phpnuke Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Tenkte å oppgradere litt og jeg har ingen erfaringer eller kunnskaper rundt dette emnet. Derfor forsøker jeg meg her. Har en stue på ca 5x5m, og valget står mellom 50+ tommer eller projektor. Begge deler er aktuelle, så fremst det ikke blir snakk om for store summer. Skal benyttes til både film, tv, spilling, og ellers annet som kan benyttes. Noe direkte pris ol. har jeg ikke fastsatt. Men bær ikke overstige 10-12 000 kroner. Og hele poenget er å få fram full utnyttelse av HD. Utfra stua's størrelse vet jeg ikke. Men det skulle vel fungere. Er det noen som har noe mer kunnskap rundt dette? Sikkert ikke beskrivende nok, men vi forsøker. Endret 30. juni 2009 av phpnuke Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Jeg ville valgt TV, siden da er lys ikke noe problem i disse solfylte dager Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 Ja kanskje..Men hvis det skulle være nødvendig skulle jeg nok klart å få stengt lyset ute. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hvis du hovedsaklig ser diverse TV ville jeg gått for TV. Hvis summen av spilling og film nærmer seg halvparten av seertiden ville jeg vurdert PJ seriøst. Har selv stor glede av PJ til både film fra DVD og spill på X360. Sitter ca 3,5 m fra 720p PJ bilde på 100", og med full surround med bra trøkk blir du virkelig "suget inn" i FPSer som feks COD4. Du bør kunne få en grei full HD (1080p) PJ til ca 12k. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 TV, langt meir praktisk. Projektor er best til film, men lite praktisk til daglegdags TV-bruk. Eg hadde PJ før, i dag brukar eg ein 46" TV som fungerer heilt fint. PJ passar betre til eit dedikert filmrom. Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Jaok, får nesten bare legge til side projektor da, også satse på tv. Men når stua er på ca 5x5m finnes det noe slags maks grense for hvor stor tven skal være? Sånn at det ikke blir ubehagelig å vanskelig å se pga. størrelsen? Hadde tenkt på 52", men vet ikke om det blir for lite. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Burde ikke være noe problem det. Jeg har over 100" stort lerret på 6 meter avstand, en drøm å se film på. Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Men kvalitet og alt det der, tv vs. projektor. Er det noe forskjell? Og selvfølgelig i forhold til pris? Er det sånn at TV er et skritt framfor projektor når det gjelder spesielt kvalitet, lyd, bilde ol? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Du får ikkje lyd ut av ein projektor, men eit TV-apparat er ikkje egna til lyd uansett, med unntak av TV-sendingar. Til film, musikk og spel må det eit eige anlegg til. Det gjeld sjølvsagt PJ og. Når det gjeld bilete så er sjølvsagt ein forskjell på 50 tommer mellom TV og PJ, sjølv med HD-materiale vil ein sjølvsagt merke det. Det bør uansett ikkje være noko avgjerande for kva du vel. Kvaliteten er bra uansett om du kjøper godt utstyr. Du får sjølvsagt ein heilt anna opplevelse med PJ, spesielt på film. Om du har begrensa lengd og må zoome med PJ-en eller den har ein funksjon for å vise mindre bilete er jo det og mogeleg dersom ein har eit sånt behov. Eg har prøvd Guitar Hero i 100", det var ikkje behageleg, heldigvis kunne eg zoome ut og slå på letterbox så biletet vart mindre. Når det gjeld pris så kostar eit godt TV-apparat og ein god PJ mykje det same, rundt 8000-12 000. TV-en har fordelen av at den ikkje har ei pære som må skiftast med jevne mellomrom og kan stå på i bakgrunnen utan bekymringar. Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Ok..Ja jeg får nesten bare legge projektor på hylla, og heller vurdere det når det kommer til stua oppe. Men planen er å få kjøpt en så stor tv så mulig, også få den opp på veggen. Veggen består av vegg-panel, så det holder vel ikke.. Må vel nesten få skrudd det fast i selve veggen.. Noen som egentlig vet sånn ca hva en 52" veier? Lenke til kommentar
medlem-193730 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Rundt 30kg, (kanskje litt mer) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Samsung 50" PS50B455 veier 35kg i følge Komplett.no, så "mill" traff nesten blink. På den andre siden veier Pioneer 50" PDP-LX5090 skarve 33,5kg (u/bordstativ). Kvalitet måles med andre ord ikke utelukkende i kilogram. Men vent, det er mer! Orginalstativet til Pioneer PDP-LX5090, KRP-TS02 (for sidemonterte høyttalere), veier 2,5kg. Pipen har tatt en annen tone og vi står igjen med Pioneers 36kg mot Samsungs 35kg. Med det kan vi fastslå at rundt 35kg er en relativt vanlig matchvekt for en 50" plasma-TV. Saken stiller seg derimot helt annerledes om det er en LCD-TV det er snakk om. Endret 8. juli 2009 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Vekt betyr ingenting. LCD-TV-ene ligg på rundt 25-30 kilo, pluss evt fot. Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Ja flotte greier. Det skulle vel igrunn holde det, skal vel ikke by på noen problemer så lenge jeg får festet det skikkelig i veggen. Har kommet fram til at jeg kan få kjøpe 50" plasma av mitt søskenbarn, til en svært gunstig pris. Tven er knapt 1 år gammelt. Men da kommer spørsmålet mitt, jeg spiller ikke så mye PS3 at det er noe, kanskje et par ganger i måneden, toppen 2 timer. Men jeg ser heller mye film via PS3. Det sies at det ikke er bra å spille på en plasma, men se film skader vel ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 LCD- og plasma-TV-er er nå blitt så gode at både film og spill fungerer utmerket på begge teknologier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå