olemagro Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Hei, Jeg fikk noe uventet trøbbel med skjermen i dag. Jeg har hatt litt trøbbel en stund nå med at når jeg rikker på musa for å få skjermen ut av strømsparingsmodus, vil den ikke vise skrivebordet. Skjermen forblir svart og det grønne lyset blinker i stedet for å være kontinuerlig. Som regel har dette gått over og skrivebordet kommer etter rundt 10 min, men i dag skar det seg totalt. Det skjedde helt vanlig, så jeg forsøkte å restarte maskinen for å se om problemet lå der. Skrivebordet kom opp et par min etter omstart, men nå var skjermoppløsningen automatisk blitt 800x600 med 16 farger, og dette gikk ikke an å justere opp til normalt. Jeg har forsøkt feilsøking og gått gjennom alle alternativene, men ingen av dem løste problemet mitt. EDIT: Oppløsning og farger er optimale i safemode, så er ikke sikker hvor vidt dette kan skyldes hardware. Noen som har den fjerneste anelse om hva dette kan skyldes og hvordan det kan repareres? Svar/forslag settes svært god pris på. Endret 1. juli 2009 av olemagro Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Høres ut som det er noe feil som skjer etter "suspend". Men det kan like gjerne være softwaren det er noe galt med. Hva bruker du? Lenke til kommentar
olemagro Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Har Windows XP med sp2 og fullt oppdaterte drivere. Har aldri vært borti noe lignende. Skjermen og maskinen har fungert feilfritt i rundt 5 år nå. Formaterte maskinen rundt 4 måneder siden og, om det er av relevans. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Hvis jeg har fortstått det riktig: dette skjer KUN når maskinen har vært i sprømsparingsmodus, og ikke når du bruker den regelmessig? Lenke til kommentar
olemagro Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Det at skjermen ikke vil tilbake til skrivebordet etter å ha vært i strømsparermodus og viser heller sort skjerm med blinkende grønt lys har skjedd regelmessig en god stund. Det som først skjedde i dag var at skjermoppløsningen og fargene ble lave og ujusterbare (etter jeg tok omstart på maskinen). Er sikkert ikke så veldig avansert problem, men er litt vrient å forklare Setter stor pris på responsen Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Det at skjermen ikke vil tilbake til skrivebordet etter å ha vært i strømsparermodus og viser heller sort skjerm med blinkende grønt lys har skjedd regelmessig en god stund. Det som først skjedde i dag var at skjermoppløsningen og fargene ble lave og ujusterbare (etter jeg tok omstart på maskinen). Er sikkert ikke så veldig avansert problem, men er litt vrient å forklare Setter stor pris på responsen Respons og respons - føler ikke at jeg kan bidra med særlig mye her :-) Hadde vært interessant hvis du startet PC-en kun i sikkerhetsmodus/DOS/kommando-linje-modus og latt den stå der og surre litt. Skulle det samme skje igjen tror jeg du kan fastslå at det ER noe med hardwaren din og ikke drivere/software. Noe mer "lurt" kommer jeg ikke på forløpig. Lenke til kommentar
olemagro Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Kjørte oppstart i sikkerhetsmodus med og uten nettverk, samt med kun kommandolinje, og oppløsning/farger er optimale. Begriper ikke hvorfor det ikke er slik når jeg starter opp på normalt vis Skal nevnes at i egenskaper for skjerm på avansert viser den skjermtype "Standardskjerm". Er litt usikker på om dette er en greie som følger med sikkerhetsmodus, men når jeg åpner samme meny etter vanlig oppstart er skjermtypen "Plug and Play". Hjelper dette? Lenke til kommentar
olemagro Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Fikk ordnet det. Måtte slette videodriverne helt før jeg installerte dem om igjen av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Jepp! Godt det ordnet seg til slutt. Har vært borte en stund jeg, men det luktet litt av problemer med videodriveren da du sa at maskinen oppførte seg ok i sikkerhetsmodus. Mener at Windows bruker helt vanlige og enkle VGA-drivere uten noen optimalisering da. God sommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå