qdos Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Har nettopp kjøpt et Tamron 90mm F/2.8 Di makro-objektiv, og oppdaget at mørke partier på bildene har mye støy. Har aldri sett dette på kameraet før, og lurer på om andre har vært borte i noe lignende. Jeg kan ikke skjønne at objektivet skal ha noe å si for dette, men jeg har altså ikke sett det før med andre objektiver, bortsett fra på veldig lange lukkertider. Dette bildet er tatt med blits, 1/60s og f/5.6 på ISO 200 i NEF. Har justert opp lys, skarphet og metning slik at det skal blir mye enklere å se (spesielt de lilla stripene), så det er absolutt ikke så galt i utgangspunktet. Har noen vært borte i noe lignende før? Er sensoren i ferd med å takke for seg? Endret 30. juni 2009 av Jarlsberg Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Typisk effekt av undereksponert bilde. D2h er ikke akkurat kjent for å være sprek på støyfronten heller. Undereksponerer jeg D3 (kraftig) og justerer opp lyset etterpå får jeg tilsvarende effekt. Edit: Sensoren i kamera ditt lever i beste velgående, ingenting å bekymre seg for. Bruk eksponeringskompensasjon + Endret 30. juni 2009 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå