Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hard madrass = Best for ryggen og søvn

Faktum1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, en hard madrass og en spartansk pute er i utgangspunktet det beste for rygg og nakke når man skal sove. Dog er det andre faktorer som kan spille inn og gjør det ofte individuelt som det blir nevnt over. Men om du er frisk i rygg og nakke, er det å anbefale å ha en rimelig hard madrass og bare én vanlig pute.

Lenke til kommentar
Stemmer det at en hard madrass er best for både ryggen og søvnen?

Nei - heller ikke myk. Og for å styrke troverdigheten:

" Det viktigste er at madrassen føyer seg godt inn i alle kurvene i kroppen. Når man ligger på siden skal man ligge rett og samtidig være avslappet i kroppen, da er madrassen passe myk. Legger man seg på ryggen, skal det ikke være luft mellom rygg og madrass, da er madrassen for hard. "

http://www.viivilla.no/velg-riktig-madrass...=&std=false

Jeg syns jeg løste mye med en grei overmadrass.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar
Ja, en hard madrass og en spartansk pute er i utgangspunktet det beste for rygg og nakke når man skal sove. Dog er det andre faktorer som kan spille inn og gjør det ofte individuelt som det blir nevnt over. Men om du er frisk i rygg og nakke, er det å anbefale å ha en rimelig hard madrass og bare én vanlig pute.

Hva er en spartansk pute?

Lenke til kommentar

Hva er en spartansk pute?

Hehe :p , spartansk er et uttrykk som betyr: hardfør, nøysom, enkel; som skal dekke basisbehovene uten noen form for luksus. Dette fordi spartanerne var visstnok ganske hardføre karer.

Det var det fysioterapeuten min sa i alle fall: Bruk kun en vanlig, enkel sengepute på en rimelig hard madrass. I alle fall om du ikke har noen ryggplager.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-1432

Det har jeg også hørt. Men er jo ikke bra om den er for hard heller.

Jeg har nå fått meg en ekstra overmadrass på senga mi, og sover mye bedre etter at den ble ltt mykere!

Og jeg sover som regel på mage, så da er det mye bedre hvis det er litt mykt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...