Gå til innhold

hjelp: ok inntekt, men er alltid blakk

Anbefalte innlegg

7000 var velidg mye syns jeg, se om du kan kutte ned på noen av regninge, f.eks billigere mobil abn osv.

BSU er jo boligsparing, og du kan kun bruke pengene på boligsparing, så sålenge du har bolig, står bare pengene der og umulig å disponere slik jeg ser det, med mindre jeg har fått med meg feil. en høyrente sparekonto og en feriekonto er jo en ide. det du også kan gjøre for å spare litt og ikke ha så mange kontoer er å sette opp slik at du betaler mer skatt, da vil du få igjen på skatten og en stor sum en gang i året, men det blir uten renter forsåvidt.

Jo 7000 er mye, men der er alt rundet opp først til nærmeste hundre, så til nærmeste 1000.

f.eks jeg har 4 måndelige regninger på 249, 149, 345 og 699kr, disse summerer jeg slik 300,200,400,700, ganger disse med 12. = 19200

så har jeg kanskje et par årlige på 2600 og 3500, legger sammen alt og får 25300, dette deler jeg på 12 og får: 2108.

Dette runder jeg opp til nærmeste tusen, og får da 3000 som betales til regningskontoen. delv om det reelle behovet bare er 1442 i mnd utenom de årlige.

BSU er låst til bolig ja, men rentene er gode, og jeg kan får igjen 4000kr på skatten. Akkurat BSU føler jeg meg veldig forpliktet til å spare jevnt og trutt i frem til den er full. Når den er full vet jeg ikke om jeg skal betale det ned i lånet, eller la det stå å rente seg..

Ekstra skattetrekk (tvungen sparing?) er jo lurt, jeg har skattekort på 28%, men har bedt om å betale 32, så noe ekstra blir det jo der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser det positive med å regne sånn, men det gjør det umulig å sette opp et mest mulig optimalt budsjett, eller tipse deg om konkrete måter du kan spare penger på. Du bør som sagt bruke alt som er til overs til å betale ned kredittkortgjelden i første omgang. Når det gjelder billånet vil du spare ca 3000 i året før skatt på å bake det inn i huslånet.

Hvis du i stedet for å betale dem separat slår dem sammen og øker huslånsinnbetalingen til 9500 vil du i praksis betale det ned raskere, siden en større andel går til avdrag. Siden du har lån er det heller ikke økonomisk å betale mer skatt enn du skal, siden du får lite rente på pengene mens staten holder på dem.

Endret av phphans
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

De tre åpenbare problemene i budsjettet ditt er jo som andre også har påpekt forbrukslånet, kredittkortgjelden og billånet.

Selg bilen og kjøp en billig bil kontant. Etter 3-4 måneder har du da betalt ned både forbrukslånet og kredittkortet. Da har du 13.000 ekstra i måneden som du sparer til du har en buffer som er stor nok til at du ikke trenger å bruke kredittkort og forbrukslån.

Etter det kan du spare opp til ny bil.

Eventuelt kan du beholde bilen, men da ville jeg begynt å betale den ned seriøst etter at du har spart opp en buffer. F.eks. hive 10k på bilen hver måned. Etter et drøyt år burde du da ha nedbetalt bil og null forbrukslån og 13.000 i pluss hver måned.

Lenke til kommentar

For å gjøre det veldig enkelt, stopp all sparing til du har betalt ned privatlån og kredittkortgjeld. Kan også være smart å snakke med banken ang å bake inn billån, gjorde det selv for en tid tilbake og sparer mye pga det.

Så ville jeg prioritert BSU sparing om du har noe igjen i slutten av mndn, det er nok den beste og sikrest sparingen i dag.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du regner om slik at du får utgiftene dine akkurat, ikke slik at det blir litt sparing her og litt sparing der. I første omgang så bør du betale ned all kredittkortgjeld, også istedet for sparing til barna. Det pga. den høye renten kredittkortgjeld har.

Du har en ganske dyr bil vil jeg anta iom. at du har igjen 95 000 kr. Se om du ikke kunne funnet en billigere og kanskje mer politelig bil. Bensinforbuket ditt synes jeg ikke er spesielt høyt, bor man litt utenfor byen så går det fort en del i bensin for å komme seg på jobb og besøke venner. Det er tross alt ikke meningen at man skal sitte inne å sture om kveldene kun for å spare bensin, da finnes det nok andre punkter å spare på.

Jeg er som de andre interessert i utgiftene dine som er på 7000 kr. Der skulle det forundre meg om du ikke kunne kuttet ned litt ved å velge billigere abonnementer.

BSU-sparingen er det smart å fortsette med, der får du jo skattelette, så skal du spare så bruk BSUen ;)

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Du burde kutte ut BSU-sparingen inntil du har minst 50K på den vanlige sparekontoen.

Problemet ditt er at du får uforutsette utgifter som du må ta opp lån for å betjene, da hjelper det ikke å ha 100K låst på BSUen. Du bør snarest ta ut pengene du har spart på BSU inneværende år og betale ned forbruks/kredittkortlånet. Det er veldig viktig at du tar ut kun det du har satt inn i år, ingen renter. Ellers vil du bryte BSU-avtalen!

Lenke til kommentar

I staden for å spare rett på BSU kan du bygge opp kapital på sparekonto og kaste inn 20 000 i slutten av året. Du får framleis 4000 i frådrag. Då har du ein buffer ståande. Du har meir enn god nok inntekt til å bygge deg opp ein buffer på nokre titalstusen til uforutsette utgifter til hus, bil og liknande. Berre pass på at du heile tida held den ved like. Då unngår du kredittkortlån. Slå saman alle lån som har renter så godt som mogeleg og hev avdragene.

Hvordan får du 33k utbetalt på 470k i året? Har en god del mer i lønn og mindre utbetalt.. :cry:

Må han mykje frådrag for å få så mykje ut ja, utan frådrag har ein ca 27 500 utbetalt i månaden med 470 000 i året. Frådrag på 6000 i månaden er ganske mykje. Med mindre han har ein del overtid då, sjølv om det kan være usikkert å rekne inn i ein fast økonomi.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Hvordan får du 33k utbetalt på 470k i året? Har en god del mer i lønn og mindre utbetalt.. :cry:

Vel har skrevet det tidligere i tråden, er jo noen tilegg i lønnen samt at 5500 er fra utleie av sokkel leilighet.

Er en stund siden jeg laget tråden og hadde nå betalt ned kredittkortet, men måtte benytte det igjen ifb med problemer med maur i kjelleren da måtte låne 5000 derfra til skadedyrsbekjempning. Og noe opppussing i den forbindelse, totalt 10.000.

Bilen er et tapsprosjekt å selge da verdien på den har gått ned MYE siden jeg kjøpte den for 140.000 i 2008 og jeg får vel maks 70-80.000 for den nå.

Kommer ikke til å finne meg noen billigere bil, da vi har 2 unger og vil ha maks 10 år gml bil (sikkerhet), bilen er ikke noen spesiellt dyr bil, en 1999mod Vw Passat stasjonsvogn m/ diesel.

De 7000 i mnd til regninger kan man grovt dele opp slik:

1500 = Forsikringer (hus/bil/innbo person/uføre/2x barneforsikringer/reiseforsikring)

1300 = Strøm (1/12 av årlig forbruk 22.000kWh)

1000 = Autopass/Fjellinjen (20 passeringer til jobb, resten blir refundert av arbeidsgiver)

600 = Internett og TV.

500 = 1/12 av kom. avgifter.

500 = 1/12 av årsavgift på bil.

500 = 1/12 av div medlemskap (NAF/huseierennes landsforbund etc..)

Fant ikke igjen excel arket der jeg har denne oversikten så dette er kun utifra hodet.

Men tråden er gammel og jeg har vel nå fått nok av tipsher til at dette ordner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...