Gå til innhold

En dags fravær fra jobb?


Faktum1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sakser fra helsenett.no

 

For å få rett til å bruke egenmelding må du ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder, hvis ikke må du ha sykmelding fra første fraværsdag.

 

Du kan få sykemelding men du vil ikke få lønn under sykdom før du har jobbet i 4 uker hos samme arbeidsgiver som krikkert sier:

 

§ 8-18. Sykepenger fra arbeidsgiveren

 

For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid).

 

Hvis du ikke møter opp får du ikke lønn.

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Får lønn om jeg er syk men går på jobb uansett. Senest fredag våknet jeg kl 4:30, spydde og div i halvannen time før jeg kastet opp det som var igjen, hoppet på sykkelen og dro på jobb. De jeg jobber med skal da ikke måtte løpe rundt og gjøre opp etter at jeg er borte om det er en snøballs sjanse i helvete for at jeg klarer å komme meg på jobb. Det meste av syke ansatte her i landet er nok folk som ikke burde hatt muligheten til betalt sykdom i første omgang. Veldig lett å være "syk nok til å være hjemme" når man ikke taper noe på det.

Lenke til kommentar
Får lønn om jeg er syk men går på jobb uansett. Senest fredag våknet jeg kl 4:30, spydde og div i halvannen time før jeg kastet opp det som var igjen, hoppet på sykkelen og dro på jobb. De jeg jobber med skal da ikke måtte løpe rundt og gjøre opp etter at jeg er borte om det er en snøballs sjanse i helvete for at jeg klarer å komme meg på jobb. Det meste av syke ansatte her i landet er nok folk som ikke burde hatt muligheten til betalt sykdom i første omgang. Veldig lett å være "syk nok til å være hjemme" når man ikke taper noe på det.

 

Er stort sett enig med deg, men i noen tilfeller risikerer du også å smitte dine kollegaer slik at kanskje mange blir syke... hehe.

 

Er altfor lett å ta en egenmelding her i landet og det blir utnyttet til de grader!

Lenke til kommentar

Enig med Captain Ødegård her, går an å komme på jobb selv om man er sjuk.. Har bare godt av det. Blir ikke noe bedre av å ligge hjemme og synes synd på seg selv, og det går utover andre om man holder seg hjemme mens andre er avhengig av deg.

 

McHalvorsen, smitting av kollegaer er vel strengt talt ikke så mye å ta hensyn til med mindre du jobber i f.eks. en barnehage eller om du jobber med mat osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Får lønn om jeg er syk men går på jobb uansett. Senest fredag våknet jeg kl 4:30, spydde og div i halvannen time før jeg kastet opp det som var igjen, hoppet på sykkelen og dro på jobb. De jeg jobber med skal da ikke måtte løpe rundt og gjøre opp etter at jeg er borte om det er en snøballs sjanse i helvete for at jeg klarer å komme meg på jobb. Det meste av syke ansatte her i landet er nok folk som ikke burde hatt muligheten til betalt sykdom i første omgang. Veldig lett å være "syk nok til å være hjemme" når man ikke taper noe på det.

 

om du spyr i 1,5 time bør du da gå til lege først. Hadde blitt temmelig forbanna om en kollega hadde smittet meg på grunn av uansvarlige holdninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Visste hvorfor jeg spydde (heteutmattelse etter dagen før) så var ingen smittefare. Gikk over uteover dagen. Poenget er at det er for lett å være syk id et landet her. Ei jeg jobber med var "syk" i dag og dagen før, noe som resulterte i at jeg og en annen en måtte ta over hennes oppgaver, som så gjorde at vi ikke fikk gjort det vi skulle gjøre, så noen andre måtte ta over det etc etc. Bedre om folk drar seg på jobb og tar det rolig enn at de sitter hjemme og skaper trøbbel for alle andre, de har tross alt betalt uansett.

Lenke til kommentar

Kommer også an på hva slags jobb man har. Jeg vil gjerne at flygelederen er helt klar i hodet og ikke sitter nedsylta i forkjølelse. Foretrekker også at bakeren ikke går på jobb med omgangssyke..

 

Om man har en jobb som krever pinlig nøyaktighet og eventuelle feil kan få store konsekvenser, kan det være greit å holde seg hjemme om man ikke er frisk. Man kan være mer redusert enn man tror..

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt så moraliserende vi skulle være, og ikke minst voldsomt opptatte av å fremheve hvor fantastisk menneske en er...

 

Til trådstarter: Om du er for syk til å jobbe, bli hjemme. Er det uansvarlig av deg å gå på jobb, for eksempel om du har ansvar for andres liv og helse, tilbereder mat eller lignende, så drar du ikke på jobb. Gjør sykdommen at du ikke klarer å utføre jobben din ordentlig, ja da kan du ikke ta på deg det ansvaret du eventuelt måtte ha på jobben din. Jeg drar for eksempel ikke på jobben min på Shell om jeg har omgangssjuka eller influensa, selv om jeg er frisk nok til å utføre mine arbeidsoppgaver. Problemet er nemlig at hvis jeg drar på jobb med en smittsom sykdom, vil sannsynligvis veldig mange av kundene mine smittes.

 

Hvis du bare føler deg dårlig, og ikke har lyst til å gå på jobb, så ønsker jeg deg lykke til videre i arbeidslivet med den holdningen. Glad det ikke er mine skattepenger som betaler for korttidsfravær.

Lenke til kommentar

Litt avhengig av kor sjuk du er, men om du er smittefarlig så snakk med sjefen din. Er heilt sikker på at han heller vil gi deg lønn for å være heime istaden for at du går på jobb og smitter ansatte og kunder.

Dei fleste sjefar er ganske greie å med å gjere i slike spørsmål. Spesielt om du har fast jobb og skal jobbe der ei stund så ruker slike ting å ordne seg.

 

Om du er sjuk men ikkje smittefarlig så kan du møte opp på jobb. Om du då blir sent heimigjen av sjefen fordi du er sjuk så får du stort sett lønn for den dagen.

Lenke til kommentar

Desverre har vi en kultur i Norge som gjør at den gjennomsnittlige arbeidstaker tror at sykemelding er noe en kan ta viss en av en eller annen grunn ikke er motivert til å gå på jobb. Det er utrolig mange som sykemelder seg uten noe som helst gyldig grunn. Jeg har for eksempel aldri vert borte fra jobben i mitt 2 år lange yrkeskariere. Til sammenligning har jeg kolegaer som sykemelder seg i hytt og pine, for så å være helt frisk dagen etter. Da skyldes i de fleste tilfellene ikke sykdom, men snarere dårlige holdninger som vi har så alt for mye av i landet.

 

Ikke sykemeld deg dersom du er i stand til å gå på jobb, og ikke setter andre i (smitte)fare!

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på egenmelding og sykemelding? Man får vel den samme lønna?

Lønna vil være lik, under forutsetning at man tilfredsstiller kravene nevnt tidligere i tråden (hvor lenge man har vært ansatt). I tillegg er det begrensninger på egenmeldingene, du har bare et visst antall pr. år, og det må være noe tid mellom egenmeldingene. Dette varierer etter om bedriften er en IA-bedrift eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...