V?rbris Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Har nettopp satt opp en trådløs router type Sitecom Broadband router 54G slik at min niese skal kunne bruke sin laptopp. Selv er jeg tilkoblet via kabel. Men hvor sikrer jeg dette nettverk slik at ikke uvedkomne surfer på mitt nettverk? Har funnet ut hvordan jeg bytter passord og brukernavn. Har også funnet siden hvor jeg genererer en key, men får det ikke til å funke. Siden jeg er helt blank på dette så må jeg få det inn med teskje. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Side på norsk som tar for seg sikring av trådløse nett. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Bruk WPA-kryptering og et passord som man ikke kan finne i ordbøker. ulfjoh01XYZ9426 ville f.eks være et brukbart passord Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Jeg vil slå et slag for WPA2, sett opp PSK, TKIP og bruk en lang krypteringsnøkkel. ikilybfimyitidyitlik Dette ser kanskje ut som noe som er vanskelig å huske, men lett er det. Det er første bokstaven i hvert ord i en sang. En enkel måte å lage kompliserte passord/krypteringsnøkler på. Bytter du ut noen av bokstavene med tall, så hjelper det også, men med WPA2 så er du rimelig trygg uansett. Red.: I knew I loved you before I met you, I think I dreamed you into life, I knew ... En omskriving vil kunne være å bytte ut alle i-er med 1-tall. Endret 30. juni 2009 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Teskje gutter, teskje ba jeg om Å lage koden, eller krypteringsnøkkel skal gå, men det er det å få det til å funke slik at jeg kommer inn på dette i ettertid som teller. prøvde meg i går, med resultatet at jeg måtte resette routeren til fabrikk-innstillinger igjen. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Klikk på "Basic Settings" og "Wireless". Valget "WEP-Security" setter du til "Enable IEEE 64 bit Shared Key Security" Huk av for WEP1 og skriv inn en kode i feltet ved siden av. Trykk "Save" når du er ferdig. Du trenger ikke skrive noe i WEP2, WEP3 eller WEP4 med mindre du ønsker fler enn 1 mulig kode for å logge seg på ditt trådløse nettverk. Merk: Ettersom du ikke har oppgitt noen modell til din router, har jeg bare valgt en Sitecom router og tatt ut veiledninger fra routeren jeg har funnet. Dersom valgene i veiledningen ikke stemmer overens med ditt web-gui, vennligst oppgi modellnr dersom du ønsker korrekt veiledning. - Lykke til og god sommer! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Det kan lønne seg å skrive inn en kode selv isteden for å generere. Disse kodegeneratorene for WEP kan være litt forskjellige, fra et utstyr til et annet. Ved bruk av 64bit WEP så brukes heksadesimal kode (0-9 og a-f) på 10 tegn. Feks: 12345678ef. Legger du den heksadesimale inn i router og PC så skal det fungere fint. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Styr unna WEP om du ønsker å hindre at noen surfer på ditt nett. WEP-nøkler knekkes på sekunder. Red.: Eksakt hva slags problemer fikk du? Når du har satt opp sikkerheten på routeren, så må du skrive inn denne nøklen på den datamaskinen du skal koble opp med, du må sannsynligvis trykke connect 2 ganger. En gang for å verifisere deg og motta den riktige nøklen og en gang for å koble opp. Utstyret bytter nemlig koder seg i mellom når maskinen er autentisert. Endret 1. juli 2009 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Takker. Vet hvor jeg finner "basic" og "wireless" Skal følge dette. Vet ikke rekkevidde på disse trådløse nettverk? Men min niese fant 2 trådløse nettverk foruten mitt og begge var låst. Har ikke så mange naboer og boliger i umiddelbar nærhet. Endret 1. juli 2009 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Sjekk at kanalen er riktig på trådløsboksen og nettverkskortet. Sjekk også at de støtter de samme spesifikasjonene, eks, b/g/n. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Fikk laget en nøkkel og trykte apply. Men jeg kom ikke inn på nettverket. Fikk en beskjed om at sikkerhetskrav for nettverket ikke var oppfylt. Når jeg søker etter nettverk dukker 2 sikrede nettverk opp med forskjellig navn som tilhører noen naboer. I tillegg dukker denne sitecom 54g som jeg bruker opp i 2 varianter både sikret og usikret. Ingen av dem kom jeg inn på etter at jeg laget denne nøkkel. Må da tilføre at jeg ikke har laget ny brukernavn og passord først, dette er ikke nevnt at en skal gjøre noen sted heller. Har vært og reset,et routeren igjen, må nok ha lokal hjelp til dette. merkelig - Oppsett burde ha vært lett uten at man måtte bruke utenforstående til å legge inn koder og alt. Da er det flere en husets brukere som vet koden, og ikke så sikkert som det burde være. Samtidig ser det ut som koder lett knekkes, litt omvendt synes jeg enn hva det burde være. Lett å sette opp med sikkert trådløst nettverk slik at både bestemor og bestefar klarer det med uknekkelige koder, desverre ser det ut til å være mottsatt. Endret 1. juli 2009 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Nja, det bruker å være ganske enkelt. 1. logg på aksesspunktet, og trykk på wirless security eller tilsvarende 2. Velg grad av kryptering, f.eks WPA2, psk/tkip og angi ønsket psk(pre-shared key) samt kanal. 3. Trykk apply 4. Søk etter trådløse nettverk og koble til det aktuelle nettverket. 5. Skriv inn nettverksnøkkelen når du blir spurt. Angitt i punkt 2. 6. Vent 7. Oppdater nettverkslisten 8. Trykk koble til. Hvilket operativsystem er det på maskinen du prøver å koble til med? Og ikke minst, har du forsøkt å koble til flere maskiner. Hvorfor kjører du både sikret og usikret modus? Har du i så fall satt opp vlan riktig? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Joda fikk lagt inn en forholdsvis lang kode etterhvert og logget på. Laget meg ett nytt brukernavn og passord også. Ser der er mere jeg kan gjøre, som f.eks. skjule nettverket for andre++ Dette får komme senere. At nettverket ble oppført som både usikret og sikret har sikkert med flere forsøk på å sikre det å gjøre. Har slettet oppføring av det usikre nettverket nå, kommer bare mitt nettverk opp + ett par naboer som er sikret når jeg søker etter trådløse nettverk. Skal teste det ut når jeg får fatt i noen med en laptopp som ikke er brukt på nettverket mitt tidligere, får da se hvordan det ser ut med en laptopp som ikke er oppkoblet. Takker for hjelpen. Endret 1. juli 2009 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 At nettverket ble oppført som både usikret og sikret har sikkert med flere forsøk på å sikre det å gjøre.Har slettet oppføring av det usikre nettverket nå, kommer bare mitt nettverk opp + ett par naboer som er sikret når jeg søker etter trådløse nettverk. Skal teste det ut når jeg får fatt i noen med en laptopp som ikke er brukt på nettverket mitt tidligere, får da se hvordan det ser ut med en laptopp som ikke er oppkoblet. Takker for hjelpen. At nettverket ble oppført som både usikret og sikret er fordi du først var tilkoblet usikret, og hadde lagret dette usikret i samme slengen. Når du da satt kode på nettverket så finner den det du har lagret fra før (som nå ikke stemmer overens, antageligvis da med et rødt kryss kontra signalstyrke, samt det "nye" sikrede nettverket). Helt korrekt fremgangsmåte i å fjerne det lagrede usikrede nettverket og deretter logge på ved å skrive kode Bra jobba og god sommer Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Drar frem denne tråden igjen. Skulle koble opp mot denne trådløse router som har vært demontert 2 - 3 måneder. Kom ikke inn på det trådløse nettverk med bærbar pc, grunnet feil sikkerhetsinnstillinger. I den forbindelse har jeg både restartet og "nullet ut" routeren. Er nå plutselig ett usikret trådløs nettverk ed navn Sitecom som man kommer inn på. Er ganske sikker på at dette er mitt trådløse nettverk, da jeg har Sitecom 45g router. Men når jeg skal logge inn på nettverksadresse: 192.168.0.1 så kommer jeg ikke inn på denne adresse. Det er denne adresse jeg skal inn på for å sette inn passord og sikkerhetsinnstillinger. Hvordan skal jeg komme inn på nettverksadresse 192.168.0.1 Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Bruk WPA-kryptering og et passord som man ikke kan finne i ordbøker. ulfjoh01XYZ9426 ville f.eks være et brukbart passord Ikke nå lengre Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Drar frem denne tråden igjen. Skulle koble opp mot denne trådløse router som har vært demontert 2 - 3 måneder. Kom ikke inn på det trådløse nettverk med bærbar pc, grunnet feil sikkerhetsinnstillinger. I den forbindelse har jeg både restartet og "nullet ut" routeren. Er nå plutselig ett usikret trådløs nettverk ed navn Sitecom som man kommer inn på. Er ganske sikker på at dette er mitt trådløse nettverk, da jeg har Sitecom 45g router. Men når jeg skal logge inn på nettverksadresse: 192.168.0.1 så kommer jeg ikke inn på denne adresse. Det er denne adresse jeg skal inn på for å sette inn passord og sikkerhetsinnstillinger. Hvordan skal jeg komme inn på nettverksadresse 192.168.0.1 Det er mulig du må bruke kabel mellom pc og ruter (lan port, ikke wan port) får å logge deg inn på rutermenyen, prøv å se om det hjelper. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Jeg bruker kabel, dette trådløse nettverk bruker jeg ikke selv, men en niese som er hjemme med bærbar pc. Jeg har demontert denne router 2 - 3 ganger og koblet opp igjen hver gang hun var her uten problemer siden det trådløse nettverk da ikke er i bruk. Denne gangen fant hun min gamle adresse, men kom ikke inn grunnet feil sikkerhetsinstillinger ( sikkert noe på hennes egen bærbar pc ). Jeg har da koblet om på kabler, brukt reset knappen på routeren og koblet fra og til angående strøm. Jeg selv er direkte koblet opp mot modemet med kabel, routeren er koblet opp mot modemet igjen. At jeg brukte resetknappen på routeren er vel grunnen til at sikkerhetsinnstillinger og spørsmål om passord/brukernavn på nettverket forsvant? Modemet er koblet til tlf utak i veggen - MIN pc er direkte tilkoblet modemet via kabel - Routeren er tilkoblet modemet via egen kabel. Men jeg kommer ikke inn på nettverkside: 192.168.0.1 Jeg må inn på denne side for å legge inn mine gamle sikkerhetsinnstillinger mener jeg. Min maskin har alltid vært tilkoblet slik, og jeg kom inn på denne side i fjor sommer. Endret 25. mars 2010 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Jeg bruker kabel, dette trådløse nettverk bruker jeg ikke selv, men en niese som er hjemme med bærbar pc. Jeg har demontert denne router 2 - 3 ganger og koblet opp igjen hver gang hun var her uten problemer siden det trådløse nettverk da ikke er i bruk. Denne gangen fant hun min gamle adresse, men kom ikke inn grunnet feil sikkerhetsinstillinger ( sikkert noe på hennes egen bærbar pc ). Jeg har da koblet om på kabler, brukt reset knappen på routeren og koblet fra og til angående strøm. Jeg selv er direkte koblet opp mot modemet med kabel, routeren er koblet opp mot modemet igjen. At jeg brukte resetknappen på routeren er vel grunnen til at sikkerhetsinnstillinger og spørsmål om passord/brukernavn på nettverket forsvant? Ja. Modemet er koblet til tlf utak i veggen - MIN pc er direkte tilkoblet modemet via kabel - Routeren er tilkoblet modemet via egen kabel. Men jeg kommer ikke inn på nettverkside: 192.168.0.1 Jeg må inn på denne side for å legge inn mine gamle sikkerhetsinnstillinger mener jeg. Min maskin har alltid vært tilkoblet slik, og jeg kom inn på denne side i fjor sommer. Hva står det etter "deafult gateway" når du ser på detaljert under egenskaper på den nettverkstilkoblingen du bruker ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå