Niram Skrevet 30. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Hei, Jeg er helt fersk på foto, bare for å ha det sagt. Jeg skaffet meg et Canon G10 Powershot for et par uker siden og er i gang med litt eksperimentering. Makro- fotografering fascinerte meg med en gang, og det blir derfor et slikt bilde som blir det første jeg poster på Akam. Ellers så setter jeg stor pris på kreative tilbakemeldinger, som kan veilede meg videre. All kritikk mottas med en stor takk Shutter Speed: 1/400 sec F-Stop: f/4.5 Aperture Value: f/4.5 ISO: 80 Focal Length: 30.5mm Endret 30. juni 2009 av NiRaM Lenke til kommentar
McCabre Skrevet 1. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2009 Jeg synes det er stilig at du har fått med at vepsen holder seg fast i både blomsten og gresset. Ellers ville jeg muligens likt bildet bedre hvis du hadde fått et annet perspektiv på vepsen, sånn at man ser mer detaljer av selve insektet. Fokus ser ut til å være littegrann av, og ligger kanskje mer på strået/stilken. Godt forsøk! Lenke til kommentar
Niram Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. juli 2009 Tusen takk for konstruktiv kritikk McCabre, setter pris på sånn.. Forøvrig helt enig med deg, ser også at fokus var litt av. Skal konsentrere meg mer om selve komposisjonen neste gang. Bildet blir nok litt mer spennende med en annen vinkel på insektet. Problemet er at veps har en tendens til å bevege litt på seg, hehe Takk igjen! Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 2. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2009 Syntes det ble kjempebra utf0rt, og til syvende og sist et stilig bilde. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 2. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2009 til å være digitalkamera ble det nokså bra. Bildet er litt overeksponert, ser det på den hvite blomsten og lyset i pelsen. ellers så ser det ut som du har brukt blits, uten blits men naturlig sollys vil du få bedre og mer naturlige farger. ellers så savner jeg detaljer i pelsen og beina osv. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 2. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2009 Bie, ikke veps Lenke til kommentar
Magnolian Skrevet 2. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2009 Bie, ikke veps bie , veps , kveps samme familie Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2009 Bie, ikke veps bie , veps , kveps samme familie Samme orden, ikke samme familie. Familien er humler og bier. Jeg synes ThorEH's presisering var på sin plass, vurderte å gjøre det samme selv. Lenke til kommentar
McCabre Skrevet 2. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2009 Bie, ikke veps Heh, satt og lurte litt på det da jeg skreiv min kommentar. Bie er det ja Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 2. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2009 Jeg ville sett litt flere detaljer på bia, eller synes jeg kanskje at gresstrået som det holder seg fast i er litt forstyrende. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Forøvrig helt enig med deg, ser også at fokus var litt av.At fokus sitter rett sted er ganske kritisk på nærbilder/makro. Jeg var nylig ute i samme ærende, dvs biefotografering. Jeg synes det er sabla vanskelig. De beveger konstant på seg, så man har nesten ikke tid til å fokusere i det hele tatt (jeg benytter manuell fokus, og beveger kameraet for å fokusere). Metoden min ble å ta fryktelig mange bilder, og satse på at i alle fall ett traff. Ikke særlig effektivt, og hitprosenten er så liten at man må bruke mikroskop for å se den. Makrofotografering av insekter er ensbetydende med blod, svette og tårer. Må si jeg er imponert over de som virkelig får til dette ute i det fri. Noen av de raffeste bildene man finner på nettet er i en del tilfeller tatt i studio av et dødt insekt under svært kontrollerte forhold. Prøv gjerne å få med hele insektet (vingene er kuttet), og gå så nærme du kan. Øvelse gjør mester her også, men det er slitsomt. Post gjerne en oppfølger etter hvert. Endret 2. juli 2009 av k.n.b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå