Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke starta windows, noe mulighet til å kopiere backup partisjonen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver å fikser en HP Pavilion DV6500 for en venn.

Har byttet hovedkort og CPU vifte, og kommer nå ikke inn i windows (Vista)

Det som skjer er at maskinen prøver å starte Vista, kommer til loading skjermen og jobber litt, så slutter disk pæra å blinke og ikke noe mer skjer.

Til å begynne med drev maskinen å hang seg opp ofte, og sånn var den også etter hovedkortet bytte, men da starta den opp som den skulle.

Men som sagt, hang seg opp i et kjør når den kom i Windows.

Fant ut at dette mest sannsynlig skyldtes en skada disk så jeg kjørte Drive Fitness Test (DFT) og fikk feil kode om skadede sektorer.

Men fant også ut at maskinen ble fryktelig varm, og så fort at CPU vifta ikke gikk, den prøvde, men klarte ikke.

Så jeg fikk kjøpt ei ny vifte og montert denne.

Men da kom jeg ikke inn i windows, som beskrevet i starta av tråden.

Så det jeg lurer på er om noen har noen tips?

Har klart å komme inn i sikker modus, og fikk starta chkdisk /R /P men dette hang seg på trinn 4/5 så jeg måtte bare slå den av, og da klarte den ikke lengre å starte opp i sikkermodus med kommando linje.

Den stopper nå på:

Lastet inn: \Windows\system32\drivers\crcdisk.sys

Så da lurer jeg også på om jeg f.eks kan bruke Acronis True Image Home 2009 til å ta kopi av recovery partisjonen, for så å wipe disken helt for å igjen scanne den med DFT for å se om feilene er borte.

Og legge tilbake recovery partisjonen etter dette?

Jeg har prøvd å kjøre det en gang, og da ta kopi av disk C og recovery, men det endte med feilmelding om sektor feil der også, men tror det er på disk C og ikke recovery partisjonen.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du klarer å ta kopi av den recovery partition (den burde være over 6GB? ikke sant), vil det være mulig for deg å installere Vista igjen. Jeg vet ikke om du kommer å få problemer med activering eller annet, men det må du løse etter hvert.

Men, klarer du å kopiere recovery? eller vil du få problemer med og. Har du ikke Recovery DVD? 

Du burde kjøre startup repair fra dvd.

Uansett hvordan du skal feilsøke videre, så er det greit å ha filene som er i recovery, lagret et sted.

Lenke til kommentar

Hei Wiberos :)

Regner med at du kommer med noen gode tips og mye hjelp i denne saken :)

Jeg har kjørt Acronis True Image Home 2009 og fått en kopi av recovery partisjonen, men lokal disk c fikk jeg ikke tatt kopi av.

Siden dette er en maskin jeg skal fikse for en venn, så har jeg kun maskinen og lader, ikke noe annet, og ikke vet jeg helt hva han har heller.

Det jeg har mest lyst til å prøve er å kjøre DBAN og Wipe hele disken, for å håpe på at sektor feilene blir borte, for jeg regner med at disse vil komme tilbake om jeg bare får kjørt recovery på den.

Men vil det da gå å gjenopprette recovery partisjonen på maskina fra det imaget jeg lagde? eller vil dette bare legge seg utover hele disken, så jeg ikke får kjørt recovery etter dette?

Eller må jeg prøve å kjøre recovery først, for så å ta backup av begge partisjonene før jeg wiper disken og legger tilbake begge?

Lenke til kommentar

Heisann

Det son du burde kontrollere er disken, diverse med diverse verktøy, for å bekrefte at det er ikke så mye skader på disken. 

Hvis du bruker DBAN, så alt vi bli borte.

Men for at du skal ha en del reelle muligheter har, så laste ned AIK fra MS. Det kan du installere i en maskin som kjører XP eller Vista (helst ikke i win7).

AIK

Når det er på plass, så har du alt for å lage bootable USB eller brenne en cd plate, det er ikke mer enn 250MB, for da du kan boote i den og komme til en del verktøy som kan hjelpe deg videre.

Det andre med AIK er (det har jeg prøvd self nå)at du kan faktisk åpne noe spesielle filer i recovery partition, ekstrakte ut, montere på den ny formatert C:, og når du starter opp maskinen, vil den boote til en kanskje clean Vista.

Målsetning vil være:

-få C: på beina igjen, uten å miste noe (via den recovery fra AIK)

-installere eller apply den Vista som er i recovery partition, slik at du kan bekrefte at maskinen fungerer

-og til slutt, prøve å få det slik den var. Men siden HK er helt ny, vil activering bli (kan) et stor ?.

Du vil få hjelp med det du skal med AIK, og det går rimelig fort å lage det du trenger. 

edit: vedrørende å få recovery å fungerer uten videre, er jeg veldig usikker, fordi HP (av det jeg har set, brukermange scripter og andre saker, slik at hvis bios info, og mye annet, stemmer ikke, så nekter den å gå videre. Men så installerte jeg en slik HP recovery sak, rett i en Asus HK med Q6600 CPU,stasjoner maskin, med å bruke omveien

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Dette er en bærbar maskin, og hovedkortet i den døde.

Fikk derfor tak i et kort som er for dv6000/6500 serien, men hadde samme part nr :)

Det jeg har gjort nå, er å bare kjøre recovery på maskina (kameraten min hadde ikke noe viktig lagra på den sa han), og jeg er inne i Vista på den nå..

Men er redd disse sektor feilene fremdeles er der.

For han selv har kjørt recovery noen ganger, pga at den ikke har klart å starte Windows, minna om samme problem som jeg fikk.

Så skal jeg da laste ned AIK? og se om jeg får brukt dette til noe på den maskinen? eller trengs det ikke, siden den er oppe å kjører igjen.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Hvis den fungerer så er det greit.

Men hvis harddisken går bananas? Har han Recovery DVD?

Du må nesten bruke noe for å kontrollere disken igjen. Mulig at HK har vært årsak til en del og?

Det med AIK, er bare hvis du selv skal lage noe ut av det, eller til og med at du prøver deg på å arbeider med slik recovery material.

-----------------------------

er det noe verktøy fra HP for å kontrollere disken? (in i den installert Vista?)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

tror ikke det er noe programmer fra HP på den, mulig det er noe i bios, kan sjekke der etterpå.

Hvis ikke får jeg prøve drive fitness test igjen, er det jeg brukte sist, med det nye hovedkortet, og da fikk jeg feilkode om skadede sektorer, og at løsningen kunne være å wipe hele disken.

Men via det programmet får jeg kun vite om det er feil på disken, eller om den er i orden, ikke noe info om hvor mye skader det er, eller hvor dem er isåfall.

Er det verdt å prøve chkdisk? (eller løser ikke det skadede sektorer?)

Lenke til kommentar

Ja det hadde vært helt ok, å kjøre chkdsk. Hvis den fullfører, så en del bad sectors vil bli relocalisert.

Hvis feil med sectors kommer etter hvet igjen, så man burde bestille en disk og tror jeg.

Hvis du skal wipe disken, (forstår ikke helt at de kommer med slike forslag), så må du Klone hele disken.

Alle sectors må være med, hvis du skal få det til å fungerere med den recovery sak. Eller bruk acronis for å lage images fra begge partitioner. (recovery har du allerede, så det blr den C: da.

Har du prøvdt med acronis på c: igjen? 

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

har kjørt wiping på noen disker før som har hatt skadede sektorer, hvor det faktisk har blitt godkjent etter wiping :)

og nei, ikke prøvd acronis igjen nå, tenkte på å bli ferdig med å sette opp maskinen på nytt ;) slette noe HP dritt som følger med, og legge inn programmer som han bruker istedet :)

Så får jeg evt kjøre acronis etter det for så å avslutte med en chkdisk (sånn i tilfelle chkdisk lager noe krøll, så har jeg et image å gjenopprette ihvertfall)

Lenke til kommentar

Du har vel ordnet med det viktiste her du. HK.

Om disken må byttes eller hva er ikke så viktig.

Men siden du nevner programer, jeg tok å monterte   HP   recovery jeg har laste ned.

Se hvor mye Vista image er, og se hvor mye er på SoftwareSetup. Det er greit nok, man kan installere mye mer enn det på egen vilje med å laste ned freeware eller kjøpe. Men hvorfor i all verden kan ikke all det følge med i en DVD plate? og ha kun Vista image i recovery? Da tenker på at recovery av systemet kunne finne sted litt annerledes enn i dag, og da tenker på å helst ha en application som går å fjerner alt fra den C:, slik du opplever at det fungerer, med å bruke wipe.

post-90860-1246398158_thumb.jpg

post-90860-1246398166_thumb.jpg

ikke rart at folk klager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...