Tarannon Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Jeg har trøbbel med å komme meg på internett med den nye bredbåndslinjen min. Jeg har søkt på google, men finner ikke en sak som er helt lik min, og som gir meg noen tips som hjelper. Det er bredbånd fra Eidsiva, med deres nye type modem (fra Allied Telesis) og en 3com-router. Først koblet jeg til utstyret på vanlig måte, og kjørte wizard i router med riktig info/brukernavn (med DHCP og MTU på 1492 osv.). Jeg fant router uten problem, laptoppen og xboxen på nettverket. Men jeg fikk ikke koblet meg på nett. Det var med Vista. Jeg er ikke helt fan av Vista, så derfor kjørte jeg en clean install av Windows XP. Det første jeg gjorde var å legge inn drivere til nettverkskortet og mitt trådløse kort, og ikke noe annet, for å være sikker på at det ikke var noen andre ulumskheter som ødela for opplegget mitt. Jeg prøvde først det trådløse nettet, og jeg fant det på samme måte som i XP, men ikke internett. Det samme skjedde med kabel. Deretter fant jeg plutselig ut at Xboxen kom seg på internett helt uten problemer, men det en helt annen IP-adresse enn det som var stilt inn som DHCP i router!! (default er 192.168.1.2 – 192.168.1.100, men Xboxen fant en 87.XXX.XX.XX-adresse). Jeg prøvde deretter å legge inn manuell ip-adresse i riktig ”range” og det fungerte også. Jeg prøvde deretter å bruke samme IP-adresse på pcen som på Xboxen, og det fungerte ikke. Deretter prøvde jeg min egen router (Linksys WRK54G). Samme problem. DERETTER prøvde jeg å koble meg direkte på modemet med kabel, og med manuell oppkobling til internett. Det fungerte som bare det. Men jeg har 3 pcer og en xbox, og det er helt umulig for meg å bruke noe annet enn trådløst nett, og manuell oppkobling gir litt for sterke assosiasjoner til ISDN Hva skal jeg gjøre? Eidsiva Kundesenter har ingen teori og det virker som om de har gitt opp. Hjelp tas i mot med evig takknemlighet og en belønning venter den som finner løsningen, i form av min strålende glede Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Høres ut som du har koblet nettverkskabelen fra modemet i en av lanportene på routeren. Den skal være koblet i internettporten (WAN). Har du enda problemer, så resett routeren. Lenke til kommentar
Tarannon Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Høres ut som du har koblet nettverkskabelen fra modemet i en av lanportene på routeren.Den skal være koblet i internettporten (WAN). Har du enda problemer, så resett routeren. Så enkelt var det! Eller, jeg måtte gjøre om til "dynamic ip" i stedet for DHCP, og forandre et par andre småinnstillinger (som Eidsiva hadde bedt med gjøre). Men nå har jeg internett igjen! Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå