Gå til innhold

Nytt 3dkort, 0 peiling!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det drar ca 160W det kortet med 2x pcie 6 kontakter.

Du burde minst ha 40 ampere på 12v linjen og min 550W psu så den vil iallefall passe din pc.

1920x1200 har du vel på din 24"

Da kan du regne med ca 40 fps i Farcry2, 30 fps i crysis warhead og 50 i falout 3.

Lenke til kommentar

Hva slags cpu har du? Er veldig avhengig av det før jeg svarer noe. 1920x1200 oppløsning er ikke bare bare for selv en GTX295 hvis cpu er noe svak utdatert sak. Da får du samme ytelse med en langt billigere kort.

Men har du en dual-core Core2 serie (gjerne E6x00/E7x00 eller opp) cpu eller noe tilsvarende (Athlon X2 5600+) med rimelig minne (2gb ddr2 dual channel) så kan jeg anbefale følgende:

GTX260 896mb: Kortet du skal velge dersom du liker stillegående pc, Physx, litt mer stabile drivere og mindre strømbruk i idle.

Problemer: GTX275 koster noen lapper ekstra men er betydelig bedre!

Radeon 4870 1gb: Kortet du velger for.. tja.. nesten lik ytelse som GTX260, kanskje litt raskere her og der, mer overklokke potensialet, spare litt penger.

Problemer: Varmeutvikling, noe mer bråkete enn GTX260.

GTX275 er det beste kortet skal du gå for 1920x1200 oppløsning. Men da bør cpuen være en riktig god 2/4 kjerne på 3/2.8ghz.

Husk: produsent har lite å si disse dager. Noen som XFX gir livtids garanti, men hvem beholder grafikkort mer enn 2år, som er normal garanti.

Tom's Hardware - Benchmark Sum of FPS Benchmarks 1920x1200

Lenke til kommentar
Skjermen min er 1920 x 1080, går det ikke da?

Jo du vil få litt bedre fps.

Prosessoren din vil være flaskehalsen om du kjøper en 260.

Når er neste gang du kommer over penger?

En 45nm E8400 koster like mye som skjermkortet.

Lenke til kommentar

Hei igjen, penger er det nok av!

ville bare oppgradere enkelt og greit uten og bytte ut all verden da jeg ikke er noe flink på data, anbefaler du meg og kjøpe ny prosessor også???

Den du nevner, får jeg min eksisterende vifte til og sitte på den? sleng gjerne inn en link for meg så får jeg riktig cpu..

takk for svar!

Lenke til kommentar

E8400

Det første du må gjøre er å sjekke på hovedkortsprodusentens side om det med en evt biosflashing støtter 45nm cpu.Noe den ser til å gjøre.

Så kan du se på benchmark med din cpu opp mot andre og se om det er verdt det.

En ny cpu vil ha med en original vifte, har du egen kjøler så vil den passe ja.

Endret av War
Lenke til kommentar

Bytte cpu er slik.

Ta av kjøler - løfte opp et håndtak- ta ut cpu- sette inn ny - legge på pasta- montere på kjøler. Tar ca 20 sek.

Du må ikke nei, du vil få bedre resultater med kun nytt skjermkort, men det ville ha vært neste logiske oppgradering i neste omgang.

Og et must om du skulle ha hatt 285-295 4000kr skjermkortklassen.

Du kan jo til nød få en venn til å klokke prosessoren din 20%

Lenke til kommentar
Hallo.

Lurer på om jeg går for dette Komplett

Det er vel en god del bedre en det jeg har stående i nå som er EVGA GeForce 8800GTS KO ACS3 320MB GDDR3 HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, 320bit.

Tusen takk for svar!

mvh Kenneth

Det kortet er vel den gamle versjonen av gtx260, og ikke særlig konkurransedyktig i 1920-oppløsning. For den oppløsningen er det vel i hovedsak hd 4890 og gtx 275 som gjelder, og selv med mer cpu-kraft enn du drømme om å få plass til på ditt hk ser disse ut til å slite enkelte steder i den oppløsningen http://www.legitreviews.com/article/944/15/

Lenke til kommentar

Klokke cpu:

Restart pc.

Gå inn i BIOS

Finn stedet med avanserte innstillinger

se etter noe som kan ligne på memory divider. Står normalt på "auto". Sett den til 1:1

Se etter Front Side Bus (FSB). Normalt står vel den på 333mhz eller auto.

Cpu-hastighet bestemmes av FSB x multiplier (som er bestemt av cpu.) En E6750 har 8x. dvs at den går på 333x8=2664mhz.

Det du skal gjøre er å øke FSB, slik at den totale hastigheten øker. Men pass på at rammen ikke kjører for fort, for den er bestemt utifra FSB x memory divider x2. I mitt tilfelle har jeg 333FSB og 800mhz ram, det gir memory divider på 6:5 (333x 6/5 x2 = 800mhz). Du har 1066mhz, så du får gjøre litt hoderegning selv :)

Prøv deg først å komme opp i 400mhz FSB. Det skal gå uten problemer og uten særlig varmeutvikling på ditt hovedkort. Etter at pc er bekreftet stabil på den hastigheten, kan du jobbe deg oppover i litt saktere tempo, prøv med 10mhz økning av gangen. (ingen vits å skremme prosessoren, hehe).

Rent teoretisk kan du havne på rundt 500mhz FSB, men det er hvis du har vært heldig med hovedkortet, har god kjøling på det, og at cpu er ganske samarbeidsvillig. Dette er antagelser basert på at cpu'en din har en FSB på 333 i utgangspunktet. Har den 266, vær litt med beskjeden i begynnelsen...

PS: Husk at pc må restartes for hver gang FSB økes, og laste inn Windows og et spill eller 3Dmark for å sjekke at ting er stabilt.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...