Gå til innhold

ny terrengsykkel til ca 10 000kr


Markelure

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis maksprisen er 10000,- ville jeg holdt meg unna fulldempet fordi det er gjord for mange kompromisser, og man får en bedre hardtail til prisen.

Nakamuraen har en gaffel fra billigmerket RST. Vet ingen ting om kvaliteten på den, godt mulig den er bra. Den er ellers godt utstyrt og rammen er neppe noe dårligere en andre sykkler i prisklassen. Hjulene virker heller ikke til å være av så god kvalitet.

Gianten er også godt utstyrt, og de har spandert på en Rock Shox Reba -gaffel. Men heller ikke her virker hjulene til å være noe særlig.

jeg er av de som mener gode hjul er viktigere en XT-gir og andre 'imponator'-faktorer.

Lenke til kommentar
har fått bekreftelse på diverse forum at den gaffelen til RST er ganske bra, men de har mye dritt ja. hadde selv en RST gila en gang det var noe dritt.

 

tror jeg har bestemt meg for nakamuraen.

 

 

RST gaffelen på nakamuraen scoret visst bra i en test i tyske bike(særlig på "value for money")

 

Jeg ville gått for gianten(ramme,demper og bremser er meget bra.)

 

Er litt tvilsom på DBS,de har enda for høy pris og for mye litt "her og der" deler.

 

Du skriver ikke i hvilket terreng du skal sykle i,men jeg regner med at det er grus og litt sti,slik jeg tolker sykkelvalget.

 

Prøv syklene før du kjøper,det er forskjell på geometrien på syklene,ikke alt kan fikses ved å bytte stem og styre.

 

Skal du ha fulldemper ville jeg sett på tyske canyon,de er lavt priset,men det er litt treg leveringstid(husker ikke importør/butikk,men stikk innom terrengsykkel,ligger mange slike tråder der..)

Lenke til kommentar

Jeg sier bare med en gang:

- NEI til DBS!!!

- Skeptisk til Nakamura generelt.

- Giant er et greit merke med gode sykler, så "go for it" hvis de modellene du har listet opp er de enestealternativene.

- Jeg har vært borti mye RST og uansett hvor mye du betaler for RST er det fortsatt RST.

- Angående fulldempede sykler. Skal du ha fulldempet på du nesten hekte på 5000 kr til for å få noe brukbart.

Lenke til kommentar
Jeg sier bare med en gang:

- NEI til DBS!!!

 

Ole Christian Fagerli syklet inn til en tredjeplass i Birken 2008 på en DBS Alu-ramme, han har gjort det veldig sterkt i internasjonale og nasjonale rundbaneritt på DBS karbon-ramme.

 

Er kanskje ikke alltid navnet på utstyret det kommer ann på, men personen som skal drive det fremover? De fleste rammer lages jo i østen uansett.

Lenke til kommentar
har fått bekreftelse på diverse forum at den gaffelen til RST er ganske bra, men de har mye dritt ja. hadde selv en RST gila en gang det var noe dritt.

 

tror jeg har bestemt meg for nakamuraen.

 

 

RST gaffelen på nakamuraen scoret visst bra i en test i tyske bike(særlig på "value for money")

 

Jeg ville gått for gianten(ramme,demper og bremser er meget bra.)

 

Er litt tvilsom på DBS,de har enda for høy pris og for mye litt "her og der" deler.

 

Du skriver ikke i hvilket terreng du skal sykle i,men jeg regner med at det er grus og litt sti,slik jeg tolker sykkelvalget.

 

Prøv syklene før du kjøper,det er forskjell på geometrien på syklene,ikke alt kan fikses ved å bytte stem og styre.

 

Skal du ha fulldemper ville jeg sett på tyske canyon,de er lavt priset,men det er litt treg leveringstid(husker ikke importør/butikk,men stikk innom terrengsykkel,ligger mange slike tråder der..)

har bestemt meg for hardtail så kan ta bort dbs'n værtfall. jeg skal bruke sykkelen til grus/asfalt og offroad terrengsykkling osv

 

Jeg sier bare med en gang:

- NEI til DBS!!!

- Skeptisk til Nakamura generelt.

- Giant er et greit merke med gode sykler, så "go for it" hvis de modellene du har listet opp er de enestealternativene.

- Jeg har vært borti mye RST og uansett hvor mye du betaler for RST er det fortsatt RST.

- Angående fulldempede sykler. Skal du ha fulldempet på du nesten hekte på 5000 kr til for å få noe brukbart.

RST har vel aldri lagt noen "dyre" gafler før så jeg har sett. ut ifra erfaringer av andre så er denne rst gaffelen mye bedre en de gamle dritt gafflene de lagde før. koster uansett ikke en formue å bytte den ut vis jeg må.

Lenke til kommentar
Ole Christian Fagerli syklet inn til en tredjeplass i Birken 2008 på en DBS Alu-ramme, han har gjort det veldig sterkt i internasjonale og nasjonale rundbaneritt på DBS karbon-ramme.

 

Er kanskje ikke alltid navnet på utstyret det kommer ann på, men personen som skal drive det fremover? De fleste rammer lages jo i østen uansett.

 

Kan jo angripe DBS igjen med den begrunnelsen at de er generelt overpriset. Og det at de ikke lenger er markedsleder. De har ingen "innovative" ideer lenger, kun gode gamle kjærringsykler.

 

Men kan si meg enig i at personen som sykler betyr mye mer for resultatet enn om det er karbon, alu eller titan.

Endret av da90el
Lenke til kommentar

Hold deg unna RST. Kjørte på det forrige sykkel, det ble fort dårlig.

Så lenge du ikke kjører utfor ser jeg ikke det store behovet for fulldempet, selv trives jeg bedre med hardtail.

For tiden kjører jeg selv en Cannondale F800, er veldig fornøyd med den. Litt høyere pris enn du nevnte, men jeg hører F600 er meget bra også. Den er for så vidt erstattet i en annen modelbetegnelse jeg ikke kjenner til nå, men spør forhandler. Definitivt verdt en vurdering.

Lenke til kommentar

DBS er overpriset,ja.

Fagerlis sykkel ligger ute for salg på terrengsykkel.no(en hvit dbs,men ikke ikke bare originaldeler)

 

Når det gjelder sykkelen så står jeg på det jeg skrev i mitt innlegg(ramme og gaffel er viktigst)

 

RST har blitt bedre(har selv knerta en rst for 3 år siden),men jeg vil foretrekke gianten fremdeles. Juicy five bremsene biter godt til den type sykling trådstarter nevner.

 

Det viktigste er at du finner en sykkel som er tilpasset deg og ditt bruk.

 

Vel nok tastaturhamring,nå skal jeg ut å sykle... :thumbup:

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

dere som sier dere har hatt RST og ødelaggt den osv, kan dere skrive hvilken? jeg har og hatt en RST gila som var noe dritt, men det jeg leser fra de som har prøvd den osv så fungerer den bra i motsettning til de gamle.

 

liker nakamuraen bedre i utseende, men det er ikke så viktig :p

Lenke til kommentar

har hatt gila jeg og, var noe dritt. men uansett så koster det ikke så forferdelig mye for en gaffel.maks 3k for en bra nokk. trek 6500 var dårlig utstyrt syns jeg i forhold til de andre. samme med gary fisheren.

 

stod ikke noe om vekt på dem heller noe jeg syns er viktig. nakamuraen veier kun 10,2 kg

Lenke til kommentar
har hatt gila jeg og, var noe dritt. men uansett så koster det ikke så forferdelig mye for en gaffel.maks 3k for en bra nokk. trek 6500 var dårlig utstyrt syns jeg i forhold til de andre. samme med gary fisheren.

 

stod ikke noe om vekt på dem heller noe jeg syns er viktig. nakamuraen veier kun 10,2 kg

 

 

Gianten veier 11.7kg(uten pedaler i medium)

 

Kjøper du en pent brukt gaffel,så får du mye for 3 k. ;)

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar
1,5kg mer er jo en del.

 

er det jeg mener med gaffel, kan kjøpe en fint brukt som er overhalt osv evnt en ny

 

Vil nok påstå at nakamuraen er raskere på grus,mens gianten takler litt grovere sti bedre.

Summiten er satt opp med tanke på lav vekt og pris,gianten er satt opp som en litt røffere sykkel.

 

Komponentene er det ingenting i veien med,alt avhenger jo av hva du skal sykle mest på.

 

Mitt forslag:

Tenk deg godt om på hvilken type tereng du skal sykle på

Mest grus: birken,lett terreng= nakamura pga av vekt og "race" egenskaper(men butikken kan dempe disse egenskapene ved bredere styre,annet stem,dekk etc..

Sti: gianten eller en billig fulldemper(noe dyrere men også noen billige pent brukte).

Egentlig så kan det være lurt å spørre på terrengsykkel.no,der har akkurat samme spørsmål vært opp 1000 ganger :roll: Men da må du regne med ørten nye valg,esynsing osv :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...