Gå til innhold

Har en katt som føder nå..

Anbefalte innlegg

Hei!

har en katt som føder nå, Hun føder midt på gulvet i stuen når vi har laget plass til henne osv.. Men når den første katten kom var den død :( Er dette vanlig? Er det noe spesielt hun skal ha eks.. Vann,mat eller noe ?

Kan kattungen forresten sove når den kommer ut?

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det hender at noen unger dør, legg den i en stor eske, la den ha det mørkt, pass på at den har nok mat, la hun føde i fred. ( dvs. Ikke inviter hele vennegjengen for å se på.. )

Det er bare å kaste den døde ungen, er ikke så mye å gjøre. om en unge har f.kes bare 3 bein, knekk nakken på den, er ikke bra å la den leve da.

Endret av LaCrouX
Lenke til kommentar
det hender at noen unger dør, legg den i en stor eske, la den ha det mørkt, pass på at den har nok mat, la hun føde i fred.

Det er bare å kaste den døde ungen, er ikke så mye å gjøre. om en unge har f.kes bare 3 bein, knekk nakken på den, er ikke bra å la den leve da.

Takk for raskt svar :) Hun sitter bare og vasker ungen føler hun ikke at den er død da?

Lenke til kommentar

Det skal jeg ikke si noe sikkert om,

men jeg fant denne for deg:

Selve fødselen går gjerne både fort og stille for seg, men det kan likevel være en god ide å ta en titt innom ofte. I og med at dette er første gang for både henne og dere vil dere vel være tilstede hele tiden, men pass på å ikke stresse moren. Hun velger et rolig sted fordi hun ønsker ro og fred. Det skal normalt ikke være nødvendig å hjelpe til noe særlig heller. Vi hadde en gang et tilfelle der en unge ikke automatisk tok til seg næring og moren var ikke aktiv i å hjelpe denne ungen slik hun gjorde med de andre. Vi hjalp til og ungen levde en kort stund. Vet'n forklarte at dette ikke var unaturlig, moren hadde skjønt at ungen ikke ville leve opp og konsentrerte seg om de andre.

Når kullet endelig er født må dere passe ekstra godt på mor. Hun tar forferdelig av og fortjener å bli stellet ekstra godt. Ungene er svært avhengig av moren den første tiden og piper så snart hun forlater redet for å spise. Moren tar derfor få og korte raster. Hun er utrolig takknemlig for en liten tår med melk/fløte levert i kassen. Vær også forsiktig i begynnelsen med å "vise fram" kullet. Moren blir utrolig engstelig når en kattunge fjernes fra kassen. Kattungen vil selvfølgelig pipe på mor og mor kommer. Først når ungene har fått øynene opp for den nye verden og er begynt å romstere rundt er tiden inne for en "visning".

PS! Når jeg sier mor over mener jeg selvfølgelig kattemor, selv om menneskemor er vel så påvirket av det nye kullet :)

kan også være et tips å ringe vetrinær der du bor om du virkelig er nervøs ;) bare sånn og spørre.

Endret av LaCrouX
Lenke til kommentar

Nå ligger hun og slapper av etter fødselen men fikk bare 3 stk men er døde de :(

Ringete dyrlegen, De sa at de kunne vært døde før de kom ut eller under fødselen at vi skulle følge med henne. Så fikk ikke så mye hjelp der.

Rare greier de sparket inni magen på Søndag. Hun begynnte og blø bak søndags kveld. hva kan det være?

Synntes dette er utrolig trist men men :(

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar
Om hun startet å blø for ett par døgn siden, kan det rett å slett være at fødselen gikk så treigt, at ungene kvaltes.

Desverre er det noen ganger at slikt skjer :-(

Ja.. Den siste som kom hadde morkakken spint rundt seg er dette normalt skal ikke morkakken komme etter ungen?

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar
Kan hende hun blir gravid igjen med en gang og føder senere i år for den del. Men hvis katten føder døde unger flere ganger vil jeg anbefale deg og sterilisere den. :)

Hun har hatt 2 kull før dette kullet altså 3 tilsammen.. Det første kulle tror jeg døde da hun stakk av 2-3 uker før hun skulle føde. Hun klarte seg ikke så godt i naturen da hun kom hjem mager som bare det, Så det kullet klarte ikke hun og ta vare på da hun sultet selv..

Kull nummer to var to søte, En gutt og en jente, De var frisk og fin og ble født uten problemer. Kull nummer tre ble død født, Hadde ikke peilling på hvorfor? antagelivis fordi hun brukte 2-3 dager på fødselen :( Jeg tenkte, Det var da merkelig at hun begynner og blø hele tiden.

Så har det antagelig vist seg at hun har fødet for seint..

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar

hvor bor du? har to akttunger nå på 3uker. Er du i nærheten kan du få overta en kattunge. Trolig vil katten din ta seg av den og die den. Jeg tror du bør sterilisere katten din btw. Dersom den sliter såpass med å føde, kan det kansje være beste alternativet for kattemor tross alt.

Min katt fødte et brunt hårløst foster + de to levende kattungene. Ikke unormalt at slikt skjer. Fødselen er vanlig å forløpe i løpet av noen timer. Det lengste jeg har opplevd hos mine katter er ca12 timer mellom første og siste kattunge.

Trist å oppleve slike problemer uansett :(

PM for å få adresse :)

444145.jpeg

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...