aDirdal Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Hei, skal bytte bakre del av eksosanlegget på en Peugeot 309 87-mod, og lurer på hvor viktig det er at dimensjonene på lyddemperen stemmer overens med den som står på nå? Størrelsen på den som er på nå er ca 550x150mm, sirkulær form, med rør som er ca Ø50mm. Bakre del (alt bak den første, ovale, lyddemperen) er gjennomrustet, og det har kommet glipe på fremsiden av den bakre lyddemperen. Hadde i utgangspunktet tenkt å benytte meg av de billigere delene i Biltemas universaleksos-sortiment, men vil dette by på problemer dersom dimensjonene blir vesentlig mindre? Bilens motor er på 1.6l dersom det har noe å si. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 ... sliter fremdeles med eksosanlegget, så dersom det er noen der ute som har greie på dette hadde det vært helt konge om dere kunne delt litt kunnskap! Thanks, og beklager eventuell provoserende bumping. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Har du regnet på hvor mye du sparer? Er ett billig uorginalt anlegg så dyrt at du virkelig tjener noe på det når du ser på tidsbruken med og mekke sammen ett av løse deler? Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 Takk for innspill. Bakre lyddemper på mekonomen: kr. 1400 Lyddemper på biltema: kr. ~600 Rør kommer i tillegg antar jeg - regner med biltema har bedre priser på disse også. Å bytte oppheng vil være like stress for begge løsninger, samt du vil uansett få like store problemer når du sammenføyer gammel og ny eksosdel, uavhengig av om du bruker orginalt eller uorginalt anlegg - det gjelder bare å kjøpe riktige dimensjoner. Problemet er vel heller å få korrekte vinkler/lengder på rørene som går (skrått) på undersiden, men man har da vinkelsliper til lengdene, og regner med det er standarddimensjoner på vinklene. Så, ja, jeg mener det er noe å spare på å gå for et billig anlegg. Å bruke tid på mekking er en god måte å bli flinkere på. Spørsmålet er fortsatt om jeg må gå for en stor eller om jeg kan gå for en liten og billigere lyddemper... kriteriet er at bilen skal kunne passere gjennom EU-kontrollen om en mnd. Det er snakk om en 87 modell, så jeg ønsker ikke å gjøre de store investeringene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå