varmeproblem, og fikk bare ca 2800 etterpå.

CPU-z viser at cpu og ram kjører på riktig hastighet.

Noen tips til hva jeg kan sjekke?

litt lang post :p

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Det var da utrolig merkelig at scoren skulle gå ned, men det kan hende at CPUen blir så varm nå at den begynner å trå på bremsen for å holde tempen nede.

Du har ikke endret noe på innstillingene til skjermkortet da?

Og du må ha et godt lag med kjølepasta på slik at det skaper god kontakt med eventuelle ugjevnheter i kjøleren;)

Lenke til kommentar

Du må ikke ha for mye goop, og ikke for lite.

Klem ut en liten ball på 3-4mm i diameter i midten av HS, så sørger du for at kjøleren sitter godt med alle 4-push pins.

Du skriver ikke noe om hvor varm den er, så det blir litt vanskelig å si, men en prescott kan begynne å throttle alt ved 75-80c. Det varierer litt fra prosessor til prosessor.

Med dette programmet kan du sjekke om prosessoren din throttler pga varme

http://www.panopsys.com/?404=Y

Ha programmet oppe mens du kjører prime95 - Torture test

Windows 32bit

http://mersenneforum.org/gimps/p95v259.zip

Windows 64bit

http://mersenneforum.org/gimps/p64v259.zip

Endret av formann
Lenke til kommentar

Dette er temperaturene nå:

Etter å ha stått 1 time i BIOS: (Temp lest av i BIOS)

CPU: 73/74

System: 32

Idle i windows:

CPU: 41-43

System: 32

GPU: 50

Load i windows: (Etter 1 runde med 3dmark)

CPU: 75

System: 33

GPU: 70

Det var ikke tidligere så stort avvik mellom idle i bios og windows.

I windows, mens den var idle, viste CPU-Z at den klokket seg ned til 2,8 Ghz og så opp til 3,2 Ghz så fort man gjorde noe. (Dette gjorde den også før jeg satte på nyt kjølepasta.

Alle innstillinger er like som før.

Fikk 4094 i score tidligere og nå fikk jeg 2629.

Skal teste det formann sier nå. Snart tilbake med oppdatering.

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Husk at emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord. I henhold til retningslinjene er emnetittel endret til noe som lettere kan gi bedre tilbakemeldinger og/eller assistanse.

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...