Gå til innhold

Nytt kamera (Nikon, Canon eller Sony)

Anbefalte innlegg

Jeg har lest mange tester av ulike kamera, og ser at objektivet er veldig viktig. Jeg er litt usikker på hvilket kamera jeg skal gå for. Har et defekt Canon EOS 350D og har blitt tvilende til Canon. Sikter heller mot en Nikon D60 kamera.

Her er et kit som FotoVideo selger: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=98675

Noen kommentarer til kamerahus og/eller objektiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lest mange tester av ulike kamera, og ser at objektivet er veldig viktig. Jeg er litt usikker på hvilket kamera jeg skal gå for. Har et defekt Canon EOS 350D og har blitt tvilende til Canon. Sikter heller mot en Nikon D60 kamera.

Her er et kit som FotoVideo selger: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=98675

Noen kommentarer til kamerahus og/eller objektiv?

Jeg ville økt budsjettet med 300,- og satset på D60 (3500,-) + 18-105mm VR (2495,-). Jeg hadde glatt ofret 30mm i den lange enden for VR.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hvorfor ikke ta med Olympus og Pentax i vurderingen også? Vil så absolutt anbefale deg å ta med Olympus E-520 med i vurderingen, eventuelt 420 dersom du vil ha et mer kompakt hus. Begge disse fåes billige med kitobjektivet (14-42mm, tilsvarende 28-84mm på 35mm-standard).

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke ta med Olympus og Pentax i vurderingen også? Vil så absolutt anbefale deg å ta med Olympus E-520 med i vurderingen, eventuelt 420 dersom du vil ha et mer kompakt hus. Begge disse fåes billige med kitobjektivet (14-42mm, tilsvarende 28-84mm på 35mm-standard).

Joda,enig at det er flere produsenter å ta til vurdering.

Men det er jo til trådstarter å vurdere ut fra behov ol.

Selv har jeg Samsung GX20 kit i bestilling pga.soliditet(Pentax)og lavere pris(Samsung) da jeg har lite penger samt at stabilisering er i huset og ikke i objektivet.

Dette mener jeg gir større frihet senere ved valg av objektiver da man ikke trenger stabilisering innebygd.

På sikt vil jeg skaffe Pentax WR objektiver el.andre værtette produsenter som gir mest for penger.

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar
Har et defekt Canon EOS 350D og har blitt tvilende til Canon.

Er det bare fordi at kamera er "allerede" defekt, at du er skeptisk til Canon? Eller er det andre ting som gjør at du ønsker å bytte?

Tom

Godt spørsmål...jeg har holdt meg til Canon gjennom flere merker, fra det første ixus digitale kom på markedet, nettopp fordi det har vært solid og pålitelig, og enkelt å forholde seg til, slik jeg har erfart det.... :yes: (Og har heldigvis ikke opplevd noe trøbbel eller grunn til reklamasjon...)

RandiA

Lenke til kommentar

Er det bare fordi at kamera er "allerede" defekt, at du er skeptisk til Canon? Eller er det andre ting som gjør at du ønsker å bytte?

Tom

Ja, har nå et defekt Canon EOS 350D, men har også hatt/har 3 forskjellige Ixus kameraer. En kan jo selvsagt være uheldig, men det spørs om jeg skal ta en sjanse å kjøpe en EOS 450D eller Nikon D60. Har også vurdert Sony, men har ikke prøvd dette enda. På jobb er det kun Nikon som gjelder :-)

Lenke til kommentar

Hvis det er Nikon som gjelder på jobben; så er det nesten morsomt å velge noe annet :)

Olympus E-520 eller E-620 er gode alternativer. Det samme kan sies om Pentax K-m og K-200D. Sony A330 med noe annet objektiv enn kit-objektivet bør også stå på listen. Ettersom du er lunken til Canon så foreslår jeg ikke noe der.

Men skal du gå for Nikon, så anbefaler jeg deg å se på D5000 istedet for D60. Det er et mye bedre kamera. Kombiner den med 18-105mm VR objektivet eller 16-85mm VR hvis du har råd til det.

Tom

Lenke til kommentar

Tom

Ja, har nå et defekt Canon EOS 350D, men har også hatt/har 3 forskjellige Ixus kameraer. En kan jo selvsagt være uheldig, men det spørs om jeg skal ta en sjanse å kjøpe en EOS 450D eller Nikon D60. Har også vurdert Sony, men har ikke prøvd dette enda. På jobb er det kun Nikon som gjelder :-)

Har som Randi over her hatt div canonkamera helt siden første utgave av powershot, og til tross for røff behandling av mange av de har jeg tilgode enda at et har sviktet. Gikk nettopp fra 400D til 50D og egentlig er mye av årsaken at jeg er vant med canons menysystemer osv, samt hadde noen objektiver til canon, dog var ikke det av særlig viktighet.

Alle kan være uheldige, samme hva merke man har. Og angående ditt 350D, er du sikker på at det ikke bare er en fillesak å fikse? Elektonikk kan som alt annet svikte av og til, men det er nok uavhengig av fabrikatet i de aller fleste tilfeller.

Men ser du er under press av The Nikonboys på jobben :D og når den mølla starter er det ikke lett å holde hodet nøytralt. Føler Nikonfansen er litt mer iherdige fans enn f.eks Canonfolket, noe som ofte og viser her i diskusjonene føler jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Men ser du er under press av The Nikonboys på jobben :D og når den mølla starter er det ikke lett å holde hodet nøytralt. Føler Nikonfansen er litt mer iherdige fans enn f.eks Canonfolket, noe som ofte og viser her i diskusjonene føler jeg.

Slik er erfaringene mine fra utenom forumet også. Men som oftest er det på gøy at vi driver slik "fankrig". Og jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt småforelsket når jeg skyter på 1600iso med et D700, en mørk kveld. Forskjellen fra mitt Oly E-510 blir enorm der altså.

Lenke til kommentar

Slik er erfaringene mine fra utenom forumet også. Men som oftest er det på gøy at vi driver slik "fankrig". Og jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt småforelsket når jeg skyter på 1600iso med et D700, en mørk kveld. Forskjellen fra mitt Oly E-510 blir enorm der altså.

Joda, det kan være noe gøy å erte hverandre, men føler noen er dødsalvorlige og blir nesten seriøst fornærma om man antydet en fillegreie om deres forgudete sak.

ISO 1600 og D700? Ok sikkert bra det huset.

Her er noen ISO 3200 eksemplarer som er meget bra, dog er de tatt med Canon 50D, det skulle jo være elendig på høy ISO leste jeg et sted? Men da uttalt og vedtatt av noen Nikongutter som aldri har skutt et bilde med 50D eller canon for den saks skyld. Men jammen visste de mye om Canon 50D, ja mye mer enn jeg selv som har et 50D :cry:

http://www.birdphotographers.net/forums/sh...162980#poststop

Tor

Lenke til kommentar

Snakket litt med en erfargen fotograf idag, og han sier at brennvidden på objektiv ikke må være for stort spenn i mellom. Ofte vil et objektiv 18-200 mm. være dårligere med tanke på lysfølsomhet enn de f.eks 80-150 mm. Det er beste er jo å ha mange forskjellige objektiver, men det er jo også ganske kostbart.

Hva er det gunstigste speilreflekskameraet en kan få? Det er jo mange å velge i mellom, tenkte jeg skulle legge meg i en prisklasse mellom 5000-8000 inkl. 2 objektiver.

Lenke til kommentar

Uansett hva du velger så holdt deg unna Sony med mindre du investerer i et godt objektiv.

Men er du sikker på at 350D er en tapt kamp ? Jeg hadde heller beholdt denne enn å bruke penger på et halvveis godt system. Du får meget gode objektiver til Canonkameraet for de samme pengene hvis du ikke sløser det bort på et nytt hus.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Og det gjelder ikke alle merker????

Sony 18-70mm er vel sammen med Canon EF-S 18-55mm (den uten IS) de to kit-objektivene som det klages mest på. Og det er fordi kvalitetskontrollen er så dårlig at man aldri vet om man får en skarp utgave eller ikke. De andre merkene klarer ihvertfall å holde kvaliteten på et greit nivå. Slik at kit-objektivene kan brukes.

Bildekvalitet er noenlunde lik på alle nyere kamerahus, det er optikk som gir merkbar forskjell...

Det er jeg ikke uenig i.

Tom

Lenke til kommentar
Men er du sikker på at 350D er en tapt kamp ? Jeg hadde heller beholdt denne enn å bruke penger på et halvveis godt system. Du får meget gode objektiver til Canonkameraet for de samme pengene hvis du ikke sløser det bort på et nytt hus.

Jeg har nå prøvd å ta ut batteriene i ett døgn, men det hjelper ikke. Jeg får altså ikke brukt "menu" knappen ved manuelle innstillinger. Men kameraet er jo mange år gammelt, og det er jo ikke noe vits å gå tilbake til Canon med problemet.

Noen tips på hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd å ta ut batteriene i ett døgn, men det hjelper ikke. Jeg får altså ikke brukt "menu" knappen ved manuelle innstillinger. Men kameraet er jo mange år gammelt, og det er jo ikke noe vits å gå tilbake til Canon med problemet.

Noen tips på hva jeg kan gjøre?

1. Tja, søk på nettet (på engelsk) med en ca beskrivelse av problemet.

2. Ta kontakt med Canon på nett eller på tlf og hør med de, kan være en bagatell.

Tor

Lenke til kommentar
Her er noen ISO 3200 eksemplarer som er meget bra, dog er de tatt med Canon 50D, det skulle jo være elendig på høy ISO leste jeg et sted? Men da uttalt og vedtatt av noen Nikongutter som aldri har skutt et bilde med 50D eller canon for den saks skyld. Men jammen visste de mye om Canon 50D, ja mye mer enn jeg selv som har et 50D :cry:
Hvor har "Nikongutter" sagt at det er "elendig" på høy ISO? Kan du faktisk oppgi hvor du tar det fra, eller bare finner du på ting som du tydeligvis har for vane å gjøre?

Det er ikke langt fra elendig (det er markant bedre enn min egen D80, f.eks.). Men det må være lov å påpeke at det er marginalt svakere enn både sin forgjenger og sine nærmeste konkurrenter uten at du skal ta det personlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
uttalt og vedtatt av -> -> noen <- Nikongutter

Hvor har "Nikongutter" sagt at det er "elendig" på høy ISO? Kan du faktisk oppgi hvor du tar det fra, eller bare finner du på ting som du tydeligvis har for vane å gjøre?

:dremel:

så slipper vi forhåpentligvis unødvendig kjekling her.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...