Gå til innhold

Hvordan sikre trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Finner ikke dette.

På Sitecom,s sider er det heller ikke mye hjelp å hente, når jeg skal fylle inn modell ( Sitecom 54g wireless network står det på eska ), så kjenner man ikke modellbetegnelsen, og jeg er like langt.

Merkelig, har vært inne på 192.168.0.1 flere ganger i fjor.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du har en pc. Og en start meny (Windows xp?).

I den menyen finner du noe som heter nettverkstilkobling og der kan du trykke på egenskaper og få opp en detaljert liste med info om tilkobiling datamaskinen din har gjort opp mot aksess punktet(AP).

Se etter ord som "default gateway" og ip adressen etter.

Hvis ikke, så har du noe som heter "kjør" eller "run" når du trykker "start" knappen (nede til venstre)

Skriv så inn "cmd" (nytt vindu åpner seg) skriv inn så "ipconfig", da vil du mottat info og default gateway.

Lenke til kommentar

Ja fikk noen adresser.

Ip adresse.....

Nettverksmaske....

standard gateway.....

Men ingen default gateway under C\windows system32cmd.exe

Under nettverkstilkoblinger er jeg oppført med 2 oppkoblinger.

1394-tilkobling

tilkoblet med brannmur

1394-nettverkskort

lokal tilkobling 2

tilkoblet med brannmur

realtek RTL8168/8111 PCI-e

Var lokal tilkobling 2 jeg fikk opp ved å kjøre cmd og ipconfig

Er ikke denne stasjonære maskinen jeg bruker nå som det trådløse nettverk skal brukes på heller.

Skal brukes på en bærbar pc i en annen etasje.

Men jeg kom da inn på 192.168.0.1 flere ganger i fjor, med samme maskin som jeg bruker nå, og med kabel opp mot modem som jeg alltid har brukt.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Du får ikke opp en adresse etter "default gateway" eller sier du at det ikke står "default gateway" noen steder?

Kan det stå "standard" istedet?

Hvis ruteren din er nullstilt skal du kunne koble deg til ruteren automatisk. Hvis ikke er det fordi maskinen din har "fast ipadresse"/ static ip" og bør endres til "automatisk DHCP".

Prøv igjen da. Du er helt sikker på at ruteren er null stilt? Fulgt prossedyren i manualen?

Det er ikke kabelen som er kaputt? Prøv en annen kabel å se om det går bedre.

Edit: det er lokal tilkobling nr2 som du skal holde øye med

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Får ikke opp default gateway i det hele tatt.

Kun

Ip adresse.....

Nettverksmaske....

standard gateway.....

Kolingen mellom modemet og min faste pc er som det alltid har vært.

Har en ledning fra modem til router, og siden min niese finner mitt nettverk, først med riktig adresse og sikkerhetsinnstillinger intakt, senere bare som usikret under betegnelsen Sitecom, så må nesten kabelen fra modemet og til routeren funke.

Hvis ikke, skulle hun jo ikke kunne finne mitt nettverk?

Har lett litt på nettet, er mange som ikke har kommet inn på denne side: 192.168.0.1

Får prøve å komme inn på denne side med hennes trådløse pc i morgen, men igjen - mange sier man må være tilkoblet med kabel noen ganger.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Standard gateway er det samme som default gateway :)

Den adressen som står der er adressen ruteren din har .

Tilkoblet med kabel mot trådløs ruter er av og til det som skal til hvis en ruter er reset. Da vil pålogging via trådløs være deaktivert av sikkerhetsgrunner..

Lenke til kommentar

Ja nå kom jeg til innlogging da jeg koblet min stasjonære maskin direkt til routeren og ikke til modemet.

Men nå er det problemer med innlogging.

Kommer ikke inn med mine gamle koder, og vanlig brukernavn som admin funker ikke.

Lenke til kommentar

Ja nå kom jeg til innlogging da jeg koblet min stasjonære maskin direkt til routeren og ikke til modemet.

Men nå er det problemer med innlogging.

Kommer ikke inn med mine gamle koder, og vanlig brukernavn som admin funker ikke.

admin som bruker og admin som passord er standard, hvis ikke så må finne fram brukermanualen.

Pleier å vaære admin som bruker og passord blank eller admin på begge, prøv deg litt fram.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg må legge inn mere under wireless settings, da det trådløse nettet er åpent enda.

Sett kryptering til wpa eller wpa2 og passphrase hvis det kan velges. SSID er navnet på det trådløse nettverket, velg et som passer.

Hvis du finner flere trådløse nettverk i område, velg en annen kanal enn de.

Mere skulle det ikke være for å sikre det trådløse nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...