Gå til innhold

Liljer og jernbanespor

si

Anbefalte innlegg

Når jeg først er inne på makro; dette er noen minipåskeliljer inne på jernbanestasjonen i Bergen.

post-135133-1246387505_thumb.jpg

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette. Har fikset noen enkle skjønnhetsfeil og prøvd å justere litt på fargene, men jeg lurer nesten på å gå svarthvitt. I hardcore blomsterfotografmiljøer er sikkert det en uhyrlig tanke. Men jeg liker ikke helt fargene, og dessuten er det så kornete og grumsete i bakgrunnen, at det kanskje kunne vært fint, jeg vet ikke.

Det enkleste hadde jo vært å bare prøvd det og sett om det funket, men nå valgte jeg altså å spørre dere i stedet :)

si

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette vil virke bra i S/H. Korn er noe vi gjerne forbinder med S/H.

Faktisks, så har jeg pøvd ut og fikk frem dette:

post-126935-1246389815_thumb.jpg

(Si ifra hvis ikke vil at jeg poster modifikasjoner her).

Det jeg har gjort, er å bruke "Convert to Black & White" funksjonen i PS Elements. Der valgte jeg forhåndsinnstillingen "Scenic landscape". Jeg vurderte også "Vivid landscape", men der syntes jeg at linjene ble for lyse. Dette er en primitiv kanalmikser, der valgene mine har boostet rødkanalen i forhold til grønn og blå.

I tillegg har jeg bekskjært bittelitt og finjustert brightness/kontrast.

Et fint bilde med spennende linjer i bakgrunnen.

Tom

Lenke til kommentar

Se der ja, det der var faktisk litt det jeg så for meg. At liljene ble stående ut som hvite og rene mot den kornete bakgrunnen.

Jeg tror ikke jeg har ikke sett den "convert to black and white" -funksjonen, hvor ligger den? (Jeg bruker fullversjonen av PS, ikke elements). Jeg har pleid å gjøre litt ulike ting for å konvertere til svarthvitt, f eks bruke mode->grayscale, adjustments->desaturate, eller gradient map. Jeg vet ikke helt hva som er forskjellen på de ulike metodene så det blir mest å prøve seg fram. Er det noen som funker bedre enn andre i ulike situasjoner?

Ang. 'klint ned i et hjørne', så ser jeg at balansen ble bedre i den siste cropen der.

Takk for tilbakemeldinger! Og der er selvsagt bare å modifisere i vei for den som har lyst :)

-si

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke jeg har ikke sett den "convert to black and white" -funksjonen, hvor ligger den? (Jeg bruker fullversjonen av PS, ikke elements).

Du skal lete hardt og lenge da den funksjonen er kun i ELements (v.5 og nyere). I "ordentlig" PS skal du ha noe som heter channelmixer.

Jeg har pleid å gjøre litt ulike ting for å konvertere til svarthvitt, f eks bruke mode->grayscale, adjustments->desaturate, eller gradient map. Jeg vet ikke helt hva som er forskjellen på de ulike metodene så det blir mest å prøve seg fram. Er det noen som funker bedre enn andre i ulike situasjoner?

Jeg tror grayscale og desaturate gir deg noenlunde samme resultat. Gradient map kjenner jeg ikke til.

Channel mixer anbefales da den lar deg styre hvor mye av hver kanal (R, G, B) som skal bidra i bildet. En liten tutorial finner du her.

Tom

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes at gradient map har gitt ganske fine kontraster. Jeg har forsåvidt rota litt rundt med channels også, men har vel aldri helt visst hva jeg holdt på med.

Nå fikk jeg nettopp ny PS-versjon, og der fant jeg en "bw adjustment layer"-knapp veldig lett tilgjengelig der jeg kan stille på hvor lyse de ulike fargene skal være. Ser veldig greit ut, så jeg skal øve meg litt på dette bildet når jeg får tid.

Først må jeg imidlertid male noen vegger - små muligheter for kunstnerisk utfoldelse, men ikke desto mindre nødvendig.

Takk for tips folkens, jeg lærer nye ting hele tiden her inne!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...