Gå til innhold

Oppsigelse og fremgangsmåte NAV?

Anbefalte innlegg

heisann.

Jeg går for tiden med moderate planer om å si opp min jobb som jeg ikke trives med. Jeg har også akuratt blitt pappa, så det er jo litt "skummelt" å gå arbeidsledig, men også en flott mulighet å tilbringe tid sammen med sitt barn. Det jeg lurer på er åssen man går frem hos NAV etter man har sagt opp sin jobb? Det er slik at man får ikke penger fra NAv før det har gått 8 uker fra oppsigelsen? Å hva får man? Jeg har tjent greit de siste årene 350k+ så regner med at jeg får topp Arbeidsledighetstrygd av NAV.

Noen som har vært i lignende situasjoner?

Jeg er forøvrig samboer m/hus, sambo har full jobb(men for tiden barselperm, så kun 80% inntekt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finn deg ny jobb før du slutter, så slipper du å tenke på det. Syns ikke noe om at du planlegger å gå arbeidsledig, det er belastende på samfunnet uansett hvor mye du mener du har "fortjent" det mtp tidligere skatteinnbetalinger.

Det er jo selvfølgelig det beste, men jeg har ingen i kikkerten for øyeblikket. Finn.no har blitt en svært god venn de siste årene i disse usikre tider, hehe. Men spørsmålet mitt står enda da, hvordan går jeg frem hos NAV?

Min jobb for øyeblikket er helsefarlig med støv, støy og dårlige arbeidsstillinger, samt at skiftplanen er noe som ikke passer inn i livet akuratt nå, så jeg vil tru at min oppsigelse er ferdig lagret på pcen snart, bare til å sette på dato og signatur.

Lenke til kommentar

Vet du ikke om den er lagret på PC'en?

Du gjør som du vil, du har selv valgt den jobben og velger selv om du vil slutte. Jeg bare poengterer at jeg ikke vil betale for morsmelkerstatninga til barnet ditt for at du ikke skaffer deg ny jobb før du slutter og anser dette som en betalt ferie, noe jeg har gyldig grunn til å føle siden du spør etter hvor mye penger du kan få og når.

Lenke til kommentar

Du gjør som du vil, du har selv valgt den jobben og velger selv om du vil slutte. Jeg bare poengterer at jeg ikke vil betale for morsmelkerstatninga til barnet ditt for at du ikke skaffer deg ny jobb før du slutter og anser dette som en betalt ferie, noe jeg har gyldig grunn til å føle siden du spør etter hvor mye penger du kan få og når.

Dårlig dag eller bare veldig redd for skattepengene dine? Jeg er på ingen måte noen unnasluntrer, alt jeg spør om er fremgangsmåten hos NAV når man sier opp jobben sin selv. jeg skal selvfølgelig tilbake i jobb snarest, men det kan jo ta måneder, å da er det deilig å kunne være hjemme med barnet sitt. Min fortid og hvorfor jeg har den "kjipe" jobben jeg nå har, har du ingen ting med. Finanskrisen rammet industrien hardt på Østlandet.

For å si det sånn Nicoloco, skal du sutre over at jeg velger å melde meg arbeidledig for at jeg er i en jobb jeg misstrives sterkt i, så "go ahead", i dont care ;) Jobb skal jeg nok få meg.

Lenke til kommentar

Dårlig dag eller bare veldig redd for skattepengene dine? Jeg er på ingen måte noen unnasluntrer, alt jeg spør om er fremgangsmåten hos NAV når man sier opp jobben sin selv. jeg skal selvfølgelig tilbake i jobb snarest, men det kan jo ta måneder, å da er det deilig å kunne være hjemme med barnet sitt. Min fortid og hvorfor jeg har den "kjipe" jobben jeg nå har, har du ingen ting med. Finanskrisen rammet industrien hardt på Østlandet.

For å si det sånn Nicoloco, skal du sutre over at jeg velger å melde meg arbeidledig for at jeg er i en jobb jeg misstrives sterkt i, så "go ahead", i dont care ;) Jobb skal jeg nok få meg.

Jeg har da vel aldri spurt deg om hvordan din arbeidssituasjon er eller hvordan du havnet i jobben du er i?

Dersom finanskrisen har truffet deg hardt så anbefaler jeg at du arbeider og holder ut i den lusne jobben din til du er i en posisjon til å velge. Her tolker jeg det du sier som at du er lei av jobben din, og vil ha penger hos staten for at du ikke gidder mer. Du har litt rar tankegang dersom du mener "krisa" har påvirket livet ditt alvorlig, men samtidig ønsker å slutte i en fast jobb med en ok inntekt. Tro ikke at du er alene om å føle det på lommeboka at "krisen" har inntruffet. Det er en hån mot dem som er arbeidsledige at du går med de tankene du gjør, men heldigvis kan vel noen som faktisk lider og som faktisk vil jobbe ta over den gamle jobben din så da er jo alt løst.

Må løpe, sitter på jobb

Lenke til kommentar

Jeg har da vel aldri spurt deg om hvordan din arbeidssituasjon er eller hvordan du havnet i jobben du er i?

Dersom finanskrisen har truffet deg hardt så anbefaler jeg at du arbeider og holder ut i den lusne jobben din til du er i en posisjon til å velge. Her tolker jeg det du sier som at du er lei av jobben din, og vil ha penger hos staten for at du ikke gidder mer. Du har litt rar tankegang dersom du mener "krisa" har påvirket livet ditt alvorlig, men samtidig ønsker å slutte i en fast jobb med en ok inntekt. Tro ikke at du er alene om å føle det på lommeboka at "krisen" har inntruffet. Det er en hån mot dem som er arbeidsledige at du går med de tankene du gjør, men heldigvis kan vel noen som faktisk lider og som faktisk vil jobbe ta over den gamle jobben din så da er jo alt løst.

Må løpe, sitter på jobb

Nico: Ok her må det litt forklaring til skjønner jeg. Jeg mistet min gamle jobb pga at min arbeidsgiver var nødt til å si opp 25 årsverk, ok, jeg var heldig å fikk meg en ny jobb igjen ganske snart, og jeg kjørte hardt ut fordi jeg skulle bli far, å ikke turte å gamle med arbeidsledighet osv.. Den nye jobben er, hva skal man si, så "dårlig" i henhold til hms at jeg vurderer sterkt å gå, mye av prinsipp, mest med tanke på helsen. Jeg har feriepenger og oppsparte midler slik at jeg klarer en overgang, og ser selvfølgelig etter jobb om dagen. Jeg JOBBER hardt, og tør påstå at jeg har tung erfaring i mitt fag, både i kunnskap og ofret i blod, svette og tårer, så kom ikke med noe" jeg er så flink å jobber BS til meg Nico... Jeg spør fortsatt om noen kan fortelle meg fremgangsmåten med hensyn til NAV, ikke om en moralpreken....

Snublefot: Hvem i alle dager har påstått at det er en fantastisk bra løsning? Jeg sier bare at jeg vurderer å si opp av div årsaker, ikke at jeg hungrer etter å få støtte av NAV, my god lær deg å lese hele tråder....

Endret av Xandathrii
Lenke til kommentar

Må løpe, sitter på jobb

Nico: Ok her må det litt forklaring til skjønner jeg. Jeg mistet min gamle jobb pga at min arbeidsgiver var nødt til å si opp 25 årsverk, ok, jeg var heldig å fikk meg en ny jobb igjen ganske snart, og jeg kjørte hardt ut fordi jeg skulle bli far, å ikke turte å gamle med arbeidsledighet osv.. Den nye jobben er, hva skal man si, så "dårlig" i henhold til hms at jeg vurderer sterkt å gå, mye av prinsipp, mest med tanke på helsen. Jeg har feriepenger og oppsparte midler slik at jeg klarer en overgang, og ser selvfølgelig etter jobb om dagen. Jeg JOBBER hardt, og tør påstå at jeg har tung erfaring i mitt fag, både i kunnskap og ofret i blod, svette og tårer, så kom ikke med noe" jeg er så flink å jobber BS til meg Nico... Jeg spør fortsatt om noen kan fortelle meg fremgangsmåten med hensyn til NAV, ikke om en moralpreken....

Snublefot: Hvem i alle dager har påstått at det er en fantastisk bra løsning? Jeg sier bare at jeg vurderer å si opp av div årsaker, ikke at jeg hungrer etter å få støtte av NAV, my god lær deg å lese hele tråder....

Jeg har i så godt som alle svarene mine til deg ÅPENBART henvist til min tolking av hvordan du ser verden. Jeg har tolket dette på grunn av måten du har formulert deg hele veien. Kan du i det minste gå med på at du har forklart mye mer på de siste 10 linjene enn du har gjort på de siste 10 innleggene dine?

Nå stiller saken seg annerledes siden du forklarer det for meg på en ordentlig måte. Jeg håper det løser seg for deg, og er det som du sier så håper jeg at du får nytte av skattepengene VÅRE.

Lenke til kommentar

Korleis det er med NAV og pengeutbetaling har eg ingen erfaring med, men du står svakere om du seier opp jobben sjølv i forhold til om du får sparken eller blir permitert.

Du må også være aktivt jobbsøkande for å kvalifisere til dagpengar.

I tillegg så kan det ta mange veker før søknaden din blir behandla av NAV så det tar nok litt tid før du får utbetaling frå NAV sjølv om du kvalifiserer.

Med tanke på nedgangstida no, så er det nok ein fordel å holde på jobben til dublir permitert eller oppsagt.

Rkner også med at du har feriedagar og pappapermisjon som du kan bruke utan å seie opp jobben du har no. Om du er heldig så har den økonomiske situasjonen snudd når du er ferdig med ferie og permisjon slik at du kan gå rett inn i ein jobb du vil ha. Om du seier opp jobben og ting ikkje endrar seg så kan du risikere å gå i lang tid utan jobb eller bli tvungen til å ta imot ein eller anna drittjobb som NAV har å tilby.

Så slik det er no så bør du gjere grundige undersøkelsar om kva konsekvensen av å seie opp jobben idårlige tider er. Du må også tenke på kva jobbar du er kvalifisert til å gjere og korleis økonomien i din bransje er. Er du heldig å være mannlig sjukepleiar så er det heilt uproblematisk å slutte sidan det er lett å få ny jobb sjølv i dårlige tider. Er du bilselgar eller anna jobb som er sterkt påvirka av nedgangstidene så kan det bli veldig vanskelig å finne ny jobb.

Lenke til kommentar

Takk for fint svar Avatar, det var slikt jeg var på jakt etter.

Føler jeg går under "arbeidssøkende" om dagen, å jeg vet åssen man opererer jobb-markedet :) Har hørt det er 8 uker i fra man er uten jobb, før man kan få støtte av Nav hvis man enda ikke har funnet seg nytt arbeid, men er ikke sikker. Jobb skal jeg nok ordne meg raskt, men usikkert på om det blir mitt fag, da det er vanskelige tider.

Nico: Jeg følte ikke det var nødvendig å brette ut privatlivet når jeg bare spurte etter fremgangsmåten som arbeidsledig, og ikke spente meg fast i gapestokken din. Fint å se det er et medmenske bak flamingen ;)

Lenke til kommentar

Føler du ikke att det blir feil og si opp din nåværende jobb?

Du har ett barn å tenke på, du er ikke "ungkar" lengre, du har ett ansvar for ett annet menneske, ett barn som langt ifra vet sitt beste eller kan ta vare på seg selv.

Det å kun ha 80% jobb på to personer totalt + ett barn er dømt til og gå dårlig selvom du har oppsparte midler samt feriepenger (som du må skatte 50% på om du tar de ut iår) så klarer man ikke å legge om stilen sin til og leve på minimalt med penger.

Jeg regner med att du har huslån og kanskje ett lån på en bil, hvordan skal du klare og betale dette når tiden går`?

Jeg vet ikke hvordan man går frem hos NAV, men jeg fraråder deg sterkt til og si opp jobben din til du har funnet deg en ny. Noen ganger må man bite i det sure eplet (I know) :)

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Føler du ikke att det blir feil og si opp din nåværende jobb?

Du har ett barn å tenke på, du er ikke "ungkar" lengre, du har ett ansvar for ett annet menneske, ett barn som langt ifra vet sitt beste eller kan ta vare på seg selv.

Det å kun ha 80% jobb på to personer totalt + ett barn er dømt til og gå dårlig selvom du har oppsparte midler samt feriepenger (som du må skatte 50% på om du tar de ut iår) så klarer man ikke å legge om stilen sin til og leve på minimalt med penger.

Jeg regner med att du har huslån og kanskje ett lån på en bil, hvordan skal du klare og betale dette når tiden går`?

Jeg vet ikke hvordan man går frem hos NAV, men jeg fraråder deg sterkt til og si opp jobben din til du har funnet deg en ny. Noen ganger må man bite i det sure eplet (I know) :)

Lykke til videre!

Det er jo derfor jeg fortsatt er i den jobben Mreinha. Jeg tør ikke si opp. Jeg har kontakter i industrien til å få div. strøvakter\vikariater til å få jobbet litt ved siden av, samt jeg har litt midler fra tidligere leilighetssalg, så jeg har en god buffer. men jeg holder ut i den jobben pga mitt barn og samboer. Dette er frustrerende. Livet er for kort til å misstrives slikt jeg gjør nå.

Lenke til kommentar

Som sagt får du 2 mnd utsettelse på dagpengene hvis du selv slutter, det er ingen måte og omgå dette.

Selv etter denne perioden så stilles det nokså strenge krav til den ledige:

http://www.nav.no/1073749876.cms

Hovedvilkårene for å få dagpenger

Nedenfor finner du en utfyllende oversikt over hovedvilkårene for å få dagpenger.

Reduksjon av arbeidstid

Du må ha fått arbeidstiden din redusert med minst 50 prosent (minst 40 prosent dersom du er permittert).

Inntekt

* Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt som arbeidstaker eller frilanser på minst kr 109 322 (1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor),

* eller minst kr 218 643 (3 ganger folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene.

Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2009 utgjør det kr 72 881).

Inntekter som ikke regnes som arbeidsinntekt i denne sammenheng:

* Folketrygdytelser

* Lønn fra arbeidsmarkedstiltak (med unntak for lønnstilskudd og lønn fra arbeidsmarkedsbedrifter).

* Selvstendig næringsinntekt. Personer over 64 år kan på visse vilkår få slik inntekt medregnet.

Én og samme arbeidsinntekt gir bare rett til dagpenger i en full stønadsperiode, det vil si i 52 eller 104 uker. Dette betyr at dersom du har mottatt dagpenger i en full stønadsperiode, vil ikke samme arbeidsinntekt gi rett til en ny stønadsperiode, selv om inntekten ble utbetalt i løpet av de 3 siste kalenderårene.

Reell arbeidssøker

Du må:

* Være arbeidsfør

* Være tilgjengelig og raskt kunne ta stilling til tilbud om arbeid eller tiltak, og kunne tiltre på kort varsel. Du må oppgi oppholdsadresse, slik at skriftlig henvendelse fra NAV når fram til deg. Dersom du har barn som trenger tilsyn, må du kunne skaffe tilsyn på kort varsel.

* Som hovedregel være villig til å ta ethvert arbeid hvor som helst i Norge. Du kan ikke stille krav til arbeidssted eller type arbeid, slik at det blir vanskelig å skaffe arbeid.

* Som hovedregel være villig til å arbeide full tid. Dersom du har deltidsarbeid, må du være villig til å slutte i dette for å ta i mot tilbud om fullt (mer) arbeid.

* Selv aktivt søke arbeid. NAV kan kreve at du dokumenterer avtalt jobbsøkingsaktivitet.

Registrert som arbeidssøker

Du må være registrert som arbeidssøker hos NAV og sende meldekort hver 14. dag.

Opphold i landet

Som hovedregel må du bo eller oppholde deg her i landet.

For opphold på Svalbard, gjelder det spesielle regler. Ta kontakt med NAV før avreise.

Helt arbeidsløse statsborgere fra et EØS-land kan derimot fremme skriftlig krav om å få beholde dagpengene i inntil 3 måneder mens de søker arbeid i et annet EØS-land.

Utdanning og dagpenger

Som hovedregel har du ikke rett til dagpenger hvis du er skoleelev eller student.

Privatister og andre som tar utdanning uten å følge undervisning likestilles med andre skoleelever/studenter.

Unntak fra hovedregelen er, blant annet for personer som:

* Deltar på kurs i regi av eller i samarbeid med NAV.

* Tar kortvarig utdanning på fulltid med varighet inntil 3 måneder.

* Deltar i undervisning når du følger undervisning som bare foregår utenfor normal arbeidstid (på kveldstid/i helger), og utdanningen varer minst dobbelt så lang tid som vanlig utdanning på full tid.

* Deltar i kommunal nivåbasert norskopplæring for voksne innvandrere i inntil 1 år.

* Deltar i introduksjonsprogram etter lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...