Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"avansert" hjemme nettverk

Anbefalte innlegg

Skal sette opp et litt mere avansert hjemme nettverk med server. Da det vil være opptil 4 maskiner tilkoblet, disse skal da kunne spille av film, media filer i høy kvalitet over nettverket. Bør jeg da går for Celeron 900 eller P3 1Ghz? Og trenger den mere enn 256 mb i minne? I tillegg vil det trolig være noen stasjonære mp3 spillere som vil hente musikk fra server.

Forresten servern det er snakk om er:

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...cuid=&cg=&pch=1

Trenger man en UPS i et slikt nettverk som kan skru av maskinene ved strøm brudd og ha servern gående til den ikke har mer batteri igjen og da at den skur av servern? Eller er dette unødvendig.

Antar at vil være nødvendig hvis den skal brukes som webserver.

Finnes det noe program eller webside som man kan sjekke om PC-en er klar for Win XP? Gidder ikke å lete gjennom alle maskiner manuellt, det blir i så fall siste utvei.

mvh Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en dual Pentium Pro 200MHz med 256MB ram stående som server hjemme. Denne takler fint å streame 2 forskjellige divx til to klienter, samt mp3 til en tredje. Ta Celeron, og bruk heller de ekstra pengene på mere RAM eller raskere/større disk.

Ang UPS: Kjekt å ha, men er det så krise om serveren går ned (med mindre den web siden er viktig da....)?

Lenke til kommentar

Syns det var en del for de 100mhz, 1500.... og hvis det ikke gjøre noe mer for de pengene er det jo ikke vært det....

Når det gjelder ram vil det si 256/512?

Alt er jo kjekt å ha, men det er jo ingen krise om servern går ned, er jo hjemme det meste av året så da er det jo bare å starte det opp igjen. Man får jo ikke mange timene engentlig, den klarer jo ikke å holde den igang med batteri i allverdens tid heller.

Den websiden det er snakk om er ikke veldig viktig, det er bare en side jeg har absvaret for for en jeg kjenner, og det er ikke sikkert jeg gidder og starte med en webserver, men det er jo alltid kjekt å ha muligheten....

Et nytt spørsmål er jo om det bør være kablet med 100mb eller trådløst 10, klarer 10 det uten å hakke?

mvh Christian

Lenke til kommentar

Tror ikke det har så mye å si på den daglige bruken om du velger Celeron eller PIII, men det er viktig at maskinen har litt ram og en rask harddisk.

Anbefaler deg å gå for grunnkonfig'en til Dell og heller kjøpe ram utenom, da Dell krever rimelig mye for denne.

Når det gjelder UPS, så er dette absolutt å anbefale, da den i tillegg til å fungere som batteri ved strømbrudd også er overspenningsvern, samtidig som den renser strømmen.

Mange maskiner har oppført seg svært ustabile når strømmen varierer, og en UPS fikser dette.

Vil anbefale deg evt. å kjøpe UPS hos Komplett (f.eks. Metric Match MA500 til 1600,-) istedetfor hos Dell, da Dell har en tendens til å overprise ting som ram, harddiskoppgraderinger, UPS'er, backup etc. (alt som ikke tilhører standardoppsettet de har valgt).

Du får ha lykke til med nettverket :smile:

Arcade

Lenke til kommentar

En grei konfig. kan du være Celeron 900 og 512 i minne og 120gb disk.

Syns den ups'en som dell kan levere er litt dur i forhold til den som du sier der, men kan det ha noen med funksjoner og gjøre? Det er jo håpløst å få sjekket det sikkert siden de ikke oppgir prod. nummer eler noen ting.

Det er en av grunnene til at jeg lurer på ups (strømkvaliteten).

Tape løsningene er ikke så vært priset i forhold til komplett.

mvh Christian

[ Denne Melding var redigert av: chma på 2002-01-23 16:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-23 15:48, chma skrev:

Når det gjelder ram vil det si 256/512?

Med minne tenkte jeg f.eks 512 ja.

Quote:

Et nytt spørsmål er jo om det bør være kablet med 100mb eller trådløst 10, klarer 10 det uten å hakke?

Kommer helt ann på. Er det snakk at det bare er serveren som skal ha trådløst og resten kablet går det sikkert fett. Men skal du f.eks ha 4 klienter + server på trådløst, så blir det plutslig bare 2MBps på hver (grunnet trådløst deler de 10MBit på antall klienter). Så med mindre du har fobi mot kabler, eller allerede installert rent trådløst nettverk, så er nok 100Mbit kablet det å gå for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...